روکش دندان شیری یا اس اس کراون (S.S.CROWN) یک روکش از پیش ساخته شده است که از شکستگی های دندان شیری پر شده جلوگیری می کند. یکی از بهترین شیوه های درمانی و ترمیم پوسیدگی دندان در کودکان استفاده از روکش دندان است. در صورت پوسیدگی و از بین رفتن دندان تنها راه نگه داشتن دندان استفاده از روکش دندان است. در غیر این صورت دندانپزشک اطفال مجبور به کشیدن دندان شیری می شود. برای کسب اطلاعات بیشتر در ارتباط با هزینه انواع روکش دندان شیری و مزایا و معایب هر یک در ادامه متن مقاله همراه ما باشید.

روکش دندان شیری کودکان چیست؟

روکش دندان شیری در کودکان با روش هایی که در روکش دندان در بزرگسالان استفاده می شود، متفاوت است. به همین دلیل باید برای درمان و روکش دندان کودکان حتما باید به دندانپزشک اطفال مراجعه شود. بیشتر روکش های دندان شیری کودکان، از جنس فلز بوده و از پیش ساخته می باشد. این روکش ها برای درمان دندان های شیری کودکانی استفاده می شود که به شدت تخریب شده اند. این روکش ها دارای دوام و ماندگاری بالایی است و کاملا روی دندان را می پوشاند. روکش دندان در کودکان مخصوص در سایز های مختلف موجود است و توسط دندانپزشک کودکان بر روی دندان چسبیده می شود. با استفاده از این روکش ها می توان دندان ها را ترمیم کرد.

روکش دندان شیری کودکان

جنس روکش دندان کودکان

روکش دندان کودکان به سه دسته تقسیم می شود. دندانپزشک اطفال ممکن است بسته به شرایط دندان های کودک از هر کدام استفاده کند. دندانپزشک کودکان ممکن است از روکش های دندان رزینی هم رنگ دندان استفاده کند. این نوع از روکش های دندان از دو جنس متفاوت هستند: روکش پرسلن و روکش سرامیک. از این روکش ها برای دندان های شیری جلو استفاده می شود.

از روکش های فلزی به منظور حفظ دندان های آسیاب استفاده می شود. این فلزات ضد زنگ بوده و دارای مقاومت بالایی است.

لازم به ذکر است که مراقبت از روکش های دندان کودکان با دندان های طبیعی هیچ تفاوتی ندارد. زیرا این روکش ها مانع پوسیدگی نمی شوند. همچنین ذکر این نکته ضروری است که هنگامی که دندان ها دارای روکش هستند از خوردن خوراکی های سخت و سفت باید اجتناب شود تا روکش های دندان بدون شکستگی بماند. توصیه می شود تا برای مراقبت های پیشگیرانه دهان از ابتلا به پوسیدگی دندان شیری کودکان جلوگیری شود.

مراحل نصب روکش دندان در کودکان

مزایای روکش دندان در کودکان

  • به دلیل حفظ ظاهر طبیعی دندان، لبخندی زیباتر به کودک می بخشد.
  • به دلیل ضعیف بودن دندان های شیری نسبت به دندان های دائمی امکان پرکردن دندان های شیری وجود ندارد و یا ممکن است بعد از پرکردن دندان ها، دندان بشکند.
  • روکش دندان در کودکان باعث تقویت دندان های شیری می شود.
  • روکش ها به دلیل ماندگاری بالا می تواند تا 10 سال در دهان باقی بماند.
  • از روکش ها برای همپوشانی و حفظ دندان ها استفاده می شود.
  • از روکش دندان در کودکان برای برطرف کردن پوسیدگی و تخریب های وسیع دندان نیز می توان استفاده کرد.

دلایل نیاز به روکش کردن دندان کودکان

اگر دندان شیری کودکان به شدت به پوسیدگی دچار شده باشد و یا عصب کشی شده باشد، نمی توان این نوع از دندان ها را به راحتی پر کرد؛ زیرا پر کردن دندان کودکان، دندان ها را از ترک و شکستگی محفوظ نمی کند. در چنین شرایطی دندانپزشک اطفال اقدام به روکش کردن دندان با روکش های از پیش ساخته می کند. این روکش ها برای پوشاندن و حفاظت دندان ها، روی آن ها قرار داده می شود. روکش کردن دندان کودکان توسط دندانپزشک کودکان دلایل متفاوتی دارد و باید دندان های کودک و شرایط آن ها توسط دندانپزشک کودکان بررسی شود. روکش کردن دندان کودک، به وضعیت دندان‌های او بستگی دارد. علل استفاده از روکش‌های دندانی برای کودکان، عبارتند از:

