پالپومتری دندان های شیری

پالپوتومی چیست؟

شاید نام پالپوتومی را تاکنون شنیده باشید؛پالپوتومی یک روش برای نجات دندان عفونی شده با پالپ آلوده است.گاهی به این روش عصب کشی دندان شیری هم می گویند که در حوزه دندانپزشکی اطفال می گنجد.این روش بیشتر برای کودکان و به ویژه برای دندان های شیری به کار می رود.

پالپوتومی به معنی برداشتن پوسیدگی دندان و از بین بردن بافت عصبی آلوده است.این کار با بی حسی کامل دندان انجام می شود و به نحوی است که کودک ،هیچ دردی ندارد.

دندانپزشکی اطفال

چرا باید از پالپوتومی استفاده کنیم؟

داخل دندان هر فرد، مجموعه ای از اعصاب دندان بنام پالپ وجود دارد. درحاليكه مينا و عاج روی لايه هاي بيرونی دندان مرده و بادوام هستند، پالپ داخلي نرم، زنده و بسيار حساس است. وقتی لايه های بيرونی دندان آسيب می‌بينند، ممكن است پالپ داخلی دچار عفونت شود.

در صورتی که پالپ آلوده تنها در تاج دندان وجود داشته باشد می توان از پالپوتومی استفاده کرد اما در صورتی که دندان به شدت آسیب دیده باشد راه حل نهایی کشیدن دندان است.

بهترین کاندیدا برای پالپوتومی

پالپوتومی اغلب در کودکان با سلامت کامل بدنی اتفاق میفتد. کودکانی که مبتلا به بیماری های مزمن هستند و سیستم ایمنی ضعیفی دارند، مناسب این روش نیستندپالپوتومی روی كودكانی انجام میگیرد كه هنوز دندان های شيری دارند. ريشه های دندان های شيری تا اندازه ای با ريشه ی دندان های دائمی تفاوت دارد. معمولاً ريشه ی دندان شيری كوتاهترند كه اين یعنی، آنها سرانجام توسط بدن بازجذب می شوند.

دندان های شیری پایگاهی برای رشد صحیح دندان های دائمی هستند. افتادن و پوسیدگی زودهنگام این دندان ها مهم ترین علل نامرتبی دندان ها در بزرگسالی و همچنین نیاز به ارتودنسی و بروز اشکالات رشد فک است.

دندان های شيری،برای افتادن و جايگزينی با دندان های دائمی وجوددارند. دندان های شيری در خوردن و صحبت كردن به كودك کمک کرده و فضای موردنياز در دهان را برای دندان دائمی حفظ می كنند. اگر يك يا چند دندان شيری قبل از درآمدن دندان دائمی و رشد يافتن آنها كشيده شوند، مشكلاتی را در رویش و مرتبی دندانهای اصلی ايجاد می‌كنند.

دندانپزشکی اطفال

روشهای جلوگیری از پوسیدگی دندان

برداشتن و ترميم پالپ همواره درمانی درست و به عبارتی بهترین درمان است. تشويق و ترغیب کودک به عادات نیک و درست مراقبت از دندان، به محافظت دندان ها و همین طور كاهش ريسك پوسيدگی يا عفونت دندانهای آنها كمك میکند.

كمك كردن به كودك در مسواك زدن روزانه دوبار با خميردندان حاوی فلورايد، باعث کاهش گسترش حفره ها و پوسيدگی های دندان شيری خواهد شد و خطر عفونت در پالپ را به شدت کم می کند. هرچه كودك بيشتر به دندانپزشك مراجعه کند، دندانپزشك او ،زودتر می تواند علائم پوسيدگی در دندان هایش را تشخيص داده و درمان را آغاز کند.

دکتر لیلا آذرنوش دندانپزشک اطفال، با استفاده از روش های تشخیصی و درمانی مجهز به بررسی بیماری های دهان و دندان و درمان خرابی دندان کودکان می پردازد . می توانید برای دریافت اطلاعات در این خصوص از دندانپزشک اطفال با شماره های ۰۲۱۲۲۶۱۵۴۰۲۰۲۱۲۲۶۱۵۴۰۳ تماس حاصل نمایید. همچنین می توانید ما را در اینستاگرام دکتر لیلا آذرنوش دنبال کنید.

مراحل پالپوتومی دندان های شیری

در پالپوتومی دندان های شیری ابتدا دندانپزشک برای آرام کردن کودک از بی حسی استفاده می کند و در صورتی که کودک آرام نشد از بیهوشی استفاده خواهد کرد.

در مدت انجام پالپوتومی،نخست دندانپزشک دندان مورد نظر را از بقیه قسمت های دهان جدا میکند و سپس از ابزاری برای تمیز کردن قسمت پوسیده دندان بهره می گیرد. دیگر بخش های باقی مانده دندان با استفاده از دارو استرلیزه می شود.آنگاه دندانپزشک از بتونه برای پر کردن دندان باقی مانده استفاده می کند. روی دندان با استفاده از یک تاج با اندازه مناسب پوشیده می شود و به دندان اتصال می یابد. در اغلب موارد تاج از نوعی فولاد ضد زنگ خواهد بود.

شش ماه بعد از این عمل، بیمار دوباره به دندانپزشک مراجعه میکند،برخی از بیماران پس از درمان دچار عفونت دوباره می شوند. همین طور ممکن است تاج دندان برخی دیگر از بیماران به علت مصرف مواد غذایی که چسبندگی دارند- مانند شکلات کاراملی- جدا می شود.