روش صحیح مسواک زدن را چگونه باید به کودکان آموزش داد؟ نحوه صحیح مسواک زدن دندان کودکان چیست؟ بهترین روش برای تمیز کردن دندان کودکان چه مراحلی دارد؟

مسواک زدن کودکان که از زمان رویش دندان کودکان اهمیت بیشتری پیدا می‌کند، باید به روش درست و صحیح انجام شود تا نتیجه‌ی موثری داشته و اثربخش باشد. به همین دلیل در این مقاله به آموزش نحوه صحیح مسواک زدن در کودکان پرداخته‌ایم تا بتوانید مسواک زدن به شیوه صحیح را به کودکان خود آموزش داده و دیگر نگرانی از این بابت نداشته باشید؛ پس در این مقاله با ما همراه باشید.

مسواک زدن کودکان امری بسیار مهم است و باید به آن توجه شود. اهمیت مسواک کردن دندان های کودک از همان ابتدای رویش اولین دندان آغاز میشود. اگرچه که دندان شیری کودکان همیشگی نیستند و می افتند؛ اما در طول زمانی که در دهان کودک قرار دارند برای غذا خوردن کودک لازم و ضروری هستند و باید از آنها مراقبت کرد.

علاوه بر این، آموزش مسواک زدن در کودکی موجب میشود تا کودک بتواند به درستی از دندان های اصلی خود مراقبت کند. در این مطلب به نحوه درتست مسواک کردن دندان کودک و چگونگی آموزش به او را مورد برررسی قرار میدهیم.

نحوه مسواک زدن دندان کودک

مسواک زدن کودکان بسیار مهم است و شما با رعایت نکات مناسب و مسواک کردن دندان های کودک خود بصورت منظم، از پوسیدگی دندان ها و نیاز به درمان هایی مانند پر کردن و کشیدن دندان پیشگیری کنید.

روش صحیح مسواک زدن از اهمیت بالایی برخوردار است. حتی در صورت انتخاب بهترین مسواک و خمیر دندان، اگر دندان ها درست و اصلی مسواک نشوند، باز هم احتمال پوسیدگی وجود دارد.

مدت زمان مناسب برای مسواک کردن دندان کودک، دو دقیقه است. برای تمیز کردن دندان کودکان، از یک مسواک مخصوص کودک، با پرزهای نرم و کوتاه استفاده کنید.

سه ناحیه که باید با استفاده از مسواک تمیز شوند عبارتند از قسمت داخلی دندان، قسمت بیرونی و قسمت جونده. بین دندان ها نیز باید با نخ دندان تمیز شود.

در حین مسواک زدن، دهان باید نیمه باز باشد و دندان های کودک نباید کاملا روی هم قرار گیرند. به این دلیل که ساختار دندان ها در اکثر افراد به گونه ای است که دندان های بالا، دندان های پایین را پوشش می دهد و در صورت نیمه با نبودن دهان، دندان های پایین بخوبی تمیز نمی شوند.

مسواک کردن دندان کودک باید به طور منظم صورت گیرد. برای مثال مسواک زدن باید از فک بالا شروع شود و بعد سمت راست، سپس سمت چپ دندان ها و در نهایت فک بالا و بدین ترتیب دو فک و سطح جونده دندان ها را مسواک بزنیم .

برای این کار از یک مسواک کوچک ، نرم و با دندانه های گرد استفاده نمایید . تا سن سه سالگی نیازی به استفاده از خمیر دندان نیست مگر این که بهترین دندانپزشک اطفال استفاده آن را توصیه کند. در این صورت، از خمیر دندان حاوی فلوراید، به اندازه یک دانه برنج استفاده کنید و یا به صورت لایه ای نازک بر رو مسواک بکشید .

مسواک را در زاویه 45 درجه در محل اتصال لثه و دندان قرار دهید و به صورت جلو و عقب، بالا و پایین حرکت دهید و به آرامی بر روی دندان ها فشار دهید. فشار بیش از حد بر روی دندان باعث آسیب لثه و ناراحتی کودک می شود. در پایان مطمئن شوید که دهان کودک عاری از خمیر دندان باشد .

مراحل مسواک زدن دندان کودک

در هنگام مسواک زدن دندان های کودک، ابتدا سطح خارجی دندان های بالا و پایین را چند دور به آرامی مسواک کنید. سپس سطح داخلی دندان، یعنی سطحی از دندان ها که رو به دهان قرار دارد را مسواک کنید. این مرحله بسیار مهم است، زیرا بسیاری از افراد مسواک کردن سطح داخلی دندان را فراموش میکنند.

در مرحله بعد، سطح خارجی دندان ها، یعنی قسمتی که در هنگام لبخند نمایان میشود را مسواک کنید. مسواک را به نرمی و بصورت حرکات دورانی روی دندان های بکشید و برای تمیز کردن هر بخش از دندان ها به اندازه کافی زمان بگذارید.

نکته مهم این است که کودکان معمولا نمی توانند دهان خود را بطور کامل آب بکشند و ممکن است مقداری از خمیر دندان در دهان آنها باقی بماند. باقی ماندن خمیر دندان می تواند رنگ دندان ها را تغییر دهد و احتمال پوسیدگی را بیشتر کند؛ بنابراین از آبکشی کامل دهان کودک اطمینان حاصل کنید.

