بسیاری از والدین از تأثیری که سلامت دهان و دندان می تواند بر سلامت کلی فرزندشان داشته باشد بی اطلاع هستند. دندان های سالم برای سلامت کلی کودک شما مهم هستند. بردن کودک به دندان پزشکی به صورت منظم، می تواند تاثیر بسیاری بر سلامت دهان و دندان آنها داشته باشد.

عادتهای خوب از کودکی شروع میشوند و به عنوان والدین، این مسئولیت شماست که مطمئن شوید فرزندتان از همان ابتدا عادات سالم را انتخاب میکند. از جمله رفتارهای مثبت و عادات سالمی که فرد باید در سنین پایین یاد بگیرد، مراقبت از دندان است. حال، اگر فکر می کنید مراقبت از دندان فقط به آموزش مسواک زدن به کودک ختم می شود، متأسفانه در اشتباه هستید. حتی اگر کودک شما به طور طبیعی دندان در می آورد، بسیار مهم است که او را از سنین پایین به طور منظم نزد دندانپزشک ببرید.

اهمیت بردن کودک به دندانپزشکی

اهمیت مراجعه به دندانپزشکی در سنین پایین

همه ما می دانیم که یک ساختمان مستحکم به یک پایه محکم نیاز دارد. همین امر در مورد سلامت دندان کودک نیز صدق می کند. به همین دلیل است که توصیه می شود از همان ابتدا مراقب سلامت دهان و دندان کودک باشید.

هنگامی که کودک خود را از سنین پایین نزد دندانپزشک می برید، سلامت کلی دندان های او در طول زندگی بهتر خواهد بود. مراجعه زودهنگام به دندانپزشک می تواند طیف وسیعی از مشکلات دندانی را برای کودکان شما برطرف کند. در ادامه چند نکته کلیدی وجود دارد که چرا باید فرزندان خود را از سنین پایین نزد دندانپزشک ببرید.

ایجاد عادات غذایی بهتر

دندانپزشک اطفال می تواند به شما کمک کند تا بفهمید چه چیزی باعث پوسیدگی دندان در کودک شما می شود و به شما آموزش می دهد تا از آن پیشگیری کنید. به عنوان مثال، یکی از دلایل اصلی ایجاد حفره در دندان کودکان نوپا، باقی ماندن شیر در دهان است. دندانپزشک به شما آموزش می دهد تا با عادات غذایی درست، دندان های شیری فرزند خود را حفظ کنید.

جلوگیری از پوسیدگی دندان

دندان های کودک مستعد پوسیدگی هستند و به رسیدگی و مراقبت نیاز دارند. دندان های شیری اهمیت بسیاری دارند و بسیاری از والدین گمان می کنند که به علت موقت بودن این دندان ها، مراقبت از آنها چنان اهمیتی ندارد؛ در حالی که دندان های شیری در گفتار کودک و همچنین رشد درست دندان های دائمی نقش دارند و در صورت آسیب به این دندان ها و نبودن یکی از آنها، دندان های دائمی بطور نامنظم و به هم ریخته رشد می کنند. بنابراین مراجعه منظم به دندانپزشکی برای چک کردن دندان ها و اطمینان از سالم بودن آنها بسیار مهم است.

رشد بهتر دندان های دائمی

مشاهده شده است که عادات ناکافی مسواک زدن، مصرف نادرست غذا و رژیم غذایی نامناسب در دو سال اول زندگی کودک می تواند اثرات نامطلوب طولانی مدتی بر سلامت دندان های او داشته باشد. پوسیدگیهایی که در دندانهای شیری کودکان ایجاد میشود، احتمال ایجاد پوسیدگی در دندانهای دائمی آنها و همچنین در مراحل بعدی زندگی را افزایش میدهد. علاوه بر این، همانطور که گفته شد، آسیب دیدگی دندان های شیری می تواند رشد نا منظم دندان های اصلی را به همراه داشته باشد.

بهبود تلفظ

کودکانی که زندگی دندانی سالمی دارند، می توانند غذای خود را به درستی بجوند و یاد بگیرند که واضح صحبت کنند. بیش از 40 درصد از کودکان تا زمانی که به مهد کودک می رسند، پوسیدگی دندان را تجربه می کنند. دندان های شیری کودک نقش مهمی در شکل گرفتن گفتار و همچنین غذا خوردن کودک دارند.

از چه سنی باید کودک را به دندانپزشکی ببریم؟

کودکان باید از تولد یک سالگی به بعد، از همان ابتدای رویش دندان ها، بطور مرتب به دندانپزشکی مراجعه کنند. در اولین ملاقات، دندانپزشک روش های صحیح مسواک زدن و نخ دندان کشیدن را به والدین توضیح می دهد. بسته به شرایط دندان های کودک، دندانپزشک توصیه های لازم را به والدین آموزش می دهد.

