Search
Close this search box.
تفاوت پالپوتومی و پالپکتومی دندان کودکان

تفاوت پالپوتومی و پالپکتومی دندان شیری کودکان

از حفره ها گرفته تا خونریزی لثه، مشکلات مرتبط با سلامت دهان را می توان به لطف ظهور روش های پزشکی مدرن که توسط دندانپزشکان استفاده می شود، برطرف کرد. دندان درد در کودکان ممکن است به دلایل مختلفی ایجاد شود و می تواند برای کودکان آزار دهنده باشد؛ بنابراین روش های دندانپزشکی کودکان می تواند بسیار کمک کننده باشد. پالپوتومی و پالپکتومی از جمله روش هایی هستند که در بسیاری از موارد می توانند دندان های شیری کودک را از کشیده شدن نجات دهند. در این مطلب قصد داریم تا به تفاوت پالپوتومی و پالپکتومی و کاربرد هر یک از آنها بپرسیم.

تفاوت پالپوتومی و پالپکتومی

برای کودکانی که دندان‌های شیری دارند، بیان ناراحتی‌ و درد دندان با استفاده از کلمات ممکن است دشوار باشد، بنابراین لازم است که به دقت مراقب باشید تا متوجه شوید که کودک شما چه زمانی ناراحت است و به دندانپزشک نیاز دارد. ملاقات های منظم با دندانپزشکان به شما و فرزندتان کمک می کند تا از مشکلات بزرگ دندانی جلوگیری کنید.

احتمالا تا کنون در مورد پالپکتومی یا پالپوتومی دندان شیری کودکان شنیده اید. این دو روش برای ترمیم و خارج کردن پالپ آلوده کاربرد دارند و می توانند از کشیدن دندان های شیری جلوگیری کنند. در این مطب علاوه بر پرداختن به کاربرد هر روش، تفاوت پالپوتومی و پالپکتومی را نیز مورد بررسی قرار می دهیم.

پالپوتومی دندان چیست؟

به عبارت ساده، پالپوتومی اطفال یک روش دندانپزشکی است که برای برداشتن پالپ عفونی دندان برای جلوگیری از پوسیدگی بیشتر آن استفاده می شود. هنگامی که پالپ در قسمت تاج دندان عفونی می شود، دندان پزشک با ایجاد منفذ روی دندان کودک، پالپ را خارج کرده و دندان را پر می کند؛ در حالی که هیچ آسیبی به کانال ریشه وارد نمی شود. این روش بیشتر برای کودکان دارای دندان شیری استفاده می شود.

پالپوتومی دندان شیری

در ترجمه تحت اللفظی، «پالپوتومی» به معنای «برداشتن پالپ» یا «بریدن پالپ» است، اما از نظر پزشکی، فرایند پالپوتومی برای برداشتن پالپ عفونی از تاج دندان کاربرد دارد.

حفظ دندان های شیری از اهمیت بسیاری برخوردار است. بسیاری از افراد گمان می کنند که به دلیل دائمی نبودن دندان های شیری، انجام خدمات دندانپزشکی برای این دندان ها مهم نیست؛ در صورتی که دندان های شیری برای نظم دادن به رشد دندان های دائمی بسیار مهم هستند و نبود آنها می تواند حتی در گفتار کودک نیز تاثیر بگذارد. بنابراین روش هایی مانند پالپوتومی و پالپکتومی اهمیت زیادی دارند.

پالپکتومی چیست؟

پالپکتومی دندان شیری نیز یکی از روش هایی است که می تواند از کشیده شدن دندان های شیری جلوگیری کند. طی این روش، دندانپزشک پالپ آلوده را بطور کامل از دندان خارج کرده و جای آن را با مواد قابل جذب پر می کند. ریشه دندان های شیری توسط بن جذب می شود، دندان لق می شود و میوفتد. بنابراین در هنگام پر کردن پالپ دندان های شیری، باید از مواد قابل جذب استفاده شود. پالپکتومی در واقع مرحله اول عصب کشی دندان بزرگسالان است که برای کودکان انجام می گیرد؛ به همین دلیل به آن عصب کشی دندان کودکان نیز گفته می شود.

پالپکتومی دندان شیری کودکان

تفاوت پالپوتومی و پالپکتومی

پالپوتومی و پالپکتومی هر دو روش های دندانپزشکی هستند که شباهت های زیادی با هم دارند. این باعث شده است که افراد زیادی این دو روش را با یکدیگر یکی بدانند. هر دوی این روش ها شامل فرآیندی است که بر روی پالپ آلوده دندان ها انجام می شود. پالپ هم در مرکز و هم در ریشه دندان یافت می شود. پالپ با چشم قابل مشاهده نیست زیرا توسط تاج دندان و عاج احاطه شده است.

پالپوتومی و پالپکتومی مشکلات مربوط به پالپ را با استفاده از روش های مختلف درمان می کند. با این تفاوت که در پالپوتومی، پالپ تاجی، یعنی قسمت کرونال پالپ برداشته می شود اما در پالپکتومی تمام حفره پالپ خارج می شود و با مواد قابل جذب پر می شود.
بنابراین پالپوتومی پالپ عفونی را از بین می‌برد، حفره‌ها را ترمیم می‌کند و دندان را از پوسیدگی بیشتر نجات می‌دهد؛ پالپکتومی نیز همین کار را انجام می‌دهد اما تمام پالپ را از تاج تا کانال ریشه خارج می‌کند.

پالپوتومی و پالپکتومی روشی بی خطر است و میزان خطر بسیار کمی دارد. اگرچه این دو روش برای کودکان دارای دندان شیری بیشتر کاربرد دارد، کودکان با دندان های دائمی و حتی بزرگسالان نیز می توانند تحت پالپوتومی یا پالپکتومی قرار گیرند.

کلام آخر

دندان های حساس یا پوسیده در کودکان قابل ترمیم هستند. دندانپزشک پس از معاینه دندان بهترین راه حل را به شما پیشنهاد می کند. در مواردی که آسیب دیدگی پالپ برگشت ناپذیر است، یعنی دندان به طور کامل آسیب دیده، ممکن است پالپکتومی یا کشیدن کامل دندان توصیه شود.
پالپوتومی و پالپکتومی بسیار ایمن هستند، عوارض بعد از آنها موقتی است و برای مدیریت درد و عوارض بعد از عمل، دارو و دستورالعمل هایی توسط پزشک ارائه می شود. به یاد داشته باشید که همیشه با مراجعه منظم به دندانپزشک اطفال و رعایت بهداشت دهان و دندان، می توانید از بروز هرگونه آسیب دیدگی در دندان های کودک خود جلوگیری کنید.

مطالب مرتبط
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *