عفونت ریشه دندان

خوشبختانه امروزه والدین به بهداشت دهان و دندان فرزندانشان اهمیت خاصی می دهند . این امر نقش بسیار مهمی در سلامت و مرتبی دندان های دائمی در بزرگسالی فرزندان دارد . بروز عفونت یا آبسه دندان به عوامل مختلفی بستگی دارد . عواملی که باعث عفونت دندان می شود عبارتست از: عدم رعایت بهداشت دهان و دندان، پوسیدگی های دندانی، اختلالات خود ایمنی، وضعیت سلامتی نامناسب و جرم دندان می باشد .

عفونت دندان چیست؟

در مواردی که پوسیدگی های دندانی درمان نشود این باکتری ها به سایر نقاط فک و صورت گسترش پیدا کرده و موجب آسیب رساندن به آن بافت ها می شود . لازم ذکر است عفونت ریشه دندان ممکن است باعث التهاب بافت شود و به همین دلیل در این مواقع فرد درد زیادی خواهد داشت. عفونت ها معمولا همانطور که از نامشان پیداست مجموعه ای از باکتری ها و چرک بوده که بعد از تجمع در لثه نیز موجب عفونت ریشه های دندان می‌شوند. اغلب والدین تصور دارند که عفونت های دندان خصوصا دندان های شیری نیاز واجبی برای درمان ندارند و آن ها را جدی نمی‌گیرند اما بر خلاف این موضوع باید بدانند که این باکتری و عفونت ها قابلیت گسترش داشته و حتی در مواردی دیده شده که به پوست نیز آسیب وارد می‌کنند. بنابراین باید جهت کاهش عوارض احتمالی، در اسرع وقت به دنبال بهترین دندانپزشک اطفال بوده و برای درمان اقدامات لازم را انجام دهند.

انواع عفونت دندان

انواع عفونت ریشه دندان

آبسه پری اپیکال: این نوع عفونت در انتهای ریشع دندان رخ داده که معمولا با پیشرفت آن، باکتری ها توسط حفره ای وارد قسمت پالپ دندان می‌شوند.

آبسه پریودنتال: عفونت پریودنتال بر روی سطح لثه و کنار ریشه دندان رخ می‌دهد که اغلب در اثر بیماری های لثه ایجاد می‌شود.

آبسه لثه: این نوع عفونت موجب پوسته پوسته شدن لثه شده که در ادامه درد شدید نبض داری را در اطراف ناحیه خود و دندان های کناری ایجاد خواهد کرد. آبسه لثه یکی از شایع ترین عفونت هایی است که در دهان و دندان کودکان و حتی بزرگسالان اتفاق می‌افتد که درد  بسیاری را در ناحیه گوش و گردن به همراه دارد.

علائم عفونت ریشه دندان

  • درد دندان در هنگام بلعیدن غذا
  • بوی بد دهان
  • تعرق زیاد
  • بی خوابی
  • تب و لرز
  • درد لثه
علائم پوسیدگی
  • حساسیت به سردی و گرمی غذا
  • گوش درد
  • تورم لثه
  • گلو درد
  • سر درد
  • تهوع

پیشگیری از عفونت ریشه دندان کودکان

جهت پیشگیری از عفونت ریشه دندان کودکان بهتر است به رعایت بهداشت دهان و دندان بپردازید . در مواردی که عفونت دندان در دندان های شیری وجود داشته باشد این بیماری را جدی بگیرید و به درمان آن بپردازید، زیرا در صورتی که درمان به موقع انجام نگردد می تواند باعث بروز عوارض ناخوشایندی شود .

برخی نکات که در پیشگیری از ابتلا به عفونت ریشه دندان موثر هستند که در ادامه اشاره خواهیم کرد:

  • از نوشیدنی های گازدار مانند نوشابه استفاده نکنید.
  • معاینات دوره ای دندان ها فراموش نشود.
  • از خمیر دندان حاوی فلوراید استفاده کنید.
  • بعد از مصرف غذا حتما مسواک بزنید.
  • مصرف غذاهای شیرین محدود شود.

زمان مراجعه به دندانپزشک اطفال

در صورت مشاهده هرگونه علائم عفونت ریشه دندان بهتر است سریعا به دندانپزشک کودکان مراجعه نمایید . بهتر است در این وضعیت به متخصص دندانپزشک اطفال مجرب و دارای مجوز مراجعه کنید تا از بروز عوارض احتمالی پیشگیری شود .

درمان عفونت ریشه دندان کودکان

بهترین فردی که می تواند به درمان عفونت ریشه دندان به کودک شما کمک کند دندانپزشک اطفال می باشد . درمان به صورت ترمیم دندان و در مواردی جراحی می باشد .

