جلوگیری از پوسیدگی دندان کودکان با آموزش به کودک برای داشتن عادات بهداشتی در مراقبت از دهان میسر می باشد. در نتیجه، علاوه بر اطمینان از سلامت دندان ها، می توانید از ابتلا به بسیاری از بیماری های دهان و دندان و ایجاد پوسیدگی در آینده جلوگیری کنید. پوسیدگی دندان یکی از مشکلات رایجی است که بسیاری از کودکان، چه با دندان های دائم و چه با دندان های شیری آن را تجربه می کنند. در این مطلب قصد داریم تا مهم ترین راهکار ها برای جلوگیری از پوسیدگی دندان کودک را به شما آموزش دهیم.

پیشگیری از پوسیدگی دندان کودک

جلوگیری از پوسیدگی دندان یا هر نوع اختلال دهان و دندان در کودکان می تواند به آنها در بزرگسالی کمک کند. تقریباً 25 درصد از کودکان تا سن چهار سالگی مشکل حفره دندان را تجربه می کنند. دلیل اصلی پوسیدگی دندان وجود باکتری در دهان است که از قند تغذیه می کند. اگر این باکتری ها مورد توجه و درمان قرار نگیرند یا نادیده گرفته شوند، به رشد خود ادامه می دهند و به تدریج شروع به از بین بردن مینای دندان می کنند. بنابراین، اگر می خواهید از پوسیدگی دندان در کودکان خود جلوگیری کنید، مصرف غذاهای شیرین را متوقف یا محدود کنید و به کودک کمک کنید تا از یک روال مراقبت از دهان پیروی کنند.

علت پوسیدگی دندان کودکان

عوامل زیادی باعث پوسیدگی دندان می شوند. باکتری ها در این امر نقش زیادی دارند. همه ما در دهانمان باکتری داریم. کلنی‌های باکتری‌ها، وقتی کنترل نشوند، شروع به تشکیل پلاک می‌کنند، یک لایه سفید چسبنده متشکل از میلیون‌ها باکتری. هنگامی که مسواک زدن نادیده گرفته می شود یا به درستی انجام نمی شود، پلاک شروع به تجمع بیشتر و بیشتر روی دندان ها می کند. وقتی این باکتری ها برای مدت طولانی کنترل نشوند، اسیدهایی تولید می کنند که مینای دندان را فرسایش می دهد. مینای دندان لایه سخت و بیرونی دندان است. هنگامی که این اسیدها به این لایه نفوذ می کنند، شروع ایجاد یک حفره است که در واقع یک سوراخ کوچک در دندان است.

پیشگیری از پوسیدگی دندان کودکان

با این حال، حفره ها به زمان نیاز دارند تا ایجاد شوند. نادیده گرفتن عادات دهانی سالم باعث رشد باکتری ها می شود و محیط مناسبی را برای ایجاد حفره ایجاد می کند. این موارد عبارتند از:

  • میکروبیوم ناسالم دهان (باکتری های بد در دهان)
  • سطح pH دهان (باکتری ها در شرایط اسیدی رشد می کنند)
  • کیفیت بزاق

جلوگیری از پوسیدگی دندان کودکان

احتمالا همه شما، نکات ابتدایی مراقبت از دندان، که شامل مسواک زدن و نخ دندان است را می دانید. نکات زیر به شما کمک تا به کودک خود کمک کنید تا بصورت اصولی از دندان های خود مراقبت کند:

  • فرزندان خود را به درک اهمیت مراقبت های دهان و دندان برسانید. کودک خود را عادت دهید که حداقل دو بار در روز مسواک بزند و یک بار در روز از نخ دندان استفاده کند.
  • توجه داشته باشید که باکتری های دهان می توانند به راحتی از طریق اشتراک غذا و نوشیدنی پخش شوند. برای جلوگیری از پخش شدن باکتری های، به فرزندان خود بیاموزید که غذا و نوشیدنی خود را به اشتراک نگذارند.
  • مراجعه روتین به دندانپزشک اطفال را در اولویت قرار دهید. کودک شما باید به محض بیرون آمدن اولین دندانش به دندانپزشک اطفال مراجعه کند و این کار باید هر 6 ماه یکبار تکرار شود.
  • از خوردن شیرینی ها و غذاهای نشاسته ای خودداری کنید. مصرف این غذاها باعث افزایش سطح پلاک اسیدی در دهان می شود. اگر کودک شما غذاهای شیرین یا نشاسته ای زیادی می خورد، سعی کنید این غذاها را با مواد سالم تری مانند میوه ها و سبزیجات جایگزین کنید. به کودک خود آموزش دهید که بعد از هر وعده غذایی و در صورت امکان مسواک بزند.
  • مصرف میوه ها و سبزیجات ترد و پر آب را افزایش دهید. میوه ها و سبزیجات سرشار از آب به هیدراته نگه داشتن دهان کودک شما کمک می کنند. میوه ها و سبزیجات ترد تولید بزاق را افزایش می دهند و از چسبیدن باکتری ها به دندان جلوگیری می کنند.
  • از شکر، از جمله و به ویژه نوشیدنی های شیرین، مانند نوشابه و آبمیوه خودداری کنید. این نه تنها برای دندان های کودکان شما مفید است، بلکه برای سلامت کلی آنها نیز مفید است.
  • از دندانپزشک اطفال در مورد سیلانت های دندانی سوال کنید. سیلانت‌های دندان می‌توانند سال‌ها محافظت بیشتری را در برابر حفره‌ها به فرزندان شما ارائه دهند و ترک‌ها و فضاهای بین دندان‌ها را که در آن‌ها باکتری‌ها به راحتی تجمع می‌کنند و باعث آسیب می‌شوند را می‌بندند.
  • آب ذرات غذا را از بین می برد. همچنین به مرطوب نگه داشتن دهان و متعادل نگه داشتن PH کمک می کند. از نوشیدنی های شیرین مانند نوشابه و نوشیدنی های ورزشی خودداری کنید. آب میوه ها نیز برای دندان کودک مضر هستند! آب میوه ها حاوی مقدار زیادی شکر هستند و برخی از آب میوه ها مانند آب پرتقال نیز بسیار اسیدی هستند. ترکیبی از قند و اسید باکتری های بد دهان کودک شما را تغذیه می کند.

