یکی از مشکلاتی سبب نگرانی والدین می شود دندان درد در کودکان است. در صورت بروز درد دندان، معمولا به دنبال دلیل بروز آن هستند. اگر دندان کودک شما درد می کند، بهترین راه ممکن، مشورت کردن با یک دندانپزشک اطفال است. در این مقاله قصد داریم دلایل دندان درد شدید کودکان و راهکار های تسکین درد را مورد بررسی قرار دهیم.

علائم دندان درد کودکان

در جریان پوسیدگی پوشش محافظ بیرونی دندان خراب می شود و به تدریج به مرکز دندان، محلی که اعصاب دندان قرار گرفته اند نفوذ می کند. در این مرحله است که درد احساس می شود مخصوصا اگر چیزهای سرد، گرم یا شیرین با دندان تماس پیدا کند . تخریب یا فساد دندان و بیماری لثه به طور کلی موجب تولید پلاک می شود .

شایع ترین علت دندان درد

حفره دندانی یکی از معمول ترین اختلالات دندانی است، عفونتی است که به دلیل ترکیبی از کربوهیدارت غذا و باکتری های موجود دهان ایجاد می شود. این باکتری ها کربوهیدرات را به اسید تبدیل می کنند، این اسید باعث تخریب مواد معدنی قسمت سفت دندان سالم می شود و سرانجام به ریشه دندان ها می رسند. باکتری ها دارای پوسته ای بنام پلاک هستند بعد از بیست دقیقه پس از غذا خوردن پلاک شروع به جمع شدن روی دندان می کند.

اگر پلاک برداشته نشود باعث ایجاد حفره دندانی می شود. درمان حفره به طور معمول شامل دو مرحله می باشد: برداشتن قسمت بیرونی حفره توسط بی حسی موضعی با یک دریل دندانپزشکی و آماده کردن دندان برای پر کردن، بازسازی ساختمان دندان با یک ماده مناسب انجام می شود.

تاج دندان کودک (یعنی قسمت قابل مشاهده دندان بالای خط لثه) از سه لایه تشکیل شده است. لایه بیرونی سخت و محافظ مینای دندان نامیده می شود. در زیر مینای دندان عاج قرار دارد که یک سطح سخت اما متخلخل است. در زیر عاج بافت نرمی به نام پالپ دندان وجود دارد که شامل اعصاب، رگ های خونی و بافت همبند است.

عاج حاوی لوله های کوچکی است که مینای دندان را به پالپ دندان متصل می کند. وقتی مینای دندان از دست می‌رود و عاج نمایان می‌شود، غذاهای گرم، سرد، شیرین ویا اسیدی می‌توانند اعصاب داخل پالپ دندان را از طریق این لوله‌های کوچک تحریک کنند. این باعث درد یا حساسیت دندان می شود.

یکی از مشکلاتی سبب نگرانی والدین می شود دندان درد در کودکان است . در صورت بروز درد دندان، والدین جویای علت درد دندان و درمان آن بر می آیند . اگر دندان کودک شما درد می کند . دکتر لیلا آذرنوش دندانپزشک اطفال ، با استفاده از روش های تشخیصی و درمانی مجهز به بررسی بیماری های دهان و دندان می پردازد. می توانید برای دریافت اطلاعات در این خصوص از دندانپزشک اطفال با شماره های ۰۲۱۲۲۶۱۵۴۰۲ – ۰۲۱۲۲۶۱۵۴۰۳ تماس حاصل نمایید. همچنین می توانید ما را در اینستاگرام دنبال کنید.

 

علائم دندان درد نوزاد

اگر فرزندتان هنوز به قدری کوچک است که نمی تواند درد را به صورت شفاهی بیان کند، باید بع علائمی که کودک از خود نشان می دهد دقت کنید. علائم رایج دندان درد در نوزادان و کودکان نوپا عبارتند از:

  • گریه و بی قراری
  • مالش مداوم دندان ها، لثه ها و یا فک
  • تغییرات ناگهانی در عادات غذایی، از جمله امتناع از خوردن
  • مشکل در خوابیدن

بسیاری از نوزادان و کودکان نوپا این علائم را تا حدی در هنگام دندان درآوردن تجربه می کنند. با این حال، اگر به نظر می رسد که کودک شما ناراحتی مداوم را تجربه می کند، بهتر است که با دندانپزشک اطفال مشورت کنید.

والدین چه کار های می توانند انجام دهند؟

  • سعی کنید از پوسیدگی دندنا کودک پیشگیری کنید. با مشورت با دندان پزشک به کودک خود فلوراید بدهید.
  • برای مسواک زدن، خمیر های فلورایددار را بکار ببرید.
  • اجازه ندهید کودک، مواد قندی زیاد مصرف کند. در صورت مصرف مواد قندی و شیرینی جات بهتر است دندان شستشو داده شود.
  • سعی کنید دندان های کودک خود را مرتبا مسواک بزنید و یا تا سنین 6 تا 7 سالگی بر مسواک زدن کودک نظارت کنید.
  • تا سن چهار سالگی کودک را هر شش ماه یکبار به دندانپزشک اطفال نشان دهید. با این روند کودک از همان زمان کودکی به مراجعه و معاینه دندانپزشک اطفال عادت می کند و این امر سبب می شود تا از پوسیدگی و دندان درد پیشگیری شود.

