همانطور که می‌دانید تمامی مسائل و مشکلات در ارتباط با کئودکان، ذهن والدین را درگیر خواهد کرد. حال این سوال ممکن است برای بسیاری از والدین وجود داشته باشد که علت بوی بد دهان کودکان چیست و چرا بعد از خواب این مورد بیشتر می‌شود؟ اکثر کودکان به مسواک زدن علاقمند نیستند اما این مورد تنها دلیل ایجاد این مشکل نمی‌باشد . حال ما در این مقاله به بررسی درمان این مشکل پرداخته و تمامی علل ابتلای بوی بد دهان و دندان کودکان را برای شما شرح می‌دهیم.

بوی بد دهان کودکان

بوی بد دهان و دندان کودکان

علی رغم پیشرفت های گسترده ای که در زمینه سلامت و بهداشت صورت گرفته است . همچنان از هر چهار نفر یک نفر درگیر بوی بد دهان، تنفس بد بود و یا به اصطلاح هالی توت می باشد . بعد از پوسیدگی دندان در کودکان و بیماری های لثه، بوی بد دهان سومین علت شایع مراجعه به مطب دندانپزشکی است . چرا که منجر به شرایط استرس زا برای فرد می شود و روابط اجتماعی روزانه را تحت تاثیر قرار می دهد .

علل بوی بد دهان در کودکان

  • مهم ترین و عمده ترین علت بوی بد دهان بهداشت ضعیف دهان است . غذایی که در طول روز در دهان تجمع پیدا می کننند توسط باکتری های دهان تجزیه می شوند و محصولات حاوی سولفور به وجود می آورد که مسبب بوی بد دهان می شود و اگر علت واقعا همین باشد با رعایت پایه اصول بهداشتی مشکل حل می شود . حداقل دو بار در روز باید مسواک زده شود و نخ دندان و دهاشویه فراموش نشود . مسواک زدن و نخ دندان کشیدن بسیار مهم است اما فراموش نکنید حتما روی زبان خود را تمیز کنید . تجمع مواد غذایی و میکروب ها در لابه لایی پرزهای زبان می تواند سبب ایجاد بوی بد دهان شود .
  • در حالت سلامت لایه های سطحی زبان به طور مداوم از طریق اصطحکاک زبان با غذا، کام و دندان ها کنده می شود و با سلول های جدید جایگزین می شود . جریان آب دهان نیز سطح زبان را تمیز می کند . هنگامی که حرکات زبان به علت بیماری یا حالات دردناک  دهان محدود می شود لایه های سطحی کند شده و روی زبان باقی می ماند و همراه با بقایای مواد غذایی و میکروب ها سبب بوی بد دهان می شود . بنابراین حتما بعد از صرف غذا روی سطح زبان را هم مسواک بزنید .
  • از آنجایی که پوسیدگی و جرم های دندانی ممکن است علت اصلی بوی بد دهان فرد باشد پس هر شش ماه یکبار باید به دندانپزشک اطفال مراجعه کنید و هر دو تا سه ماه یکبار هم باید مسواک خود را عوض کنید تا آن اثر مفید خود را داشته باشد .
  • دلیل دیگر بوی دهان خشکی دهان است . خشکی دهان و کاهش بزاق در شرایط مختلفی ممکن است پیش آید و معمول ترین حالت صبح ها بعد از بیدار شدن از خواب است یا موقع روزه گرفتن و یا در اثر مصرف داروهای خاص است مانند نیترات ها که در بیماران قلبی و فشار خونی تجویز می شود و آنتی هیستامین ها و بعضی داروهای شیمی درمانی و دوز بالای مکمل های ویتامین می باشد . همچنین بعضی از بیماری ها باعث کاهش بزاق و بوی بد دهان می شود . در این شرایط اگر مشکل خیلی شدید نباشد توصیه می شود در طول روز آب زیاد مصرف کنید و مکررا از آبنبات ها و آدامس های که بدون قند هستند استفاده نمایید تا ترشح بزاق تحریک شود .
  • مشکل خشکی دهان و بوی بد دهان هنگام روزه گرفتن هم که تقریبا غیر قابل اجتناب است در سالم ترین افراد با سالم ترین دندان ها هم ممکن است پیش آید . علاوه بر توصیه های بهداشتی توصیه می شود تا جایی که می توانید افطار تا سحر آب بنوشید و غذاهای پر ادویه و بودار مصرف نکنید چون هر چقدر هم از دهانشویه و مسواک استفاده کنید بلاخره موادی وارد خون شما می شود و از آنجا به ریه می رود و در طول روز با تنفس خارج می شود و باعث بوی بد دهان می شود .
  • اما بوی بد دهان علت های ریشه دار تری هم ممکن داشته باشد مثلا عفونت های سینوس، مجاری تنفسی و یا گیر کردن یک جسمی داخل بینی به خصوص در کودکان، مشکلات کبدی، گوارشی، کلیوی و …پس این مشکل به ظاهر ساده ممکن است دلایل زمینه ای مهمی داشته باشد و احتیاج باشد تا بیشتر پیگیری کنیم .

