ایمپلنت دندان کودکان یکی از بهترین روش ها برای درمان بی دندانی در کودکان است. در برخی از کودکان به دلیل ابتلا به بیماری های مادرزادی، دندان های کودک افتاده و کودک دندان های خود را از دست می‌دهد. به همین علت کودک با مشکلات فراوانی از جمله از دست دادن لبخندی زیبا و کاهش اعتماد به نفس در بین هم سالان خود، رو به رو می شود.

دندان های کودک در صورتی که به طور طبیعی بیفتد، می‌توان به راحتی، تمامی مشکلاتی که ممکن است با از دست دادن دندان ها، برای کودک پیش آید را کاهش داد. اما در صورتی که دندان در کودک به دلیل بیماری های مادرزادی بیافتد، نمی توان هیچ راه حل مفیدی برای آن در نظر گرفت.

ایمپلنت دندان کودکان

ایمپلنت دندان در کودکان

از جمله روش هایی که درصد موفقیت بالایی برای جایگزینی دندان های افتاده در کودک دارد، ایمپلنت دندان است. با ایمپلنت کردن دندان کودکان می توان تمامی عارضه هایی مانند بد فرمی فک، عدم تکلم صحیح، سوء تغذیه به دلیل افتادن دندان ها را در کودک برطرف کرد.

در کودکان به دلیل آن که  زمان رشد دندان های دائمی متفاوت، ممکن است نتوان از بسیاری از روش های دندانپزشکی استفاده کرد تا دندان ها را حفظ و یا درمان کرد. در این میان فقط می توان از ایمپلنت دندان در کودکان بهره گرفت.

کودکانی که دندان های شیری خود را به دلیل بروز بیماری های مادرزادی از دست داده اند، در هنگام رشد دندان های دائمی، با مشکل رو به رو می شوند. این عارضه در بین کودکان 6 تا 12 سال به وفور دیده می‌شود. برای پیشگیری و درمان هر چه بهتر این عارضه باید کودک قبل از شش سالگی تحت نظر بهترین دندانپزشک اطفال قرار گیرد.

ایمپلنت دندان چیست؟

ایمپلنت ها اصولا پیچ های هستند که در داخل استخوان کار گذاشته شده و از جنس تیتانیوم هستند. این تیتانیوم ها در برابر اسید، نمک و اکسیژن مقاوم هستند. با پوشش هیدروکسی آپاتیت می باشند. ایمپلنت ها به دو دسته تقسیم می شوند. در بعضی از ایمپلنت ها دو قسمت بالایی فیکسچر و اباتمنت به هم متصل باشند و در نوع دیگر نیز، ایمپلنت به صورت جداگانه است.

در حقیقت تنها فلزی که در داخل بدن می‌تواند کاربردی بوده و سازگاری داشته باشد، دارای جنس تیتانیوم است. در حقیقت تمام پروتز هایی که در داخل بدن کار گذاشته می‌شوند، از جنس تیتانیوم هستند. به طور قطع ایمپلنت جایگزین مناسبی برای ریشه از دست رفته دندان بوده که به تراش دندان های کناری نیاز نداشته و یا مشکلات استفاده از دندان های متحرک را ندارد.

استفاده از پل ها و دندانهای مصنوعی راحت و بی مشکل نیست؛ به دلیل اینکه سبب ایجاد زخم، استخوان بندی ضعیف یا ایجاد محدودیت در عملکرد دهان می‌شود. از عواملی که بر روی ایمپلنت دندان تاثیر می‌گذارد و باید رعایت شود، سالم بودن لثه ها و استخوان مناسب بوده و بر همین اساس باید بهداشت دندان کودکان را رعایت کرد.

مزایای ایمپلنت دندان در کودکان

امروزه برای درمان کودکانی که دندان‌هایشان به دلیل بیماری افتاده است از ایمپلنت دندان استفاده می‌شود. ایمپلنت دندان در کودکان مزایای فراوانی را به همراه دارد. برخی از این مزایا عبارتند از :

  • افزایش اعتماد به نفس کودک
  • زیبایی در هنگام لبخند
  • تکلم صحیح در هنگام صحبت کردن
  • خوردن صحیح غذا و خوراکی و عدم ابتلا به سوءتغذیه
  • رشد صحیح فک
  • حفظ بهتر و بیشتر بهداشت دهان و دندان
  • جلوگیری از بیماری های دهان، دندان و لثه
  • طولانی مدت بودن عمر این ایمپلنت ها

در کودکانی که از ایمپلنت به عنوان جایگزینی برای دندان ها دائمی شان استفاده می‌شود، به راحتی می توان با تغییر تاج دندان، فرم دندان ها را تغییر داده و زیبایی دندان ها را افزایش داد بدون آن که نیازی به تغییر کامل ایمپلنت دندان باشد.

