پالپکتومی دندان شیری یکی از روش های درمانی دندانپزشکی است که معمولا در کودکان و به منظور جلوگیری از کشیده شدن دندان های شیری انجام می گیرد. این درمان که عصب کشی کودکان نیز نامیده می شود، در واقع اولین مرحله از روند عصب کشی در بزرگسالان است.

دندان های ما از چندین لایه تشکیل شده اند. سخت‌ترین و بیرونی‌ترین لایه‌ای که می‌توانیم ببینیم مینای دندان نام دارد و لایه‌ای در زیر آن به نام پالپ وجود دارد که بسیار نرم‌تر از مینا است و حاوی بافت همبند، رگ‌های خونی و اعصاب است که آن را بسیار حساس می‌کند. در مرکز دندان، ریشه ای قرار دارد که برای سالم نگه داشتن دندان، خون را در اختیار دندان قرار می دهد. ریشه دندان های شیری بگونه ای است که توسط بدن بازجذب می شود تا به جای آن دندان های دائمی رشد کنند.

پالپکتومی دندان کودکان

یکی از رایج‌ترین مشکلاتی که ممکن است در پالپ ها ایجاد شود، عفونتی است که در اثر ضربه دیدن یا پوسیدگی دندان ایجاد می شود. بسیاری از افرد گمان می کنند که نیازی به درمان پالپ دندان شیری نیست؛ چرا که این دندان ها در نهایت می افتند و با دندان های دائمی جایگزین می شوند. با این حال، از دست دادن زودهنگام دندان شیری می تواند منجر به مشکلاتی از جمله دشواری در گاز گرفتن و جویدن، مشکل در گفتار و رشد ناهماهنگ و نامرتب دندان های اصلی شود.

در روش پالپکتومی، بر خلاف روش پالپوتومی اطفال که فقط تاج دندان برداشته و پر می شود، کل پالپ تخلیه شده و با مواد قابل جذب جایگزین می شود.

علائم آسیب دیدگی پالپ دندان

آسیب یا التهاب در پالپ دندان می تواند باعث درد شدید شود. شما نمی توانید پالپ را با چشم غیرمسلح ببینید، بنابراین تشخیص منبع درد می تواند دشوار باشد. فقط یک دندانپزشک می تواند تشخیص دهد که آیا کودک شما آسیب پالپ دندانی دارد یا خیر. در صورت مشاهده علائم زیر به دندانپزشک اطفال مراجعه کنید:

  • درد دندان بدون دلیل مشخص
  • حساسیت شدید به سرما یا گرما
  • لق شدن دندان همراه با درد
  • تورم یا قرمزی در لثه
پالپکتومی دندان شیری

مراحل پالپکتومی دندان شیری

در طی روش پالپکتومی، دندانپزشک پالپ عفونی را از دندان خارج می کند و جای آن را با مواد قابل جذب پر می کند. با این روش دیگر نیازی به کشیدن دندان شیری نخواهد بود. برای این کار ابتدا دندانپزشک دندان کودک را بی حس کرده و روی آن یک منفذ ایجاد می کند. سپس با استفاده از ابزار مناسب، تمام پالپ از دندان خارج می شود. از آنجا که این روش در واقع اولین مرحله از عصب کشی بزرگسالان است، به آن عصب کشی دندان کودکان نیز گفته می شود.

این روش بسیار شبیه به عصب کشی است با این تفاوت که به جای درمان ریشه، پالپ بیمار است که از داخل دندان آسیب دیده برداشته می شود. سپس داخل دندان ضدعفونی می‌شود تا هر گونه اثر باقی‌مانده از باکتری‌ها پاک شود.

ریشه دندان های شیری قابل جذب است و توسط بدن جذب می شود تا دندان بیوفتد و دندان های اصلی رشد کنند؛ بنابراین موادی که برای پر کردن پالپ استفاده می شود باید قابل جذب باشد.

فیلم پالپکتومی دندان شیری و روکش دو واحد

چه مدت طول می کشد تا کودک پس از پالپکتومی بهبود یابد؟

ممکن است چند ساعت طول بکشد تا اثرات داروی بی‌حس‌کننده و آرام‌بخش از بین برود، اما پس از این، کودک شما می‌تواند بلافاصله خوردن و نوشیدن را از سر بگیرد. ناحیه اطراف دندان آسیب دیده ممکن است کمی متورم و دردناک باشد که طبیعی است و با استفاده از داروهای مسکن بدون نسخه قابل کاهش است. در برخی موارد، ممکن است برای کودک شما آنتی بیوتیک نیز تجویز شود.

روش های پالپکتومی معمولاً بسیار ایمن هستند و عوارض کمی دارند. با این حال، اگر کودک شما درد شدید، افزایش حساسیت به غذاهای گرم/سرد یا علائم جدید عفونت مانند قرمزی یا التهاب را تجربه کرد، مهم است که فوراً با دندانپزشک خود صحبت کنید.

هزینه پالپکتومی دندان

هزینه پالپکتومی دندان شیری با توجه به عوامل مختلف متغیر است. عواملی مانند دستمزد پزشک و وضعیت دندان کودک در هزینه این درمان تاثیر گذار هستند به طور معمول هزینه پالپکتومی دندان کودک از حدود 600 هزار تومان شروع می شود. برای اطلاع از هزینه دندانپزشکی اطفال و دریافت مشاوره می توانید با مطب دکتر لیلا آذرنوش تماس حاصل فرمایید.

پرسش های متداول

درباره دکتر لیلا آذرنوش

دکتر لیلا آذرنوش دندانپزشک اطفال در سال ٨٢ فارغ التحصيل شدم و دوران طرح را در بيمارستان مسيح دانشورى دار آباد تهران گذراندم دو سال در بيمارستان توحيد جم كار كردم سپس در سال ١٣٨٦ كلينيك شبانه روزى پگاه را به همراه همسرم دكتر على فرجى در خيابان خواجه عبدالله تاسيس كرديم و از آن سال در آنجا به عنوان دندانپزشك كودكان مشغول شدم.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • 8 − دو =

تماس سریع