کجی و نامرتب بودن دندان ها بر روی سلامت دهان و دندان کودکان تاثیر بسزایی دارد که علاوه بر بروز مشکلات دهان و دندان سبب کاهش اعتماد به نفس و گوشه گیر شدن کودکان می شود . کجی دندان ها جزو مشکلاتی نیست که صبر کنید و در بزرگسالی برای بهبود اقدام نمایید زیرا هر چه سن بالاتر برود و کودک بزرگتر بشود، روند درمانی سخت تر و طولانی تر خواهد شد. برای آشنایی با این پیامد های منفی و پیشگیری از آن ها با ما همراه باشید.

کجی دندان

دلایل کج شدن دندان کودکان

شایع ترین علت کج بودن دندان ها ژنتیک می باشد. همچنین استفاده از شیشه شیر و پستانک از دیگر علت کج بودن دندان ها می باشد . یکی از علت های که نقش بسزایی در کج بودن دندان ها دارد از دست دادن دندان های شیری قبل از رویش دندان دائمی می باشد . مکیدن انگشت و زبان زدن دندان ها، دندان قروچه، بیماری های لثه، تومورهای دهان و فک و فضای ناکافی یا کوچک بودن فک از علت های کجی دندان ها در کودکان می باشد .

مشکلات ناشی از کج شدن دندان کودکان

کج بودن دندان ها علاوه بر تاثیرات منفی بر روی زیبایی دندان های فرد، سبب می شود تا فرد نتواند فرآیند جویدن را به خوبی انجام دهد، همچنین سبب پوسیدگی دندان در کودکان ها، عدم رعایت بهداشت مناسب و احتمال شکستن دندان ها می شود .

  • بروز مشکلات در جویدن
  • مشکلات بهداشتی و مشکل تمیز کردن دندان ها
  • افزایش احتمال ابتلا به بیماری لثه و انواع عفونت های لثه
  • کاهش اعتماد به نفس شدید کودکان

جلوگیری از کج شدن دندان کودکان

والدینی که خود به این عارضه مبتلا بوده اند بدون شک دوست ندارند که فرزندان شان از این بیماری رنج ببرند . قبل از آنکه به فکر درمان باشید بهتر است راه های پیشگیری از ابتلا به آن را بدانید . برای آشنایی بیشتر با این روش ها با ما در ارتباط باشید .

تاثیر ژنتیک در کج شدن دندان کودکان

ژنتیک در بروز این عارضه نقش بسزایی دارد در صورت اینکه والدین خود به این عارضه مبتلا باشند احتمال اینکه فرزندان آنان هم به همچین مشکلی مبتلا شوند زیاد است لذا برای پیشگیری از چنین مشکلی بهتر است به دندانپزشک کودکان مراجعه نمایید .

افتادن زودهنگام دندان های شیری چه تاثیری در کجی دندان دارد؟

در واقع یکی از وظایف دندان های شیری این است که در جویدن غذا کمک می کنند و همچنین در ادای صحیح تلفظ کلمات موثر هستند . ولی واقعیت این است که دندان های شیری وظایف مهم تری دارند . آن وظیفه مهم تر این است که پیرامون قوس فکی را حفظ می کند، برای رویش دندان های در حال تکامل در داخل استخوان فک هستند بدین معنا که در سنی که ما دندان های شیری را در ظاهر دهان می بینیم ولی وظایفی را در آینده برای آن پیش بینی می کنیم . افتادن زود هنگام باعث بروز مشکلات متعددی در کودکان می شود لذا رعایت بهداشت دهان و دندان را از زمان رویش دندان های شیری به کودکان خود آموزش دهید و آنان را همراهی نمایید . همچنین برای پیشگیری از هر گونه مشکلات دهان و دندان، بروز پوسیدگی های دندانی و افتادن زودهنگام دندان های شیری به دندانپزشک اطفال مراجعه نمایید .

مهمترین عوارض کجی دندان کودکان

شاید والدین تصور کنند که وجود دندان کج فقط ظاهر دهان را تحت تاثیر قرار می‌دهد و این مورد از اهمیت زیادی برخوردار نیست چراکه با بالا رفتن سن به درمان این موضوع اقدام خواهد کرد. اما بهتر است توجه داشته باشید کجی دندان برای کودکان معضلاتی چون مشکل در تکلم و گفتار، اختلالات در جویدن غذا، کاهش اعتماد به نفس و دوری از اجتماع ، پریودنتال و همچنین سایر مشکلات را به وجود خواهد آورد که ممکن است کودک نتواند آن را به طور صحیح یا واضح برای مادر یا پدر خود بیان کند بنابراین با مشاهده دندان کج در دهان فرزند خود حتما اقدامات لازم را در نظر گرفته و به یک دندانپزشک اطفال خوب در تهران مراجعه فرمایید.

جمع بندی

وجود دندان شیری بسیار حائز اهمیت می باشد . لذا بهتر است تنها به مدت زمان کوتاه آن دقت نکنیم بلکه به  اهمیت و نقش آن در سلامت دهان و دندان کودک بپردازیم . در صورتی که دندان شیری کودک لق شود بهتر است از کندن آن اجتناب ورزید و بدون اتلاف وقت به دندانپزشک کودکان مراجعه نمایید تا از بروز عوارض زیاد ناشی از کجی دندان ها بکاهید .

سوالات متداول

درباره دکتر لیلا آذرنوش

دکتر لیلا آذرنوش دندانپزشک اطفال در سال ٨٢ فارغ التحصيل شدم و دوران طرح را در بيمارستان مسيح دانشورى دار آباد تهران گذراندم دو سال در بيمارستان توحيد جم كار كردم سپس در سال ١٣٨٦ كلينيك شبانه روزى پگاه را به همراه همسرم دكتر على فرجى در خيابان خواجه عبدالله تاسيس كرديم و از آن سال در آنجا به عنوان دندانپزشك كودكان مشغول شدم.

2 دیدگاه در جلوگیری از کج شدن دندان کودکان
  1. بهترین زمان مراجعه به کلینیک دندانپزشکی برای پیشگیری از کجی دندان ها در کودکان کی هستش؟؟؟؟؟!!!


[بالا]

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • هفده − یک =

تماس سریع