رشد و تکامل رویش دندان ها در کودکان از همان ابتدای دوران جنینی آغاز می‌شود. تکامل دندان ها اغلب در هفته ششم زندگی رویانی نمایان شده که والدین را نیز به وجد می‌آ؛ورد. بسیاری از افراد می‌پرسند که نوزادان، از ابتدای جنینی چگونه دندان دارند؟ این نکته را بدانید که این یک فرضیه نیست و کاملا موضوع همین است. نوزادان از همان بدو تولد دارای 20 دندان می‌باشند که شامل 10 دندان در فک بالا و 10 عدد دیکر در فک پایین قراردارند اما در ظاهر برای ما نمایان نیستند زیرا این دندان ها ابتدا زیر لثه ها بوده و به تدریج از این ناحیه سر باز می‌زنند و از استخوان فک بیرون می‌آیند.

فرآیند دندان درآوردن کودکان یک فرآیند طبیعی و تدریجی است که خیلی از والدین نگران این دوره از رشد کودک خود هستند . آیا می دانید فرآیند دندان درآوردن در چه سنی رخ می دهد و آیا هنگام دندان درآوردن کودکان، کودک بیمار می شود ؟ برای دریافت پاسخ سوالات خود با ما همراه باشید .

رویش دندان کودکان

وقتی کودک در حال دندان درآوردن است لثه ها اغلب قرمز شده، آبریزش دهان کودک بیشتر می شود و کودک بیش از پیش اشیاء را برای جویدن به سمت دهان خود می برد . البته به خاطر داشته باشید هر کودک با دیگری متفاوت است و این فرآیند اگرچه در برخی از کودکان آزار دهنده می باشد، اما در دیگر کودکان ممکن است هیچ عارضه ای نداشته باشد و علائم دندان درآوردن کودکان متفاوت است . لیسک های دندانی وجود دارد که در این زمان قابل مصرف هستند به خاطر داشته باشید که به هیچ عنوان لیسک ها را داخل فریزر قرار ندهید زیرا می تواند باعث آسیب به لثه کودک شما شود .

رویش دندان نوزادان

ترتیب رویش دندان های شیری

اکثر نوزادان از زمان 4 الی 7 ماهگی خود، رویش دندان ها از فک را تجربه خواهند کرد که البته این زمان در همه نوزادان و کودکان یکسان نیست. زودترین زمانی که ممکن است کودک دندان درآورد، 3 ماهگی است و اغلب زودتر از این زمان مشاهده نمی‌کنیم که کودکی رویش دندان  داشته باشد. به طور معمول آخرین دندان هنگام دوره یک سالگی رشد می‌کند اما ممکن است این زمان در برخی کودکان دیرتر باشد که جای هیچ نگرانی نیست.

زمان رویش دندان ها

اغلب اولین دندانی که رشد می‌کند و توسط والدین رویت می‌شود، دو دندان پیشین میانی در فک پایین است که به طور معمول بین 6 الی 9 ماهگی رشد می‌کند. همچنین دو دندان پیشین میانی در فک بالا حدودا بین 7 الی 12 ماهگی رشد می‌کند. بعد از این ها سپس دندان های کناری در فک بالا و پایین حدودا در یک محدوده زمانی رویش داشته و بعد از آن ها دندان های آُیاب رشد می‌کنند.

دندان های نیش در فک بالا و پایین اغلب بین 16 الی 23 ماهگی رشد می‌کنند. آخرین دندان های شیری که در دهان کودکان رشد می‌کنند، دندان های آسیاب دوم هستند که معمولا بین 25 الی 33 ماهگی می‌باشد.

در آوردن دندان دیرهنگام در نوزادان

یکی از نگرانی های والدین رویش دیرهنگام دندان شیری فرزندشان است. اغلب والدین از یکدیگر درباره رویش دندان های نوزادانشان پرس و جو می‌کنند. بهتر است در صورتی که زمان طبیعی رویش دندان در نوزادانتان گذشته است به بهترین متخصص اطفال جهت معاینه مراجعه فرمایید. در صورتی که دندانپزشک اطفال لازم بداند، تصاویر رادیوگرافی تجویز می‌کند که بتواند وضعیت دندان های شیذی را بررسی نماید.

علائم دندان در آوردن در نوزادان

والدین باید توجه داشته باشند دندان درآوردن برای نوزادان یکی از بزرگترین چالش های زندگی بوده که در همه آن ها علائم یکسانی ندارد. ناراحتی و درد در همه نوزادان به چشم می‌خورد اما بسیاری، علائم شدید دیگری همزمان با رویش دندان نشان می‌دهند. در ادامه به جند نمونه از علامت ها برا یاطلاع بیشتر شما اشاره خواهیم داشت:

  • افزایش بزاق و خارج شدن آن از دهان
  • افزایش مکیدن انگشتان دست
  • بی قراری حتی هنگام خواب
  • تب و دمای بالای بدن
  • مالیدن لثه ها
  • بی اشتهایی

بدترین عارضه ای که رویش دندان در نوزادان ایجاد می‌کند، تب است که بسیاری از والدین با مشاهده چندین روز تب مداوم  آن را امری طبیعی و ناشی از دندان در آوردن  قلمداد میکنند در حالی که اینطور نیست و داشتن تب به صورت مداوم بسیار غیر طبیعی است.

