آیا قطره ی آهن سبب پوسیدگی دندان کودکان می شود؟

یکی از سوالاتی که ذهن اکثر والدین را به خود مشغول ساخته این است که آیا قطره آهن سبب پوسیدگی دندان کودکان می شود ؟ چرا قطره آهن دندان های کودک را سیاه می کند ؟ در ادامه به طور جامع در این خصوص بحث خواهیم داشت با ما همراه باشید .

یک باور و تصور اشتباه در بین عموم افراد این است که قطره آهن سبب پوسیدگی دندان می شود . در حالی که باید گفت قطره آهن صرفا موجب تغییر رنگ دندان ها می شود و دندان های که از قبل دچار پوسیدگی دندان شده بودند با مصرف قطره آهن پوسیدگی های آن دندان ها نمود و وضوح بیشتری پیدا می کند . از این جهت است که والدین تصور می کنند که قطره آهن سبب پوسیدگی می شود که این یک باور اشتباه می باشد بنابراین می توان گفت قطره آهن هیچ تاثیر بر روی پوسیدگی دندان کودکان ندارد .

آیا قطره ی آهن سبب پوسیدگی دندانهای کودکان می شود؟

آیا قطره ی آهن سبب پوسیدگی دندانهای کودکان می شود؟

پوسیدگی دندان در کودکان

مهمترین دلیل پوسیدگی دندان قرارگیری در معرض اسید هاست. اسید ها در مواد غذایی مانند نوشیدنی ها و مواد غذایی که حاوی قند و نشاسته فراوانی هستند یافت می شوند. این مواد اسیدی به طور مداوم مینای دندان را مورد حمله قرار می دهد و با ایجاد لکه های سفید و یا زرد روی دندان باعث از بین رفتن مواد معدنی در دندان می شود. این لکه ها نشانه های پوسیدگی اولیه دندان است .

دندان های شیری کودکان در بین سنین سه تا هفت سالگی پوسیدگی بیشتر دارند و این به دلیل استفاده از عدم رعایت بهداشت و استفاده بیش از حد مواد قندی و شکلات نیز می باشد. اگر بعداز خوردن مواد قندی، شیر و شکلات بهداشت دندان کودکان را رعایت کنند و موظف باشند از نخ دندان و مسواک و دهانشویه های حاوی فلوراید استفاده کنند موجب پوسیدگی دندان نمی شوند .

پوسیدگی شیرخوارگی چیست ؟

از زمان تولد تا حدود دو سالگی شیر خوردن طولانی مدت، نامحدود و کنترل نشده باعث ایجاد پوسیدگی دندان های شیری قبل از شش سالگی می شود که به آن پوسیدگی شیرخوارگی گفته می شود . به همین خاطر دندانپزشک اطفال توصیه می نماید حدودا در سنین دوازده الی چهارده ماهگی شیرخوردن شبانه کودک قطع شود و در صورت اینکه این کار انجام می شود بلافاصله دندان ها بعد از شیرخوردن تمیز شود و دلیل این امر به خاطر وجود قند لاکتوز در شیر می باشد که سبب پوسیدگی می شود .

روش های پیشگیری از پوسیدگی دندان

فلوراید ماده ای است که به صورت روتین در طبیعت وجود دارد و ثابت شده است که فلوراید در مینای دندان سبب افزایش مقاومت مینای دندان می شود .

فلوراید تراپی چیست ؟

عمل رساندن فلوراید به مینای دندان در جهت مقاوم سازی مینای دندان، پیشگیری از پوسیدگی و یا به تعویق انداختن و کندتر شدن روند پیشرفت پوسیدگی دندان موثر است.

روش های انجام فلوراید تراپی

فلوراید تراپی به دو شکل انجام می شود . فلورایدتراپی سیستمیک به صورت خوارکی است که خیلی شایع نیست و اما فلوراید تراپی موضعی یک یروش بسیار شایع می باشد که در این روش ماده فلوراید بر روی دندان ها توسط دندانپزشک زده می شود .

فلوراید تراپی موضعی خود به دو نوع تقسیم می شود . فلوراید تراپی حرفه ای که در مطب دندانپزشکی توسط دندانپزشک کودکان انجام می شود و فلوراید تراپی خانگی که در منزل توسط کودک مورد استفاده قرار می گیرد .

دکتر لیلا آذرنوش دندانپزشک اطفال، با استفاده از روش های تشخیصی و درمانی مجهز به بررسی بیماری های دهان و دندان می پردازد. می توانید برای دریافت اطلاعات در این خصوص از دندانپزشک اطفال با شماره های ۰۲۱۲۲۶۱۵۴۰۲ – ۰۲۱۲۲۶۱۵۴۰۳ تماس حاصل نمایید. همچنین می توانید ما را در اینستاگرام دنبال کنید.

 

فلورایدتراپی موضعی در منزل معمولا استفاده از دهانشویه های حاوی فلوراید می باشد . دهانشویه های فلورید قبل از سن شش سالگی که کودکان کنترلی روی بلع خود ندارند بهتر است انجام نشود و در سنین شش تا دوازده سالگی استفاده از دهانشویه های حاوی فلوراید توسط دندانپزشک کودکان در صورت پوسیدگی های شدید تجویز می شود .

نقش فیشورسیلانت در پیشگیری پوسیدگی دندان ها چیست ؟

سطوح جونده دندان کلا دوزاده و نیم درصد از کل سطوح دندانی را شامل می شود اما با این حال قسمت عظمی از پوسیدگی های دندانی روی سطوح جونده دندان اتفاق می افتد . مشخصه ای که سطوح جونده دندانی دارند این است که شیارهای بسیار عمیقی روی سطوح جونده به خصوص دندان های آسیایی دائمی وجود دارد که این شیار ها گاها می توانند جایگاهی برای قرارگیری پوسیدگی ها و پیشرفت پوسیدگی باشند .

فیشورسیلانت یا شیار پوش ماده ای است که دندانپزشک کودکان این مواد را بر روی شیارهای دندانی قرار می دهد تا سبب پیشگیری از پوسیدگی دندانی شود . این روند حتما باید توسط دندانپزشک اطفال و در مطب انجام گیرد . این روش کاملا بدون درد و بی حسی انجام می گردد . در سنین شش تا دوازده سالگی می توانند فیشورسیلانت را انجام دهند و مطالعات نشان داده که فیشورسیلانت یک روش بسیار مناسب در پیشگیری از پوسیدگی دندان کودکان می باشد .

برای کسب اطلاعات بیشتر به دندانپزشکی اطفال خوب در تهران مراجعه نمایید.

برخی از خدمات دکتر لیلا آذرنوش:

مراقبت از دندان کودکان

تکامل دندان کودکان

پوسیدگی دندان شیری کودکان

عصب کشی دندان کودکان

درباره دکتر لیلا آذرنوش

دکتر لیلا آذرنوش دندانپزشک اطفال در سال ٨٢ فارغ التحصيل شدم و دوران طرح را در بيمارستان مسيح دانشورى دار آباد تهران گذراندم دو سال در بيمارستان توحيد جم كار كردم سپس در سال ١٣٨٦ كلينيك شبانه روزى پگاه را به همراه همسرم دكتر على فرجى در خيابان خواجه عبدالله تاسيس كرديم و از آن سال در آنجا به عنوان دندانپزشك كودكان مشغول شدم.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • 5 × یک =

تماس سریع