  • ترمیم یک و یا چند دندان آسیب دیده
  • حفظ دندان های ضعیف در برابر پوسیدگی و آسیب
  • حفظ دندان های پرشده بعد از عصب کشی
  • حفظ دندان و یا دندان هایی که به شدت پوشیده شده و یا آسیب دیده است

انواع روکش‌های دندان برای کودکان

برای روکش کردن دندان کودکان، انواع مختلفی روکش وجود دارد. از جمله روکش های دندان که مورد استفاده قرار می گیرد، روکش های فلزی ضد زنگ و رزینی است. دندانپزشک باید با توجه به شرایط کودک، بهترین نوع از روکش های دندان را انتخاب کند تا برای کودک مشکلی ایجاد نشود.

انواع روکش دندان شیری

1- روکش‌های فولاد ضد زنگ

روکش های فلزی از جنس فولاد ضد زنگ با نام stainless Steel هستند. این روکش ها کلاهک مانند هستند و در هنگام استفاده از روکش های دندان، به دلیل حفظ دندان شیری، به زیبایی آن زیاد اهمیت داده نمی شود. چرا که حفظ تاج دندان ها تا زمان افتادن دندان ها مهم است. بنابراین توجه به رنگ متفاوت این روکش ها چندان مهم نیست و ایرادی را ایجاد نمی کند. در موارد نادری روکش دندان لق شده و توسط کودک بلعیده شده است ولی اصلا جای نگرانی ندارد.

همچنین از این روکش ها برای ترمیم پوسیدگی دندان های آسیاب بیشتر استفاده می شود. این نوع از روکش ها دقیقا هم اندازه و هم فرم با دندان های آسیاب کودک ساخته می شود. همچنین در پوسیدگی های عمیق از این نوع روکش دندان در کودکان استفاده می شود.

روکش فولاد ضد زنگ، بیشتر مورد استقبال دندانپزشک کودکان است. این روکش ها دارای دوام بالایی بوده و در صورتی که کودک در هنگام خوردن غذا، دندان قروچه و یا هر دلیل دیگری دندان های خود را بفشارد، این روکش ها فشار زیادی را تحمل می کند و دچار آسیب و شکستگی نمی شود.  همچنین ممکن است پوسیدگی دندان های آسیاب به قدری باشد که با پر کردن عادی نتوان دندان را ترمیم کرد. استفاده از روکش های فولادی بهترین پیشنهاد برای پیشگیری از پوسیدگی های پیشرفته در دهان و دندان هاست.

چرا از روکش‌های فولاد ضدزنگ استفاده می شود؟

دلیل استفاده از روکش های فولادی و ضد زنگ، جایگزین کردن با پرکننده های نقره و یا هم رنگ دندان است. این کلاهک های فلزی محکم می تواند تمامی سطح دندان را پوشانده و احتمال ایجاد پوسیدگی، آسیب دیدن و افتادن دندان ها را کاهش می دهد. روکش دندان کودکان دارای سطح صافی بوده و به راحتی تمیز می شود. طول عمر این روکش ها چیزی حدود 4 سال و یا حتی بیشتر است.

در مورد تروما دندان کودکان بیشتر بدانید.

مزایای روکش فولادی ضد زنگ برای کودکان

روکش های فولادی دارای مزایای بسیاری هستند، که  این مزایا عبارتند از :

  • جایگزین مناسب برای جلوگیری از کشیدن دندان ها می باشد.
  • فضای مورد نیاز برای رشد دندان های دائمی را در دهان کودک حفظ می کند.
  • همراه با دندان های شیری و به طور طبیعی از دهان خارج می شود.
  • ساختار روکش های فلزی ضد زنگ بی خطر و سازگار با بدن انسان است.
  • جاگذاری راحت روکش های فلزی بر روی دندان، مانند پر کردن دندان

2- روکش دندان های عقب یا آسیاب

می توان دندان های عقب کودکان را نیز روکش کرد. این روکش کردن از 3 سالگی شروع می شود. انجام روکش های دندان های عقب به منظور حفظ آن ها تا درآمدن دندان های دائمی و حفظ کامل بهداشت دهان توسط کودک، مقدور است.