پوسیدگی از چه زمانی شروع می شود؟

پوسیدگی می تواند به محض ظهور دندان در دهان شروع شود.

علائم مایل به سفید روی سطح دندان نزدیک به خط لثه شاید نشانه اولیه پوسیدگی دندان باشد. در این مرحله، روند پیشروی  “لکه سفید” اولیه، را می توان با استفاده از  فلوراید متوقف و یا معکوس کرد.

اگر درمان نشود می تواند به سرعت پیشرفت کند و به یک سوراخ تبدیل شود که به درمان جدی دندان نیاز دارد. این مرحله پیشرفته تر از پوسیدگی، روی دندانها لکه های زرد قهوه ای یا سیاه ایجاد می کند.

پیشگیری از پوسیدگی دندان کودک

زمان مراجعه به دندانپزشک اطفال

معمولآ رویش دندان شیری کودکان در سن دو سال و نیم کامل می شود . در زمانی که دندان های عقب کودک رویش پیدا کرد و دو دندان در کنار هم بیرون زد حتما باید برای جلوگیری از پوسیدگی دندان کودکان از نخ دندان استفاده شود . از دو سال و نیم به بعد کودک به چکاپ و معاینه دندانپزشکی احتیاج دارد . اگر بهداشت دندان کودک مراقبت نشود و به موقع به دندانپزشک اطفال مراجعه نکنیم و اگر بین دندان های عقب کودک پوسیدگی باشد و حتی یک میلی متر فضا از دست بدهیم ما کودک را در صورتی که نیاز به ارتودنسی نداشته باشد به یک کیس ارتودنسی تبدیل می کنیم و اگر هم نیاز به ارتودنسی داشته به یک کیس ارتودنسی پیچیده تبدیل می کنیم . که هزینه بیشتر، زمان بیشتر و زحمت بیشتر برای کودک و والدین دارد .

علائم پوسیدگی دندان

تشخیص پوسیدگی اولیه دندان دشوار است. اولین علامت پوسیدگی دندان زمانی است که دندانها در امتداد خط لثه (ناحیه ای در پایه دندانها، نزدیک لثه ها) نواری سفید و مات ایجاد می شود. همچنین ممکن است لکه های قهوه ای روی دندان ها دیده شود و لثه ها قرمز و متورم باشند.

با پوسیدگی پیشرفته تر، ممکن است سوراخ ها ،سیاه شدن ها و یا شکستگی دندان ها را مشاهده کنید. اگر پوسیدگی منجر به عفونت شده باشد، ممکن است توده ها یا جوش هایی روی لثه یا تورم در اطراف لثه و صورت مشاهده کنید.

روش توقف پوسیدگی دندان

فلوراید تراپی و فیشور سیلانت کودکان دو روش معمول جلوگیری از پوسیدگی دندان کودکان هستند.

فلوراید تراپی با استحکام بخشیدن به مینای دندان از پوسیدگی جلوگیری می کنند و در آب آشامیدنی فلورایده، خمیردندان های فلوراید و قطره یا قرص های فلوراید یافت می شود. همچنین دندانپزشکان، فلوراید را به صورت ژل به بیماران ارائه می دهند.

فیشورسیلانت

فیشورسیلانت دندان کودکان آکادمی دندانپزشکی اطفال آمریکا به عنوان بخشی بزرگ از یک استراتژی جامع جلوگیری از پوسیدگی کودکان 3 ساله و بزرگتر، فیشور سیلانت دندان را توصیه می کند. در این روش شیار دندان ها پوشش داده می شوند که این امر سبب می شود تا از ساختار دندان ها در مقابل خرابی و پوسیدگی ها جلوگیری شود.روش فیشورسیلانت دندان ها بسیار ساده می باشد و تنها در یک جلسه قابل انجام است.

فلورایدتراپی

فلوراید تراپی کودکان از جمله موثرترین روش ها در حفظ ساختار دندان ها از پوسیدگی، فلورایدتراپی می باشد که در بزرگسالان و کودکان قابل انجام می باشد.در این روش دندانپزشک اطفال با استفاده از فلوراید که نوعی ماده معدنی می باشد، اقدام به تمیز کردن و مقاوم سازی دندان ها در مقابل پوسیدگی می کند.

کلام آخر

پیشگیری همیشه بهتر از درمان است. کودکان در معرض آسیب های دندانی متعددی هستند و پوسیدگی دندان یکی از رایج ترین آنها است. بنابراین بهتر است با دقت و توجه بالا، به کودک خود آموزش دهید تا سلامت دندان های خود را حفظ کند.

سوالات متداول

درباره دکتر لیلا آذرنوش

دکتر لیلا آذرنوش دندانپزشک اطفال در سال ٨٢ فارغ التحصيل شدم و دوران طرح را در بيمارستان مسيح دانشورى دار آباد تهران گذراندم دو سال در بيمارستان توحيد جم كار كردم سپس در سال ١٣٨٦ كلينيك شبانه روزى پگاه را به همراه همسرم دكتر على فرجى در خيابان خواجه عبدالله تاسيس كرديم و از آن سال در آنجا به عنوان دندانپزشك كودكان مشغول شدم.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • 18 − 1 =

تماس سریع