خوشبختانه امروزه والدین به بهداشت دهان و دندان فرزندان خود اهمیت خاصی می دهند. این امر نقش بسیار مهمی در سلامت و مرتبی دندان های دائمی در بزرگسالی فرزندان دارد . یک باور غلط این است که افراد تصور می کنند که دندان های شیری شش سال در دهان باقی می مانند در حالی که بدین صورت نیست و والدین عزیز فقط باید به این موضوع توجه کنند که دیر افتادن دندان شیری کودکان آسیب های مخرب پی در پی دارد. در ادامه با ما همراه باشید تا دریابید چه زمانی مناسب ترین وقت برای افتادن دندان های شیری است و اگر اینگونه نبود باید چه کار هایی انجام داد.

دیر افتادن دندان شیری کودکان

دندان شیری چیست؟

دندان های شیری یا Deciduous teeth اولین دندان های هستند که در دهان کودکان از سن شش ماهی تا 2 سالگی می رویند. به طور کلی دندان های شیری حداکثر باید تا سن 18 ماهگی در دهان رشد کنند و اگر کودک تا آن سن هیچگونه دندانی در نیاورده باشد، باید توسط دندانپزشک اطفال تحت معاینه قرار بگیرند. دندان های شیری تا سن 6  سالگی در دهان باقی می مانند و حداکثر از سن 6 تا 12 سالگی و پس از شروع به افتادن می کنند.

زمان افتادن دندان های شیری بدین صورت است که زمانی که دندان دائمی از زیر در حال رویش و شکل گیری به صورت کامل است، سبب تحلیل ریشه دندان های شیری می شود تا زمانی که دندان دائمی بخواهد به طور کامل رویش پیدا کند که دندان شیری لق می شود و از دهان کودک خارج می شود .

زمان مناسب افتادن دندان شیری کودکان

همان طور که می دانید اغلب رویش دندان ها در همه کودکان از سن شش ماهگی تا 2 سالگی به طول می انجامد و این دندان ها تا سن 7 تا 12 سالگی در دهان کودکان می مانند و پس از آن به طور مرتب دندان ها شروع به افتادن می کنند. اما ممکن است بر اثر عوامل مختلف در سن 7 تا 12 سالگی دندان های شیری نیفتد، این مسئله اغلب می تواند موجب بروز مشکلاتی شود و تا بزرگسالی این دندان ها در دهان باقی بمانند.

یکی از علل ناهنجاری دندان کودکان دیر افتادن یا زود افتادن دندان شیری در کودکان می باشد . دندان های شیری را باید تا زمان موعد افتادن آن نگه داشت و این طور نیست که دندان های شیری زودتر از موعد کشیده شوند . زمان افتادن دندان های شیری با یکدیگر متفاوت است و تشخیص زمان افتادن دندان های شیری برعهده دندانپزشک اطفال است .

زود افتادن دندان شیری سبب می شود تا دندان زیرین یا دائمی آن نابجا و در مسیر غلط رویش داشته باشد و منجر به نامرتبی دندان ها شود . اما برعکس آن، دیر افتادن دندان شیری باعث می شود دندان زیرین یا دائمی آن نهفته باقی بماند و همین امر سبب می شود تا ترتیب دندان ها برهم بریزد . در هر صورت دندان شیری باید در زمان خود حضور داشته باشد .

دیر افتادن دندان شیری

علل دیر افتادن دندان شیری

می توان گفت که در شرایط طبیعی و نرمال هنگامی یک دندان دائمی شروع به رشد می کند در حقیقت باید دندان های شیری در همان مکان افتاده باشد. اما در برخی موارد ممکن است که دندان های شیری نیفتند و دندان های  دائمی نیز در همان جا رشد کنند که این مسئله می تواند در رشد دندان های دائمی مشکلات بسیاری را برای کودک ایجاد کند و نیاز به ارتودنسی باشد. در واقع از شایع ترین ناهنجاری های ناشی از دیر افتادن دندان کودکان، کجی و نامرتبی یا رویش دیر هنگام دندان های دائمی می باشد.

اما گاهی مواقع دندان های شیری به مدت طولانی در دهان کودک باقی می ماند و علل مختلفی می تواند سبب ایجاد این حالت شود. اگر بخواهیم به طور دقیق تر بگوییم، در واقع زمانی که دندان دائمی در حال رویش در مسیر اصلی رویش خود قرار نگرفته باشد و یک مسیر انحرافی و کجی را در حال طی کردن باشد این عامل سبب می شود که دندان دائمی زمانی که قرار است رویش پیدا کند در یک محل نامناسب رویش پیدا کرده و همچنین سبب می شود تا دندان شیری به مدت طولانی تر در دهان فرد باقی بماند .

