ارتودنسی از قدیمی ترین خدمات پزشکی است که در چند دهه اخیر پیشرفت های زیادی داشته است. در این نوشتار ارتودنسی دندان کودکان قصد داریم در خصوص ارتودنسی برای کودکان مطالبی را که نمی‌دانید در اختیار شما قرار دهیم.

اگر شما هم کودکی خردسال دارید و نگران سلامت و بهداشت دندان هایش هستید مطالعه این مقاله را به شما توصیه می کنیم.

ارتودنسی دندان کودکان به چه منظور انجام می شود؟

مهم ترین زمانی که می توان برای ارتودنسی دندان کودکان اقدام کرد چه زمانی است؟

آیا ارتودنسی دندان کودکان دردناک است؟

Children's dental orthodontics

ارتودنسی دندان کودکان چگونه است؟

ارتودنسی یا همان سیم کشی که به زبان عامیانه استفاده می کنیم، اقدامی است که با هدف صاف کردن و ردیف کردن دندان های افراد انجام می شود.

افراد در اثر علل مختلف می توانند دچار ناهنجاری ها و عدم نظم و ترتیب در مسیر دندان هایشان باشند. ارتودنسی با همین هدف در عرصه پزشکی و دندان پزشکی ظهور کرد و در سالهای اخیر رشد و گسترش زیادی داشته است.

یکی از نکاتی که پزشکان به مادران و پدران گوشزد می کنند این است که اگر به هردلیلی دندان های کودکشان با مشکلات و بیماریهایی از جمله عدم نظم و ترتیب مواجه است برای درمان و ترمیم آن نهایت عجله را داشته باشند و در اولین فرصت با پزشکان متخصص مشورت های لازم را انجام دهند.

ارتودنسی بدون درد!

در واقع باید گفت لثه و دندان کودکان مانند بزرگسالان زیاد سفت و سخت نیست، به همین دلیل ارتودنسی در کودکان دردی ایجاد نمی‌کند. البته بهتر است این چنین بیان کرد که در روز های اولیه به دلیل وجود یک جسم خارجی در دهان ممکن است احساس ناخوشایند داشته و به آن معترض شوند اما هیچ دردی نخواهند داشت. برای برطرف سازی هرگونه احساس ناخوشایند یا درد می‌توان از داروی استامینوفن استفاده کرد که در این باره باید حتما با پزشک نیز مشورت شود.

والدین معمولا بسیار برای فرزندان خود دلسوز هستند و به دلیل تصور درد در ارتودنسی، این روش درمانی را به موقع و در زمان مناسب برای کودک استفاده نمی‌کنند، به همین دلیل این مشکلات در دهان و دندان به مرور بیشتر شده و فرد در بزرگسالی نیازمند ارتودنسی با طول درمان بیشتر خواهد شد.

مزایای ارتودنسی در کودکی

ارتودنسی برای کودک از روش های درمانی بسیار مهم بشمار رفته و والدین با انجام این روش در کودکی، فرزندان خود را در بزرگسالی از مشکلات دندانی رها می‌سازند. در ادامه به برخی از این مزایا اشاره خواهیم داشت:

  • هدایت و رشد صحیح دندان
  • تنظیم عرض دهان
  • برگرداندن دندان های انحراف یافته به وضعیت طبیعی
  • مرتب ساختن دندان ها در کنار یکدیگر

3 کار مهم در ارتودنسی کودک

از مسواک زدن برای کودک خود غافل نشوید! مسواک زدن جرم ها و مواد غذایی مانده در اطراف بریس را از بین می‌برد و از ایجاد پوسیدگی یا بوی بد دهان جلوگیری می‌کند.

استفاده از دهانشویه کودکان: برای فرزندان خود دهانشویه مناسب کودکان با طعم های جذاب برگزینید تا به طور مرتب استفاده کند. دهانشویه در این دوران، باکتری ها را از بین برده و احساس ناخوشایند را برطرف می‌سازد.

استفاده از نخ دندان: از این وسیله بهداشت دهان با مشورت و راهنمایی بهترین دندانپزشک اطفال استفاده کنید. زیرا اگر از نخ دندان به شکل نامناسب برای کودک خود استفاده کنید، احساس ناخوشایندی را در دندان هایشان ایجاد می‌کنید که ممکن است منجر به دردی خفیف نیز شود.

