کشیدن دندان یا خارج کردن دندان از حفره استخوانی، بیشتر اوقات برای کودکان جز درمان های ترسناک بوده است و کودکان در این زمان مضطرب شده و نگران تحمل این درد می شوند . کشیدن دندان در کودکان معمولا آخرین مرحله درمان به شمار می آید، در صورتی که دندانپزشک اطفال نتواند به رفع آسیب های وارد شده به دندان بپردازد در این زمان اقدام به کشیدن دندان می کند .

کشیدن دندان

دکتر لیلا آذرنوش دندانپزشک کودکان قبل از اقدام به درمان بیماری های دهان و دندان ابتدا با آموزش دادن به کودک، ترس و اضطراب وی را کاهش می دهد و زمانی را صرف آگاهی و آماده سازی کودک قبل از درمان می پردازد .

کشیدن دندان دائمی کودکان

به طور کلی دندان های دائمی از اهمیت ویژه ای نسبت به دندان های شیری برخوردار هستند و نباید به راحتی برای کشیدن آنها تصمیم گرفت و باید تا جایی که امکان دارد به درمان آن ها پرداخت. گاهی برای انجام ارتودنسی چه در کودکان و چه در بزرگشالان برای کشیدن دندان، ضرورت هایی وجود دارد یا حتی شاید گاهی کودک دچار کیست دندانی شود که در این صورت لازم است دندان کشیده شود. بهترین دندانپزشک کودکان برای ارتودنسی نیز سعی بر این دارد که از راهکار هایی استفاده کند که نیازی به کشیدن دندان کودک وجود نداشته باشد. یکی از مواردی که علت اصلی کشیدن دندان طی روند ارتودنسی می‌شود، فضای کم فک برای جابجایی دندان ها است که در این صورت یک دندان کم استفاده و غیر ضروری کشیده می‌شود تا فضای بین دندانی کمی برای جابجایی و مرتب سازی سایر دندان ها ایجاد کند.

قبل از کشیدن دندان کودک

با توجه به نکاتی که در ادامه آورده شده است، می توانید این اطمینان را حاصل کنید که آیا کودکتان باید تحت کشیدن دندان قرار بگیرد یا خیر.

سطح درد

اگر دندان به شدت دچارعفونت یا آبسه شده باشد، می تواند باعث درد شدید شود و در برخی موارد می تواند به مشکلات شدیدتری مانند تورم صورت و عفونت های سیستمیک تبدیل شود. درد شدید دندان را هرگز نباید نادیده گرفت.

چقدر دندان در دهان مانده است

قبل از کشیدن دندان باید طول عمر دندان را ارزیابی کنیم. اگر بعید است که برای مدت طولانی دندان در دهان بماند، ممکن است ارزش نداشته باشد که دندان کودک شما کشیده شود.

سن و نگرش

سن و خلق و خوی کودک شما نیز در تصمیم گیری برای کشیدن دندان نقش دارد، به خصوص اگر نسبتاً کوچک باشد. در برخی موارد ترمیم گسترده ممکن است گزینه بهتری باشد، با این حال ما می خواهیم اطمینان حاصل کنیم که کودک شما به دلیل آن درمان ها ترسی از رفتن به دندانپزشک نداشته باشد.

کشیدن دندان های شیری پوسیده

در حالی که درست است که دندان های شیری در سنین حدود 6 تا 13 سالگی می ریزند، دندان هایی که به شدت پوسیده یا آسیب دیده اند لزوما به خودی خود نمی ریزند.

در واقع، گاهی اوقات هنگامی که آنها عفونی می شوند می توانند به اندازه ایی در دهان باقی بمانند تا باعث عفونت موضعی، درد و در نهایت پیشروی پوسیدگی به دندان های بزرگسالی شوند. به طور طبیعی مهم است که سعی کنید دندان های شیری را حفظ کنید زیرا به نگه داشتن فضایی برای بیرون آمدن دندان های بالغ کمک می کند، اما اگر دندانی تا حد بالا آسیب دیده باشد، بهتر است کشیده شود.

