از آن جایی که همیشه کودکان خود را از آقای دکتر و خانم دکتر ترسانده ایم و آن ها در ذهن کودکان مان به هیولای آمپول به دست تبدیل کرده ایم، این گونه می شود که اگر واقعا هم فرزندانمان به خدمات دندان پزشکی احتیاج داشته باشند، باز هم با یک ترس و اضطرابی که از قبل برای تنبیه آن ها به کار برده ایم، در ذهن شان نقش بسته است و دیگر فراموش نمی کنند و حتی فکرش هم نمی کنند که دندان پزشکان یا دکترای دیگر هم می توانند مهربان و خوش قلب باشند. به همین سبب است که وقتی با رفتار خوبی از پزشکان مواجهه می شوند دچار یک دوگانگی می شوند که نکند آقا/خانم دکتر می خواهد مرا فریب بدهد یا گول بزند یا بلایی بدتر سرم بیاورد، با این کار  غلط مان فرزندان مان را به پزشکان بی اعتماد کرده و دیگر نمی توانیم به راحتی از پس بیماری شان بر آییم زیرا برای مراجعه به پزشک مقاومت می کنند، حتی گاهی دیده شده است که کودک درد های خود را پنهان کرده است که مبادا گذارش به خانم/آقای دکتر خطرناک بیافتد. والدین محترم کودکان بسیار باهوش هستند و چیزی را فراموش نمی کنند و توجه کنید که قدرت کلمات به حدی بالا است که می تواند در ذهن فرزندتان تاثیر بگذارد. پس بیایید دیگر از چنین الفاظی برای تنبیه فرزندانتان استفاده نکنید، زیر ا اثرات مخرب آن بعد ها دامن تان را می گیرد.

اهمیت برخورد والدین در مقابله با ترس کودکان

ترس برای کودکان امری است طبیعی اما بیش از حد آن تبدیل به یک فاجعه می شود که می تواند ادامه زندگی را برایشان سخت و طاقت فرسا کند. برخی از ترس ها هم ناشی از رویداد های نا مناسب در زندگی کودکان است، مثلاٌ کودکی که اضطراب جدابی پدر و مادر را تجربه کرده است دیگر به راحتی نمی تواند آرامش خود را به دست آورد.

کودک در دندانپزشکی

ذکر یک نکته الزامی است که ترس نقطه ی مقابل آرامش و آسایش است، به همین خاطر است که کام زندگی را به ما و فرزندان مان تلخ می کند.

پس چگونگی برخورد والدین با کودکان بسیار اهمیت دارد، پدر و مادر های عزیز برای تربیت فرزند خود باید آموزش هایی دریافت کنند و صرفا به همان روش های سنتی و پرورشی مادر بزرگ ها و پدربزرگ ها اکتفا نکنند، زیرا در حال حاضر تکنولوژی با سرعتی باور نکردنی رو به جلو است و همانند گذشته نیست که سالها چیزی ثابت می ماند، هم اکنون نیاز های فوری مان به سرعت ارضاء می شوند و نسل امروزی سبک زندگی  و تربیتی مختص به خود را می طلبد که باید با کمک مشاوره و روانشناس خانواده آموزش های لازم را فرا گرفت تا بتوان کودکی آرام و سالم پرورش و به جامعه تحویل داد.

دکتر لیلا آذرنوش دندانپزشک اطفال، با استفاده از روش های تشخیصی و درمانی مجهز به بررسی بیماری های دهان و دندان و درمان پوسیدگی دندان کودکان می پردازد . می توانید برای دریافت اطلاعات در این خصوص از دندانپزشک اطفال با شماره های ۰۲۱۲۲۶۱۵۴۰۲۰۲۱۲۲۶۱۵۴۰۳ تماس حاصل نمایید. همچنین می توانید ما را در اینستاگرام دکتر لیلا آذرنوش دنبال کنید.

راه کار های مقابله با ترس کودکان از مراجعه با دندان پزشکی

در ادامه به راههای مقابله با ترس کودکان از دندانپزشکی، اشاره می کنیم، تا والدین عزیز بتوانند این ترس و اضطراب شکل گرفته در ذهن فرزندان شان را مدیریت و کنترل کنند تا دردسر ساز نشود.

