آبسه لثه کودکان، جوش چرکی است که بر روی لثه ظاهر می شود. آسیب و ضربه به هر دو دندان جلو، باعث می شود تا لثه آسیب ببیند و بهبود نیابد، در چنین حالتی، دندان اصطلاحا می میرد و هیچ گونه خونی به این ناحیه نمی رسد. آبسه به صورت چرک تجمع یافته و ایزوله تعریف می شود که حاوی بقایای خون، سلول و باکتریهاست. در ناحیه فک آبسه اگر درمان نشود منجر به مشکلات خطرناکی می شود . در این مقاله قصد داریم به مطالبی نظیر ذیل بپردازیم .

آبسه لثه چیست؟

آبسه لثه هم چنین در مواردی که دندان دچار پوسیدگی می شود و عفونت به ریشه دندان می رسد، نیز بر روی لثه ظاهر می شود. این مشکل بایستی سریعا درمان شود، تا از سرایت عفونت به سایر قسمت های بدن جلوگیری شود.

از آن جایی که بچه ها بیشتر زمین می خورند و احتمال آسیب وضربه به دندان های جلو بیشتر است، این آبسه لثه در کودکان بیشتر شایع می باشد. به همین خاطر، والدین بایستی هنگام مسواک زدن دندان های کودک شان، لثه ها را نیز چک کنند، به خصوص اگر کودک، دندان خراب و یا دندان پر کرده داشته باشد. در صورت مشاهده جوش سغید و چرکی بر روی لثه، حتی جوش بسیار کوچک، حتما کودک را نزد دندان پزشک ببرید.

هزینه درمان آبسه لثه

انواع آبسه لثه در کودکان

آبسه دندان کودکان به دو گروه تقسیم بندی می‌شوند. در ادامه در ارتباط با هر یک از این موارد، مختصر توضیحی خواهیم داد.

آبسه لثه ای (پریودنتال)

این نوع از آبسه ها اغلب در اثر عفونت های لثه ای که میان فاصله لثه و دندان ها است، رخ می‌دهد. این نوع از عفونت ها در واقع باکتریایی بوده و موجب تشدید آسیب لثه می‌شود. عفونت های لثه ای خود به دلیل جا ماندن غذا در لابیه لای فاصله لثه و دندان به وجود می‌آید.

آبسه ریشه دندان (پری اپیکال)

گاهی پوسیدگی های دندان به این دلیل است که عامل باکتری به مینای آن ها نفوذ کرده و به ریشه دندان آسیب می‌رساند. حال گاهی آبسه ها در این ناحیه دیده می‌شوند که باید قبل از آسیب بیشتر به ریشه های دندان، مورد درمان قرار بگیرند.

انواع ابسه

عوارض ناشی از آبسه دندان کودکان

آبسه ممکن است بدون علائمی مانند درد، تب و سخت شدن باز کردن دهان نیز ایجاد شود . در این موارد بیمار احساس تورم دارد که تنها هنگام وارد آمدن فشار درد می گیرد .

  • قرمزی لثه
  • تورم و التهاب
  • خونریزی لثه
  • بوی بد دهان کودک به دلیل چرکی بودن آبسه

علت بروز آبسه دندان در کودکان

غالبا علت تشکیل آبسه در ناحیه فک، دهان و صورت عبارت است از : عدم درمان آسیب دیدگی ریشه دندان، نکشیدن دندان عقل، عفونت لثه و یا دندان مرده و مشکلات حل نشده دیگر می باشد . به طور مثال: بیماری که سه سال پیش دندان خود را روکش کرده است و از آن زمان از درد مکرر، شکایت داشته است تا این که اخیرا متوجه تورم شدید لثه اش شد. تصور می شود هنگامی که تاج دندان برای گذاشتن روکش آماده سازی می شد، خوب خنک نشده است این امر منجر به افزایش دما در این ناحیه شده است در نتیجه عصب های دندان آسیب دیده اند. بافتهای عصبی داخل دندان مرده و واکنش التهابی در استخوان ایجاد شده است که حاد شده و آبسه تشکیل شده است .

بهترین دکتر درمان آبسه لثه

درمان آبسه لثه در کودکان

درمان مشکل آبسه لثه در کودکان فقط با مراجعه به دندانپزشک کودکان صورت می گیرد، حتی آبسه لثه از بین رفته باشد و یا چرک آن خارج شده باشد. آنتی بیوتیک ها به طور معمول برای آبسه ی دندان تجویز نمی شوند . اما اگر عفونت منتشر شده باشد یا مخصوصا اگر عفونت شدید شده باشد ممکن است از آن ها استفاده شود . آبسه دندان توسط حذف منشاء عفونت و تخلیه ی چرک درمان می شود به طور منظم به دندانپزشک کودکان مراجعه نمایید و دندانپزشک شما بر حسب وضعیت بهداشت دهان کودک شما پیشنهاد می دهد که هر چند وقت یک بار به چکاپ نیاز دارید .

