تکامل دندان کودکان

نوزادی که پا به این دنیا می گذارد یک تعداد از اجزای بدنش مثل قلب، ریه، دستگاه گوارش کامل است و بقیه هم مانند دندان در حال کامل شدن است. در این مقاله قصد داریم تا در خصوص تکامل دندان کودکان و مطالبی نظیر ذیل بپردازیم.

  • مراحل تشکیل دندان
  • عاج ثانویه دندان
  • هیستولوژی دهان و دندان
  • آناتومی دهان و دندان
  • دهلیز دهان
  • لیگامان پریودنتال چیست
  • وستیبول دهان
تکامل دندان کودکان

تکامل دندان کودکان

فرآیند شروع رویش دندان

آیا می دانید فرآیند دندان در آوردن چه زمانی آغاز می شود و چه زمانی پایان می یابد؟

نوزاد شما دو بار دندان در می آورد. بار اول در شش ماهگی در فک پایین بیرون می زند. این فرآیند معمولا بین چهار تا شش ماهگی آغاز می شود اگر دندان های شما دیر و یا زود در آمده است احتمالا برای نوزاد شما هم همین طور خواهد بود.

در ابتدا دو دندان جلویی پایین اول در می آیند و بعد از آن چهار دندان جلویی بالا بیرون می زنند. اولین دندان های آسیاب نوزاد نزدیک یک سالگی بیرون می زند و حدود دو سالگی دومین سری دندان های آسیاب نوزاد باید در بیاید. رویش تمامی بیست دندان کودک باید تا سن سه سالگی کامل شود.

در صورتی که یک تا دو ماه دندان های کودک دیرتر بیرون زدند نگران نباشید و این زمان طبیعی است. در زمانی که کودک به سن یک سالگی رسید و هیچ دندانی بیرون نزده بود حتما باید با پزشک اطفال تماس بگیرید و آن را در جریان روند تکامل دندان کودک خود قرار دهید.

مراحل ابتدایی رشد دندان کودک

کودکان معمولا بین چهار تا دوزاده ماهگی شروع به رشد دندان می کنند و تا دو سالگی به این روند ادامه می دهند. دندان های جلویی زودتر رشد می کنند. بعد از رشد آنها در برخی از کودکان بعد از مدتی یک دندان دیگر رشد می کند در حالتی که برخی دیگر تجربه رشد چندین دندان را با هم دارند. اگر متوجه شده اید که کودک سعی در جویدن هر چیزی دارد پس احتمالا در مرحله رشد دندان قرار گرفته است. در بعضی مواقع کودک شما گوش خود را می کشد چون عصب های که از فک می گذرد از گوش میانی هم عبور می کند. اگر کودک شما تب و یا آثار سرماخوردگی دارد احتمالا از درد گوش است پس حتما به پزشک اطفال مراجعه کنید .

وقتی کودک در حال دندان در آوردن است اغلب لثه ها قرمز شده، ممکن است بر روی لثه ها حالتی دندانه دار و یا متورم را مشاهده کنید، آبریزش دهان کودک بیشتر شده و کودک بیش از قبل اشیاء را به سمت دهان خود می برد. البته به خاطر داشته باشید هر کودک با دیگری متفاوت است و این فرآیند اگرچه در برخی کودکان آزار دهنده می باشد اما در دیگر کودکان ممکن است هیچ عارضه ای نداشته باشد. لیسک های دندانی وجود دارد که در این زمان قابل مصرف هستند به خاطر داشته باشید که به هیچ عنوان لیسک ها را داخل فریزر قرار ندهید زیرا می تواند باعث آسیب به لثه کودک شما شود علاوه بر موارد ذکر شده حتما می توانید در زمانی که کودک ناراحت است از ژل های فاقد شکر استفاده کنید. البته پیش از مصرف با پزشک اطفال مشورت کنید.

به علاوه می توانید به کودک خود مواد غذایی خشک و یا سفت بدهید. اگر می خواهید کودکتان با مواد سخت آشنایی پیدا کند پس نباید هر چیزی که انتخاب می کنید یخ زده باشد چون در این صورت کار خیلی سخت می شود و این نوع از وسایل ها را در یخچال نگهداری کنید. از دادن مواد غذایی حاوی شکر جدا پرهیز کنید زیرا موجب پوسیدگی دندان در کودک تان خواهد شد. در صورت وجود درد می توان تحت نظر پزشک از دارو های موجود استفاده نمود. به خاطر داشته باشید که مهمترین راهکار جهت تخفیف علائم و درد کودک و آرام سازی کودک توجه مادر به وی می باشد. اگر کودکتان به نظر ناراحت می آید شروع به استفاده از راه های تسکین دهنده کنید .

 

نوزادی که پا به این دنیا می گذارد یک تعداد از اجزای بدنش مثل قلب، ریه، دستگاه گوارش کامل است و بقیه هم مانند دندان در حال کامل شدن است. در زمانی که کودک به سن یک سالگی رسید و هیچ دندانی بیرون نزده بود حتما باید با پزشک اطفال تماس بگیرید و آن را در جریان روند تکامل دندان کودک خود قرار دهید. دکتر لیلا آذرنوش دندانپزشکی کودکان، با استفاده از روش های تشخیصی و درمانی مجهز به بررسی بیماری های دهان و دندان می پردازد. می توانید برای دریافت اطلاعات در این خصوص از دندانپزشک اطفال با شماره های ۰۲۱۲۲۶۱۵۴۰۲ – ۰۲۱۲۲۶۱۵۴۰۳ تماس حاصل نمایید. همچنین می توانید ما را در اینستاگرام دنبال کنید.

چگونه کودکی که در مرحله رشد دندان است را تسکین ببخشیم ؟

کودک خود را بلند کنید. شکمش را مالش دهید و اگر این کارها موثر نبود لثه های کودکتان را با انگشت تمیز خود ماساژ دهید و به آرامی فشار دهید یا به سادگی اجازه دهید تا کودکتان روی انگشت شما عمل جویدن را انجام دهد. کودکان در این مرحله عاشق جویدن هستند مخصوصا بر روی چیزهای که خنک باشد مانند: حلقه های رشد دندانی خنک

مصرف قرص های رشد دندانی و پمادهای موضعی هم پیشنهاد داده نمی شود زیرا ممکن است مصرف آن ها  عوارض جانبی داشته باشد.

برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص دندانپزشکی اطفال خوب در تهران به ادامه مطلب مراجعه نمایید.

مطالب مرتبط با این مقاله:

بهداشت دندان کودکان

تغذیه سالم برای دندان ها

فیشورسیلانت کودکان

درباره دکتر لیلا آذرنوش

دکتر لیلا آذرنوش دندانپزشک اطفال در سال ٨٢ فارغ التحصيل شدم و دوران طرح را در بيمارستان مسيح دانشورى دار آباد تهران گذراندم دو سال در بيمارستان توحيد جم كار كردم سپس در سال ١٣٨٦ كلينيك شبانه روزى پگاه را به همراه همسرم دكتر على فرجى در خيابان خواجه عبدالله تاسيس كرديم و از آن سال در آنجا به عنوان دندانپزشك كودكان مشغول شدم.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • هفت − 7 =

تماس سریع