3- روکش استریپ کرون (رزین اسید کاری شده یا استریپ کامپوزیت)

روکش استریپ کرون دارای پوسته ای شفاف می باشد. روکش دندان استریپ کامپوزیت یکی از موارد زیبایی به شمار می آید که مناسب برای دندان ها جلو هستند. در هنگام استفاده از مواد کامپوزیتی در داخل دندان، بعد از قرار گیری در دندان پوشش پلاستیکی آن خارج می شود.

4- استیل روکش دار (روکش های پوشیده شده با فلز)

این روکش ها که از جنس استیل و نیکل ضد زنگ هستند، دارای موادی همرنگ دندان هستند و مقاومت بالایی دارند. این نوع روکش برای زیبایی دندان مشکلی ایجاد نمی کند؛ به همین علت برای دندان های جلو بسیار مناسب است. این روکش به علت دوام بسیار مناسب برای دندان های عقب نیز یکی از گزینه های پرکاربرد می باشد.

5- روکش دندان کامپوزیتی

از جمله روکش هایی که برای روکش دندان کودکان مورد استفاده قرار می گیرد، کامپوزیت است. کامپوزیت ها مواد پر کننده سفید رنگ هستند. روکش کامپوزیتی در مقایسه با روکش های ضد زنگ فولادی، ظاهر زیباتری داشته و به عنوان یک گزینه مناسب برای استفاده در دندان های جلو می باشد. کامپوزیت دندان ظاهری طبیعی دارد، اما ممکن است به دلیل عدم رعایت بهداشت دندان کودکان، زود لک بگیرد و تغییر رنگ دهد. قرار دادن روکش های رزینی با این که شاید زمان زیادی را ببرد، اما برای ترمیم ظاهر دندان های جلو که شامل پوسیدگی، شکستگی و یا هر ایراد ظاهری که شده باشند، گزینه مناسبی است. در صورتی که خواستار روکش های کامپوزیتی برای کودکتان هستید، باید مراقبت های خاصی را برای دندان های کودک در نظر بگیرید. مثلا از گاز زدن اجسام سخت و یا خوردن خوراکی های سخت و سفت جدا اجتناب شود.

6- روکش دندانی سفید

روکش دندان سفید دارای ماده سخت می باشد که به سرامیک شباهت دارد . این روکش دندان به صورت پیش ساخته وجود دارد و نیاز به قالب گیری نمی باشد. در این روکش ها از فلز استفاده نشده است و به طور تقریبی ضد زنگ هستند. این روکش ها به دلیل رنگ مناسب و هماهنگ با رنگ دندان از لحاظ زیبایی یکی از مناسب ترین روش ها محسوب می شوند و همچنین آلرژی و واکنشی را به همراه ندارند.

مراحل روکش دندان شیری کودکان

روکش کردن دندان شیری کودکان از چند مرحله مهم تشکیل شده است. پس از مشورت با بهترین دندانپزشک اطفال و انجام معاینات و آزمایشات لازم و همچنین تأیید مناسب بودن روکش دندان شیری، مراحل روکش دندان شیری انجام خواهد شد. اولین مرحله، آماده‌سازی دندان‌ها بوده که در ان، مقدار کمی از مینای سطح دندان برداشته می‌شود تا فضای لازم برای قرار گیری روکش ایجاد شود. در برخی موارد، از بی حسی موضعی نیز برای راحتی و کاهش درد کودک استفاده می‌شود.

پس از آماده‌سازی دندان‌ها، قالب‌گیری از دندان‌های کودک انجام می‌شود. این قالب به آزمایشگاه دندانپزشکی ارسال می‌شود تا در آنجا روکش‌ها ساخته شوند. این فرآیند معمولاً چند روز تا یک هفته به طول می‌انجامد.

وقتی که روکش‌ها آماده شدند، دندانپزشک با استفاده از چسب مناسب هر روکش را با دقت به سطح دندان چسبانده و اطمینان حاصل می‌کند که روکش در جای خود محکم و مطمئن است.