علل کشیدن دندان دائمی کودکان

  • پوسیدگی های شدید دندان در کودکان
  • دندان ترک خورده
  • بیماری لثه
  • تروما
  • بیماری های دهان و دندان
  • عصب کشی دندان کودکان

کشیدن دندان شیری کودکان

دندان شیری از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است، در صورتی که دندان شیری در جای خود قرار نگرفته باشد و یا اینکه در موعد مقرر خود نیفتاده باشد، در این زمان کشیدن دندان شیری توصیه می شود زیرا دندان دائمی به درستی نمی تواند رویش داشته باشد . به طبع کشیدن دندان شیری به دلیل کوتاه بودن آن به نسبت دندان دائمی کمی آسان تر می باشد .

ابتدا از دندان آسیب دیده عکس گرفته می شود و در صورتی اینکه آسیب دیدگی به حدی باشد که، دندانپزشک اطفال نتواند به رفع آسیب دیدگی بپردازد در این زمان اقدام به کشیدن دندان می نماید .

سختی یا آسانی کشیدن دندان کودکان به عوامل مختلفی بستگی دارد، اندازه، طول، تعداد ریشه های دندان و به ناحیه قرار گیری دندان بستگی دارد .

کشیدن دندان آسیای پایین شیری

در صورتی که دندان نهفته باشد و قابل مشاهده نباشد، در این زمان دندانپزشک اطفال اقدام به کشیدن دندان می نماید . در این زمان امکان باز کردن لثه به مقدار کم وجود دارد که جایی هیچ گونه نگرانی نیست و کودک دلبند شما هیچ گونه درد و ناراحتی را حین این عمل احساس نخواهد کرد .

نکات مهم و ضروری که باید رعایت شوند!

والدین باید توجه داشته باشند گاهی کودکان بدلیل شیطنت های کودکی و کنجکاوی ممکن است به حفره دندان کشیده شده دست زده و با آن با ملایمت رفتار نمی‌کنند که یکی از بزرگترین دلایل ایجاد عفونت پس از کشیدن دندان می‌باشد زیرا تحت تاثیر باکتری و آلودگی ها قرار گرفته و همچنین سبب تحریک استخوان لثه آن ها می‌شود که پس از آن درد را برایشان به همراه دارد. پس به کودک خود دوستانه آموزش دهید که نباید این کار را انجام  دهد و دندان را تحت فشار بگذارد.

یکی دیگر از نکاتی که باید حتما رعایت شود، آموزش طرز مسواک زدن به کودک بعد از کشیدن دندان است. برای کودک خود توضیح دهید که نباید مسواک را مستقیم بر روی حفره دندانی یا سطح زخم بکشد.

توجه داشته باشید که اگر کودک شما پس از فرآیند کشیدن دندان، دچار تب یا لرز شد با دندانپزشک طفل خود تماس حاصل نمایید و از ایشان راهنمایی بگیرید.

آیا کشیدن دندان درد دارد؟

یکی از موضوعاتی که باعث اضطراب و ترس کودکان از دندانپزشکی می شود ترس از درد می باشد . لازم ذکر است، حین کشیدن دندان کودک هیچ گونه دردی را احساس نخواهد کرد . قبل از درمان دندانپزشک اطفال جهت بی حس کردن دندان از آمپول بی حسی یا ژل های بی حس کننده استفاده می نماید که انتخاب روش بی حس کردن دندان با توجه به سن و سلامت کودک بستگی دارد . کشیدن دندان یکی از روش های درمانی ساده و بدون درد می باشد .

چگونه فرزندم را برای کشیدن دندان آماده کنم؟

  • با دندانپزشک اطفال خوب مشورت کنید.
  • درباره روش کار با فرزند خود شفاف باشید.
  • از جنبه های مثبت کشیدن دندان برای کودک توضیح دهید.
  • گاهی می‌توانید به اطفال خود در قبال همکاری وی جایزه دهید.
انواع دندانزمان افتادن دندان فک بالازمان افتادن دندان فک پایین
دندان هافک بالافک پایین
دندان پیشین مرکزی7/56
دندان پیشین طرفین87
دندان های نیش11/59/5
دندان آسیاب جلویی10/510
دندان آسیاب عقب10/511

کار های ضروری قبل از کشیدن دندان کودک

کودکان مانند بزرگسالان از روند فعالیت های دندانپزشکی باخبر نیستند و ممکن است از شنیدن نام کشیدن دندان دچار ترس و دلهره شدید شوند. همچنین کودکان در سنین پایین معمولا به دارایی های خود و هر آنچه که به نحوی متعلق به آن هاست وابستگی شدید دارند بنابراین والدین باید قبل از مراجعه به دندانپزشکی اطفال جهت کشیدن دندان و سایر خدمات، کودک خود را به درستی راهنمایی کرده و توضیحات لازم را ارائه دهد که دندانپزشک حین کار با مقاومت یا ترس مواجه نباشد. یک دندانپزشک اطفال خوب در تهران با کودک در ابتدا قبل از شروع کار ارتباط دوستانه و صمیمانه برقرار کرده و اعتماد وی را کاملا جلب می‌نماید.

