درمان پوسیدگی دندان کودکان از چه روش‌هایی صورت می‌گیرد؟ درمان پوسیدگی دندان کودک دو ساله چگونه است؟ برای درمان پوسیدگی دندان کودک 18 ماهه، کودک یک و یا دو ساله چه اقداماتی لازم است صورت گیرد؟ آیا درمان پوسیدگی دندان کودک در خانه امکان‌پذیر است؟

پوسیدگی دندان که به معنای تخریب و آسیب دیدن مینای دندان است، هنگامی رخ می‌دهد که به دلیل وجود باکتری‌ها، پلاک‌هایی بر روی مینای دندان ایجاد شود. پوسیدگی دندان همچنین شامل سوراخ‌ها و حفره‌هایی است که در صورت درمان نشدن، عمیق‌تر شده و حتی می‌تواند تمام قسمت‌های دندان را تحت تاثیر قرار دهد. به همین خاطر در این مقاله به درمان پوسیدگی دندان کودکان و موارد مرتبط با آن پرداخته‌ایم.

درمان پوسیدگی دندان کودکان

علامت اولیه پوسیدگی دندان کودکان

اولین علامتی که از پوسیدگی دندان ها بروز می‌کند، حساسیت شدید به شیرینی جات، نوشیدنی های گرم یا سرد است و بعد از این موارد به مرور لکه های قهوه ای نیز بر روی دندان ها نمایان می‌شود و این در صورتی است که همه والدین تصور دارند که زمانی که لکه های قهوه ای یا سیاه دندان را مشاهده می‌کنند در واقع شروع زمان بروز پوسیدگی است که با توجه به توضیحات دریافتید که تصوری کاملا اشتباه است.

علت پوسیده شدن دندان ها، معمولا باکتری ها می‌باشد که اغلب در اثر ماندگاری غذاهای حاوی کربوهیدرات در دهان ایجاد می‌شود. قند و نشاسته ناشی از غذاهای کربوهیدراتی بر روی دندان ها باقی می‌مانند و در طولانی مدت باکتری های منشا پوسیدگی دندان را ایجاد می‌کنند.

درمان پوسیدگی دندان کودکان چه روش‌هایی دارد؟

یکی از سوالات رایج این است که، کودکان به چه درمان های دندانی نیازمند هستند ؟ درمان قابل انجام در دندانپزشکی برای کودکان همانند درمان های است که برای بزرگسالان انجام می شود مثل ترمیم های درمانی، اگر دندان نیاز به درمان عصب داشته باشد درمان عصب کشی دندان انجام می شود و اگر میزان شدت پوسیدگی زیاد باشد و نتوان به درمان آن پرداخت و غیرقابل نگهداری باشد در این حالت دندانپزشک کودکان ترجیح می دهد تا دندان را بکشد یا خارج نماید و از فضا نگهدار به جای دندان کشیده شده استفاده می شود.

پوسیدگی دندان کودکان

مهمترین دلیل پوسیدگی دندان قرارگیری در معرض اسید هاست. اسید ها در مواد غذایی مانند نوشیدنی ها و مواد غذایی که حاوی قند و نشاسته فراوانی هستند یافت می شوند. این مواد اسیدی به طور مداوم مینای دندان را مورد حمله قرار می دهد و با ایجاد لکه های سفید و یا زرد روی دندان باعث از بین رفتن مواد معدنی در دندان می شود. این لکه ها نشانه های پوسیدگی اولیه دندان است.

آیا پوسیدگی دندان شیری نیاز به درمان دارد؟

بسیاری از والدین تصور دارند که پوسیدگی دندان کودکان زمانی که به دندان های شیری ختم می‌شود نیازی به ترمیم و درمان ندارد اما دقیقا برعکس این موضوع صدق می‌کند. پوسیدگی های دندان کودکان می‌تواند در صورت عدم درمان حتی در صورت افتادن دندان شیری و در آمدن دندان دائمی ادامه دار و مشکل ساز شود.

دندان های شیری در واقع بر خلاف آن چه تصور می‌شود، از اهمیت بالایی برخوردار بوده و خرابی و آسیب دیدن این دندان‌ها به معنای آسیب دیدن دندان های دائمی کودک در آینده بوده و فضای لازم برای رشد آن‌ها را با مشکل و بهم‌ریختگی مواجه خواهد کرد. به همین دلیل بهداشت دندان‌های شیری اهمیت بالایی داشته و همچنین لازم است تا با مراجعه منظم به بهترین دندانپزشک کودک، دندان های کودک خود را تحت مراقبت و نظارت پزشک متخصص قرار دهید.

