وارنیش فلوراید یکی از روش‌های درمانی در دندانپزشکی است که ضمن تقویت دندان‌ها، از پوسیدگی و بدتر شدن شرایط آن به خوبی جلوگیری کرده و سرعت تخریب و پوسیدگی آن‌ها را نیز به خوبی کاهش می‌دهد. وارنیش فلوراید که در میان انواع و اشکال مختلف فلوراید، بیشترین غلظت فلوراید را دارد، به تقویت ساختار دندان‌ها کمک کرده و مانع از پوسیدگی زودهنگام آن‎‌ها خواهد شد. البته باید بگوییم وارنیش فلوراید به تنهایی مانع از تخریب و پوسیدگی دندان‌ها نشده، بلکه رعایت بهداشت دهان و دندان و انجام مراقبت‌های لازم، اثربخشی این اقدام درمانی را افزایش خواهد داد. ضمن آن که انجام وارنیش فلوراید برای حداقل دو بار در طول سال، مناسب بوده و تاثیر مثبت و فوق‌العاده‌‌ای در تقویت دندان‌ها و جلوگیری از پوسیدگی آن‌ها خواهد داشت.

وارنیش فلوراید دندان

وارنیش فلوراید برای چه کسانی توصیه می شود؟

وارنیش فلوراید که یک اقدام درمانی در دندانپزشکی است، برای افرادی با ویژگی‌ها و شرایط زیر مناسب بوده و انجام آن برای این دسته از افراد بیشتر توصیه شده است:

  • کودکان زیر ۶ سال، کاندیدای بسیار مناسبی برای انجام وارنیش فلوراید هستند، چرا که به شدت در معرض پوسیدگی دندان قرار داشته و انجام این اقدام درمانی تا حد بسیار بالایی، از بروز و پیشرفت پوسیدگی دندان آنان جلوگیری خواهد کرد.
  • افرادی که دندان‌های پر شده زیادی در دهان خود دارند نیز، بیشتر از دیگر افراد در معرض پوسیدگی قرار داشته و به همین دلیل، بهتر است وارنیش فلوراید را زیر نظر متخصص انجام دهند.
  • کاندیدای مناسب دیگر برای انجام وارنیش فلوراید، افرادی هستند که به دلیل استفاده از برخی از دروهای خاص، دچار خشکی دهان بوده و یا به دلیل رفلاکس معده، مقدار زیادی از اسید معده به دهان آن‌ها وارد می‌شود.
  • افرادی که در رژیم غذایی خود، از مواد غذایی اسیدی و یا کربوهیدرات زیادی استفاده می‌کنند.
  • افرادی که که تحت درمان‌های شیمی درمانی و رادیوتراپی قرار گرفته و یا به هر دلیلی، بیش از سایر افراد در معرض خطر پوسیدگی دندان قرار دارند.

بیشتر بخوانید: کاربرد فلوراید در پیشگیری از پوسیدگی دندان

فرآیند وارنیش فلوراید برای کودکان

وارنیش فلوراید کاربردی آسان و ایده آل حتی در بیماران بسیار کوچک دارد. وارنیش فلوراید را می‌توان به طور انتخابی در مکان‌های با خطر پوسیدگی بالاتر به عنوان مثال دندان‌های قدامی کودکان که در اثر مصرف شیشه شیر پوسیدگی دندان پیدا می‌کنند، جهت کاهش سرعت پیشرفت و پیشگیری از درگیری سایر سطوح دندان به کار برد.

فرآیند فلورایدتراپی که برای کودکان مورد استفاده قرار می‌گیرد، وارنیش فلوراید نام دارد. وارنیش فلوراید ترکیب غلیظ دو و نیم درصدی از فلوراید است که حتما می‌بایست در مطب و تحت نظارت دندانپزشک اطفال استفاده شود. چرا که اگر این ترکیب فلورایددار از طرف کودک بلعیده شود، می‌تواند سبب مسمومیت کودک شود.

