چگونه از دندان های کودکان مراقبت کنیم؟

چه زمانی باید برای نخستین بار فرزندم را نزد دندانپزشک ببرم؟ کودکم در چه سنی باید از نخ دندان استفاده کند؟ از کجا تشخیص دهم که فرزندم به بریس نیاز دارد؟

بسیاری از والدین نمی دانند که دندان های فرزندشان چقدر به مراقبت احتیاج دارد تا از پوسیدگی یا خراب شدن آنها جلوگیری شود. در این مقاله چندین نکته و دستوالعمل آورده شده تا به شما در این راه کمک کند.

چه موقع کودکان باید مسواک بزنند؟

مراقبت از دندان قبل از درآمدن اولین دندان کودک شروع می شود و فقط به این دلیل که نمی توانید دندان ها را ببینید، به این معنی نیست که آنها وجود ندارند. در واقع دندانها در سه ماهه دوم بارداری شکل می گیرند. در بدو تولد، کودک شما 20 دندان اولیه دارد که برخی از آنها در فک ایجاد شده اند.

اما چگونه باید قبل از درآمدن دندان ها، از آن مراقبت کرد؟

  • حتی قبل از درآمدن دندان ها ، یک دستمال تمیز و مرطوب را روی لثه ها بمالید تا باکتری های مضر از روی آنها از بین بروند.
  • هنگامی که کودک شما دندان درآورد، دندان هایش را با مسواک کودک تمیز کنید و برای این کار از آب و مقدار کمی خمیردندان بدون فلوراید (تقریباً به اندازه یک دانه برنج) استفاده کنید.
  • هنگامی که دو دندان مجاور در دهان کودکتان درآمد، می توانید از نخ برای تمیز کردن بین آنها استفاده کنید.
  • کودکان 3 ساله و بالاتر از آن فقط باید از خمیر دندان های حاوی فلوراید استفاده کنند.
  • تا زمانی که کودکتان کمتر از 8 سال سن دارد، موقع مسواک زدن مراقبش باشید چون ممکن است خمیر دندان را ببلعد.

حتی نوزادان هم می توانند دچار پوسیدگی دندان شوند. خواباندن کودک با یک بطری شیر می تواند به دندان کودک آسیب برساند. شکرهای موجود در آبمیوه یا شیر، اگر ساعت ها روی دندان کودک باقی بمانند، می توانند مینای دندان (لایه ای از دندان که از پوسیدگی دندان محافظت می کند) را از بین ببرد. این اتفاق می تواند منجر به پوسیدگی دندان کودکتان شود. وقتی این اتفاق بیفتد، دندانهای جلویی می توانند دچار تغییر رنگ یا پوسیدگی شوند. در صورت تداوم و تشدید پوسیدگی هم ممکن است دندان ها نیاز به کشیده شدن داشته باشند. هنگامی که فرزندتان 6 ماهه شد می توانید به جای بطری شیر از یک فنجان کوچک برای او استفاده کنید.  این کار به جلوگیری از جمع شدن مایعات در اطراف دندان کودک کمک می کند.

پالپوتومی دندان کودکان

 چه موقع کودکان باید به دندانپزشک مراجعه کنند؟

توصیه می شود که کودکان در نخستین زادروز خود به یک دندانپزشک مراجعه کنند. در اولین جلسه، دندانپزشک روش های صحیح مسواک زدن و نخ دندان را برایتان توضیح خواهد داد و در حالی که کودکتان در آغوش شما است، دندان هایش را معاینه می کند.این ویزیت می تواند به پیدا کردن مشکلات زود هنگام کمک کند و باعث شود که کودکتان به مراجعه به دندانپزشکی عادت کند و با بزرگتر شدن ترس آنها از دندانپزشکی کمتر می شود. حتما این نکته را مدنظر قرار دهید که کودکتان  را نزد دندانپزشک متخصص در حوزه کودکان ببرید. دندانپزشکان کودکان برای رسیدگی به طیف گسترده ای از مشکلات مرتبط با سلامت دندان کودکان، آموزش دیده اند. آنها همچنین می دانند چه موقع شما را به متخصص دیگری مانند ارتودنتیست یا جراح دهان برای اصلاح فک ارجاع دهند.

 

دکتر لیلا آذرنوش دندانپزشک اطفال، با استفاده از روش های تشخیصی و درمانی مجهز به بررسی بیماری های دهان و دندان و درمان پوسیدگی دندان کودکان می پردازد . می توانید برای دریافت اطلاعات در این خصوص از دندانپزشک اطفال با شماره های ۰۲۱۲۲۶۱۵۴۰۲۰۲۱۲۲۶۱۵۴۰۳ تماس حاصل نمایید. همچنین می توانید ما را در اینستاگرام دکتر لیلا آذرنوش دنبال کنید.