تغذیه کودکان بعد از رویش دندان

به علاوه می توانید به کودک خود مواد غذایی خشک و یا سفت بدهید. اگر می خواهید کودکتان با مواد سخت آشنایی پیدا کند پس نباید هر چیزی که انتخاب می کنید یخ زده باشد چون در این صورت کار خیلی سخت می شود و این نوع از وسایل ها را در یخچال نگهداری کنید. از دادن مواد غذایی حاوی شکر جدا پرهیز کنید زیرا موجب پوسیدگی دندان در کودکتان خواهد شد. در صورت وجود درد می توان تحت نظر پزشک از دارو های موجود استفاده نمود. به خاطر داشته باشید که مهمترین راهکار جهت تخفیف علائم و درد کودک و آرام سازی کودک توجه مادر به وی می باشد. اگر کودکتان به نظر ناراحت می آید شروع به استفاده از راه های تسکین دهنده کنید .

زمانی که کودک دندان در می آورد، آیا بیمار می شود ؟

کودک به طور متوسط هر ماه یک دندان در می آورد، اگر فرض کنیم که کودک با دندان درآوردن مریض می شود، باید بپذیریم که مدت سی ماه کودک مدام بیمار خواهد بود، حال آنکه اینگونه نیست . با این حال دندان درآوردن منجر به حالات مختلفی در کودک می شود . مثلا: کودک با دندان درآوردن به حالتهای پریشان حالی، بی قراری، خواب نامنظم، اسهال، بی اشتهایی و تب دچار می شود .

دندان نوزادان

باید توجه داشت که تمام نارحتی های یاد شده که در بروز بعضی از بیماری ها نیز مشاهده می شوند، نباید به حساب دندان درآوردن گذاشته شود . بلکه اگر شدت تب و یا بی اشتهایی و ناراحتی کودک بیشتر شود، می بایست به پزشک انتقال داده شود .

زمان تغییر دندان از شیری به دندان های دائمی (6 – 12 سالگی)

کودکان زمانی که به سن مدرسه می رسند، دندان های شیری جای خود را به دندان های دائمی و همیشگی می دهند . دندان های دائمی همیشگی بوده و دیگر تغییر نمی کنند لذا باید در نگهداری و مراقبت از آن ها کوشید .

در سن 5 تا 7 سالگی دندان های جلویی که در زمان دندان های شیری نیز پیش از بیش در آمده بودند، ریخته و به جای آن ها دندانهای تمیز و جدید در می آیند و به دندان های شش ساله موسوم هستند .

دندان های کناری در سن 6 تا 8 سالگی می رویند . دندان های فک در سن 9 تا 12 سالگی می رویند و وظیفه جویدن را برعهده دارند. کشیدن دندان کودکان در سن پایین کاری اشتباه است و این منجر به آسیب لثه و فک می شود ولی در صورتی که دندان های کودک خود بخود و به آرامی بریزد و جایگزین دندان های دائمی شوند این حالت طبیعی بوده و موجب آسیب به فک و لثه نمی شود .

معاینه توسط دندانپزشک اطفال

معاینه اولیه کودکان جهت بررسی وضعیت دهان و دندان ها و چگونگی تکامل دندان ها ضروری است . دقت نمایید در سنین انتهای دوره دندانی شیری و رویش دندان های دائمی معاینه کودکان بسیار ضروری است (سنین شش تا دوازده سالگی) حداقل دو بار در سال برای معاینه دهان و دندان ها به دندانپزشک اطفال مراجعه نمایید . نسبت به توصیه ها و دستورات دندانپزشک خود دقت و توجه کافی را داشته باشید . در صورت نیاز به راهنمایی بیشتر، با دندانپزشک اطفال خود مشورت نمایید .

روش های تسکین درد رویش دندان ها

نوزادان در بیان مشکلات دچار ناتوانی بوده و همچنین سیستم ایمنی ضعیف دارند به همین دلیل والدین باید تلاش کنند تا بتوانند با انجام مراقبت ها و نکات، از درد آن ها بکاهند. در ادامه به برخی از این موارد اشاره می‌کنیم:

  • جهت کاهش درد از کمپرس نیمه سرد استفاده شود. به این دلیل نیمه سرد که نوزادان دارای پوست بسیار حساسی هستند.
  • می‌توان از لیسک های موجود در داروخانه ها برای مالش به لثه کودکان استفاده کرد. بسیاری از والدین آتن ها را طولانی مدت در یخچال نگه داشته و یکباره بر سطح لثه نوزاد می‌گذارند که این مورد شوک زیادی به کودک منتقل می‌کند.

درباره دکتر لیلا آذرنوش

دکتر لیلا آذرنوش دندانپزشک اطفال در سال ٨٢ فارغ التحصيل شدم و دوران طرح را در بيمارستان مسيح دانشورى دار آباد تهران گذراندم دو سال در بيمارستان توحيد جم كار كردم سپس در سال ١٣٨٦ كلينيك شبانه روزى پگاه را به همراه همسرم دكتر على فرجى در خيابان خواجه عبدالله تاسيس كرديم و از آن سال در آنجا به عنوان دندانپزشك كودكان مشغول شدم.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • 4 × پنج =

تماس سریع