تروما Trauma در حقیقت به معنای وارد شدن ضربه ناگهانی به دندان ها می باشد که نتیجه آن شکستن و آسیب دیدن دندان است . ترومای دندان می تواند منشا عوارض بیولوژیک و آسیب های جدی به دندان و هزینه های درمان آن باشد . در صورتی که تروماهای دندانی به موقع درمان نشوند و درمان به تعویق افتد درمان سخت تر خواهد شد و هزینه های درمان افزایش خواهد یافت لذا برای پیشگیری از چنین عواملی از به تعویق انداختن درمان اجتناب ورزید . دندان های کودکان بسیار ظریف و حساس است به همین دلیل والدین اغلب نگرانی های زیادی در این رابطه دارند. در این مقاله ترومای دندانی رابا سایر جزئیاتش بررسی خواهیم کرد و به مقایسه انواعش در دندان های شیری و دائمی اطفال خواهیم پرداخت.

تروما Trauma در حقیقت به معنای وارد شدن ضربه ناگهانی به دندان ها می باشد که نتیجه آن شکستن و آسیب دیدن دندان است . ترومای دندان می تواند منشا عوارض بیولوژیک و آسیب های جدی به دندان و هزینه های درمان آن باشد . در صورتی که تروماهای دندانی به موقع درمان نشوند و درمان به تعویق افتد درمان سخت تر خواهد شد و هزینه های درمان افزایش خواهد یافت لذا برای پیشگیری از چنین عواملی از به تعویق انداختن درمان اجتناب ورزید . دندان های کودکان بسیار ظریف و حساس است بعه همین دلیل والدین اغلب نگرانی های زیادی در این رابطه دارند. در این مقاله ترومای دندانی رابا سایر جزئیاتش بررسی خواهیم کرد و به مقایسه انواعش در دندان های شیری و دائمی اطفال خواهیم پرداخت.

تروما در دندان های دائمی و شیری

احتمال ایجاد تروما دندان در سنین مختلف در کودکان وجود دارد . تروما می تواند به هر دلیلی رخ دهد و کودکان بیشتر در معرض آن خواهند بود . عوامل بسیاری می تواند سبب بروز تروما در دندان کودکان شود، عواملی همچون بازیگوشی کودکان، ضربه خوردن در مدرسه، تصادفات، بازی کردن و … ممکن است رخ دهد .

تروما عارضه ای نیست که مربوط به بازه سنی خاصی شود زیرا این مورد در اثر حوادثی مانند تصادفات، وقایع ناخوش، ضربه و زمین خوردن کودک اتفاق می‌افتد. معمولا بازه سنی 2 الی 5 سالگی بسیار با این موضوع رو به رو می‌شویم زیرا اوج بازیگوشی کودکان است.

دندان های شیری به دلیل اینکه استحکام زیادی ندارند بیشتر در معرض این عارضه قرار دارند . به طوری که بیش از بیست درصد کودکان زیر هفت سال سابقه تروما دندان های شیری داشته اند . به خاطر انجام فعالیت های ورزشی در پسران و افزایش تحرک پسران دو برابر دختران در معرض این صدمه قرار دارند . همچنین کودکان در فواصل سنی 6 تا 12 سالگی بیشتر در معرض تروما دندان قدامی قرار دارند .

شیوع ترومای دندانی

جالب است بدانید که ترومای دندانی علاوه بر متفاوت بودن در سنین مختلف، در کشور ها نیز این آمار گوناگون است. برای مثال در ایالات متحده شیوع ترومای دندانی حمیان سنین 6 الی 20 سالگی حدود 27 درصد است و این آمار برابر با احتمال بروز آسیب دندانی در افراد با بازه سنی 20 الیی 50 سالگی است. حال این مورد در انگلستان به این صورت است که در بازه سنی 10 الی 15 سالگی نیز حدود 25 در صد می‌باشد. این مورد در کشور های آسیایی بیشتر در رده سنی 3 الی 15 سالگی نیز مشاهده می‌شود.

