التهاب لثه در کودکان

التهاب لثه یا ژنژیویت، نوعی بیماری دهانی است که در قسمت سطحی و ظاهری بافت های دندانی کودکان اتفاق می افتد. با این حال مادران معتقدند، این عارضه هیچ گونه خطری برای سلامتی کودک به همراه نمی آورد، هر چند التهاب لثه ها و خونریزی ممکن است نشان دهنده برخی از آسیب ها، بیماری های داخلی یا عفونت های حاد باشد.

التهاب-لثه-در-کودکان
علل خونریزی لثه

• انباشته شدن و یا باقی ماندن غذا بین شکاف و بافت های لثه ای به دلیل عدم تمیزی و مسواک زدن دندان ها
• انحراف و کج شدن دندان کودک، منجر به انباشت غذا و تشکیل سینوس های دهانی می شود
• مبتلا شدن کودک به بیماری دیابت و عدم آگاهی مادر از بیماری کودک، این عارضه به دلیل کاهش انسولین در بدن او رخ می دهد، اگرچه عوارض جانبی نیز به همراه می آورد. مانند: مصرف آب آشامیدنی فراوان، تکرر ادرار و کاهش وزن شدید
• مبتلا شدن کودک به اسکوربوت، به دلیل کمبود ویتامین C که منجر به ایجاد قرمزی، تورم لثه ها و گسترش عفونت های سینوس ها و بوی بد دهانی می شود.

برخی اقدامات قبل از رفتن به دندان پزشک کودکان

• چرخاندن یا قرقره کردن آب با ترکیب برخی از گیاهان مانند: برگ زیتون یا کرفس
• به منظور رفع التهاب، پاک کردن لثه ها با روغن زیتون
• به منظور کنترل خونریزی، چرخاندن یا قرقره کردن، ترکیبی از محلول سرکه و نمک در دهان

شایان ذکر است که بعد از انجام این اقدامات کودک باید به یک دندانپزشک اطفال با تجربه و حاذق مراجعه نماید، تا زودتر درمان را شروع کند.
دندان پزشک اطفال با بررسی بافت های ناسالم و ملتهب لثه، به تشخیص می پردازد، تا بافت های معیوب را بر دارد. این عمل هر هفته تکرار می شود تا کودک به بهبودی کامل برسد.
البته هر بار قبل از مراجعه به دندان پزشک  اطفال با محلول های گفته شده اقدام به شستشوی دندان نماید، تا ضدعفونی و استریل شود. دندان پزشک لتهاب شدید بافت ها را کاملا برش می زند. این برش به صورت حلزونی می باشد و درسطح این برش ها موادی قرار می دهد.
التهاب لثه در کودکان به علت نقص بهداشت دهانی است که باعث پلاک (چنانچه این پلاک زود درمان نشود، آسیب شدید به لثه وارد می کند) یا یک توده جرم در لثه می شود.
این عارضه با افتادن دندان شیری و رویش دندان دائمی در دهان کودکان و بر روی لثه آنان  نیز بروز می کند.
منبع: http://www.sayidaty.net/node

برخی از خدمات دندانپزشکی اطفال خانم دکتر آذرنوش

ارتودنسی دندان کودکان

عصب کشی دندان کودکان