بیماری های لثه یا اصطلاحا پریودنتال بیماری هایی است که در بافت لثه و استخوان های اطراف دندان ممکن است رخ دهد.بیماری لثه براثر تجمع پلاک میکروبی روی دندان ها براثر عدم مسواک زدن و عدم بهداشت دهان و دندان رخ می دهد بیماری لثه در کودکان بسیار شایع بوده و نوع شایع آن در کودکان التهاب لثه یا ژنژیویت مضمن می باشد .

علائم و نشانه های بیماری لثه کودکان

• بوی بد دهان
  • قرمز شدن و متورم شدن لثه (به طور معمول رنگ لثه صورتی کمرنگ می باشد که در صورت بیماری به تدریج رنگ آن به قرمز متمایل شده و ملتهب می شود.)
  • خونریزی لثه (این خونریزی ممکن است به صورت عادی باشد یا بر اثر مسواک زدن و یا غذا خوردن باشد.)
  • تحلیل لثه (لثه ها از سطح دندان ها عقب تر رفته و در مواقعی ریشه دندان قابل مشاهده است.)
بیماری های لثه دندان

انواع بیماری های لثه در کودکان

ژنژیویت مزمن : این بیماری لثه در اثر رعایت نکردن بهداشت دهان و دندان یعنی استفاده نکردن از نخ دندان و مسواک نزدن ایجاد شده و نشانه های آن خونریزی،التهاب و قرمز شدن لثه است.در این مرحله با رعایت کردن بهداشت دهان و دندان این عارضه به راحتی برطرف می شود و در صورت رعایت نکردن آن باعث پیش روی بیشتر بیماری و جمع شدن پلاک ها و جرم بر روی دندان شده و مرحله بعدی از پیشرفت بیماری یعنی پریودنتیت را ایجاد می کند.

پریودنتیت تهاجمی  : همانطور که در بالا گفته شد، اگر ژنژیویت درمان نشود به فاز بعدی بیماری لثه می رویم که پریودنتیت می باشد.پریودنتیت تهاجمی حتی ممکن است کودکانی که به ژنژیویت مبتلا نشده اند را نیز درگیر کند.که معمولا دندان های اسیاب اول و پیش را درگیر می کند.مشخصه این بیماری می تواند تخریب شدید دندان ها و استخوان فک باشد.که معمولا در نوجوانان و جوانان دیده می شود.در این عارضه به طور کلی تشکیل پلاک های میکروبی و جرمی بسیار کم است.

پریودنتیت تهاجمی عمومی :این عارضه با تجمع پلاک ها و جرم بر روی دندان ها همراه بوده و معمولا باعث لق شدن دندان و در نهایت از دست رفتن دندان می شود.

آبسه فضای بین لثه و دندان

یکی از مشکلاتی که در لثه کودکان بسیار مشاهده می‌شود، آبسه فضای بین دندان و لثه می‌باشد که به هنگام پریودنتال مشاهده می‌شود. این نوع آبسه های دندانی معمولا در ناحیه‌ای رخ می‌دهد که شیار لثه عمیق و تبدیل به پاکت شده باشد. در برخی موارد دندانپزشک مشاهده می‌کند که قسمتی از استخوان لثه تحلیل رفته است و این نوع آبسه با عمق 5 الی 6 میلی‌متر نیز رخ می‌دهد.

در برخی موارد این آبسه های لثه در ارتباط با ریشه های دندان اتفاق می‌افتد. معمولا این بیماری های مربوط به لثه  در ارتباط با باکتری های رسیده به ریشه دندان پیش آمده و در نهایت منجر به پوسیدگی دندان می‌شوند.

توصیه هایی به والدین برای پیشگیری از ابتلا کودکان به بیماری های لثه ای

به بهداشت دهان و دندان کودکانمان و به علائم و نشانه هایی که ممکن است برای دهان و دندان کودکانمان رخ دهد توجه نماییم و در زمان مناسب به این علائم رسیدگی نماییم.درمان زود هنگام از صرف هزینه های بیشتر و گذاشتن زمان بیشتر و اذیت شدن کودکمان وایجاد فازهای پیشرفته تر بیماری جلوگیری خواهد کرد.

• به محض رویش دندان فرزندمان مسواک زدن برای اورا فراموش نکنیم وبعد از 12 ماهگی می توان از خمیر دندان استفاده کرد.
  • خودمان نیز هرگز این عادت را فراموش نکرده و یک الگوی خوب برای فرزندمان باشیم .
  • به طور منظم به دندان پزشک مراجعه کرده و در صورت توصیه دندان پزشک،جرمگیری دندان را انجام داده و از سلامت دندانها مطمن شوید.

آیا دهان شویه ها برای عفونت لثه مناسب است؟

اگر دندان پزشک تشخیص دهد که دهان شویه ها برای  جلوگیری از تجمع پلاک ها مفید است استفاده از دهان شویه را توصیه می کند پس لازم است درباره نوع دهان شویه و طریقه مصرف آن با دندان پزشک مشورت کنید.

