تغییر رنگ دندان در کودکان یکی از مشکلات شایع است که بسیاری از کودکان در سن بسیار پایین با آن مواجه هستند. تغییر رنگ دندان کودکان میتواند دلایل متفاوتی داشته باشد و بر اثر عوامل مختلفی ایجاد شود. تغییر رنگ دندان کودک ممکن است به علت تغذیه، عادات رفتاری، پوسیدگی و مصرف برخی داروها رخ دهد.

تغییر رنگ دندان کودک ممکن است در سطح و یا داخل دندان ها اتفاق بیوفتد. معمولا تغییر رنگ در سطح دندان ناشی از مصرف برخی خوراکی ها و داروهاست و راحت تر برطرف میشود؛ اما درمان تغییر رنگ داخلی دندان معمولا سخت تر است. در این مطب به دلایل مختلف تغییر رنگ دندان کودک و راهکار های بهبود آن خواهیم پرداخت.

تغییر رنگ دندان کودک

عوامل موثر بر تغییر رنگ دندان کودک

مصرف خوراکی و داروهای مختلف، جرم و رسوبات دندان، پوسیدگی، وارد شدن ضربه به دندان و بسیاری از عوامل دیگر میتواند در تغییر رنگ دندان کودکان موثر باشد. بسیاری از والدین نگران تغییر رنگ و سفید نبودن دندانهای کودک خود هستند و آگاهی از دلایل تغییر رنگ میتواند در بهبود این مشکل موثر باشد.

عدم رعایت بهداشت دندان

عدم رعایت بهداشت دهان و دندان کودک، مسواک نکردن دندان و عدم استفاده از نخ دندان باعث تجمع باکتری در دهان شده و به مرور زمان باعث تغییر رنگ در دندان میشود. در بسیاری از موارد، زرد شدن دندان کودک به دلیل مسواک نکردن صحیح دندان کودک بوجود می آید. عدم رعایت بهداشت دندان کودک همچنین ممکن است پوسیدگی و سیاه شدن دندان را نیز در پی داشته باشد؛ بنابراین بسیار مهم است که بهداشت دهان و دندان کودک همواره رعایت شود.

رسوبات ناشی از قطره آهن

مصرف قطره آهن میتواند رنگ دندان کودک را تغییر دهد. در هنگام مصرف قطره آهن، بسیار مهم است که آن را در حلق کودک بریزید و از دادن آن با قاشق پرهیز کنید.  پس از مصرف قطره آهن، کودک باید آب بنوشد تا اثری از قطره آهن روی دندان ها و در دهان او باقی نماند.

مصرف آنتی بیوتیک ها

مصرف برخی آنتی بیوتیک ها مانند تتراسایکیلین در دوران بارداری توسط مادر، میتواند رنگ دندان های شیری کودک را تیره کند.

مصرف آنتی بیوتیک ها

مصرف برخی آنتی بیوتیک ها مانند تتراسایکیلین در دوران بارداری توسط مادر، میتواند رنگ دندان های شیری کودک را تیره کند.

بزاق جرم ساز

بزاق برخی کودکان جرم ساز است و رنگدانه زیادی دارد؛ بنابراین باعث ایجاد رسوب روی دندان های کودک میشود. این رسوبات معمولا سیاه هستند و میتوانند با جرمگیری برطرف شوند.

پوسیدگی دندان

برخی از تغییرات در رنگ دندان کودک ممکن است حاکی از وجود پوسیدگی دندان ها باشد. پوسیدگی دندان کودک ممکن است در اثر عدم رعایت بهداشت و نوع مواد غذایی مصرفی بوجود بیاید و میزان تغییر رنگ دندان به شدت پوسیدگی دندان کودک بستگی دارد.

ضربه خوردن دندان

ضربه خوردن و یا شکستگی دندان ممکن است در خونرسانی به دندان اختلال ایجاد کند و به مرور باعث خاکستری شدن رنگ دندان شود.