راه‌های جلوگیری از پوسیدگی دندان کودک

قبل از درمان پوسیدگی دندان کودکان، بهتر است با انجام اقدامات و مراقبت های لازم از بروز آن پیشگیری کنید. به همین دلیل در ادامه به معرفی راه‌ها و اقداماتی پرداخته‌ایم که بتوانید به کمک آن‌ها، مانع از ایجاد پوسیدگی در دندان کودک خود شوید؛ این اقدامات و روش‌ها عبارتند از:

  • تهیه شیر خشک مناسب
  • انتخاب شیشه شیر یا پستانک مناسب برای کودک
  • اهمیت به تمیز کردن دندان و لثه از ابتدای رویش دندان نوزاد
  • تشویق کردن و آموزش دادن به کودکان برای مسواک زدن و استفاده از نخ دندان
  • جلوگیری از خوابیدن کودک بعد از مصرف شیر یا غذا بدون تمیز شدن ناحیه دهان و دندان
  • توجه به رژیم غذایی کودک و جلوگیری از مصرف آب میوه، نوشابه، شیر طعم دار و غذاهای شیرین و چسبناک مثل آدامس، چیپس، آبنبات و غیره به میزان زیاد
  • رعایت بهداشت دهان و دندان

یک نوع فرهنگ سازی اولیه برای کودکان باید انجام شود و این فرهنگ سازی از والدین شروع می شود و این مسیر از مادر و پدر منتقل می شود. بهداشت دهان و دندان یعنی: دندان ها سالم، تمیز و بدون لکه باشند و داشتن لثه های صورتی رنگ که در هنگام مسواک زدن دچار خونریزی نشویم و یکی از بهترین روش های درمان پیشگیری از پوسیدگی های دندانی می باشد.

  • پر کردن دندان کودکان

یکی از راه های درمان پوسیدگی دندان، پر کردن دندان در کودکان می باشد زیرا پر کردن دندان سبب می شود تا از پیشرفت پوسیدگی دندان پیشگیری شود و دندان حفظ شود.

  • فیشورسیلانت دندان کودکان

با تمیز کردن شیاری هایی که در بین دندان ها و روی سطح دندان ها مخصوصا در دندان های آسیاب وجود دارد، می توان از بروز پوسیدگی دندان جلوگیری نمود. فیشورسیلانت ها این درزها را پوشش داده و از انباشته شدن مواد غذایی و باکتری هایی که باعث پوسیدگی دندان ها می شود. جلوگیری می کند. فیشورسیلانت را می توان به عنوان یک روکش دندان در کودکان در نظر گرفت. می توان از فیشورسیلانت ها بر روی دندان کودکان استفاده کرد. با این حال نیاز به مراقبت هایی مانند دندان های خود فرد دارد و باید توسط دندانپزشک کودکان به طور دوره ای معاینه شود.

این درمان در دندان های استفاده می شود که دارای شیار ها و حفرات عمیقی در سطح جونده دندان ها هستند. در این روش درمانی با استفاده از مواد فیشورسیلانت شیارهای خیلی عمیق دندانی را به شیارهایی تبدیل خواهیم کرد که سهولت دسترسی داشته باشد و با روش های معمول بهداشت دهانی به راحتی قابل تمیز شوندگی برای کودک به وجود آید.

فیشورسیلانت
  • فلوراید تراپی

فلوراید ماده ای است که باعث می شود تا دندان ها محکم تر شده و مقاومت بالایی در برابر پوسیدگی دندان ها داشته باشد. فلورایدتراپی از جمله ایمن ترین و همچنین موثرترین روش های جلوگیری از پوسیدگی دندان است. در این روش دندانپزشک اطفال، اقدام به تمیز کردن و شستشوی دندان ها و همچنین مقاوم سازی دندان ها در مقابل پوسیدگی دندان با کمک فلوراید می نماید. با استفاده از این روش درمانی می توان کمک نمود تا شیوع پوسیدگی های دندانی کاهش یابد و بعضا اگر پوسیدگی های دندانی اولیه شکل گرفته باشد با استفاده از این اقدام درمانی می توان از پیشرفت آن پیشگیری نمود.