نحوه پیشگیری از تروما دندان کودکان

والدین نقش بسزایی در تربیت کودکان دارند و آموزش به کودکان می تواند از بروز صدمات احتمالی همچون تروما یا ضربات ناگهانی بکاهد . مراقبت از کودکان در حین بازی کردن بسیار حائز اهمیت می باشد .

همچنین بهتر است در صورت نشستن در وسیله نقلیه حتما از کمربند ایمنی به منظور پیشگیری از آسیب دیدگی استفاده گردد . یکی دیگر از مواردی که می تواند از بروز ترومای دندانی پیشگیری شود استفاده از محافظ های دندانی می باشد .

اقدامات هنگام بروز تروما در دندان کودک

  • دندان آسیب دیده را با دست لمس نکنید و به آن فشار وارد نکنید.
  • اگر دندان دچار خونریزی شده است باید از گاز استریل برای قطع آن استفاده کنید.
  • زمانی که تروما برای دندان پیش می‌آید باید برای کاهش درد آن از کمپرس سرد استفاده کرد.
  • به کودک یادآوری کنید که با زبان خود دندان آو نواحی آسیب دیده را مورد فشار قرار ندهد و برای کنجکاوی آن را لمس نکند.
  • برای اینکه تروما پیش نیاید والدین باید به محل انتخابی برای بازی کودکانشان توجه داشته باشند تا بتئانند از اتفاقات احتمالی جلوگیری فرمایند.

رادیوگرافی بعد از ایجاد تروما

زمانی که تروما برای اطفال رخ می‌دهد باید هر چه سریع تر به بهترین دندانپزشک اطفال مراجعه کرد تا اقدامات لازم صورت گیرد. این زمان ابتدا برای اینکه مشخص شود که دندان دچار شکستگی شده است یا خیر رادیوگرافی استفاده می‌شود. در رادیوگرافی علاوه بر مشاهده انواع شکستگی ها، میزان ابعاد اعضای کانال و حتی انتهای کانال ریشه نیز بررسی می‌شود. در مرحله بعدی باید بررسی شود که اگر شکستگی وجود دارد، چقدر به پالپ نزدیک است یا ناحیه شکستگی ریشه دندان را درگیر کرده است یا خیر.

اهمیت انتخاب دندانپزشک

اهمیت زمان مراجعه به دندانپزشک اطفال پس از تروما

در شرایطی با این مورد رو به رو خواهیم شد که دندان شکسته و یا در فک فرو می‌رود و گاهی آسیب انقدر شدید است که واقعا خطرات ناخوشایندی کودک را تهدید می‌کند. به همین دلیل والدین گرامی باید توجه داشته باشند که به محض بروز چنین حادثه ای به دندان پزشک اطفال خوب مراجعه فرمایید. توجه داشته باشید زمان مراجعه به دندانپزشکی برای درمان و اقدامات لازم بسیار اهمیت داشته بنابراین با سهل انگاری از این موضوع رد نشوید.

جمع بندی

اتفاقاتی که به تروما و شکستگی های دندانی مربوط می‌شود بازه ی وسیعی داشته زیرا ممکن است با ایجاد شکستگی ها، دندان را در جای خود سست کرده باشد یا شکستگی ها به ریشه دندان منتقل شده باشد. مهمترین نکته این است که روش های درمانی برای هر کدام از این موارد متتفاوت است، بنابراین دقت و تجربه متخصص اطفال حرف اول را می‌زند.

درباره دکتر لیلا آذرنوش

دکتر لیلا آذرنوش دندانپزشک اطفال در سال ٨٢ فارغ التحصيل شدم و دوران طرح را در بيمارستان مسيح دانشورى دار آباد تهران گذراندم دو سال در بيمارستان توحيد جم كار كردم سپس در سال ١٣٨٦ كلينيك شبانه روزى پگاه را به همراه همسرم دكتر على فرجى در خيابان خواجه عبدالله تاسيس كرديم و از آن سال در آنجا به عنوان دندانپزشك كودكان مشغول شدم.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • بیست + پانزده =

تماس سریع