بهترین نوع درمان بی دندانی در کودکان چیست؟

کودکان در حال رشد عمدتا به بازسازی پروتز در ناحیه های بی دندانی احتیاج دارند. درمان از طریق ایمپلنت دندانی قبل از اتمام رشد ممکن نیست. تروما از رایج ترین ناهنجاری های مادرزادی کودکان است. به هر حال استفاده از پروتز دندان سبب بروز عوارضی برای کودکان نظیر پوسیدگی های ثانویه می شود و استفاده از روش ایمپلنت بعد از سن بلوغ بهترین نوع درمان برای کودکان است.

عوارض و معایب ایمپلنت دندان در کودکان

استفاده از ایمپلنت دندان در کودکان ممکن است با برخی مشکلات و عوارض همراه باشد که در ادامه به آن‌ها پرداخته شده است:

  • رشد و تکامل فک و دندان

در دوران کودکی، فک‌ها و دندان‌ها در حال رشد و تکامل هستند. استفاده زود هنگام از ایمپلنت دندان ممکن است باعث عدم تناسب و هماهنگی با سایر دندان‌ها و فک‌ شود. این موضوع ممکن است منجر به مشکلاتی مانند جمع شدن دندان‌ها، تغییر شکل فک‌ها و نیاز به جراحی‌های بیشتر در آینده گردد.

  • تأثیر بر رشد استخوانی

استفاده از ایمپلنت دندان ممکن است بر رشد استخوان‌های فک و دندان تأثیر بگذارد. این تأثیر ممکن است به دلیل فشار وارد شده بر روی استخوان‌ها و ناهماهنگی با رشد استخوانی باشد.

  • نگهداری و مراقبت

ایمپلنت دندان نیاز به مراقبت و نگهداری خاصی دارد تا به خوبی عمل کند. در صورت عدم رعایت بهداشت دهانی و نگهداری مناسب، ممکن است مشکلاتی نظیر عفونت، التهاب‌ها و سایر مشکلات به وجود آید.

  • قیمت و هزینه

ایمپلنت دندان هزینه‌بر بوده و برای برخی خانواده‌ها ممکن است بسیار گران باشد. همچنین، هزینه‌ها با انجام جراحی‌های تکراری و مراقبت‌های بعدی افزایش می‌یابد.

  • جراحی و عملکرد

استفاده از ایمپلنت دندان نیازمند جراحی بوده و ممکن است باعث عوارض جراحی نظیر خونریزی، درد و تورم شود. همچنین، به زمان کافی برای بهبود زخم‌های جراحی و بازیابی کامل نیاز دارد.

مراقبت های بعد از ایمپلنت دندان در کودکان

به همان صورتی که رعایت بهداشت دهان و دندان در دندان های طبیعی ضروری است، ایمپلنت هم نیاز به مراقبت و رعایت بهداشت دهان و دندان کودکان دارد. لازم ذکر است که هر روز از نخ دندان و مسواک برای تمیز کردن دندان ها استفاده شود. از تمیز بودن سطح دندان ها و سطوح دندان های ایمپلنت شده اطمینان حاصل کنید. در صورت وجود هر مشکلی پزشک اطفال را مطلع سازید.

درباره دکتر لیلا آذرنوش

دکتر لیلا آذرنوش دندانپزشک اطفال در سال ٨٢ فارغ التحصيل شدم و دوران طرح را در بيمارستان مسيح دانشورى دار آباد تهران گذراندم دو سال در بيمارستان توحيد جم كار كردم سپس در سال ١٣٨٦ كلينيك شبانه روزى پگاه را به همراه همسرم دكتر على فرجى در خيابان خواجه عبدالله تاسيس كرديم و از آن سال در آنجا به عنوان دندانپزشك كودكان مشغول شدم.

4 دیدگاه در ایمپلنت دندان کودکان
  1. سلام خسته نباشید، خواهر زاده ام 4 ماه از پسرم بزرگتر است و دندان در آورده است ولی پسر من هنوز دندان در نیاورده است . ممنون می شوم بفرمایید سن رویش دندان کودک چه زمانی است ؟

    • با سلام، زمان رویش دندان در کودکان مختلف کمی متفاوت است، در صورتی که تا یک سال دندان شیری رویش پیدا نکرد حتما به دندانپزشک اطفال مراجعه شود .

  2. سلام خسته نباشید ، شما خودتان رادیوگرافی انجام می دهید ؟


[بالا]

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • هفت − سه =

تماس سریع