ارتودنسی کودک

مواد غذایی ممنوع در ارتودنسی

بریس ارتودنسی وسیله‌ای بسیار ظریف بوده که برخی مواد غذایی سبب شکسته شدن یا کج شدن آن می‌شوند، به همین دلیل باید در این امر توجه زیادی داشت.

برخی مواد غذایی نامناسب:

  • آبنبات برای جویدن
  • آدامس
  • آجیل ( آجیل های سفت)
  • غذاهای سفت( تهدیگ برنج)
  • ذرت بوداده
ارتودنسی کودک

آیا با دندان پوسیده هم ارتودنسی انجام می‌شود؟

خیر. بهترین دندانپزشک ابتدا باید قبل از انجام ارتودنسی، هرگونه پوسیدگی و اختلالات دندان را رفع کند. در مرحله ابتدایی این روش درمانی، پوسیدگی دندان ها را تشخیص داده و به سلامت آن ها پرداخته سپس ارتودنسی انجام می‌شود.

آیا ممکن است کودک به بریس حساسیت داشته باشد؟

در موارد نادری مشاهده شده که برخی از کودکان به بریس ( فلز مورد استفاده در ارتودنسی) حساسیت دارند اما جای هیچگونه نگرانی نیست. برای کودکانی که نمی‌توانند از بریس استفاده کنند، از مواد دیگری برای ارتودنسی آن ها استفاده می‌شود. این نوع حساسیت موجب ورم لثه ها خواهد شد.

سن مناسب برای ارتودنسی در کودکان

میزان مشکلات دندان ها در کودکان متفاوت است به همین دلیل در هر زمانی که بهترین دندانپزشک اطفال تشخیص دهد که هم اکنون دندان ها به ارتودنسی نیاز دارند، باید همان موقع انجام شود. بنابراین برای این روش درمانی نمی‌توان بهترین سن را مشخص کرد.

گاهی مشکلات دندان کودک از شروع رویش دندان های شیری بوده، پس از سن 6 الی 7 سالگی در روند درمانی ارتودنسی قرار می‌گیرند تا به مرور زمان دندان ها تراز پیدا کرده و مشکلات دندانی برای فرد ایجاد نشود.

نکاتی در خصوص ارتودنسی دندان کودکان که دانستن اش برای والدین ضروری است.

  1. یکی از نکاتی که حتما باید والدین در نظر داشته باشند این است که در اوایل دوران کودکی حتما فرزند را پیش پزشک ببرند تا وضعیت دهان و دندان هایشان مورد بررسی قرار گیرد.
  2. سنی که کودک باید اولین معاینات را نزد پزشک داشته باشد زیر یک سالگی است.
  3. بهترین زمانی که می توان برای معاینه دندان های کودک اقدام کرد پیش از دوره بلوغ است و در همین زمان باید ارتودنسی انجام شود.
  4. ا ز دلایلی که پزشکان معتقدند سن ارتودنسی باید پیش از دوره رشد و بلوغ باشد این است که پس از آنکه کودک به سن رشد رسید و دوره بلوغ را سپری کرد، روند رشد در وی تقریبا تکمیل شده و شکل نهایی چهره و اندام وی تشکیل شده است. بنابراین تغییر شکل ناحیه فک و دندان ها با دشواری بیشتری انجام می شود.

 روش ارتودنسی دندان برای کودکان

  • برخی از کودکان که صرفا در ناحیه فکی مشکل دارند برای حل و رفع مشکل آنها از پلاک متحرک استفاده می شود.
  • اگر کودکی در بخش دندانی با مشکلاتی روبرو باشد از جمله اینکه دندان هایش بسیار نامرتب و نامنظم باشد از ارتودنسی هایی استفاده می کنند که به صورت سیم پیچی ثابت است.
  • در خصوص دردناکی ارتودنسی برای کودکان باید گفت بسته به اینکه مشکل کودک چیست و تا چه اندازه ای قرار است مشکل بر طرف شود میزان درد متغیر است. ولی در حالت کلی باید برای درمان پروسه ای طی شود که ممکن است دردناک نیز باشد.

هرگاه این اتفاقات برای کودکان تان رخ داد باید حتما ارتودنسی انجام شود.

