کج شدن دندان

کجی و نامرتب بودن دندان ها بر روی سلامت دهان و دندان کودکان تاثیر بسزایی دارد که علاوه بر بروز مشکلات دهان و دندان سبب کاهش اعتماد به نفس و گوشه گیر شدن کودکان می شود . برای آشنایی با این پیامد های منفی و پیشگیری از آن ها با ما همراه باشید .

جلوگیری از کج شدن دندان کودکان

دلایل کجی دندان

شایع ترین علت کج بودن دندان ها ژنتیک می باشد . همچنین استفاده از شیشه شیر و پستانک از دیگر علت کج بودن دندان ها می باشد .

یکی از علت های که نقش بسزایی در کج بودن دندان ها دارد از دست دادن دندان های شیری قبل از رویش دندان دائمی می باشد . مکیدن انگشت و زبان زدن دندان ها، دندان قروچه، بیماری های لثه، تومورهای دهان و فک و فضای ناکافی یا کوچک بودن فک از علت های کجی دندان ها در کودکان می باشد .

جلوگیری از کج شدن دندان‌

والدینی که خود به این عارضه مبتلا بوده اند بدون شک دوست ندارند که فرزندان شان از این بیماری رنج ببرند . قبل از آنکه به فکر درمان باشید بهتر است راه های پیشگیری از ابتلا به آن را بدانید . برای آشنایی بیشتر با این روش ها با ما در ارتباط باشید .

مکیدن شست را متوقف کنید

مکیدن انگشت سبب فشار آوردن بر روی لثه در حال رشد می شود به منظور پیشگیری از کج شدن دندان ها بهترین روش اجتناب از مکیدن انگشت می باشد .

انجام دادن هر فعالیتی که سبب فشار آوردن به لثه در حال رشد شود می تواند منجر به بروز مشکلات دهان و دندان شود . سعی کنید کودک را از وارد کردن اشیاء مختلف داخل دهان و مکیدن آن ها باز دارید . زیرا مکیدن انگشت ها احتمال کج شدن دندان ها و تغییر شکل فک می شود .

نهادینه کردن عادت‌های مراقبت از دندان

به منظور پیشگیری از کج شدن دندان ها سعی نمایید کودک خود را به رعایت بهداشت دهان و دندان عادت دهید . لذا سعی نمایید کودک خود را به مسواک زدن عادت دهید و حتی می توانید برای مسواک زدن صحیح از دندانپزشک اطفال کمک بگیرید .

افتادن زودهنگام دندان

افتادن زودهنگام دندان ها یکی از عواملی است که می تواند سبب کج شدن دندان ها شود . لذا در صورتی که دندان شیری کودک شما زود تر از موعد بیافتد بهتر است به دندانپزشک مراجعه نمایید تا از کج شدن دندان ها پیشگیری نمایید .

دکتر لیلا آذرنوش دندانپزشک اطفال، با استفاده از روش های تشخیصی و درمانی مجهز به بررسی بیماری های دهان و دندان می پردازد . می توانید برای دریافت اطلاعات در این خصوص از دندانپزشک اطفال با شماره های ۰۲۱۲۲۶۱۵۴۰۲۰۲۱۲۲۶۱۵۴۰۳ تماس حاصل نمایید. همچنین می توانید ما را در اینستاگرام دکتر لیلا آذرنوش دنبال کنید.

ارثی بودن کجی دندان‌

گاهی اوقات کج شدن دندان ارثی است در صورتی که فردی با چنین مشکلی روبرو باشد احتمال دارد فرزندش هم چنین مشکلی را داشته باشد . لذا سعی نمایید رعایت بهداشتی و سلامت دهان و دندان را در کودکان خود نهادینه کنید تا از بروز کج شدن دندان پیشگیری نمایید .

درمان زودهنگام

در صورت مشاهده هر گونه علائم سعی نمایید از اتلاف وقت پیشگیری نمایید و با درمان به موقع خود از پیشرفت بروز مشکلات متعدد بکاهید . در صورتی که زیر ده سال به درمان بپردازید درمان آسان تر خواهد بود و دیگر نیازی به استفاده از بریس نخواهد بود .

وجود دندان شیری بسیار حائز اهمیت می باشد . لذا بهتر است تنها به مدت زمان کوتاه آن دقت نکنیم بلکه به  اهمیت و نقش آن در سلامت دهان و دندان کودک بپردازیم . در صورتی که دندان شیری کودک لق شود بهتر است از کندن آن اجتناب ورزید و بدون اتلاف وقت به دندانپزشک کودکان مراجعه نمایید تا از بروز عوارض زیاد ناشی از کجی دندان ها بکاهید .

برای کسب اطلاعات بیشتر به بهترین دندانپزشک اطفال مراجعه نمایید.

برخی از خدمات دکتر لیلا آذرنوش:

کشیدن دندان کودکان

درمان ریشه دندان در کودکان