بهداشت دندان کودکان

در این مقاله در خصوص موضوعاتی نظیر: درباره بهداشت دهان و دندان ، بهداشت دهان و دندان در کودکان ، آموزش بهداشت دهان و دندان به کودکان و بهداشت دهان و دندان چیست؟ می پردازیم.

بهداشت دهان و دندان چیست؟

بهداشت دهان و دندان یعنی: دندان ها سالم، تمیز و بدون لکه باشند و داشتن لثه های صورتی رنگ که در هنگام مسواک زدن دچار خونریزی نشویم.

بهداشت دندان کودکان

یک نوع فرهنگ سازی اولیه برای کودکان باید انجام شود و این فرهنگ سازی از والدین شروع می شود و این مسیر از مادر و پدر منتقل می شود.

 

بهداشت دندان کودکان

بهداشت دندان کودکان

زمان آموزش بهداشت دهان و دندان به کودکان

کودکان معمولا از یک سالگی می توانند این کار را انجام دهند ولی کودکان از شش یا هفت ماهگی دندان در می آورند و زمانی که رویش دندانی آنها انجام می شود یک قانونی هست که باید انجام شود قبل از آن اگر بشود این مسیر را برایشان اجرا کرد مسیر خیلی بهتری هست.

کودکان را باید با لزوم تمیز کردن و مسواک زدن دندان از یک سالگی والدین آنها را آشنا کنند و به صورت عملی قادر نخواهند بود و تا اینکه کودکان با این بینش و فهم برسند زمان خواهد برد.

رویش دندان ها برای کودکان از شش یا هفت ماهگی شروع خواهد شد و این توالی تا سن سی ماهگی وجود خواهد داشت. در سی ماهگی این مطلب را ما خواهیم داشت که کودک به بلوغ بهتر برسد تا بتواند خودش هم کمک کننده باشد.

کودکان گاهی در این سنین می توانند خود این کار را انجام دهند و والدین بعنوان مکمل در کنار آنها قرار بگیرند.

پوسیدگی دندان چیست؟

پوسیدگی دندان هم یک نوع بیماری هست. عوامل ایجاد کننده این بیماری وجود باکتری ها و ویروس ها می باشد.

بهداشت دهان و دندان یعنی: دندان ها سالم، تمیز و بدون لکه باشند و داشتن لثه های صورتی رنگ که در هنگام مسواک زدن دچار خونریزی نشویم. دکتر لیلا آذرنوش دندانپزشک اطفال ، با استفاده از روش های تشخیصی و درمانی مجهز به بررسی بیماری های دهان و دندان و همچنین بهداشت دندان کودکان می پردازد. می توانید برای دریافت اطلاعات در این خصوص از دندانپزشک اطفال با شماره های ۰۲۱۲۲۶۱۵۴۰۲ – ۰۲۱۲۲۶۱۵۴۰۳ تماس حاصل نمایید. همچنین می توانید ما را در صفحه اینستاگرام دنبال کنید.

علل ایجاد پوسیدگی دندان

  • زمان
  • حضور باکتری در دهان
  • مصرف مواد قندی
  • اسیدیته (در اثر این مسیر در دهان طفل ایجاد می شود و محیط مستعد)

این ها علت ها که با هم لازم و ملزوم هستند موجب ایجاد پوسیدگی دندان در کودکان و بزرگسالان می شوند.

مکانیزم شیر خوردن کودکان

اتفاقی که توسط طفل می افتد برای شیر خوردن از مادر یا شیشه شیر مکانیزم آن مکانیزم ساکینگ (Sucking) نیست یعنی مکیدن نیست عنوان میشه ساکلینک (Suckling)  یعنی عضلات صاف سینه مادر را طفل با ضرباتی متوالی که وارد می کند می تواند شیر را با داخل دهان خودش ببرد. نکته جالب این هست که طفل از این موضوع نهایت استفاده را می کند و لذت می برد. یکی از راه های که طفل شب می خواهد بخوابد و بدون اینکه بخواهد فکر کند سیر شده است آنقدر استفاده می کند تا معده خود را پر کند و گاهی اوقات می بیندکه طفل دچار دل درد شده و یا مشکلات و تبعات بعد از آن شده است.