یکی دیگر از علل آن حالتی است که فرد دندان دائمی به طور کامل و مادرزادی نداشته باشد. در بعضی از افراد ممکن است، به صورت مادرزادی دندان های دائمی در دهان افراد وجود نداشته باشند که در این شرایط معمولا ریشه دندان های شیری تحلیل می رود اما کمی کند تر و در دهه های بالاتر لقی دندان اتفاق می افتد. حتی ممکن است یک فرد به سی یا چهل سالگی برسد اما دندان شیری در دهان آن باقی مانده باشد.

سایر علل دیر افتادن دندان شیری:

سوء تغذیه و کمبود ویتامین

سوء تغذیه و کمبود ویتامین نیز می تواند در دیر افتادن دندان های شیری مرتبط باشد. برای مثال کلسیم برای استحکام دندان ها از اهمیت ویژه ای برخوردار است و هر چه مقدار کلسیم دریافتی کودک بیشتر باشد، دندان ها مستحکم تر می‌شوند. ویتامین دی یکی از ویتامین های مهم برای بدن می‌باشد زیرا در جذب کلسیم بدن تاثیر مثبت دارد. والدین باید مواد غذایی را در برنامه غذایی کودکان قرار دهند که شامل این موارد در ترکیباتشان باشند.

نقص هورمون رشد

نقص یا کمبود هورمون رشد یکی از مواردی است که تاثیر زیادی در رویش دندان های دائمی یا زمان رویش و افتادن دندان های شیری دارد زیرا اگر این هورمون ها دارای نقص باشند، ترتیب رویش ها و افتادن آن ها نیز مختل شده و سلامت دهان و دندان کودک بر هم می‌ریزد.

رشد ناکافی استخوان فک

عدم رشد کافی استخوان فک نیز می تواند یکی از علل اصلی دیر افتادن دندان های شیری باشد که این مورد باید توسط دندانپزشک معاینه و بررسی شود.

عوارض دیر افتادن دندان شیری

از شایع ترین ناهنجاری های ناشی از دیر افتادن دندان کودکان، کجی و نامرتبی یا رویش دیر هنگام دندان های دائمی می باشد . لذا برای پیشگیری از بروز چنین ناهنجاری های بهتر است مراجعه منظم به دندانپزشک داشته باشید . شایان ذکر است، وجود دندان های شیری در دهان از اهمیت بالایی برخوردار است. توجه داشته باشید که کشیدن دندان شیری حتما باید با نظر دندانپزشک کودکان انجام گیرد .

از جمله عوارض دیر افتادن دندان شیری می توان به رویش دندادن های دائمی پشت دندان های شیری اشاره کرد. این مشکل موجب می شود که دندان های دائمی پشت دندان های شیری رشد کند و دو ردیف در دهان مشاهده شود و سبب بر هم ریختگی خظ رویش دندان شود. لازم به ذکر است که در صورت نیفتادن دندان شیری، باید دندان شیری توسط دندانپزشک اطفال معاینه شده و کشیده شود.

دیر افتادن دندان شیری

باقی ماندن ریشه دندان شیری

در بعضی از افراد که کمبود فضا وجود دارد ممکن است این دندان های شیری کمی افتاده شوند یا خیلی از اوقات که پوسیدگی دندانی در دهان افراد دیده می شود و مشاهده می توان مشاهده کرد که تاج دندانی فرد افتاده اما ریشه دندان شیری در لثه باقی مانده است.

باقی ماندن ریشه دندان های شیری می تواند سبب آن شود که دندان های دائمی در مسیر نامناسب رویش یابند و سبب نامرتبی دندان ها در آینده خواهد شد و نیاز های درمانی در پی آن اتفاق افتد .

اگر دندان شیری نیوفتد چه باید کرد؟

دندان های شیری معمولا خود به خود می افتند و باید برای افتادن آنها صبر کرد. اما در برخی موارد، دیر افتادن دندان های شیری باعث می شود تا مشکلاتی برای کودک ایجاد شود؛ برای مثال ممکن است دندان های اصلی کودک در پشت دندان های شیری رشد کنند و دو ردیف دندان را ایجاد کنند.

اگر دندان های شیری کودک نیوفتد، لازم است تا به دندانپزشک مراجعه شود. دندانپزشک با معاینه دندان ها و بررسی میزان لق شدن دندان شیری، روش مناسب برای رفع مشکل را تشخیص می دهد. در بسیاری از مواقع پزشک اجازه می دهد تا دندان خود به خود بیوفتد؛ اما در برخی موارد لازم است تا دندان های شیری کشیده شوند تا جا برای رشد طبیعی دندان های اصلی باز شود.

