التهاب لثه در کودکان زیر دو سال چگونه است؟ قرمز شدن لثه کودک دو ساله نشانه چیست؟ بهترین آنتی بیوتیک برای عفونت لثه کودکان چه داروهایی است؟ برای درمان ورم لثه کودکان چه اقداماتی لازم است انجام شود؟ عفونت لثه در کودکان چه دلایلی دارد؟

التهاب لثه در کودکان یا ژنژیویت، نوعی بیماری دهانی است که در قسمت سطحی و ظاهری بافت های دندانی کودکان اتفاق می‌افتد. با این حال مادران معتقدند، این عارضه هیچ گونه خطری برای سلامتی کودک به همراه نمی آورد، هر چند التهاب لثه ها و خونریزی ممکن است نشان دهنده برخی از آسیب ها، بیماری های داخلی یا عفونت های حاد باشد.

در حالت نرمال، لثه سالم باید دارای رنگ صورتی و بافت سفت باشد اما زمانی که دچار التهاب شده است ظاهری قرمز رنگ و متورم دارد. گاهی میزان تورم در لثه ها انقدر زیاد است که بخشی از دندان را فرا می‌گیرد. حتی این مورد گاهی در نوزادان نیز به چشم می‌خورد که دچار التهاب لثه باشند.

درمان التهاب لثه کودکان

تورم غیر طبیعی لثه در نوزادان

التهاب لثه همانطور که توضیح داده شد تقریبا هنگام رویش دندان توسط همه نوزادان تجربه می‌شود اما گاهی این تورمات بسیار غیرطبیعی می‌باشد که والدین باید آن ها را بشناسند و این موارد به هیچ وجه نباید نادیده گرفته شوند. گاهی تورم در لثه به تدریج به کیست لثه تبدیل می‌شود. کیست لثه تشکیل شده از مایعات تجمعی لثه است که با عنوان کیست رویشی شناخته می‌شود. در برخی مواقع والدین التهابات را با رنگ بنفش یا خاکستری در لثه کودکشان مشاهده می‌کنند که نشانه تجمع خون در آن ناحیه ملتهب شده است. این نوع کیست ها اکثرا به طور خودکار تخلیه می‌گردند. توصیه بر این است که با مشاهده هرگونه از این علائم حتما به دندانپزشک اطفال خوب در تهران مراجعه نمایید.

دلایل ایجاد التهاب لثه در نوزادان

برای ایجاد تورم در لثه نوزادان دلایل گوناگونی وجود دارد که در ادامه به بررسی برخی از آن ها خواهیم پرداخت:

رویش دندان

زمان دقیق برای رویش دندان ها مشخص نیست اما این محدوده زمانی تقریبا در اکثریت یکسان است. اغلب رویش دندان نوزادان از سن 6 ماهگی شروع می‌شود و تا پایان 30 ماهگی حدود 20 دندان در می‌آورند. زمانی که دندان از لثه سر به بیرون زده و رویش تقریبی ایجاد می‌شود، در ناحیه لثه مقداری التهاب ایجاد می‌شود که ممکن است تا چندین روز باقی بماند و بعد به تدریج از بین برود. لازم است در این زمان حتما برای معاینه لثه و دندان ها به بهترین دندانپزشک کودکان مراجعه نمایید. این مسئله بسیار طبیعی است که با شکافتن لثه برای رویش دندان ها، مقداری تورم ایجاد شود و البته نوزادان در این مدت بی قراری بسیار دارند اما حتما با مراجعه به دندانپزشک اطفال می‌توانید از بهترین راه آرام کردن دندان و لثه استفاده نمایید.

تروما

همانطور که می‌دانید تروما ضربه ای ناگهانی است که اغلب در اثر زمین خوردن برای نوزادان ایجاد می‌شود و ممکن است نتیجه آسیب شدید به دندان ها و تورمات شدید و طولانی مدت در لثه ها ایجاد کند.

التهاب لثه اولیه هرپسی

این نوع التهابات اغلب به دلیل عفونت ویروسی در کودکان ایجاد می‌شود. این نوع عفونت های ویروسی کودکان زیر 6 سال را درگیر می‌کند و حتی این مورد در نوزادان نیز مشاهده شده است. اگر میزان التهاب در لثه بر اثر این بیماری شدت یابد، خونریزی و تب نیز در ادامه ایجاد می‌شود.

سایر دلایل پیدایش التهاب لثه اطفال

• انباشته شدن و یا باقی ماندن غذا بین شکاف و بافت های لثه ای به دلیل عدم تمیزی و مسواک زدن دندان ها
  • انحراف و کج شدن دندان کودک، منجر به انباشت غذا و تشکیل سینوس های دهانی می شود
  • مبتلا شدن کودک به بیماری دیابت و عدم آگاهی مادر از بیماری کودک، این عارضه به دلیل کاهش انسولین در بدن او رخ می دهد، اگرچه عوارض جانبی نیز به همراه می آورد. مانند: مصرف آب آشامیدنی فراوان، تکرر ادرار و کاهش وزن شدید
  • مبتلا شدن کودک به اسکوربوت، به دلیل کمبود ویتامین C که منجر به ایجاد قرمزی، تورم لثه ها و گسترش عفونت های سینوس ها و بوی بد دهانی می شود.

