مراقبت از دندان کودکان چگونه باید باشد؟ برای استحکام دندان کودک چه کنیم؟ بهداشت دهان و دندان را چگونه باید به کودکان آموززش داد؟ برای مراقبت از دندان نوزاد چه اقداماتی لازم است انجام شود؟

مراقبت از دندان کودکان که از بدو تولد و دوران نوزادی شروع می‌شود، اهمیت بالایی در جهت حفظ سلامت و استحکام دندان کودکان در آینده خواهد داشت. دندان‌های سالم و قوی افزون بر سلامت دهان و دندان کودکان، در روحیه و اعتماد به نفس آنان نیز تاثیر بالایی دارد. چرا که دندان‌های خراب، افتاده و یا دارای ظاهر نازیبا سبب می‌شوند تا کودک تصویر ضعیفی از خود داشته و نتواند اعتماد به نفس خود را حفظ کند.

مراقبت از دندان کودکان

نحوه ی مراقبت از دندان کودک

برای مراقبت از دندان کودکان، لثه های کودک خود را با یک گاز پانسمان به آرامی اما محکم پاک کنید. این کار باعث می شود کودک شما به تمیز شدن دهانش عادت کند همچنین باعث می شود جوانه های دندان زیر لثه از باکتری ها مصون بمانند.

زمانی که یک الی دو تا از دندان های کودک شما درآمد زمان آن رسیده که مسواک زدن را آغاز کنید. برای کودکان تان مسواک نرم انتخاب کنید و دسته ی مسواک به گونه ای باشد که راحت در دست خودتان جای گیرد. دو بار در روز مسواک را خیس کنید و جلو و پشت هر دندان را تمیز کنید و لزومی هم ندارد که حتما از خمیر دندان استفاده کنید مگر تا زمانی که کودک شما آنقدر بزرگ شده باشد که بتواند آن را از دهان خودش بیرون بریزد. البته خمیر دندان های مخصوص کودکان هم موجود است و برای رعایت کمی احتیاط مقدار کمی از آن را روی مسواک بزنید.

برای مراقبت بیشتر دندان های کودک از خرابی دندان بسیار مهم است که نگذارید کودکتان با شیشه شیر در دهان خوابش ببرد و آن به این دلیل است که زمانی که لاکتوز شیر وارد دهان کودک می شود بدن کودک شما آن را به اسید های تبدیل می کند که باعث ایجاد حفره در دندان هایش می شود و به رشد باکتری کمک می کند.

در آخر ماده فلوراید را در نظر بگیرید. این ماده می تواند هم دوست دندان های کودک شما باشد و هم دشمن آن باشد. میزان بیش از اندازه فلوراید می تواند باعث بروز فلوروزیس دندان شود که باعث می شود زمانی که کودک شما بالغ شد لکه های سفید بر روی سطح دندان هایش پدیدار شود. اما مقدار کمی از فلوراید حدود بیست و پنج میلی گرم در روز برای تقویت مینای دندان کودک زیر سه سال ضروری است.

بیشتر منابع آب شهری با فلوراید غنی شده است بنابراین کودک شما به احتمال زیاد مقدار مورد نیاز فلوراید را با نوشیدن شیر خشک و آب شیر تامین می کند. اما اگر منبع تامین آب شما با فلوراید غنی نشده است مثل آب چاه و یا اگر مطمئن نیستید با متخصص اطفال مشورت کنید تا برای کودک شما قطره فلوراید تجویز کند. علاوه بر آن به توصیه متخصصین دنداپزشکی گوش کنید و بین شش تا دوازده ماهگی کودک خود را به دندانپزشک اطفال ببرید.

مراجعه به دندانپزشک برای مراقبت از دندان کودکان

برای مراقبت از دندان کودکان لازم است در زمان‌های مناسب و در فواصل منظمی به بهترین دندانپزشک اطفال مراجعه کرده تا در اولین زمان ممکن، متوجه بروز مشکلات و یا پوسیدگی‌های احتمالی شده و برای پیشگیری و درمان آن‌ها کودک خود را تحت نظر دندانپزشک قرار دهید. در واقع بهتر است هنگامی که اولین دندان شیری در دهان فرزند شما ظاهر می‌شود، به دندانپزشک کودکان مراجعه کرده و ضمن آشنا کردن کودک خود با محیط دندانپزشکی، برنامه منظمی برای انجام معاینات بعدی داشته باشید.

اهمیت مراقبت از دندان کودک

چندین دلیل برای مراقبت از دندان ها و لثه های کودک از همان ابتدا وجود دارد که در ادامه به توضیح آن‌ها پرداخته‌ایم:

  • اول اینکه به جلوگیری از پوسیدگی دندان کودک کمک می کند. اگر دندان ها از همان ابتدا در خانه به طور مناسبی تمیز نشوند. اگر بقایای شیر با مواد غذایی روی سطح دندان ها بماند، محیط مناسبی برای رشد باکتری به وجود می آید و سبب پوسیدگی دندان در کودکان می شود.
  • دوم اینکه گامی برای بهداشت دهان خوب در آینده می باشد. هر چه بیشتر دندان هایش را مسواک بزنید بیشتر پذیرا خواهد بود اما اگر در دو سالگی شروع شود کمی سخت تر می شود.
  • سوم اینکه با وجود اینکه، دندان های کودکتان در نهایت خواهند افتاد هنوز این کار از اهمیت بالایی برخوردار است.

دندان های کودک به توسعه صورت و دهانش کمک می کند. جویدن مناسب برای خوردن مناسب بسیار مهم است. بنابراین سلامت دهان و دندان کودک ارتباط مستقیمی با سلامت عمومی اش دارد. دندان های شیری کودک فضا را برای دندان های دائمی نگه می دارند.

مراقبت از دندان کودک را باید از چه سنی شروع کنیم؟

مراقبت از دندان کودکان همان طور که گفته شد، از دوران نوزادی و همان بدو تولد کودک آغاز می‌شود. در واقع شما باید پس از هر بار شیر دادن به نوزاد خود، ناحیه لثه و دهان او را با استفاده از یک دستمال تمیز نم‌دار و مرطوب و یا یک گاز استریل بهداشتی و نرم، به خوبی تمیز و پاک کنید. چرا که مراقبت و نگهداری از لثه کودکان در درآمدن دندان‌های شیری کودک اهمیت بالایی داشته و به رشد مناسب آن‌ها کمک خواهد کرد. تمیز نکردن لثه دندان نوزاد پس از شیر خوردن سبب می‌شود تا ذرات شیر بر سطح لثه و قسمت‌های داخلی دهان و دندان او باقی بماند که این موضوع می‌تواند سبب بروز التهاب در لثه نوزادان و تغییر رنگ بافت لثه از صورتی روشن به رنگ قرمز و حجیم شدن آن شود.

درباره دکتر لیلا آذرنوش

دکتر لیلا آذرنوش دندانپزشک اطفال در سال ٨٢ فارغ التحصيل شدم و دوران طرح را در بيمارستان مسيح دانشورى دار آباد تهران گذراندم دو سال در بيمارستان توحيد جم كار كردم سپس در سال ١٣٨٦ كلينيك شبانه روزى پگاه را به همراه همسرم دكتر على فرجى در خيابان خواجه عبدالله تاسيس كرديم و از آن سال در آنجا به عنوان دندانپزشك كودكان مشغول شدم.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • بیست − 7 =

تماس سریع