مراقبت های بعد از نصب روکش دندان در کودکان

  • باید به کودک خود بگویید که گونه ها و لب های خود را گاز نگیرد. تا زمانی که اثر داروی بی حسی از بین برود.
  • به دلیل روکش شدن دندان ها ممکن است کودک احساس ناراحتی داشته باشد، این حالت بعد از چند روز از بین می رود.
  • از خوردن خوراکی های خیلی داغ و یا خیلی سرد بعد از روکش دندان خودداری شود، زیرا دهان کودک بی حس است و ممکن است با مشکلاتی مانند سوختگی رو به رو شود.
  • بعد از انجام روکش ممکن است لثه های کودک آبی به نظر برسد، این رنگ به دلیل رنگ فلز قرار گرفته در زیر بافت لثه می باشد.
  • کودک باید مانند قبل به مسواک زدن دندان هایش ادامه دهد. ممکن است با کمی خونریزی مواجه شود ولی اصلا جای نگرانی نیست.
  • کودک باید از خوردن خوراکی هایی که حالت چسبندگی دارند، مانند آدامس و شکلات اجتناب کند، زیرا ممکن است روکش ها آسیب ببینند.

روکش کردن دندان شیری از پوسیدگی دندان جلوگیری می کند؟

استفاده از روکش دندان ها فقط به منظور حفظ همان دندان بوده و دندان های کودک را در برابر پوسیدگی محافظت نمی کند. پس کودک باید به بهداشت دهان خود و مراقبت از دندان های خود رسیدگی کند.

بهترین دندانپزشک اطفال را بشناسید.

سوالات متداول روکش دندان شیری کودکان

آیا روکش کردن دندان شیری درد دارد؟

فرآیند قرار دادن روکش بر روی دندان‌های شیری به طور کلی بدون درد انجام می‌شود و به بی حسی کمی نیاز دارد. با این حال، برخی از کودکان ممکن است حساسیت یا ناراحتی خفیفی را بعد از انجام مراحل آن تجربه کنند که می‌توان با داروها و مصرف برخی مسکن‌ها آن را مدیریت کرد.

آیا برای روکش دندان شیری قالب‌گیری انجام می‌شود؟

بله، قالب‌گیری یکی از مراحل بسیار مهم در طی فرآیند روکش دندان کودکان است. این مرحله اهمیت بالایی دارد زیرا تضمین می‌کند که روکش‌ها به‌طور کامل روی دندان کودک قرار می‌گیرند و ظاهر و عملکرد آنها را بهبود می‌بخشند.

برای گذاشتن روکش دندان شیری چند جلسه مورد نیاز است؟

فرآیند قرار دادن روکش دندان‌های شیری معمولاً به دو مرتبه مراجعه به دندانپزشک نیاز دارد. در اولین ویزیت برای دندان مورد نظر، آماده‌سازی و قالب‌گیری انجام می‌شود. در ویزیت دوم، روکش آماده‌شده روی دندان قرار می‌گیرد و در جای خود مستحکم می‌شود.

روکش‌های دندان‌های شیری از چه جنسی بوده و چه رنگی هستند؟

روکش دندان شیری معمولاً از مواد کامپوزیت یا پرسلن ساخته می‌شود و به‌گونه‌ای طراحی می‌شود که با رنگ طبیعی دندان‌های اطراف مطابقت داشته باشد.

درباره دکتر لیلا آذرنوش

دکتر لیلا آذرنوش دندانپزشک اطفال در سال ٨٢ فارغ التحصيل شدم و دوران طرح را در بيمارستان مسيح دانشورى دار آباد تهران گذراندم دو سال در بيمارستان توحيد جم كار كردم سپس در سال ١٣٨٦ كلينيك شبانه روزى پگاه را به همراه همسرم دكتر على فرجى در خيابان خواجه عبدالله تاسيس كرديم و از آن سال در آنجا به عنوان دندانپزشك كودكان مشغول شدم.

5 دیدگاه در روکش دندان شیری کودکان
  1. سلام ، آیا برای روکش دندان باید قالب گیری انجام شود؟

  2. سلام خسته نباشید، اگر کودکی دندان شیری آن نیاز به روکش داشته باشد در صورتی که دندان شیری می خواهد بیفتد باید روکش دندان برداشته شود ؟

  3. سلام خانم دکتر
    وقتتون بخیر
    دخترم دو سال و ۴ ماهشه
    ۶ تا از دندوناش دچار پوسیدگی شدن که بجز یکی از دندوناش ک پوسیدگی ش بیشتره بقیه در حد یک نقطه کوچیکه
    سوالم از حضورتون اینه که برای درمان شون نیازی ب بیهوشی هست؟؟؟
    ممنون


[بالا]

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • 5 + هفده =

تماس سریع