اقدامات قبل از مراجعه به دندانپزشک کودکان

• به منظور رفع التهاب، پاک کردن لثه ها با روغن زیتون
  • به منظور کنترل خونریزی، چرخاندن یا قرقره کردن، ترکیبی از محلول سرکه و نمک در دهان

شایان ذکر است که بعد از انجام این اقدامات کودک باید به یک دندانپزشک اطفال با تجربه و حاذق مراجعه نماید، تا زودتر درمان را شروع کند.
دندانپزشک اطفال با بررسی بافت های ناسالم و ملتهب لثه، به تشخیص می پردازد، تا بافت های معیوب را بر دارد. این عمل هر هفته تکرار می شود تا کودک به بهبودی کامل برسد.
البته هر بار قبل از مراجعه به دندانپزشک اطفال با محلول های گفته شده اقدام به شستشوی دندان نماید، تا ضدعفونی و استریل شود. دندان پزشک التهاب شدید بافت ها را کاملا برش می زند. این برش به صورت حلزونی می باشد و درسطح این برش ها موادی قرار می دهد.
التهاب لثه به علت نقص بهداشت دندان کودکان است که باعث پلاک (چنانچه این پلاک زود درمان نشود، آسیب شدید به لثه وارد می کند) یا یک توده جرم در لثه می شود. این عارضه با افتادن دندان شیری و رویش دندان دائمی در دهان کودکان و بر روی لثه آنان  نیز بروز می کند.

درمان تورم لثه در کودکان

التهاب لثه کودکان اگر به علت رویش دندان رخ داده باشد، درمان خاصی نداشته و تنها اقداماتی برای کاهش درد کودکان در این زمان انجام می‌شود. برای انتخاب راه درمانی یا تخلیه مایع تجمع یافته کیست تورمی لثه، ابتدا باید معاینات لازم صورت گیرد. درمان التهاب لثه در کودکان به موارد مختلفی بستگی دارد و معمولاً شامل ترکیبی از مراقبت‌های بهداشت دهان، تغییرات در تغذیه، و در برخی موارد، مراجعه به بهترین دندانپزشک اطفال می‌شود. در زیر، به برخی اقدامات درمانی برای التهاب لثه در کودکان اشاره شده است:

• مراقبت دهان و دندان

آموزش مسواک زدن کودکان به شکل صحیح و منظم ضمن استفاده از مسواک مناسب و خمیر دندان با مقدار مناسب فلوراید، آموزش استفاده از نخ دندان برای پاکسازی بین دندان‌ها و … به مراقبت از دهان و دندان کودکان کمک کرده و نقش موثری در درمان التهاب لثه در کودکان خواهد داشت.

• اصلاح رژیم غذایی

اصلاح رژیم غذایی از طریق کنترل مصرف شکر و غذاهای پر چرب، افزودن میوه‌ها و سبزیجات به رژیم غذایی و … ضمن تامین ویتامین‌ها و مواد مغذی بدن، به درمان التهاب لثه کمک خواهد کرد. شواهد و تحقیقات نشان می‌دهد زمانی که کودک شما به التهاب لثه دچار شده بهتر است که غذاهای خنک استفاده کند. تمامی مواد غذایی که دارای مواد اسیدی هستند مانند مرکبات، گوجه فرنگی و …، تحریک کننده شدیدی برای این مورد می‌باشند.

• مراجعه به دندانپزشک

مراجعه منظم به دندانپزشک با بررسی به موقع دندان‌های کودک، به تشخیص و پیشگیری از التهاب لثه کمک خواهد کرد.

بهترین آنتی بیوتیک برای عفونت لثه کودکان

داروهایی که در درمان التهاب یا تورم لثه در کودکان استفاده می‌شود، غالبا داروهای آنتی بیوتیک هستند که به شکل‌های مختلفی شامل دهانشویه، ژل، فیبر‌های دارای آنتی بیوتیک و … ارائه شده است. اما باید توجه داشته باشید که نباید به طور خودسرانه و بدون تجویز دندانپزشک از داروهای آنتی بیوتیک استفاده کنید.

آنچه نباید برای لثه های متورم کودک استفاده کنید

• قبل از اینکه دندانپزشک اطفال معاینات لازم را انجام دهد از مصرف بی حسی های موضعی و داروهای خودسرانه برای کودک خود خودداری نمایید حتی اگر این کار را برای کاهش درد وی انجام می‌دهید.
  • در این زمان از مصرف داروی آسپرین برای کودک خود، اجتناب کنید زیرا احتمال ابتلا به بیماری سندروم کبدی را ایجاد می‌کند.
  • برای کاهش درد یا میزان التهاب از لیدوکائین استفاده نفرمایید زیرا برای کودک دارای عوارض جانبی می‌باشد.

تورم لثه چه مدت باقی می‌ماند؟

تورم در لثه اگر به دلیل رویش دندان باشد، حدود پنج روز قبل از در آمدن دندان، لثه را ملتهب ساخته و با بیرون آمدن دندان از لثه، به مرور التهاب کاهش می‌یبابد. در صورتی که شما التهاب لثه در دهان کودک خود را به مدت یک هفته مشاهده کردید، حتما به دندانپزشک اطفال مراجعه کنید زیرا تا حدودی غیرنرمال می‌باشد.