دکتر لیلا آذرنوش در مطب دندانپزشکی

مراقبت های بعد از کشیدن دندان

  • به مدت بیست دقیقه پس از کشیدن دندان گاز استریل را فشار دهید .
  • شکاف ایجاد شده را دستکاری نکنید .
  • بعد از کشیدن دندان تا چند ساعت، دهان خود را نشوید و تف نکنید .
  • شستن دهان با آب نمک پس از مدت زمانی مشخص توصیه می شود .
  • از کمپرس سرد روی صورت در ناحیه مورد نظر به مدت چند ساعت پس از کشیدن دندان استفاده شود.
  • در صورت لزوم با تجویز دندانپزشک کودکان مصرف داروهای مسکن و آنتی بیوتیک مانعی ندارد.

عوارض کشیدن دندان های شیری

به عنوان یک روش دندانپزشکی گسترده، کشیدن دندان های شیری اثرات طولانی مدتی دارد. یکی از مسائل اصلی حرکت دندان است. بعد از کشیدن دندان فضا برای دندان های در حال رشد زیرین دندان ها کاهش می یابد.

راه حل هایی برای کمک به باز نگه داشتن فضا وجود دارد، مانند قرار دادن نگهدارنده فضا، یا در برخی موارد می توانید آن فضا را در آینده از طریق درمان ارتودنسی به دست آورید.

البته راه‌های زیادی برای درمان بیماران کوچکمان وجود دارد، بنابراین اگر نگران هستید که کودکتان برای کشیدن دندان خیلی کوچک است، بهتر است با دندانپزشک اطفال خود صحبت کنید تا در طول ویزیت‌های اولیه وضعیت را ارزیابی کند.

کشیدن یک دندان کودک چقدر زمان لازم دارد؟

اگر دندانپزشک اطفال خوب در تهران انتخابی ما با مهارت و با تجربه باشد، کشیدن یک دندان کودک با وجود همکاری های لازم از سوی طفل، حدودا 20 الی 35 دقیقه زمان می‌برد.کشیدن هر دندان اضافی به دلیل بی حس بودن و نیاز نداشتن به زمان برای بی حس شدن، حدود 15 دقیقه زمان لازم دارد.

سوالات متداول

 
درباره دکتر لیلا آذرنوش

دکتر لیلا آذرنوش دندانپزشک اطفال در سال ٨٢ فارغ التحصيل شدم و دوران طرح را در بيمارستان مسيح دانشورى دار آباد تهران گذراندم دو سال در بيمارستان توحيد جم كار كردم سپس در سال ١٣٨٦ كلينيك شبانه روزى پگاه را به همراه همسرم دكتر على فرجى در خيابان خواجه عبدالله تاسيس كرديم و از آن سال در آنجا به عنوان دندانپزشك كودكان مشغول شدم.

3 دیدگاه در کشیدن دندان کودکان
  1. سلام خسته نباشید، خانم دکتر چقدر پوسیدگی دندان باعث می شه که دندان ترمیم نکنید و بکشید . چون دخترم بردم دکتر گفتن بکشی دندانش را بهتر از ترمیم کردن خواستم بپرسم اگر بکشم ترتیب دندان های دخترم بهم نمی ریزه . خیلی نگرانم ممنون می شوم جواب رو بدید .

    • سلام
      در صورتى كه پوسيدگى از ريشه ها پايين تر رفته باشد و يا تحليل ريشه وجود داشته باشد . و نتوان درمان کرد نیاز به کشیدن دارد .
      ولى معمولا امکان ترميم وجود دارد بعد از معاینه می توان نتیجه دقیق را اعلام کرد .

  2. دیدگاه * ممنون از سایت فوق العادتون


[بالا]

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • هجده + 7 =

تماس سریع