  • هرگاه دندان های جلویی آنها بسیار جلو بود و طرح لبخند آن ها را به هم زد.
  • هرگاه تعداد دندان های دائمی از حالت طبیعی کمتر بود. ( حتما دیده اید که گاها در برخی کودکان یکی از دندان ها رشد نکرده و جای خالی در ردیف دندان ها مشاهده می شود.)
  • هرگاه یکی از دندان ها به طور اضافی و در محل نامناسب رشد کرده باشد.
  • هرگاه نظمی در ریف دندان ها نباشد.
  • هرگاه کودکی به مک زدن انگشت اش عادت داشته باشد موجب می شود دندان هایش در مسیر رشد تغییر مسیر دهند. در این زمان باید ارتودنسی انجام شود تا این تغییر مسیر شدید نشود.

دکتر لیلا آذرنوش دندانپزشک اطفال، با استفاده از روش های تشخیصی و درمانی مجهز به بررسی بیماری های دهان و دندان و درمان پوسیدگی دندان کودکان می پردازد . می توانید برای دریافت اطلاعات در این خصوص از دندانپزشک اطفال با شماره های ۰۲۱۲۲۶۱۵۴۰۲۰۲۱۲۲۶۱۵۴۰۳ تماس حاصل نمایید. همچنین می توانید ما را در اینستاگرام دکتر لیلا آذرنوش دنبال کنید.

*یک نکته به طور کلی وجود دارد مبنی بر اینکه به ارتودنسی دندان کودکان ارتودنسی پیشگیری می گویند. اگر دقت کرده باشید تمامی توجهات پزشکان به این است که با ارتودنسی کردن دندان کودکان، از مشکلات احتمالی ای که کودک در آینده با آنها مواجه خواهد بود پیشگیری کنند. به بیان دیگر تمام فلسفه ای که در پس از ارتودنسی دندان کودکان وجود دارد حاکی از جلوگیری از بروز مشکل های دندانی و نیز مشکلات فکی است. بنا بر اصل همیشگی و آشنا که می گویند پیشگیری بهتر از درمان است باید به تمامی پزشکان و نیز مادر و پدرانی که دلسوزانه در این مسیر گام بر می دارند تبریک گفت، زیرا که کاری پر از اهمیت و آینده دار انجام می دهند. 

*خوش بختانه در این سالها با توجه به رشد علم و نیز رشد فرهنگ در بین مردم جوامع مختلف این اقداماتی که در گذشته بسیار کمرنگ بود و کمتر به آن توجه می شد، به طور فزاینده ای در حال انجام و پیگیری است.

*یکی از توصیه هایی که از سوی پزشکان به تمامی مادران و پدران انجام می شود این است که حتی اگر به لحاظ ظاهری کودکان شما مشکلی ندارند حداقل سالی یک بار تحت معایناتی قرار گیرند تا تمامی علل و عوامل بروز مشکل بررسی شود و ظهور مشکل به صفر درصد برسد. 

هزینه ارتودنسی برای کودکان

بسیار واضح است که میزان هزینه ارتودنسی در کودکان با بزرگسالان متفاوت بوده  کمتر است. عوامل زیادی در این موضوع نقش داشته و نمی‌توان عددی را به طور مشخص بابت هزینه این روش درمانی مهم و کاربردی بیان کرد. علاوه بر این میزان هزینه دستمزد بسته به مهارت و تجربه دندانپزشک متفاوت است.

خاتمه

بنابر آنچه در سطور قبلی بیان کردیم دندان های کودکان جزء بهترین ثروت های آنهاست. از آن جهت که آنها هنوز به درجه ای از عقل و اختیار نرسیده اند و به طور کامل تحت اختیار ما هستند و پیرو تصمیمات ما جهت پیدا می کنند این تذکر و این توصیه را به شما داریم که لطفا به فکر اینده و زندگی آنها باشید و برایشان بهترین تصمیمات را داشته باشید.

دندان های شیری آنها را حفظ کنید و در صورت بروز هر مشکلی با پزشکی متخصص درمیان بگذارید.

امید است که بتوانیم با انجام اقدامات مختلف برای سلامتی دهان و دندان های فرزندانمان سلامت روح و روان آن ها را تضمین کنیم.

درباره دکتر لیلا آذرنوش

دکتر لیلا آذرنوش دندانپزشک اطفال در سال ٨٢ فارغ التحصيل شدم و دوران طرح را در بيمارستان مسيح دانشورى دار آباد تهران گذراندم دو سال در بيمارستان توحيد جم كار كردم سپس در سال ١٣٨٦ كلينيك شبانه روزى پگاه را به همراه همسرم دكتر على فرجى در خيابان خواجه عبدالله تاسيس كرديم و از آن سال در آنجا به عنوان دندانپزشك كودكان مشغول شدم.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • 15 + 17 =

تماس سریع