اهمیت حفظ دندان های شیری

بسیاری از والدین این سوال را از ما می پرسند چرا دندان شیری باید نگه داشته شود ؟ چرا دندان شیری باید درمان شود ؟ و اگر درمان دندان شیری انجام نشود چه اتفاقی می افتد ؟ در واقع می توان گفت دندان های انسان به دو سری دندان شیری و دندان دائمی تقسیم می شوند . دندان های شیری حدود دوازده سال در طول دوره زندگی کودک با وی همراه می باشند  و طبیعتا نقش جویدن و نقش حفظ سلامت کل بدن را برعهده دارد . اگر یک دندانی دچار مشکل شود تغذیه کودک دچار مشکل خواهد شد .

اهمیت دندان شیری از دندان دائمی کمتر نمی باشد. دکتر لیلا آذرنوش، دندانپزشک اطفال توصیه می نمایند به محض اینکه دندان شیری کوچکترین خرابی پیدا کرد یا حتی قبل از خراب شدن یا پوسیدگی های دندان شیری حتما مراجعه منظم به دندانپزشک اطفال داشته باشید تا از بروز ناهنجاری های دندانی پیشگیری شود، همچنین قابل ذکر است در صورت عدم درمان مشکلات دندان های شیری این آسیب دیدگی ها ادامه داشته و دندان های دائمی را نیز مورد تخریب قرار می‌دهد.

برای افتادن دندان شیری چه باید کرد؟

بهترین راهکار برای افتادن دندان های شیری، صبر کردن برای افتادن دندان به صورت خود به خود است. اگر دندان به قدری دیر بیوفتد که در رشد دندان های اصلی اختلال ایجاد کند، لازم است به دندانپزشک مراجعه شود.

در صورتی که دندان کودک شما لق شده و به مرحله افتادن رسیده است، می توانید در کشیدن دندان به کودک خود کمک کنید. به این منظور ابتدا باید از اینکه دندان به مرحله افتادن رسیده اطمینان حاصل کنید. به کمک دارو های ضد درد موضعی، دندان کودک را بی حس کنید و با استفاده از یک گاز استریل دندان را بکشید. اگر دندان به اندازه کافی لق شده باشد، به راحتی از لثه جدا خواهد شد. در صورتی که دندان به راحتی از لثه جدا نمی شود، بهتر است چند روز دیگر صبر کنید.

علت دیر افتادن دندان شیری

مراقبت های لازم در زمان دیر افتادن دندان کودکان

زمانی که کودکان در سنین شش تا دوازده سالگی وجود دارند . حتما پیگیری های لازم را داشته باشید و چکاپ های دوره ای داشته باشید تا از رویش دندان ها دائمی و افتادن دندان های شیری مطلع شوید. در صورتی که دریافتید که دندان شیری به صورت طولانی مدت در دهان باقی مانده است سریع به فکر کشیدن دندان شیری نباشید زیرا ممکن است حالتی باشد که دندان دائمی در زیر آن دندان وجود نداشته باشد و پیگیری های لازم را انجام دهید تا مشکلات برای کودکان شما اتفاق نیفتد .

نتیجه گیری

اهمیت دندان شیری از دندان دائمی کمتر نمی باشد به همین منظور پزشکان توصیه می نمایند که به محض اینکه دندان شیری کوچکترین خرابی پیدا کرد یا حتی قبل از خراب شدن یا پوسیدگی های دندان شیری حتما مراجعه منظم به دندانپزشک اطفال داشته باشید تا از بروز ناهنجاری های دندانی پیشگیری شود .

این نکته حائز اهمیت است که والدین باید در نظر داشته باشند که تمامی دندان های شیری به موقع بیفتند و جای آنها دندان های دائمی رشد کنند و در صورتی که این اتفاق طبق روند پیش نرفت سریعا جهت معاینه دندان های کودک دلبندشان و بروز مشکلات جدی در سلامت دندان ها، به دندانپزشک اطفال مراجعه کنند.

درباره دکتر لیلا آذرنوش

دکتر لیلا آذرنوش دندانپزشک اطفال در سال ٨٢ فارغ التحصيل شدم و دوران طرح را در بيمارستان مسيح دانشورى دار آباد تهران گذراندم دو سال در بيمارستان توحيد جم كار كردم سپس در سال ١٣٨٦ كلينيك شبانه روزى پگاه را به همراه همسرم دكتر على فرجى در خيابان خواجه عبدالله تاسيس كرديم و از آن سال در آنجا به عنوان دندانپزشك كودكان مشغول شدم.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • بیست − 12 =

تماس سریع