آیا می توان از پوسیدگی دندان جلوگیری کرد؟

پوسیدگی وقتی اتفاق می افتد که باکتری ها و مواد غذایی بعد از خوردن غذا بر روی دندان باقی بماند. در نتیجه بر روی دندان ها اسید جمع می شود و مینای آن را نرم می کند تا به تدریج یک سوراخ یا کرم خوردگی تشکیل شود.

در اینجا نکاتی برای جلوگیری از پوسیدگی دندان ها ذکر شده است:

1-  بهداشت دهان و دندان ها را رعایت کنید. به کودکتان بیاموزید که حداقل دو بار در روز با خمیردندان فلوراید مسواک بزند و مرتبا از نخ دندان استفاده کند.

2-  به اندازه کافی از فلوراید استفاده کنید. استفاده منظم از فلوراید، مینای دندان را محکم می کند و نفوذ اسید در آن را سخت تر می کند. اگر منبع آب شما فلوئید نشده است یا خانواده شما از آب تصفیه شده استفاده می کنند، از دندانپزشک خود مکمل های حاوی فلوراید بخواهید. بیشتر خمیردندان ها حاوی فلوراید هستند اما خمیر دندان به تنهایی از دندان های کودک به طور کامل محافظت نمی کند. علاوه بر آن مراقب باشید فلوراید به مقدار زیاد مصرف نکنید، زیرا استفاده بیش از حد فلوراید می تواند باعث تغییر رنگ دندان ها شود. همچنین قبل از مصرف مکمل با دندانپزشک خود مشورت کنید.

3-  مصرف برخی از غذاها را محدود یا از خوردن آنها اجتناب کنید. غذاهای حاوی قند، آب میوه ها، آب نبات  می توانند مینای دندان را از بین ببرند و باعث کرم خوردگی دندان شوند. اگر هم فرزندتان این غذاها یا خوراکی ها را می خورد، از او بخواهید که پس از خوردن این مواد، دهان خود را بشوید یا مسواک بزند تا قند موجود در دهان را بشوید. در مورد مصرف داروهای شیرین نیز همین کار را انجام دهید: همیشه دهان کودکتان را بعد از خوردن آن شستشو دهید یا مسواک بزنید.

با رشد دندانهای دائمی کودک شما ، دندانپزشک می تواند با استفاده از روشی به نام فیشورسیلانت دندان های عقب، جایی که بیشتر جویدن انجام می شود ، از پوسیدگی دندان ها جلوگیری کند. ام به کودکتان توضیح دهید که فیشورسیلانت، به هیچ عنوان جایگزین مسواک یا نخ دندان نیست.

چه مشکلاتی در دندانپزشکی می تواند رخ دهد؟

اگر شما مستعد پوسیدگی دندان یا بیماری های لثه ای هستید، ممکن است فرزندانتان هم در معرض خطر بیشتری باشند. بنابراین گاهی اوقات حتی بهترین مسواک زدن های مداوم و نخ دندان نمی تواند از کرم خوردگی یا پوسیدگی دندان جلوگیری کند.

اگر کودک شما از درد دندان شکایت می کند حتماً با دندانپزشک تماس بگیرید، که این می تواند نشانه وجود پوسیدگی یا کرم خوردگی باشد که به درمان نیاز دارد.بررسی های منظم و بهداشت خوب دندان ها می تواند به جلوگیری از نیاز درمان های گسترده دندانپزشکی کمک کند. همچنین، فرزندان خود را تشویق کنید که در طول ورزش از یک محافظ دهان استفاده کنند، تا از وارد شدن صدمه به دندان هایشان جلوگیری شود.

درباره دکتر لیلا آذرنوش

دکتر لیلا آذرنوش دندانپزشک اطفال در سال ٨٢ فارغ التحصيل شدم و دوران طرح را در بيمارستان مسيح دانشورى دار آباد تهران گذراندم دو سال در بيمارستان توحيد جم كار كردم سپس در سال ١٣٨٦ كلينيك شبانه روزى پگاه را به همراه همسرم دكتر على فرجى در خيابان خواجه عبدالله تاسيس كرديم و از آن سال در آنجا به عنوان دندانپزشك كودكان مشغول شدم.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • سه × چهار =

تماس سریع