دکتر لیلا آذرنوش دندانپزشک اطفال، با استفاده از روش های تشخیصی و درمانی مجهز به بررسی بیماری های دهان و دندان و درمان پوسیدگی دندان کودکان می پردازد . می توانید برای دریافت اطلاعات در این خصوص از دندانپزشک اطفال با شماره های ۰۲۱۲۲۶۱۵۴۰۲۰۲۱۲۲۶۱۵۴۰۳ تماس حاصل نمایید. همچنین می توانید ما را در اینستاگرام دکتر لیلا آذرنوش دنبال کنید.

تشخیص عفونت لثه کودکان

بهترین دندانپزشک اطفال با معاینات و بررسی های لازم، عفونت و آبسه لثه کودکان را تشخیص می‌دهد. در ادامه به برخی روش های تشخیص خواهیم پرداخت:

• تورم لثه
  • درد ناحیه متورم شده و برخی نواحی اطراف
  • رسوبات روی دندان که دسترسی به دندان را مشکل ساخته است.
  • با استفاده از تصویربرداری های پزشکی
  • با استفاده از وسیله های محرک الکتریکی خفیف
  • یافتن پاکت ها

چگونه از عفونت لثه پیشگیری کنیم؟

والدین در قبال سلامتی دندان های کودکان خود مسئولیت بزرگی داشته و باید جهت معاینه دوره ای کودکان خود را با فواصل زمانی مرتب نزد بهترین دندانپزشک اطفال ببرید. بهترین روش پیشگیری از آبسه دندان مسواک زدن و نخ دندان صحیح می‌باشد که در جلسات معاینه طریقه صحیح این کارها به کودکان نیز آموزش داده می‌شود.

درمان بیماری لثه کودکان :

دهان مملو از باکتری است،باکتری ها با بزاق ترکیب شده و یک لایه‌ی چسبناک روی دندان‌ها ایجاد می کند که همان پلاک است.حال بامصرف غذا و نوشیدنی های غنی از کربوهیدرات  (یعنی غذاهای شیرین و نشاسته‌ای)، باکتری‌های موجود در پلاک‌ها کربوهیدرات‌ها را به انرژی مورد نیاز خودشان تبدیل می‌کنند و در همان زمان اسید هم تولید می‌کنند. به مرور زمان، این اسید شروع به تجزیه‌ی سطح دندان کرده و باعث پوسیدگی می شود. باکتری‌های دیگر درون پلاک‌ها هم ممکن است لثه را تحریک کنند وباعث التهاب و زخم شوند.حال برداشتن این پلاک ها با مسواک زدن و یا کشیدن نخ دندان،  در مرحله ابتدایی به راحتی می تواند پلاک های سطح دندان را برطرف نماید.اما در فاز بعدی پیشروی و رسیدگی نکردن به آن ها، این پلاک ها تبدیل به ماده ای به نام تار تار روی دندان شده که بسیار سخت می باشد و فقط با استفاده از ابزار های دندان پزشکی قابل برداشتن است.

پس درمان بیماری های لثه بسته به نوع بیماری و شدت و خفیف بودن آن ممکن است با یک جرمگیری ساده و یا ممکن است با جراحی برطرف شود .

آبسه لثه دندان

پرهیز از مواد کربوهیدرات برای جلوگیری از عفونت لثه

کربوهیدرات ها لثه ها و دندان ها را به سرعت تخریب کرده و سبب تحلیل لثه و استخوان می‌شود. یکی از دلیل های شایع خرابی لثه ها در کودکان این است که والدین شیشه شیر را از دهان کودک خود به هنگام خواب خارج نمی‌کنند و این امر سبب می‌شود تا اسید موجود در بزاق دهان با کربوهیدرات شیر واکنش نشان دهد. از مصرف نوشیدنی های قندی مانند آبمیوه های غیر طبیعی برای کودک خود پرهیز نمایید.

تاثیر آنتی بیوتیک در بیماری های لثه کودکان

آنتی بیوتیک ها معمولا برای درمان بیماری های عفونتی تجویز خواهند شد که البته بسیار هم کارساز هستند. اما باید توجه داشت که اگر متوجه آبسه لثه کودک خود در خانه شدید به طور خودسرانه به او آنتی بیوتیک ندهید خصوصا اگر فرزندتان زیر 5 سال است و حتما برای معاینه او را به بهترین دندانپزشک اطفال ببرید.

اهمیت بهداشت دهان و دندان در نوجوانی

تغییرات هورمونی یکی از عوامل خطر بروز بیماری های لثه ای است. در این دوران افزایش سطح هورمون ها  موجب افزایش گردش خون در لثه ها می شود که ممکن است باعث حساسیت در لثه ها شود که منجر به واکنش بیشتر نسبت به هرگونه تحریک از جمله ذرات موادغذایی و گلاک خواهد شد.در طول این مدت، لثه‌ها ممکن است متورم، قرمز و حساس شوند.