ترس کودکان از دندانپزشکی

در بسیاری از موارد ترس کودکانمان از دندانپزشکی از رفتار اشتباه خود ما نشات می گیرد . آیا راهکار های مقابله با ترس کودکان را می دانید؟ آیا از راهکار های آشنایی کودک با محیط دندانپزشکی اطلاع دارید ؟ در این مقاله قصد داریم تا مطالبی را در این خصوص در اختیار شما عزیزان قرار دهیم . برای جلوگیری از این مشکل باید به چند نکته دقت شود .

ترس کودکان از دندانپزشکی

ترس کودکان از دندانپزشکی

نکات پیشگیری از ترس کودکان از دندانپزشکی

  1. هیچ گاه منتظر درد دندان کودکتان نباشید . در صورتی که کودک برای اولین بار بدون ترس به محیط دندانپزشکی وارد شود همکاری بیشتری به خرج خواهد داد .
  2. اجازه دهید تا دندانپزشک به سوالات و نگرانی های کودک شما پاسخ دهد زیرا در صورتی که شما آگاهی کاملی نداشته باشید نه تنها به او کمک نخواهید کرد بلکه باعث ترس بیشتر او نیز خواهید شد .
  3. تحت هیچ شرایطی از خاطرات بد دندانپزشکی خود در نزد کودک حرفی نزنید . برعکس سعی کنید انرژی های مثبت به او بدهید و او را از لحاظ روانی آماده کنید .
  4. محیطی را برای درمان دندانپزشکی کودک خود در نظر بگیرید که از بار استرسی کودک شما بکاهد و به خوبی و متناسب با روحیه کودک طراحی شده باشد .
  5. هیچ گاه کودک خود را به عنوان تنبیه و یا تشویق به دندانپزشکی اطفال نبرید .

راه کارهای مقابله با ترس کودکان از دندانپزشکی

به طور طبیعی از لحاظ روانشناسی کودکان در طول مرحله تکامل روانی خود تا سن سه سالگی از مواجه شدن با محیط های ناشناخته و نامأنوس ممکن است بترسند که این موضوع طبیعی است .

راه کارهای آشنایی کودک با محیط دندانپزشکی

گاهی پیشنهاد می شود تا با استفاده از فیلم های آموزشی کودکان را ابتدا با محیط دندانپزشکی آشنا کنیم یا اینکه کودکان خود را برای بار نخست برای آشنایی به دندانپزشکی ببریم بدون آنکه معاینه ای روی دندان های آنها انجام شود . در این دیدار اولیه کودک با دیدن هم سن و سال های خودش که تحت معاینه های ابتدایی قرار دارند با محیط دندانپزشکی آشنا می شود . البته مناسب سازی فضای درمانی و استفاده از عروسک ها و اسباب بازی ها یا نمایش کارتون در ارتباط گرفتن کودک با فضای دندانپزشکی می تواند موثر باشد . در ادامه چنانچه کودک می بایست تحت معاینه یا خدمات دندانپزشکی قرار بگیرد پیشنهاد می شود که قبل از استفاده از ابزار دندانپزشکی و وارد کردن آن به دهان کودک، آن ابزار را با بیان کودکانه به آن معرفی کنیم .

 شناخت ترس کودک از دندانپزشکی

آنچه هدف دندانپزشک اطفال در دندانپزشکی است درمان جسم بدون آسیب روانی است . اولین مرحله شناخت ترس است.

کودک باید علت ترس، نگرانی و اضطراب خودش را بداند و بداند که این ترس برای همه انسان ها اعم از کودک و بزرگسال وجود دارد و علت های متعددی دارد مانند: ناشناخته بودن و نگرانی از دردناک بودن اتفاقی که در پیش رو دارد . خانم دکتر لیلا آذرنوش کودک را با محیط مطب و کارکنان آشنا می کنند و در مورد نحوه عملکرد ابزار دندانپزشکی و کاری که برای ایشان قرار است انجام شود توضیح می دهند . کودک می تواند ابزار را لمس کند و به این ترتیب ترس از ناشناخته بودن برطرف می شود .

در مورد درد هم به کودک اطمینان می دهیم در حین انجام کار می تواند درد خود را اطلاع دهد ما درد کودک را می شناسیم و درکش می کنم و راه های زیادی را برای آرام کردن درد می شناسیم .

در بسیاری از موارد ترس کودکانمان از دندانپزشکی از رفتار اشتباه خود ما نشات می گیرد . دکتر لیلا آذرنوش دندانپزشکی کودکان، با استفاده از روش های تشخیصی و درمانی مجهز به بررسی بیماری های دهان و دندان و درمان آفت دهان کودکان می پردازد. می توانید برای دریافت اطلاعات در این خصوص از دندانپزشک اطفال با شماره های ۰۲۱۲۲۶۱۵۴۰۲ – ۰۲۱۲۲۶۱۵۴۰۳ تماس حاصل نمایید. همچنین می توانید ما را در اینستاگرام دنبال کنید.

وظیفه والدین برای کاهش ترس کودک از دندانپزشکی

کودک باید بداند دندانپزشک اطفال آن را دوست دارد ، به او احترام می گذاریم و بدون اجازه او وارد حریم او نمی شود . این مطلب را والدین باید به کودک انتقال دهند . وظیفه مهمی که ما از والدین انتظار داریم قاطعیت در درمان دندانپزشکی است . فردی که به عنوان والد است نباید هنگام مراجعه به دندانپزشکی از کودک بپرسد آیا دوست دارید به دندانپزشکی بروید مسلما جواب آن نه است . بهتر است بگوید فردا به مطب دندانپزشکی می رویم تا برای تو کار دندانپزشکی انجام شود .

قبل از مراجعه به دندانپزشکی توضیحات بیش از اندازه به کودک ندهید و کودک را حساس و کنجکاو نکنید .

والدین باید با صبر و حوصله پزشک اطفال را همراهی کنند چون وجود یک جلسه آشنایی برای آرامش کودک لازم است تا در آن جلسه بدون درمان دندانپزشکی و با بازی درمانی کودک با محیط دندانپزشکی آشنا شود و با خاطر خوبی از جلسه اول مطب را ترک کند .

وقتی کودک قاطعیت پزشک و والدین را ببیند و زمانی که متوجه شود هر دو آن ها درکش می کنند و به او دروغ نمی گویم اعتماد ایجاد می شود بعد از ایجاد اعتماد حالا می توان بدون آسیب روانی، بدون احساس های ناخوشایند و ترس های که امکان دارد سال ها برای کودک باقی بماند کارهای دندانپزشکی را برای کودک عزیزمان انجام دهیم .

برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص دندانپزشکی اطفال خوب در تهران به ادامه مطلب مراجعه نمایید.

مطالب مرتبط با این مقاله:

بهداشت دندان کودکان

تغذیه سالم برای دندان ها

فلورایدتراپی

درباره دکتر لیلا آذرنوش

دکتر لیلا آذرنوش دندانپزشک اطفال در سال ٨٢ فارغ التحصيل شدم و دوران طرح را در بيمارستان مسيح دانشورى دار آباد تهران گذراندم دو سال در بيمارستان توحيد جم كار كردم سپس در سال ١٣٨٦ كلينيك شبانه روزى پگاه را به همراه همسرم دكتر على فرجى در خيابان خواجه عبدالله تاسيس كرديم و از آن سال در آنجا به عنوان دندانپزشك كودكان مشغول شدم.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • 1 + هفده =

تماس سریع