علت بوی بد دهان کودک زیر 3 سال چیست؟

کودکان با این سن، بسیاری از خوراکی ها را پشت سر هم مصرف کرده و ساعات خواب بیشتری دارند و در مقابل مانند بزرگسالان تعداد دفعات مسواک زدنشان بسیار کمتر است به همین دلیل توصیه می‌شود والدین در این امر آن ها را هدایت کنند.

تاثیر عفونت های لوزه کودکان بر بوی دهان

اکثر کودکانی که به عفونت لوزه ها مبتلا هستند، از تنفس به حالت طبیعی و از بینی دور شده و اکثرا تنفس دهانی دارند. تفس دهانی موجب می‌شود که حفره دهان کودکان خشک شده و این امر موجب می‌شود تا بوی بد دهان ایجاد شود و افزایش یابد. این ناحیه در حقیقت با این نوع تنفس، مستعد گسترش پوسیدگی های دهانی شده و عفونت ریشه دندان کودکان را در برخی نواحی دیگر ایجاد میکند. برای از بینم بردن بوی بد دهان و دندان کودکان باید حتما بهترین دندانپزشک اطفال را برگزینید تا عفونت ریشه کن شود و در صورتی که مشکلات دیگری وجود دارد، به درستی تشخیص داده شود.

تاثیر ناراحتی های گوارشی بر بوی بد دهان کودک

ناراحتی گوارش کودکان خصوصا ناراحتی در معده یا روده بر بوی بد دهان کودکان بسیار تاثیرگذار است. در برخی موارد کعده کودک توانایی هضم مواد غذایی را نداشته که تاثیر دو چندانی بر ایجاد بوی بد دهان کودک دارد.

رابطه ارتودنسی و بوی بد دهان کودکان

سیم های ارتودنسی یکی از مشکلاتی را که برای کودکان و حتی بزرگسالان به همراه دارد، این است که مقداری از غذای مصرفی زیر آن ها باقی مانده و به مرور موجب بوی بد دهان کودکان می‌شود. والدینی که برای کودک خود از این روش درمانی استفاده گرده اند نیز باید حتما به این مورد توجه داشته باشند.

روش های پیشگیری از بوی بد دهان

نوشیدن آب برای سلامتی مفید است و کمک می کند مدت زمان کمتری باکتری ها داخل دهان باقی بماند و در جلوگیری از بوی بد دهان نیز موثر است .

بهترین راه برطرف نمودن بوی بد دهان مراجعه به دندانپزشک اطفال جهت ترمیم دندان های پوسیده و جرم گیری و سایر مراحل درمان بیماری های لثه است . در مرحله بعد یادگیری نحوه مسواک زدن کودکان و زبان و استفاده از نخ دندان است که در این مورد دندانپزشک شما را یاری خواهد نمود .

علت بوی بد دهان

آیا دارو های مصرفی می‌توان بوی بد دهان کودکان را ایجاد کند؟

بسیاری از دارو ها میزان بزاق دهان کودکان و حتی ترشح آن را بسیار کاهش داده  و در نهایت بوی بد دهان ذرا ایجاد می‌کنند. مصرف برخی از داروها برای کودکان بسیار نادر است اما اگر کودکی از ناچار به مصرف دارو های ادرار آور باشد، بیشتر مستعد بوی بد دهان کودکان است.

آیا دهانشویه برای درمان بوی بد دهان کودکان موثر است؟

همانطور که ذکر گردید رعایت بهداشت دهان و دندان یکی از مهمترین عواملی است که از بروز بوی بد دهان  کودکان جلوگیری می‌کند اما این مورد بسیار اهمیت دارد. حال باید بدانید که دهانشویه نیز موجب پاکسازی خوب دهان می‌شود خصوصا نعنای درون این ماده برای از بین بردن باکتری ها نیز موثر است. البته توجه داشته باشید که علاوه بر رعایت این موارد حتما باید به بهترین دندانپزشک اطفال نیز مراجعه کنید.

درمان بوی بد دهان کودک در خانه

بسیاری از کودکان مبتلا به بوی بد دهان می توانند با ایجاد چند تغییر کوچک علائم خود را در خانه بهبود بخشند. در ادامه روش های درمان بوی بدن دهان آورده شده است:

1. تغییرات رژیم غذایی: خانواده خود را تشویق کنید تا نظارت کنند که کدام وعده‌های غذایی دهان فرزندتان را بد بو تر می‌کند. برای یافتن اینکه کدام غذاها قوی ترین اثر را دارند، ممکن است کمی بررسی لازم باشد. در صورت تغییر رژیم غذایی فرزند خود، باید متوجه بهبود تقریباً فوری در بوی دهان آنها شوید.

