تغذیه سالم برای دندان‌ کودکان از اهمیت بسیاری برخوردار است، زیرا نقش مهمی در حفظ سلامت دهان و دندان‌ها دارد. انتخاب درست مواد غذایی و رعایت اصول تغذیه می‌تواند به پیشگیری از بروز بیماری‌های دهان و دندان درکودکان کمک شایانی کند. در واقع یک رژیم غذایی متنوع، مغذی و سالم با مصرف موادی نظیر میوه‌ها، سبزیجات، محصولات لبنی و مواد پروتئینی در حفظ سلامت و تقویت دندان کودکان از اهمیت بالایی برخوردار است. از طرف دیگر، کاهش مصرف مواد قندی و کربوهیدرات به ویژه بین وعده‌های غذایی، می‌تواند به جلوگیری از آسیب به دندان کودکان کمک کند. در این مقاله، به بررسی تأثیرات تغذیه سالم بر دندان کودکان و انتخاب صحیح مواد غذایی خواهیم پرداخت.

تغذیه مناسب برای دندان کودکان

استخوان ها و دندان های قوی کودک با تغذیه مناسب

کودکانی که دارای تغذیه مناسبی هستند، به طبع آن دارای رشد خوب فیزیکی هستند. داشتن تغذیه ای صحیح منجر به رشد صحیح استخوان‌ها  و دندان‌ها شده و در ادامه از شکستگی و مشکلات استخوانی که ممکن است در بزرگسالی برای فرد ایجاد شود، و همچنین بیماری های دهان و دندان جلوگیری می‌شود.

همواره دندانپزشکان اطفال در این خصوص به والدین عزیز، توصیه های زیادی در خصوص نحوه مصرف موارد مغذی و خوراکی‌ها به والدین ارائه می‌دهند تا کودکان دارای دندان‌های سالمی باشند.

از جمله مواد مغذی که همواره توصیه می‌شود تا برای داشتن دندان های سالم در کودکان در برنامه غذایی آن‌ها قرار گیرد، غذاهای غنی از ویتامین ها، کلسیم، فسفر و پروتئین و … مانند گوشت، مرغ، ماهی، لبنیات، سبزیجات برگ سبز و میوه‌های تازه، انواع غذاهای مفید و … است که برای سلامت کودک مورد نیاز هستند. استفاده از این مواد غذایی سبب می‌شود تا کودک علاوه بر داشتن دندان های سالم، کمتر به بیماری های دهان و دندان مبتلا شود.

با آن که همواره توصیه می‌شود تا کودکان باید به میزان مورد نیاز خود، کلسیم دریافت نمایند، ولی بیشتر کودکان به دلیل عدم توجه والدین از این مورد بی بهره بوده که باعث بروز بیماری های دهان و دندان از جمله شکستگی های دندان در کودکان می‌شود. این شکستگی ها سبب می شود تا کودکان به عصب کشی دندان کودکان و یا درمان ریشه دندان در کودکان و درمان‌های دیگری از این دست نیاز داشته باشند.

میزان کلسیم مورد نیاز برای کودکان طبق ژورنال های علمی خارجی طبق موارد زیر است:

  • سن یک تا سه سال: 700 میلی‌گرم در روز
  • چهار تا هشت سال: 1000 میلی‌گرم در روز
  • سن نه تا 18: 1300 میلی‌گرم در روز

برای دریافت کلسیم از طریق موارد خوراکی همانند شیر، ماست، پنیر و سایر محصولات می‌توان کسیم مورد نیاز بدن را تامین نمود. همچنین می‌توانید از کلم بروکلی و سبزیجات نیز برای تامین این کلسیم استفاده کنید.