سندروم شیشه شیر

در هنگام روز ممکن هست پدر و یا مادر بتوانند این کار را انجام دهند ولی در هنگام شب طفل را باید بیدار کرد تا این بهداشت دهان و دندان را ایجاد کرد. برای همین با آن سندروم شیشه شیر می گویند یعنی کودکان در هنگام خواب آنقدر شیر می خورند حال می خواهد از سینه مادر و یا شیشه شیر باشد در همچین شرایطی اگر بخواهند دهان و دندان را تمیز بکنند این حالت شرایط از بین رفتن طعم آن شیر در دهان طفل باعث می شود طفل دوباره بخواهد آن شیر را استفاده بکند برای همین گاز استریل داشته باشند بعد از هر بار خوردن شیر در هنگام خواب سطح دندان کودک را تمیز کنند این شرایط سبب می شود طفل را بیدار نخواهد کرد و ولع را ایجاد نخواهد کرد لذا این سبب می شود طفل دیگر به این مسیر روی نیاورد چون آن را بیدار نمی کنند.

بهداشت دندان کودکان

بهداشت دندان کودکان

سولات رایج در خصوص بهداشت دندان کودکان

  • آیا می دانستید پوسیدگی دندان چطور ایجاد می شود؟

اگر یک طفلی قندی را استفاده کند این قند در حضور زمان بخاطر باکتری های که در دهانش وجود دارد اسید تولید می کند. همیشه خاطرمان باشد در شرایط نرمال یک طفل تا سی دقیقه این کلسیم و فسفری که از دست می دهد توسط بزاق جایگزین می شود. اینجا یک خلاء به وجود می آید این خلاء زمانی هست که یک طفل مسواک نمی زند. این سی دقیقه زمان را رد می کند و تخخل ایجاد می کند یعنی دندان در زیر میکروسکوپ حالت اسفنجی پیدا می کند مثل کره مریخ، در این شرایط دندان مستعد پوسیدگی می شود.

  • آیا قطره آهن مسبب سیاه شدن دندان کودکان می شود؟

عارضه ای که برای اطفال ما وجود دارد که اکثرا دچار مشکلات فقر آهن قرار دارند و باید قطره های آهن را استفاده کنند. بدانید بازخورد قطره آهن در یک طفل چند ساله و حتی یک نوزاد متاسفانه ایجاد خرابی خواهد کرد.

  • آیا آهن و شیر سبب پوسیدگی دندان می شود؟

پوسیدگی به عبارتی یک مسیر چند منظوره هست ولی چهار تا فاکتور در آن خیلی دخیل هست.

  • از چه زمانی می توان کودکان را به دندانپزشکی برد؟

به طور معمول در صورت ایجاد درد دندان و یا دندان خراب به دندانپزشک اطفال مراجعه می کنند ولی برای اینکه کودکان را با دندانپزشک آشنا کرد باید در شرایطی که مشکل خاصی ندارند و پوسیدگی ندارند به دندانپزشک مراجعه کنند و معاینه شوند و پیش درمانی داشته باشند و این مراجعه دائم را داشته باشند.

برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص دندانپزشکی اطفال خوب در تهران به ادامه مطلب مراجعه نمایید.

مطالب مرتبط با این مقاله:

تغذیه سالم برای دندان ها

درمان ریشه دندان در کودکان

فلورایدتراپی

منتظر نظرات و پیشنهادات شما هستیم

با تشکر گروه مدیریت سایت دکتر آذرنوش

درباره دکتر لیلا آذرنوش

دکتر لیلا آذرنوش دندانپزشک اطفال در سال ٨٢ فارغ التحصيل شدم و دوران طرح را در بيمارستان مسيح دانشورى دار آباد تهران گذراندم دو سال در بيمارستان توحيد جم كار كردم سپس در سال ١٣٨٦ كلينيك شبانه روزى پگاه را به همراه همسرم دكتر على فرجى در خيابان خواجه عبدالله تاسيس كرديم و از آن سال در آنجا به عنوان دندانپزشك كودكان مشغول شدم.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • 12 + 4 =

تماس سریع