علل پوسیدگی دندان کودکان شامل چه مواردی است؟ پوسیدگی دندان‌های جلو کودکان در اثر چه عواملی بروز پیدا می‌کند؟ علت پوسیدگی دندان دائمی کودکان چیست و چرا با رعایت بهداشت دهان و دندان نیز، نمی‌توان از آن جلوگیری کرد؟

سوالی که والدین معمولا از دندانپزشک کودکان می‌پرسند این است که چرا دندان‌های کودکان ما پوسیده می‌شود؟ پوسیدگی دندان یکی بیماری چند عاملی است و عوامل مختلفی در ایجاد پوسیدگی دخیل هستند. یکی از مهم‌ترین این عوامل تغذیه کودک است. نوشابه ها، نوشیدنی‌های گاز دار، شیرینی‌جات و تنقلات غیر مغذی مانند: چیپس و پفک از مواد غذایی پوسیدگی‌زا محسوب می‌شوند. جالب است بدانید که تکرر مصرف این مواد خیلی مهم‌تر است بدین معنا که اگر کودک شما در یک روز یک مرتبه و به میزان زیاد شکلات مصرف نماید کمتر سبب ایجاد پوسیدگی خواهد شد تا اینکه چهار بار در روز هر مرتبه یک شکلات مصرف کند.

علت پوسیدگی دندان کودکان

مهم‌ترین دلایل پوسیدگی دندان کودکان چیست؟

همان طور که گفته شد عوامل و دلایل مختلفی در بروز پوسیدگی دندان کودکان نقش دارند که در اینجا به مهم‌ترین آن‌ها می‌پردازیم.

  • رعایت نکردن بهداشت دهان و دندان

توجه نکردن به بهداشت دهان و دندان‌ها یکی از مهم‌ترین دلایل ایجاد خرابی و پوسیدگی در دندان کودکان است. افزون بر این کودکان در سنین پایین به دلیل مهارت‌های حرکتی تکامل نیافته، نمی‌توانند به خوبی مسواک زده و دندان‌های خود را به درستی تمیز کنند. اما لازم است تا والدین، کودکان را به رعایت بهداشت دهان و دندان تشویق کرده و دندان آنان را به طور مرتب تمیز کنند و در سنین بالاتر نیز، با آموزش مسواک زدن و نظارت بر نحوه مسواک زدن آنان، به حفظ سلامت دندان کودک خود کمک کرده و از این طریق، اهمیت این موضوع را به او نشان دهند.

بیشتر بخوانید: پوسیدگی دندان شیری کودکان

  • تغذیه و رژیم غذایی نامناسب

غذاها و خواراکی‌های ناسالم مانند شیرینی و شکلات، نوشابه‌های گازدار، چیپس و پفک و … افزون بر خطرات و مضراتی که برای سلامتی کودک دارد، برای دندان‌های او نیز  مناسب نبوده و به مرور زمان، سبب بروز پوسیدگی در دندان‌های کودک خواهد شد. چرا که این گونه مواد قندی توسط میکروب‌ها تجزیه شده و اسید بالایی در دهان تولید خواهد کرد که موجب تخریب و از بین رفتن مینای دندان و در نتیجه پوسیدگی دندان‌ها خواهد شد.

و به این ترتیب، در واقع اگر کودک چندین بار در طول روز، از این نوع خوراکی‌ها مصرف کرده و پس از آن، از مسواک و یا نخ دندان نیز استفاده نکند، با احتمال بسیار بیشتر و در زمان کمتری دچار پوسیدگی دندان خواهد شد.

  • شیر خوردن شبانه کودک

شیر خوردن شبانه کودک یکی از مهم‌ترین عواملی است که سبب بروز پوسیدگی دندان کودک 18 ماهه و در سنین پایین خواهد شد. چرا که کودکان در طول شب نیز برای خوردن شیر از خواب بیدار شده و قند بالایی که در شیر وجود دارد، به مینای دندان آنان آسیب خواهد رساند. به همین دلیل مهم است تا پس از خوردن شیر در طول شب، دندان‌های کودک را با کمک یک دستمال تمیز و یا گاز استریل مرطوب تمیز کرده و از این طریق، از بروز آسیب‌های احتمالی در دندان‌های کودک و جلوگیری از پوسیدگی دندان کودکان خود، نقش موثری داشته باشید.

علت پوسیدگی دندان با توجه به مسواک زدن چه چیزی می تواند باشد؟

مسئله مهم دیگر نخ دندان کشیدن است. از سن سه سالگی فواصل بین دندان ها بسته شده و این فواصل با مسواک به درستی تمیز نخواهد شد و والدین باید حتما برای تمیز کردن دندان کودک خود از نخ دندان استفاده کنند. برخی از اوقات پوسیدگی‌های که در دهان کودک دیده می‌شود مربوط به دوران نوزادی است؛ یعنی در دوران نوزادی وقتی دندان‌ها تازه رویش کرده و کودک شیر خوردن شبانه دارد. همان‌طور که گفته شد این شیر که یک ماده پوسیدگی‌زا است، در اطراف دندان‌ها جمع شده و به دلیل کمتر بودن ترشح بزاق در شب، سبب ایجاد پوسیدگی‌های وسیع در دندان‌های کودک خواهد شد. به همین دلیل، باید به محض رویش اولین دندان‌های شیری کودک، دندان‌های او پس از شیر خوردن خصوصا هنگام شب، با یک گاز استریل مرطوب پاک شوند تا از پوسیدگی آن‌ها پیشگیری شود.

پوسیدگی دندان مانند سرماخوردگی خود به خود خوب نمی‌شود و تاثیرات بسیار زیادی در وضعیت تغذیه، رشد کودک و حتی وضعیت ظاهری و اعتماد به نفس کودک دارد، پس مراقبت از دندان‌ کودکان و مراجعه منظم به بهترین دندانپزشک اطفال از وظایف مهم پدر و مادر تلقی می‌شود.

درباره دکتر لیلا آذرنوش

دکتر لیلا آذرنوش دندانپزشک اطفال در سال ٨٢ فارغ التحصيل شدم و دوران طرح را در بيمارستان مسيح دانشورى دار آباد تهران گذراندم دو سال در بيمارستان توحيد جم كار كردم سپس در سال ١٣٨٦ كلينيك شبانه روزى پگاه را به همراه همسرم دكتر على فرجى در خيابان خواجه عبدالله تاسيس كرديم و از آن سال در آنجا به عنوان دندانپزشك كودكان مشغول شدم.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • 10 + پانزده =

تماس سریع