مراجعه منظم به دندانپزشک از سنین پایین به دندانپزشک این امکان را می دهد که به درستی شما را در مورد حل سایر مشکلات اساسی دندان راهنمایی کند. برای مثال، برخی کودکان ممکن است به ارتودنسی پیشگیری نیاز داشته باشند و پزشک با انجام اقدامات لازم، از بسیاری از مشکلات دهان و دندان در سنین بالاتر پیشگیری می کند.

همچنین باید به خاطر داشته باشید که بردن کودک به دندانپزشکی از سنین پایین، به جلوگیری از ترسی که کودکان معمولاً از مراجعه به کلینیک دندان دارند کمک می کند. کودکانی که از سنین پایین به دندانپزشکی عادت دارند، به ندرت دچار فوبیای دندانپزشکی می شوند و در طول زندگی از سلامت دندان بهتری برخوردار هستند.

برای کودکانی که در معرض خطر ایجاد پوسیدگی یا سایر مشکلات دندانی مرتبط هستند، دندانپزشک ممکن است استفاده از فلوراید موضعی را حتی قبل از رویش تمام دندانها توصیه کند.

کودک هر چند وقت یک بار باید به دندانپزشک مراجعه کند؟

دندانهای شیری کودک مانند دندانهای بزرگسالان نیستند و متخلخلتر هستند، بنابراین پوسیدگی میتواند با سرعت بیشتری در عصب پخش شود و باعث آبسه شود. این دندان ها همچنین در حال رشد هستند، بنابراین توصیه می کنیم که فرزندان شما هر شش ماه یک بار برای معاینه دهان و تمیز کردن دندان ها به دندانپزشکی اطفال مراجعه کنند.

بسیار مهم است که قبل از ایجاد مشکلاتی مانند دندان قروچه، پوسیدگی، فشار دادن زبان یا تنفس از طریق دهان و چنین مشکلاتی، آنها را شناسایی کنیم. به همین دلیل است که توصیه می کنیم حتی اگر فرزند شما هیچ مشکلی را تجربه نمی کند، به طور منظم به دندانپزشک اطفال مراجعه کنید.

اهمیت دندانپزشکی کودکان

نکاتی در مورد مراقبت از دندان های کودکان

  • هر چه زودتر بتوانید روی مسواک زدن کودکان تمرکز کنید، زودتر به یک عادت طولانی مدت تبدیل می شود.
  • شما می توانید به محض رشد اولین دندان که معمولاً حدود 6 ماهگی است، تمیز کردن دندان های کودک خود را شروع کنید. با استفاده از یک پارچه مرطوب نرم لثه ها را به آرامی پاک کنید و وقتی چند دندان وجود داشت، پارچه را با یک مسواک که دارای سر کوچک و موهای نرم است جایگزین کنید.
  • دندان ها و لثه ها را باید دو بار در روز مسواک زد، یک بار صبح و یک بار شب قبل از خواب.
  • برای کودکان بالای 18 ماه تا 5 سال، مقدار کمی از خمیر دندان حاوی فلوراید به اندازه یک نخود استفاده کنید. وقتی کودکان 6 سال به بالا هستند، می توان از خمیر دندان با قدرت معمولی استفاده کرد. با استفاده از حرکات دایره ای کوچک، تمام طرف های هر دندان و لثه ها را مسواک بزنید. تمام سطوح جویدنی را به سمت عقب و جلو مسواک بزنید. فلوراید موجود در خمیر دندان از پوسیدگی دندان جلوگیری می کند. کودکان باید خمیر دندان را کاملا از دهان خالی کنند و بعد از مسواک زدن آب دهان خود را قورت ندهند یا آبکشی نکنند.
  • در حالی که کودکان باید تشویق شوند تا خودشان دندانهایشان را مسواک بزنند، اما آنها مهارت کافی برای استفاده صحیح از مسواک را تا سن 7 یا 8 سالگی ندارند. بنابراین توصیه می شود تا 8 سالگی بر مسواک زدن و نخ دندان کشیدن کودکان نظارت داشته باشید و به آنها کمک کنید.
درباره دکتر لیلا آذرنوش

دکتر لیلا آذرنوش دندانپزشک اطفال در سال ٨٢ فارغ التحصيل شدم و دوران طرح را در بيمارستان مسيح دانشورى دار آباد تهران گذراندم دو سال در بيمارستان توحيد جم كار كردم سپس در سال ١٣٨٦ كلينيك شبانه روزى پگاه را به همراه همسرم دكتر على فرجى در خيابان خواجه عبدالله تاسيس كرديم و از آن سال در آنجا به عنوان دندانپزشك كودكان مشغول شدم.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • 16 + 3 =

تماس سریع