درمان دندان درد کودکان

اگرچه ممکن است ترجیح دهید تا از راهکار ها و درمان های خانگی استفاده کنید، اما بهترین کاری در هنگام دندان درد فرزند خود می توانید انجام دهید این است که فوراً به دندانپزشک اطفال مراجعه کنید. در بیشتر موارد دندان درد نیاز به درمان حرفه ای دارد و انتظار طولانی مدت برای ملاقات با دندانپزشک کودک می تواند منجر به عوارض بالقوه جدی شود.

سعی کنید از دادن غذاهایی که باعث درد دندان در کودکتان می شود اجتناب کنید؛ به عنوان مثال، غذاهای سرد یا غذاهای بسیار سفت. اگر کودک شما نیاز به تسکین فوری دندان درد دارد، می توانید از ایبوپروفن استفاده کنید؛ اما قبل از مصرف حتما با پزشک مشورت و طبق دستورالعمل های ارائه شده روی بسته بندی را دنبال کنید.

راهکار های خانگی درمان دندان درد کودک

هنگامی که کودک شما درد دندان را تجربه می کند، باید سریعا به آن رسیدگی شود، در غیر این صورت ممکن است به مشکلات جدی مانند عفونت های باکتریایی خون و از دست دادن دندان منجر شود. اگر نمی توانید فوراً به دندانپزشک اطفال مراجعه کنید، این درمان های خانگی برای دندان درد را امتحان کنید:

شستشو با آب گرم و نمک

یکی از راه های آزمایش شده برای تسکین دندان درد، شستشو با آب نمک است. نمک باکتری ها را از بین می برد و آب گرم ناراحتی و تورم لثه را کاهش می دهد. یک لیوان آب گرم بردارید، نصف قاشق چایخوری نمک را با آن مخلوط کنید، سپس از مخلوط به عنوان دهانشویه استفاده کنید.

استفاده از سیر

سیر به دلیل خواص ضد باکتریایی خود از جمله کشتن باکتری های مضری که باعث ایجاد پلاک دندانی می شوند، شناخته شده است و همچنین به عنوان یک مسکن عمل می کند. یک یا دو حبه سیر را له کنید تا مانند خمیر شود و آن را با یک کمی پنبه روی ناحیه آسیب دیده بمالید. افزودن مقداری نمک به کاهش تحریک ناشی از عفونت کمک می کند.

کمپرس سرد

یک کیسه یخ یا کمپرس سرد را از بیرون روی گونه فرزندتان نزدیک ناحیه آسیب دیده قرار دهید. این کار با انقباض عروق خونی و کاهش تورم و التهاب به تسکین درد کمک می کند. کمپرس را به مدت 20 دقیقه روی ناحیه دردناک نگه دارید و هر چند ساعت یک بار تکرار کنید.

استفاده از دارو

اگر درد ادامه داشت، داروهای ضد التهابی مانند ایبوپروفن و استامینوفن می توانند به کاهش درد کمک کند. مطمئن شوید که دوز توصیه شده برای کودکان را رعایت می کنید.

دهان شویه پراکسید هیدروژن

پراکسید هیدروژن یک راه حل موثر برای دندان دردهای مبهم ناشی از عفونت است اما در صورت بلعیدن می تواند خطرناک باشد. مخلوط 3 درصدی را با آب ایجاد کنید و به عنوان دهانشویه حدود 30 ثانیه استفاده کنید. پس از استفاده، از کودک خود بخواهید چندین بار دهان خود را با آب معمولی شستشو دهد.

اقدامات دندانپزشک اطفال چه خواهد بود ؟

در ابتدا، دندانپزشک میزان آسیب دندان کودک را مشخص می کند سپس به رفع پوسیدگی دندان های کودک می پردازد.

برای کسب اطلاعات بیشتر به دندانپزشکی اطفال خوب در تهران مراجعه نمایید.

مطالب مرتبط با این مقاله:

بهداشت دندان کودکان

پوسیدگی دندان در کودکان

پیشگیری از پوسیدگی دندان کودکان

 

درباره دکتر لیلا آذرنوش

دکتر لیلا آذرنوش دندانپزشک اطفال در سال ٨٢ فارغ التحصيل شدم و دوران طرح را در بيمارستان مسيح دانشورى دار آباد تهران گذراندم دو سال در بيمارستان توحيد جم كار كردم سپس در سال ١٣٨٦ كلينيك شبانه روزى پگاه را به همراه همسرم دكتر على فرجى در خيابان خواجه عبدالله تاسيس كرديم و از آن سال در آنجا به عنوان دندانپزشك كودكان مشغول شدم.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • 20 + 13 =

تماس سریع