مسواک زدن کودک

استفاده از مسواک برقی می تواند انتخاب خوبی باشد . زمانی که کودک شما قادر به انجام کارهای خود می شود، دیگر توانایی مسواک زدن را دارد . استفاده از نخ دندان از سه سالگی به بعد توصیه می شود و تا سن ده یا یازده سالگی در انجام این کار به آنها کمک کنید. حرکت بالا به پایین، جلو و عقب را نباید انجام داد بلکه باید از پایین به بالا حرکت دهید.

بیشتر بخوانید: بهداشت دندان کودکان

استفاده از مسواک مناسب برای کودکان

برای آموزش صحیح مسواک زدن کودکان افزون بر موارد گفته شده لازم است تا از مسواک مناسب نیز کمک بگیرید که در ادامه به نکات مهم در انتخاب مسواک مناسب برای کودکان پرداخته ایم.

به طور کل مسواک ها به 4 نوع تقسیم میشوند: مسواک خیلی نرم، نرم، معمولی و سفت. استفاده از مسواک های خیلی نرم و سفت به همه افراد توصیه نمی شود و نوع متوسط و نرم، از سایر انواع مناسب تر هستند.

به گفته پزشکان، بهترین مسواک برای کودکان، مسواک های نرم هستند. این مسواک ها لثه کودک را اذیت نمی کنند و می توانند به خوبی پلاکت و باقیمانده های غذایی را از دندان های کودک پاک کنند. مسواک مناسب برای کودکان باید سر کوچکی داشته باشد تا بتواند به قسمت های عقبی و باریک تر دهان نفوذ کند.

اندازه مسواک نیز می تواند پهن بوده و به عنوان مثال در هنگام مسواک زدن بین چهار تا پنج دندان را پوشش دهد و یا اینکه می تواند خیلی کوچک باشد و تعداد کمی را پوشش دهد. ولی آنچه حالت بهتری دارد این است که بتواند دو تا سه دندان را پوشش دهد. در نهایت می توان گفت هر چقدر طول مسواک کم تر باشد، بهتر است و کمک می کند تا کیفیت مسواک زدن هم بالاتر رود.

نکات مهم برای مسواک کردن دندان کودک

  • از مسواک نرم و کوچک استفاده کنید
  • تا زمانی که کودک مسواک کردن را یاد نگرفته، خودتان این کار را برای او انجام دهید
  • مقدار مناسبی از فلوراید باید در خمیر دندان کودک وجود داشته باشد
  • مسواک را بصورت دورانی و در حرکات کوچک دایره ای روی دندان ها حرکت دهید
  • مسواک کودک را هر 4 ماه یکبار تعویض کنید
  • یکبار در روز دندان های کودک را با نخ دندان تمیز کنید
  • بعد از مسواک، دهان کودک را چند بار آبکشی کنید
  • به کودک آموزش دهید تا خمیر دندان را قورت ندهد

آموزش مسواک‌ زدن برای‌ کودک‌ یک تا دو ساله

بهترین روش مسواک زدن کودکان یک تا دو سال‌، مسواک زدن به روش افقی است. مسواک زدن به روش افقی به این صورت است که باید مسواک را به شکل افقی و به صورت مالشی بر روی سطوح مختلف دندان شامل سطوح داخلی‌، خارجی‌ و سطح جونده دندان‌ها حرکت داده و به این ترتیب، آن‌ها را تمیز کنید.

برای مسواک زدن کودکان یک تا دو ساله همچنین لازم است این نکته را در نظر بگیرید که تا یک سالگی می‌توانید بدون استفاده از خمیردندان، دندان‌های کودک خود را مسواک بزنید. بعد از یک سالگی کودک خود نیز، حتما به یاد داشته باشید که از خمیردندان مخصوص کودکان استفاده کرده و از آن به اندازه بسیار محدود به اندازه یک لایه بسیار نازک یا به اندازه یک دانه برنج استفاده کنید.

 

درباره دکتر لیلا آذرنوش

دکتر لیلا آذرنوش دندانپزشک اطفال در سال ٨٢ فارغ التحصيل شدم و دوران طرح را در بيمارستان مسيح دانشورى دار آباد تهران گذراندم دو سال در بيمارستان توحيد جم كار كردم سپس در سال ١٣٨٦ كلينيك شبانه روزى پگاه را به همراه همسرم دكتر على فرجى در خيابان خواجه عبدالله تاسيس كرديم و از آن سال در آنجا به عنوان دندانپزشك كودكان مشغول شدم.

8 دیدگاه در آموزش نحوه درست مسواک زدن دندان کودکان
  1. سلام خسته نباشید، چه نوع مسواکی مناسب برای کودکان است ؟

  2. سلام ممنون می شوم بفرمایید سن مناسب برای شروع مسواک زدن چه زمانی است ؟

  3. سلام، آیا استفاده از نخ دندان برای کودکان ضروری است ؟ و اینکه در طی روز باید چند بار باید از نخ دندان استفاده شود ؟

  4. سلام خسته نباشید، هر چند وقت یکبار باید مسواک کودک تعویض شود ؟


[بالا]

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • 1 × 1 =

تماس سریع