به توصیه برخی مشاورین باید در ا بتدا پیش از مراجعه به دندانپزشک اطفال با صحبت کردن ذهنیت کودک را نسبت به دندان پزشک تغییر دهید تا آمادگی لازم را برای رو به رو شدن با دندان پزشک و محیط دندان پزشکی پیدا کند. این آمادگی از طریق صحبت کردن و پاداش تعیین کردن برای انجام کار می تواند میسر شود. می توانید از مهربانی و دیگرخصایصی که فرزندتان آن ها را می پسندند برای شان بگویید و برای شان به طور واضح توضیح دهید که دندان پزشک از یک داروی مخصوص بی حسی موضعی برای دندان ها استفاده می کند که آن ها درد را احساس نکنند. حتی در گاهی اوقات برخی از دندانپزشکان برای جراحی فک یا کشیدن دندان های کودکان از بیهوشی استفاده می کنند تا کودک درد و اضطراب بالایی را متحمل نشود. البته بیهوشی اغلب برای اکثر کودکانی که دچار مشکلات و سندروم هستند نیز به کار می رود.

  • برای مراجعه به دندان پزشک اطفال عجله نکنید، تا می توانید حوصله به خرج دهید تا کودکتان آماده شود و با شما همراهی کند. عجله به افزایش استرس و اضطراب کودکان کمک می کند.
  • می توانید برای سرگرم شدن و پرت شدن حواس فرزندتان در مطب دندان پزشکی، اسباب بازی مورد علاقه ش را به همراه داشته بشاید و در آنجا کودک را به بازی کردن مشغول کنید تا متوجه محیط استرس زا نشود. زیرا حواس پرتی یکی از راه کارهای مقابله با اضطراب است.

کودک در دندانپزشکی اطفال

نقش دندان پزشک اطفال در کاهش اضطراب و ترس کودکان

در کنار برخورد والدین، برخورد دندان پزشک هم در مقابله با ترس کودکان از دندانپزشکی موثر است.

دندان پزشک اطفال می تواند با روی گشاده و خوش اخلاقی و با آرامی و مهر صحبت کردن و دادن هدیه ای به کودک در ذهن کودک باقی بماند و اعتمادش را جلب کند. هم چنین استفاده از لوازم و تجهیزاتی که مناسب با سن و سال کودکان باشد، از رنگ های تیره و کدر در تزئینات مطب خودداری کنید، زیرا که محیطی وحشت آور را برای کودک فراهم می کند. بدین ترتیب است که دندان پزشک می تواند در مقابله با ترس کودکان نقشی به سزایی ایفا کند.

نتیجه گیری

برای نتیجه بخش بودن راه کار های مذکور باید روابط و برخورد ها پایدار باشد تا برای دفعه بعد به کودک حس فریب خوردگی القا نشود. هم چنین تعاریف  و تمجید از کودکان می تواند در شکل گیری شخصیتی موفق و کار آمد در آینده موثر باشد، زیر ا همانطور که گفته شد کلمات و الفاظ دارای بارو قدرتی معجزه آسای هستند، اینکه فرزندان تان را چگونه مورد خطاب قرار می دهید، مهم است، سعی کنید تا می توانید مهر و محبت را در جان و جهان کودک تان تزریق کنید تا بعد ها همان ها به خودتان باز گردد.

درباره دکتر لیلا آذرنوش

دکتر لیلا آذرنوش دندانپزشک اطفال در سال ٨٢ فارغ التحصيل شدم و دوران طرح را در بيمارستان مسيح دانشورى دار آباد تهران گذراندم دو سال در بيمارستان توحيد جم كار كردم سپس در سال ١٣٨٦ كلينيك شبانه روزى پگاه را به همراه همسرم دكتر على فرجى در خيابان خواجه عبدالله تاسيس كرديم و از آن سال در آنجا به عنوان دندانپزشك كودكان مشغول شدم.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • چهار × 4 =

تماس سریع