نکته‌ای که در ابتدا مهم است، این است که محیط دندان باید ایزوله و خشک شود. کودکانی که ریسک پوسیدگی دندان آنها از سوی دندانپزشک اطفال متوسط تا بالا تشخیص داده می‌شود هر سه ماه تا شش ماه یکبار حتما باید فلورایدتراپی انجام دهند. توجه داشته باشید بعد از هر نوع فرآیند فلورایدتراپی کودک نباید تا سی دقیقه چیزی بخورد و یا آبی مصرف نماید. طول دوره درمان با وارنیش فلوراید یک جلسه و بدون درد و بدون هیچ نوع عوارضی بوده و نیازی به استفاده از بی حسی موضعی نیست.

وارنیش فلوراید کاربردی آسان و ایده آل حتی در بیماران بسیار کوچک دارد . وارنیش فلوراید را می توان به طور انتخابی در مکان های با خطر پوسیدگی بالاتر به عنوان مثال دندان های قدامی کودکان که در اثر مصرف شیشه شیر پوسیدگی دندان پیدا می کنند جهت کاهش سرعت پیشرفت و پیشگیری از درگیری سایر سطوح دندان به کار برد .

برای انجام وارنیش فلوراید سن خاصی مطرح نشده است و هر کودکی می‌‎تواند جهت پیشگیری از پوسیدگی دندان از این روش استفاده نمایید.

وارنیش فلوراید یک ماده غلیظ و چسبناک است که برای مدت چند ساعت بر روی سطح دندان خشک قرار گرفته و ضمن آزادسازی فلوراید، به ساختار مینای دندان نفوذ پیدا می‌کند. وارنیش فلوراید یک ماده یکبار مصرف بوده که استفاده از آن باید توسط بهترین دندانپزشک اطفال صورت گیرد.

مزایای وارنیش فلوراید

وارنیش فلوراید، یک روش موثر درمانی در مراقبت از دندان‌ها و جلوگیری از پوسیدگی دندان کودکان است که کاملا بی‌خطر و بدون درد بوده و افزون بر این، مزایای متعدد دیگری دارد که در ادامه به آن‌ها خواهیم پرداخت:

  • وارنیش فلوراید، کاملا ایمن و بی‌خطر بوده که نسبت به روش‌های دیگر، فلوراید بیشتر و غلیظ‌تری داشته و عوارض بسیار ناچیزی نیز، دارد.
  • وارنیش فلوراید که غلظت زیادی از فلوراید را بر روی دندان‌ها قرار می‌دهد، با معدنی کردن دوباره دندان‌ها، روند پوسیدگی را متوقف و سبب برعکس شدن آن خواهد شد.
  • این اقدام درمانی موثر، برای تمامی سنین قابل انجام بوده و نقش مهمی در حفظ سلامت دندان‌ها دارد.
  • وارنیش فلوراید برای تمام سنین کاربرد داشته و با ماندگاری زیادی که روی مینای دندان دارد، اثرات مفیدی بر جای خواهد گذاشت.

قیمت وارنیش فلوراید

هزینه وارنیش فلوراید به عوامل مختلفی نظیر: درصد پوسیدگی دندان ها، مواد مصرفی و طول دوره درمان بستگی دارد. بنابراین جهت اطلاع از قیمت وارنیش فلوراید تراپی بهتر است به بهترین دندانپزشک کودکان مراجعه کنید.

درباره دکتر لیلا آذرنوش

دکتر لیلا آذرنوش دندانپزشک اطفال در سال ٨٢ فارغ التحصيل شدم و دوران طرح را در بيمارستان مسيح دانشورى دار آباد تهران گذراندم دو سال در بيمارستان توحيد جم كار كردم سپس در سال ١٣٨٦ كلينيك شبانه روزى پگاه را به همراه همسرم دكتر على فرجى در خيابان خواجه عبدالله تاسيس كرديم و از آن سال در آنجا به عنوان دندانپزشك كودكان مشغول شدم.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • ده + 1 =

تماس سریع