خرابی دندان کودکان

دستورالعمل مراقبت شما

پوسیدگی دندان آسیبی به دندان است که در اثر پلاک ایجاد می شود. پلاک یک غشای نازک از باکتری است که به دندانهای بالا و زیر خط لثه می چسبد. اگر پلاک از دندان ها برداشته نشود، می تواند به شکل رسوب درآید. باکتریهای موجود در پلاک و رسوب از مواد قندی موجود در مواد غذایی برای ساختن اسیدها استفاده می کنند. این اسیدها می توانند باعث پوسیدگی دندان و بیماری لثه شوند.

هر قسمت از دندان کودک شما می تواند دچار پوسیدگی شود، از ریشه های زیر خط لثه گرفته تا سطح دندان ها که با آن می جوید. پوسیدگی می تواند بر لایه بیرونی (مینای دندان) و لایه داخلی (عاج) دندانهای کودک شما تأثیر بگذارد. هرچه پوسیدگی عمیق تر باشد، آسیب دیدگی نیز بیشتر می شود.

پوسیدگی بدون درمان دندان را خراب تر می کند و ممکن است منجر به افتادن دندان شود. اگر کودک شما سوراخ کوچکی در دندان دارد (حفره)، دندانپزشک شما می تواند با از بین بردن پوسیدگی و پر کردن حفره آن را ترمیم کند. اگر دندان پوسیدگی عمیق تری داشته باشد، ممکن است کودک شما به درمان بیشتری نیاز داشته باشد. ممکن است یک دندان بسیار آسیب دیده نیاز به کشیده شدن داشته باشد.

چگونه می توانید از فرزند خود در خانه مراقبت کنید؟

اگر فرزند شما درد و تورم به د لیل پوسیدگی دندان دارد:

1- استامینوفن یا ایبوپروفن برای تسکین درد به او بدهید. تمام دستورالعمل های موجود در برچسب داروها را بخوانید و اجرا کنید.

2-  به طور همزمان دو یا چند داروی ضد درد را به کودک خود ندهید، مگر اینکه پزشک به شما گفته باشد. بسیاری از داروهای ضد درد دارای استامینوفن هستند. استامینوفن بیش از حد می تواند مضر باشد.

3-  یخ یا یک کمپرس سرد را به مدت 10 تا 15 دقیقه روی گونه بالای دندان هایش بگذارید. یک پارچه نازک بین یخ و پوست کودک خود قرار دهید

دکتر لیلا آذرنوش دندانپزشک اطفال، با استفاده از روش های تشخیصی و درمانی مجهز به بررسی بیماری های دهان و دندان و درمان خرابی دندان کودکان  می پردازد . می توانید برای دریافت اطلاعات در این خصوص از دندانپزشک اطفال با شماره های ۰۲۱۲۲۶۱۵۴۰۲۰۲۱۲۲۶۱۵۴۰۳ تماس حاصل نمایید. همچنین می توانید ما را در اینستاگرام دکتر لیلا آذرنوش دنبال کنید.

جلوگیری از پوسیدگی دندان کودکان

کارشناسان توصیه می کنند کودک شما در هر 6 ماه بعد از در آودن اولین دندانها یا در سن 12 ماهگی، باید توسط دندانپزشک اطفال معاینه شود. دندانپزشک به کودک شما توصیه می کند که چند بار معاینه باید انجام شود. بسیاری از افراد باید سالی یک یا دو بار به دندانپزشک اطفال مراجعه کنند. همچنین دندانپزشک کودک شما ممکن است درمانهای فلورایدتراپی یا فیشورسیلانت را توصیه کند.

1- کودک خود را با یک بطری آب میوه، شیر یا مایعات قندی دیگر به رختخواب نبرید. این امر احتمال پوسیدگی دندان را افزایش می دهد.

2- مایعات کودک نوپای خود را در یک فنجان به جای بطری بریزید. زیرا نوشیدن یک بطری باعث می شود دندانهای کودک نوپای شما شروع به پوسیدگی کند.

3-  به کودک خود غذاهای سالم بدهید. این غذاها شامل غلات سبوس دار، سبزیجات و میوه است. پنیر، ماست و شیر برای دندان مناسب است و میان وعده های خوبی هستند.

4-  بعد از خوردن غذاهای شیرین، به ویژه غذاهای چسبناک و شیرین مانند آب نبات یا کشمش، دندانهای فرزندتان را بشویید یا مسواک بزنید.

5-  دندان های فرزند خود را دو بار در روز، صبح و شب مسواک بزنید.

6- اطمینان حاصل کنید که خانواده شما عادتهای دندانپزشکی خوبی دارند. دندان ها و لثه های خود را سالم نگه دارید. این امر خطر ابتلا به باکتری ها در دهان کودکتان را کاهش می دهد. و از استفاده مشترک قاشق و وسایل دیگر با کودک خود خودداری کنید.

چه زمانی باید به دندانپزشک اطفال مراجعه کنید؟

در صورت مشاهده موارد زیر کودکتان را نزد دندانپزشک ببرید:

فرزند شما علائم عفونت دارد، مانند:

1-  افزایش درد، تورم، گرما یا قرمزی.

2- رگه های قرمز روی لثه منتهی به دندان وجود دارد.

3- چرک از لثه اطراف دندان خارج می شود.

4-  تب دارد.

فرزند شما دندان درد دارد.

مراقب تغییرات در سلامت فرزند خود باشید و در صورت بروز هرگونه مشکل در کودک خود حتما با دندانپزشک تماس بگیرید.