  • راه درمان پوسیدگی دندان در کودکان با هدف کاهش و درمان آبسه لثه انجام می شود. برای انجام این کار باید چرک آن خارج شود، همچنین عفونت باید در این درمان ریشه کن و متوقف گردد.
  • آنتی بیوتیک : معمولاً تجویز آنتی بیوتیک بعد از عکس رادیولوژی توسط دندانپزشک اطفال صورت می گیرد.
  • عصب کشی دندان کودکان: ممکن است نیاز باشد تا برای درمان عصب کشی دندان ها عصب کشی دندان انجام داد. در این روش با ترمیم و عصب کشی دندان ها توسط دندانپزشک اطفال، باعث کاهش عفونت و آبسه لثه در کودکان می شود.

خطرات عدم درمان عفونت و آبسه دندان کودکان

والدین باید به همه مشکلات فرزندانشان توجه کنند و هیچ موردی را ساده فرض نکنند. عدم درمان آبسه دندان کودکان خطراتی برای کودک به همراه دارد که فقط سلامت دهانی و دندانی وی را شامل نمی‌شود و ممکن است به سرتاسر بدین وی مرتبط شود. این مورد به این دلیل است که عفونت دندان کودک، قابل انتقال به سایر اندام های بدن است.

شاید این عفونت و آبسه در ابتدا مورد بسیار مهمی نباشد و در همان موقع، به راحتی مورد درمان قرار گیرد اما زمانی که دچار پیشرفت می‌شود، عفونی شدن کل بدن را برای کودک به همراه دارد. در صورتی که درمان صورت نگیرد، چرک ناشی از این آبسه های دندانی می‌تواند به خون وارد شود و در حقیقت موجب مسمومیت خون شود و این عفونت در سراسر اعضای بدن گردش کرده و همه اندام ها را عفونی کند.

کلام آخر

اگر کودک شما به آبسه دندان دچار شده است، اصلا نگران نباشید، دکتر لیلا آذرنوش بهترین دندانپزشک اطفال در تهران می باشند. به یاد داشته باشید که اگر در زمان مناسب اقدام به درمان آبسه دندان کودک شود، کودک خیلی سریع به زندگی عادی خود باز می گردد. هر 6 ماه یک بار دندان های کودک خود را به بهترین دندان پزشک اطفال نشان دهید. خرابی دندان کودک می تواند به سرعت پیشرفت کند و به عصب برسد.

سوالات متداول

درباره دکتر لیلا آذرنوش

دکتر لیلا آذرنوش دندانپزشک اطفال در سال ٨٢ فارغ التحصيل شدم و دوران طرح را در بيمارستان مسيح دانشورى دار آباد تهران گذراندم دو سال در بيمارستان توحيد جم كار كردم سپس در سال ١٣٨٦ كلينيك شبانه روزى پگاه را به همراه همسرم دكتر على فرجى در خيابان خواجه عبدالله تاسيس كرديم و از آن سال در آنجا به عنوان دندانپزشك كودكان مشغول شدم.

2 دیدگاه در آبسه لثه در کودکان
  1. سید سعید موسوی ۱۵ بهمن ۱۳۹۷ در ۰۶:۴۸ پاسخ

    سلام و خسته نباشید. پسر من 18 ماهش است و اینکه بر روی لثه دندان جلو و بالا ابثه چرکی داشت که چند روزی چرک داشت که پس از مصرف چرک خشک کن رفع شد. بعدا به دلیل سرما خوردگی که به دکتر مراجعه کردیم دکتر بعد از مشاهده یک نوع پماد برای زدن بر روی همان ابثه تجویز کرد. حالا بعد از مشاهده مطلب شما کمی ترسیدم. به نظر شما چه کاری در این مورد باید انجام بدم با وجود اینکه بچه من سن کمی دارد؟ ممنون میشم به ایمیل من جواب بفرستین.

    • سلام
      در صورت آبسه چركى نياز به درمان ريشه يا كشيدن درمان وجود دارد و به دليل پايين بودن سن ممكن است نياز به بيهوشى باشد


[بالا]

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • 3 × 2 =

تماس سریع