برش لثه

ابتدا باید محتویات آبسه و باکتری های دندان خارج شود که این درمان با توجه به صلاح دید پزشک به صورت بیهوشی و یا با تزریق موضعی صورت می گیرد .

عصب کشی

جهت درمان عفونت دندان معمولا از عصب کشی دندان استفاده می شود، که در این مواقع هر گونه بافت آسیب دیده در ناحیه پالپ دندان خارج می شود .

پر کردن دندان

پس از عصب کشی دندان و پیشگیری از انتقال عفونت به بافت های اطراف دندان، به پر کردن دندان می پردازیم .

درمان عفونت لثه

جهت درمان عفونت لثه باید باکتری های لثه دندان خارج شود . سپس برای از بین بردن جرم دندان اقدام شود تا سطح دندان از هر نوع باکتری پاک و تمیز شود . این روش درمان به منظور درمان عفونت دندان و پیشگیری از سرایت به بافت های اطراف دندان است .

دارو درمانی

لازم ذکر است، از مصرف خودسرانه دارو جدا خودداری نمایید و در صورت مشاهده علائم به دندانپزشک اطفال مراجعه نمایید و در این مواقع با توجه به صلاح دید و تجویز دندانپزشک می توانید دارو استفاده نمایید . دارو ها صرفا جهت کاهش درد ناشی از عفونت ریشه دندان می باشد و در درمان آن موثر نیستند، لذا برای درمان به موقع به دندانپزشک کودکان مراجعه نمایید .

جراحی ریشه

زمانی که عفونت در ریشه ی دندانی گسترش می‌یابد باید از طریق کانال ریشه درمان حاصل شود. در روش جراحی سوراخی ریز ایجاد کرده و از آن طریق چرک های جمع شده را خارج می‌ساازند. حال گاهی عفونت گسترش بیشتری داشته و RCT برای درمان کافی نیست که در این صورت، برای حذف ریشه عفونی مقداری از سطح لثه را برش می‌دهند. در صورتی که درمان به موقع صورت نگردد، ممکن است کار به جراحی برسد . اما در مواقعی احتمال دارد پس از جراحی عفونت درمان نشود و هنوز وجود داشته باشد و در این زمان باید دندان کشیده شود .

آیا درمان خانگی عفونت ریشه دندان موثر است؟

در گذشته اغلب افراد به درمان های خانگی اعتقاد زیادی داشتند و از آن ها استفاده می‌کردند اما با پیشرفت علم در حیطه دندان پزشکی، رفته رفته درمان های خانگی منسوخ شده و جای خود را به علم پزشکی دادند. روش های خانگی برای عفونت دندان هیچ تاثیر مثبتی ندارد به این منا که شما نمی‌توانید عفونت انتهای ریشه دندان را با یک درمان خانگی رفع کنید. برای مثال احتمالاممکن است که شما بتوانید برای ضد عفونی کردن دهان و دندان کودک به او آموزش دهید که از محلول رقیق آب و نمک استفاده کند اما توصیه این است که از محلول های بهداشتی حاوی فلوراید استفاده شود تا لثه و دندان ها نازک، حساس و شکننده نشوند.

عدم درمان عفونت دندان منجر به چه مسائلی خواهد شد؟

معمولا عفونت باعث آبسه لثه و آسیب بافت لثه می شود . زمانی که عفونت دندان درمان نشود این عفونت به بافت اطراف لثه آسیب وارد کرده و در قسمت پالپ دندان وارد شده و موجب عفونت ریشه دندان می شود . شایان ذکر است، عفونت ریشه دندان در صورتی که به موقع درمان نشود می تواند به بافت استخوان فک صورت آسیب بزند و موجب تخریب بافت استخوان دندان شود .

جمع بندی

قبل از اینکه به فکر درمان بیماری باشید، به رعایت بهداشت دهان و دندان کودک خود کمک نمایید، تا از بروز بیماری ها بکاهید . به منظور پیشگیری از چنین بیماری های بهتر است چکاپ دوره ای به دندانپزشک اطفال داشته باشید و در صورت مشاهده هر گونه علائمی سریعا به دندانپزشک کودکان مراجعه نمایید .

درباره دکتر لیلا آذرنوش

دکتر لیلا آذرنوش دندانپزشک اطفال در سال ٨٢ فارغ التحصيل شدم و دوران طرح را در بيمارستان مسيح دانشورى دار آباد تهران گذراندم دو سال در بيمارستان توحيد جم كار كردم سپس در سال ١٣٨٦ كلينيك شبانه روزى پگاه را به همراه همسرم دكتر على فرجى در خيابان خواجه عبدالله تاسيس كرديم و از آن سال در آنجا به عنوان دندانپزشك كودكان مشغول شدم.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • هجده − 13 =

تماس سریع