عصب کشی دندان کودکان پس از پوسیدگی

در بسیاری از مواقع دندان های عصب کشی شده بسیار مستعد شکستن هستند که نیاز به بازسازی و افزایش مقاومت تاج دندان می باشند . تنها برخی از دندان های عصبی کشی شده نیاز روکش دارند .

به دلیل اینکه بیمار ممکن است درد شدیدی را تحمل کرده باشد و یا اینکه فرض کنید زمانی که گرما و سرما به دندان آن فرد می رسد آن درد مداوم پس از این تحریکات وجود داشته باشد . بسیار از اوقات مجبور هستیم دندان ها را عصب کشی کنیم و یا به عبارت دیگر بهتر است آن ها را تحت درمان ریشه دندان قرار دهیم .

پوسیدگی های زودرس دندان کودکان

پوسیدگی دندان‌ کودکان زیر دو سال را پوسیدگی های زودرس دندانی می‌نامند. پوسیدگی دندان کودکان ممکن است به این حد برسد که تاج دندان به طور کامل از بین برود و والدین متوجه آن شوند. این مشکل معمولاً باعث بی‌قراری و درد کودک می‌شود به‌طوری‌که حتی شیر خوردن هم برای او دشوار خواهد شد. عمده علت پوسیدگی زودرس، عدم تمیز شدن دندان‌های کودک پس از شیر خوردن است.

استفاده از شیشه شیر در شب می‌تواند به پوسیدگی دندان‌های کودک منجر شود. برای جلوگیری از این مشکل، دندان‌های کودک را به‌طور منظم و با استفاده از گاز استریل نمناک تمیز کنید. درمان پوسیدگی زودرس در دهان کودکان زیر دو سال بسیار دشوار بوده و نیازمند بیهوشی است.

آیا قطره آهن باعث پوسیدگی دندان کودک می‌شود؟

بسیاری از والدین اعتقاد دارند که استفاده از قطره آهن می‌تواند باعث پوسیدگی دندان کودکان شود، اما واقعیت این است که هیچ دلیل علمی برای این ادعا وجود ندارد. پوسیدگی دندان در کودکان بیشتر به عوامل دیگری مانند نبود بهداشت دهانی و دندانی مناسب کودکان، یا مصرف غذاهای پوسیدگی‌زا مثل چیپس، پفک، کیک، و بیسکوئیت و … بستگی دارد.

یکی از راه‌های پیشگیری از احتمال پوسیدگی دندان در کودکان پس از استفاده از قطره آهن، آن است که کودکان بلافاصله بعد از مصرف قطره آهن، آب بنوشند تا مواد مخرب موجود در آن از محیط دهان دفع شود. به این ترتیب، احتمال بروز پوسیدگی در دندان‌های کودکان کاهش می‌یابد.

کلام آخر

پیشگیری بهتر از درمان است، قبل از اینکه به فکر درمان بیماری های دهان و دندان یا پوسیدگی های دندانی خود باشید بهتر است سعی کنید تا به رعایت بهداشت دهان و دندان خود بپردازید تا از ابتلا به پوسیدگی دندان پیشگیری نمایید. بهتر است به کودک خود در رعایت بهداشت دهان و دندان کمک کنید و در این زمان کمک گرفتن از دندانپزشک کودکان به منظور آموزش نحوه صحیح مسواک زدن و نخ دندان کشیدن امری طبیعی و مفید خواهد بود. لذا فراموش نشود بعد از کشیدن دندان از کشیدن مسواک به طور مستقیم بر روی ناحیه مورد نظر خودداری ورزید، اما در صورت اینکه بعد از کشیدن دندان کودک شما دچار تب و لرز و یا تورم بیش از اندازه شد، ضروری است با دندانپزشک کودکان خود سریعا تماس برقرار کنید.

درباره دکتر لیلا آذرنوش

دکتر لیلا آذرنوش دندانپزشک اطفال در سال ٨٢ فارغ التحصيل شدم و دوران طرح را در بيمارستان مسيح دانشورى دار آباد تهران گذراندم دو سال در بيمارستان توحيد جم كار كردم سپس در سال ١٣٨٦ كلينيك شبانه روزى پگاه را به همراه همسرم دكتر على فرجى در خيابان خواجه عبدالله تاسيس كرديم و از آن سال در آنجا به عنوان دندانپزشك كودكان مشغول شدم.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • پانزده + هفت =

تماس سریع