کودکان به دلیل شیطنت ها و هیجانات دوران کودکی ، اتفاقات زیادی را پشت سر می‌گذارند. زمین خوردن، پریدن از ارتفاع، آسیب حین بازیگوشی و … ممکن است نجر به شکستن دندان کودک شود که والدین را بسیار مضطرب می‌سازد. والدین برای رفع شکستگی دندان ها هرچند بسیار جزئی باید اهمیت ویژه قائل شوید زیرا دندان عضوی از صورت است که در معرض دید قرار دارد و مورد توجه همگان حین حرف زدن، خندیدن و … قرار می‌گیرد و علاوه بر آن بر زیبایی چهره فرزند دلبندتان نیز تاثیر گذار است. شاید در کودکی این مسئله از نظر شما جزئی باشد اما تاثیرات منفی روحی و روانی این موضوع را در بزرگسالی فرزندتان خواهید دید.

اگر دندان کودکمان شکست، باید چکار کنیم؟

یکی از مهمترین نکته ای که باید هر والدی آگاه باشد این است که اگر دندان کودک شکست و کنده شد، سریعا دندان شکسته را در مقداری شیر یا در ظرفی حاوی بزاق دهان کودک قرار دهید و بدون اتلاف وقت به بهترین دندانپزشک کودک مراجعه کنید. اگر دندان شکسته را در این دو ماده ذکر شده نگذارید، خشک می‌شود و حالت شکنندگی بیشتری به خود گرفته و دیگر برای استفاده مناسب نمی‌باشد.

شکستگی تاج

الف) uncomplicated crown fracture : شکستگی تاج همراه با اکسپوز عاج بدون درگیری پالپ

ب) complicated crown fracture: شکستگی تاج همراه اکسپوز پالپ

به طور کلی هدف درمان در شکستگی های تاج جلوگیری از نکروز پالپ می باشد. بنابراین در شکستگی های تاج همراه با اکسپوز عاج به منظور جلوگیری از انتقال باکتری های دندان باید ترمیم گردد. حتی اگر مدت زیادی از شکستگی دندان گذشته باشد و علائم کلینیکی و رادیوگرافی دال بر نکروز مشاهده نشود، درمان ترمیم دندان می باشد.

دندان با شکستگی تاج و اکسپوز پالپ

هنگامی که شکستگی تاج در کودک منجر به اکسپوز پالپ می شود حفظ حیات پالپ حتی در صورت بسته بودن آپکس اهمیت دارد چرا که هنوز رسوب دیواره های عاجی کامل نشده و تاج نیز در ناحیه سرویکال ضعیف است. به همین دلیل تا حد امکان پالپ غیرملتهب را باید حفظ کرد. خوشبختانه نشان داده شده است که حتی با گذشت یک هفته از آسیب و اکسپوز پالپ، التهاب بیش از 2 میلی متر در پالپ پیشرفت نکرده و می توان دندان را Cvek pulpotomy کرد که این روش در صورت امکان انجام نسبت به پالپوتومی به لحاظ امکان رسوب عاج در ناحیه سرویکال تاج ارجحیت دارد.

به هر حال مواردی وجود دارد که به علت تاخیر در درمان یا صدمات همراه امکان حفظ پالپ مقدور نیست و ناچار دندان آپکسیفیکاسیون یا اندو می شود.

شکستگی تاج ریشه

هدف درمان در شکستگی تاج-ریشه دندان همانند شکستگی تاج حفظ حیات پالپ است. تنها تفاوت و چالش درمانی در این صدمات مشکلات مربوط به ترمیم دندان هاست. چرا که خط شکستگی در زیر لثه واقع شده است. بنابراین جهت ترمیم دندان، سطح شکسته باید در دسترس قرار گیرد. بدین منظور از روش های مختلفی مانند برداشت بافت لثه، اکسترود کردن دندان توسط نیروهای ارتودنسی و یا جراحی استفاده می شود که هر یک مزایا و معایب خاص خود را دارد. اکسترود کردن دندان توسط ارتودنسی علاوه بر حفظ حیات پالپ ثبات بهتری برای پریودونشیم دارد. اکسترود کردن به طریق جراحی حیات پالپ را به مخاطره انداخته و تنها در دندان هایی با آپکس بسته توصیه می شود.

شکستگی ریشه

هدف درمان اتصال دو قطعه کرونالی و آپیکالی است که تنها در حضور پالپ زنده صورت خواهد گرفت. خوشبختانه در 60 تا 70 درصد موارد شکستگی های ریشه پالپ حیات خود را حفظ می کند. بنابراین پروتکل درمانی در بیمار با شکستگی ریشه اسپلینت دندان و پیگیری می باشد. مگر اینکه علائمی دال بر نکروز پالپ مشهود باشد مانند فیستول در مخاط دهان  یا رادیولوسنسی بین دو قطعه همراه با درگیری استخوان اطراف که در این صورت درمان پالپ دندان درگیر توصیه می شود. باید توجه داشت که تحلیل های خارجی یا داخلی در محل خط شکستگی معمولا نشان دهنده روند ترمیم دو قطعه می باشد و دندانپزشک با مشاهده هر گونه تحلیل نباید به سرعت اقدام به درمان عصب دندان نماید.

دندان های شیری با crown/root fracture کشیده می شوند. دندان های شیری که دچار شکستگی ریشه شده اند در صورت لقی قسمت کرونال آن کشیده می شود.

عوارض بعد از شکستن دندان کودک

شکستگی دندان فقط به یک شکستگی ساده ختم نشده و عوارض زیادی را به همراه دارد، خصوصا اگر این اتفاق برای دندان های جلو افتاده باشد. در ادامه به برخی از این موارد اشاره خواهیم داشت:

تغییر رنگ دندان

گاهی در مواردی دیده شده که بعد از شکستگی دندان ها، تغییر رنگ رخ می‌دهد. این عارضه بسیار مهم است و هر چه سریعتر باید کودک خود را به یک دندانپزشک خوب ببرید.

عفونت ریشه و مینای دندان

بعد از اینکه شکستگی دندان در دهان کودک رخ داد، دندانپزشک اطفال باید معایناتی داشته باشد تا این اتفاق منجر به عفونت و آبثه دندان و لثه نشود.

تیزی در محل شکستگی

تیز شدن دندان در لب پریدگی یا شکستگی های تاج دندان، باعث ایجاد زخم در لب، زبان و دهان کودک شده و این مسئله بسیار آزار دهنه است.

اگر دندان شکسته لبه های تیز ایجاد کرد باید چیکار کنیم؟

اگر متوجه شدید که قسمت شکسته ی دندان در دهان کودکتان تیز است و امکان ایجاد زخم و … دارد، حتما قبل از مراجعه به دندانپزشکی، در لبه‌ی دندان آدامس یا موم قرار دهید.

آیا دندان شکسته یا حتی ترک خورده، خود به خود ترمیم می‌شود؟

خیر. دندان ها اجزای استخوانی هستند که برخلاف سایر استخوان های بدن، نمی‌توانند خود را ترمیم کنند و باید حتما به دندانپزشکی مراجعه کرد.