عفونت ریشه دندان کودکان

خوشبختانه امروزه والدین به بهداشت دهان و دندان فرزندانشان اهمیت خاصی می دهند . این امر نقش بسیار مهمی در سلامت و مرتبی دندان های دائمی در بزرگسالی فرزندان دارد .

بروز عفونت یا آبسه دندان به عوامل مختلفی بستگی دارد . عواملی که باعث عفونت دندان می شود عبارتست از: عدم رعایت بهداشت دهان و دندان، پوسیدگی های دندانی، اختلالات خود ایمنی، وضعیت سلامتی نامناسب و جرم دندان می باشد .

عفونت ریشه دندان کودکان

در مواردی که پوسیدگی های دندانی درمان نشود این باکتری ها به سایر نقاط فک و صورت گسترش پیدا کرده و موجب آسیب رساندن به آن بافت ها می شود . لازم ذکر است عفونت ریشه دندان ممکن است باعث التهاب بافت شود و به همین دلیل در این مواقع فرد درد زیادی خواهد داشت .

معمولا عفونت باعث آبسه لثه و آسیب بافت لثه می شود . زمانی که عفونت دندان درمان نشود این عفونت به بافت اطراف لثه آسیب وارد کرده و در قسمت پالپ دندان وارد شده و موجب عفونت ریشه دندان می شود .

شایان ذکر است، عفونت ریشه دندان در صورتی که به موقع درمان نشود می تواند به بافت استخوان فک صورت آسیب بزند و موجب تخریب بافت استخوان دندان شود .

علائم عفونت ریشه دندان

• دندان درد
  • حساسیت دندانی به غذاها و نوشیدنی های گرم و سرد
  • بوی بد دهان در کودکان و بزرگسالان
  • درد در هنگام بلعیدن غذا
  • بی خوابی
  • تب و لرز
  • درد لثه

اما در موارد نادر می تواند منجر به بروز علائمی نظیر ذیل شود :

• تورم لثه
  • گوش درد
  • گلو درد
  • تهوع
  • تعرق زیاد
  • بیماری های لثه

انواع عفونت مربوط به دهان و دندان

• عفونت لثه
  • عفونت ریشه دندان
  • عفونت پالپ دندان
  • عفونت در بافت استخوانی محافظ دندان

زمان مراجعه به دندانپزشک اطفال

در صورت مشاهده هرگونه علائم عفونت ریشه دندان بهتر است سریعا به دندانپزشک کودکان مراجعه نمایید . بهتر است در این وضعیت به متخصص دندانپزشک اطفال مجرب و دارای مجوز مراجعه کنید تا از بروز عوارض احتمالی پیشگیری شود .

پیشگیری از عفونت ریشه دندان کودکان

جهت پیشگیری از عفونت ریشه دندان کودکان بهتر است به رعایت بهداشت دهان و دندان بپردازید .

در مواردی که عفونت دندان در دندان های شیری وجود داشته باشد این بیماری را جدی بگیرید و به درمان آن بپردازید، زیرا در صورتی که درمان به موقع انجام نگردد می تواند باعث بروز عوارض ناخوشایندی شود .

دکتر لیلا آذرنوش دندانپزشک اطفال، با استفاده از روش های تشخیصی و درمانی مجهز به بررسی بیماری های دهان و دندان می پردازد. می توانید برای دریافت اطلاعات در این خصوص از دندانپزشک اطفال خوب در تهران با شماره های ۰۲۱۲۲۶۱۵۴۰۲ – ۰۲۱۲۲۶۱۵۴۰۳ تماس حاصل نمایید. همچنین می توانید ما را در اینستاگرام دنبال کنید .

درمان عفونت ریشه دندان کودکان

بهترین فردی که می تواند به درمان عفونت ریشه دندان به کودک شما کمک کند دندانپزشک اطفال می باشد . درمان به صورت ترمیم دندان و در مواردی جراحی می باشد .

برش

ابتدا باید محتویات آبسه و باکتری های دندان خارج شود که این درمان با توجه به صلاح دید پزشک به صورت بیهوشی و یا با تزریق موضعی صورت می گیرد .

درمان عفونت دندان

جهت درمان عفونت دندان معمولا از عصب کشی دندان استفاده می شود، که در این مواقع هر گونه بافت آسیب دیده در ناحیه پالپ دندان خارج می شود .

پر کردن دندان

پس از عصب کشی دندان و پیشگیری از انتقال عفونت به بافت های اطراف دندان، به پر کردن دندان می پردازیم .

درمان عفونت لثه

جهت درمان عفونت لثه باید باکتری های لثه دندان خارج شود . سپس برای از بین بردن جرم دندان اقدام شود تا سطح دندان از هر نوع باکتری پاک و تمیز شود . این روش درمان به منظور درمان عفونت دندان و پیشگیری از سرایت به بافت های اطراف دندان است .

دارو

لازم ذکر است، از مصرف خودسرانه دارو جدا خودداری نمایید و در صورت مشاهده علائم به دندانپزشک اطفال مراجعه نمایید و در این مواقع با توجه به صلاح دید و تجویز دندانپزشک می توانید دارو استفاده نمایید . دارو ها صرفا جهت کاهش درد ناشی از عفونت ریشه دندان می باشد و در درمان آن موثر نیستند، لذا برای درمان به موقع به دندانپزشک کودکان مراجعه نمایید .

جراحی عفونت ریشه دندان کودکان

در صورتی که درمان به موقع صورت نگردد، ممکن است کار به جراحی برسد . اما در مواقعی احتمال دارد پس از جراحی عفونت درمان نشود و هنوز وجود داشته باشد و در این زمان باید دندان کشیده شود .

قبل از اینکه به فکر درمان بیماری باشید، به رعایت بهداشت دهان و دندان کودک خود کمک نمایید، تا از بروز بیماری ها بکاهید . به منظور پیشگیری از چنین بیماری های بهتر است چکاپ دوره ای به دندانپزشک اطفال داشته باشید و در صورت مشاهده هر گونه علائمی سریعا به دندانپزشک کودکان مراجعه نمایید .

برای کسب اطلاعات بیشتر به بهترین دندانپزشک اطفال مراجعه نمایید.

برخی از خدمات دکتر لیلا آذرنوش:

مراقبت از دندان کودکان

تکامل دندان کودکان