غذای سالم برای حفظ سلامت دندان کودک

می توانید با نظارت بر تغذیه کودک خود، در رشد سالم دندان‌های او موثر باشید. زیرا داشتن تغذیه سالم در داشتن دندان‌های سالم بسیار مهم و پر اهمیت است. با این که برخی از کودکان به دلایل دیگر، همانند ابتلا به برخی از بیماری ها و یا مصرف برخی از داروها، به بیماری‌های دندان و لثه دچار می‌شوند اما در اکثر موارد، می‌توان با داشتن تغذیه مناسب و زیر نظر بهترین دندانپزشک اطفال سلامت دندان کودکان را به خوبی حفظ کرد.

توصیه دندانپزشک اطفال به والدین این است که در کنار تغذیه مناسب و سالم، نظارت بر بهداشت دهان و دندان کودکان و مراجعات منظم به دندانپزشک را در اولویت قرار داده تا از این طریق، از بروز مشکلات جدی برای دهان و دندان کودکان خود جلوگیری کنند.

همچنین در صورتی که بر نحوه صحیح مسواک زدن، استفاده از دهانشویه و نخ دندان کودک خود نظارت داشته باشید می‌توانید در حفظ دندان های او نقش مهمی داشته باشید.

از دیگر مواردی که می تواند در این میان موثر باشد، فلورایدتراپی است که در صورتی که به طور دوره‌ای انجام شود می‌تواند در حفظ سلامت و دوام دندان های کودکان کمک کننده باشد.

مواد غذایی نامناسب برای دندان کودکان

تأثیرات منفی مواد غذایی نامناسب بر سلامت کودکان بسیار حائز اهمیت است. مواد قندی از جمله مضرترین مواد غذایی برای سلامت دندان کودکان هستند که می‌توانند افزون بر آسیب به دندان کودکان منجر به افزایش وزن، ابتلا به دیابت و بروز مشکلات دیگری در آنان شوند.

در مواد خوراکی معمولی که روزانه توسط کودکان مصرف می‌شود، مقادیر قابل توجهی از قند وجود دارد؛ به عنوان مثال، در برنج، نان و سایر غذاها. بنابراین، لازم است که مصرف قندهای اضافی در تغذیه کودکان به خوبی کنترل شود، به‌طوری‌که کودکان از این مواد به شکل مناسب و به اندازه مورد نیاز استفاده کنند. انتخاب بهترین نوع این مواد خوراکی و مصرف آنها به صورت محدود و کنترل شده می‌تواند به سلامتی کودکان کمک کند.

کربوهیدرات بیش از حد در مواد غذایی مانند  از جمله ماکارونی، نان و برنج، به‌ عنوان یکی از مواد غذایی مضرتر برای کودکان شناخته می‌شوند. علاوه بر این، مواد قندی چسبنده و تنقلاتی که در بازارها عرضه می‌شوند، می‌توانند برای سلامت دندان کودکان آسیب‌آور باشند. مصرف نوشابه‌های گازدار از دیگر مواردی است که باعث پوکی شدید استخوان‌ها و دندان‌های کودکان می‌شود.

مواد غذایی کنسرو شده، انواع سوسیس و کالباس، محصولات فست فود و موارد مشابه نیز از جمله موادی هستند که برای سلامتی دندان کودکان بسیار مضر خواهند بود. بنابراین بهتر است که این نوع مواد را از رژیم غذایی کودکان حذف کرده و مصرف آن‌ها را به خوبی کنترل و مدیریت کنید.

درباره دکتر لیلا آذرنوش

دکتر لیلا آذرنوش دندانپزشک اطفال در سال ٨٢ فارغ التحصيل شدم و دوران طرح را در بيمارستان مسيح دانشورى دار آباد تهران گذراندم دو سال در بيمارستان توحيد جم كار كردم سپس در سال ١٣٨٦ كلينيك شبانه روزى پگاه را به همراه همسرم دكتر على فرجى در خيابان خواجه عبدالله تاسيس كرديم و از آن سال در آنجا به عنوان دندانپزشك كودكان مشغول شدم.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • 1 × 2 =

تماس سریع