بیشتر بخوانید: ترمیم شکستگی دندان کودکان

عادت های غذایی

خوراکی و غذاهایی که کودک استفاده میکند به مرور زمان در رنگ دندان های او تاثیرگذار هستند. مصرف خوراکی های دارای قند بالا، مصرف نوشیدنی هایی مانند نوشابه و آبمیوه های شیرین و مصرف مداوم خوراکی های رنگدانه دار ممکن است باعث تغییر رنگ دندان های کودک شود.

ضعف مینای دندان

در برخی کودکان، مینای دندان بصورت وراثتی ضعیف است و یا به درستی شکل نگرفته و دارای فرورفتگی و شیار است. در این موارد ممکن است رنگ دندان کودک نیز متفاوت از حالت عادی ظاهر شود.

چگونه از تغییر رنگ دندان کودک جلوگیری کنیم؟

برخی از عوامل ارثی و ژنتیکی که باعث تغییر رنگ دندان شده اند قابل پیشگیری نیستند؛ اما نکات بسیاری وجود دارد که با رعایت کردن آنها میتوانید از بروز این مشکل جلوگیری کنید.

  • دندان های کودک خود را بطور منظم تمیز و بهداشت دهان او را رعایت کنید. مسواک کردن صحیح دندان کودک بسیار مهم است.
  • تا زمانی که کودک نمیتواند دهان خود را کاملا شستشو دهد، از استفاده از خمیردندان بزگسال خودداری کنید؛ زیرا در صورت باقی ماندن این خمیر دندان در دهان، ترکیبات آن ممکن است باعث آسیب به دندان کودک شود.
  • برای مسواک کردن دندان کودک از خمیر دندان کودکان استفاده کنید و به کودک یاد بدهید تا دهان خود را پس از مسواک کردن کاملا بشوید.
  • مصرف برخی مکمل ها باعث تغییر رنگ دندان کودک میشود؛ بنابراین بهتر است پس از مصرف آنها، به مقدار کافی آب نوشیده شود تا اثری از آنها در دهان باقی نماند.
  • در برنامه غذایی کودک به مقدار کافی ویتامین D و کلسیم قرار دهید.
  • سعی کنید قبل از خواب، به کودک خود آبمیوه، شیر و خوراکی های قند دار ندهید.
  • داشتن برنامه منظم برای مراجعه به دندان پزشک میتواند به سلامت دندان کودک شما کمک کند.
تغییر رنگ دندان کودک

بیشتر بخوانید: با دندان درد کودکان چه کنیم؟

درمان تغییر رنگ دندان کودک

برای درمان تغییر رنگ دندان کودک، لازم است تا به دندان پزشک اطفال مراجعه کنید. معمولا پس از بررسی میزان تغییر رنگ و دلیل آن، دندان پزشک راهکار های احتمالی برای از بین بردن تغییر رنگ را ارائه خواهد داد.

کلام آخر

دندان های کودکان مستعد تغییر رنگ است و عوامل مختلفی میتواند در این تغییر رنگ تاثیرگذار باشد. مصرف برخی خوراکی ها، دارو، مکمل و عدم رعایت بهداشت ممکن است تغییر رنگ دندان را در پی داشته باشد. برای جلوگیری از این مشکل، لازم است تا بهداشت دهان و دندان کودک رعایت شود و دندان های کودک مدام بررسی شود تا در صورت مشاهده تغییر رنگ، با تشخیص علت آن بتوان از آن پیشگیری کرد.

درباره دکتر لیلا آذرنوش

دکتر لیلا آذرنوش دندانپزشک اطفال در سال ٨٢ فارغ التحصيل شدم و دوران طرح را در بيمارستان مسيح دانشورى دار آباد تهران گذراندم دو سال در بيمارستان توحيد جم كار كردم سپس در سال ١٣٨٦ كلينيك شبانه روزى پگاه را به همراه همسرم دكتر على فرجى در خيابان خواجه عبدالله تاسيس كرديم و از آن سال در آنجا به عنوان دندانپزشك كودكان مشغول شدم.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • 1 + 19 =

تماس سریع