2. رعایت بهداشت دهان و دندان کودک: دندان های کود خود را مسواک بزنید. پلاک دندان باید هر روز پاک شود. این کار به زمان و تکنیک عالی نیاز دارد. اطمینان حاصل کنید که کودک شما از خمیر دندان استفاده می کند و در دایره های کوچک مسواک می زند. آنها را تشویق کنید که عجله نکنند، و از درخواست کمک در مورد نقاط سخت و دشوار نترسند. و فراموش نکنید که زبان آنها را مسواک بزنید. هر چه بیشتر میکروب‌ها و پلاک‌ها را از بین ببریم، باکتری‌های دهان‌مان را بهتر کاهش می‌دهیم و بوی خوش و تازه‌ای به نفس می‌دهیم.

3. فرزند خود  را هیدراته نگه دارید: بزاق به دفع پلاک دندان و بقایای غذا کمک می کند. هنگامی که دهان کودک شما خشک می شود، بوی بد دهان او ممکن است بدتر شود. نوشیدن مقدار زیادی آب ساده دهان آنها را مرطوب نگه می دارد و به طور طبیعی میکروب های بوی بد دهان را شستشو می دهد.

مراجعه به دندان پزشک برای بو بد دهان کودک

اگر بعد از انجام مراحل خودمراقبتی فوق متوجه بهبودی در تنفس فرزندتان نشدید، وقت آن است که با دندانپزشک اطفال خود صحبت کنید.

آموزش بهداشت دهان و دندان

از آنجایی که تجمع پلاک شایع ترین دلیل بوی بد دهان است، دندانپزشک کودک شما ابتدا روش فعلی مسواک زدن او را ارزیابی می کند. ممکن است مناطقی وجود داشته باشد که کودک آن را در هنگام مسواک زدن جا می اندازد. ما می توانیم راه هایی را برای کمک به شما و فرزندتان برای تمیز کردن بهتر دهان خود در خانه توصیه کنیم.

درمان حفره ها

 گاهی اوقات شما یا فرزندتان ممکن است ندانید که دندان های شما حفره ای دارد که باعث بوی بد دهان می شود. اگر حفره دندان کودک شما پر نشود، نفس او بد بو تر می شود. دندانپزشکان می توانند فورا حفره های کودک شما را درمان کنند و احتمالاً یک شبه بوی بد دهان او را از بین ببرند.

بررسی بیماری های دهان و دندان

دندانپزشکان در یافتن نقاطی که مسواک ما به راحتی نمی تواند به آنها برسد عالی هستند. برخی از بچه‌ها روی زبان‌شان رسوب می‌کنند یا بوی بد دهان آنها به دلیل لوزه‌هایشان است. دندانپزشک اطفال حتی می تواند خشکی دهان را تشخیص دهیم و کودک شما را در درمان آن کمک کند.

برخی از بیماران جوان به دلیل عفونت های جدی سینوس یا گلو نیاز به مراجعه به متخصص گوش، حلق و بینی (ENT) دارند. سایر کودکان ممکن است برای مشکلات معده و یا مری به کمک یک متخصص گوارش (متخصص GI) نیاز داشته باشند.

کلام آخر

بوی دهان یکی از موارد آزار دهنده در کوکان و بزرگسالان می باشد. این عارضه می تواند منجر به ایجاد مشکل در روابط اجتماعی فرد و کاهش اعتماد به نفس کودک شما شود. در صورتی که کودک شما به مشکلات بوی بد دهان مبتلا است، ضروری است درمان های خانگی مناسب درمان بو دهان را آغاز کنید و در صورت عدم مشاهده نتیجه مطلوب ضروری است که به یک دندانپزشک اطفال کار بلد مراجعه نمایید.

درباره دکتر لیلا آذرنوش

دکتر لیلا آذرنوش دندانپزشک اطفال در سال ٨٢ فارغ التحصيل شدم و دوران طرح را در بيمارستان مسيح دانشورى دار آباد تهران گذراندم دو سال در بيمارستان توحيد جم كار كردم سپس در سال ١٣٨٦ كلينيك شبانه روزى پگاه را به همراه همسرم دكتر على فرجى در خيابان خواجه عبدالله تاسيس كرديم و از آن سال در آنجا به عنوان دندانپزشك كودكان مشغول شدم.

1 پاسخ به درمان تضمینی بوی بد دهان کودکان
  1. دیدگاه *سلام و وقت بخیر
    ببخشید برادر من ۳ سالش هست و در طول روز دهانش بوی نامطبوعی میده و ما به دکتر دندانپزشک مراجعه کردیم و ایشون هم گفت باید به مغز و اعصاب مراجعه بشه ، بنظر شما علت این تجویز چی میتونم باشه ؟؟؟


[بالا]

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • 10 + هفده =

تماس سریع