خوراکی های مضر برای دندان کودکان  شامل چه مواردی است؟ چه چیزهایی دندان کودکان را خراب می‌کند؟ لواشک چه مضراتی برای دندان کودکان دارد؟ آیا خرما و یا میوه باعث پوسیدگی دندان می‌شود؟ تغذیه چه نقشی در رشد و حفظ سلامت دندان‌های کودک دارد؟

سلامت دندان کودک

تغذیه نقش بسیار مهمی در سلامت دهان و دندان کودکان دارد. مراقبت از دندان‌های کودک از ابتدای رویش اولین دندان شیری، از اهمیت بسیاری برخوردار است. داشتن رژیم غذایی سالم و تغذیه مناسب علاوه بر سلامت بدن، در سلامت دندان کودکان نیز تاثیر بالایی دارد. مصرف بیش از حد برخی از خوراکی های مضر برای دندان کودکان، می‌تواند به مرور سلامت دندان کودک را به خطر بیندازد.

بسیاری از خوراکی‌ها برای سلامت دندان کودک مضر هستند و مصرف بی رویه آنها پوسیدگی و آسیب دندان را به همراه خواهد داشت. در این مقاله به اهمیت تغذیه در سلامت دندان کودک و خوراکی های مضر و مفید برای دندان کودکان خواهیم پرداخت.

خوراکی های مضر برای دندان کودکان

  • نوشابه، آبمیوه شیرین و نوشیدنی های قندی

نوشابه یکی از مضر ترین انواع نوشیدنی برای دندان است. حتی نوشابه های بدون قند نیز می توانند به سلامت دندان آسیب بزنند. اسید موجود در نوشابه می تواند به مینای دندان کودک آسیب بزند. بنابراین سعی کنید از دادن نوشابه به کودک خود جلوگیری کنید.

علاوه بر نوشابه، نوشیدنی های انرژی زا حاوی مقادیر زیادی قند هستند و نه تنها برای دندان، بلکه برای سلامت جسمی کودک نیز مضرات بسیاری دارند. از دیگر خوراکی های مضر برای سلامت دندان کودکان، می توان به آبمیوه هایی اشاره کرد که بسیاری از والدین روزانه کودک خود را با آن تغذیه می کنند. قند موجود در این آبمیوه ها می تواند به مرور زمان روند پوسیدگی دندان کودک را سرعت دهد.

  • آبنبات

قند موجود در آبنبات و شکلات ممکن است مدت طولانی در دهان کودک باقی بماند و سلامت دندان ها را تحت تاثیر قرار دهد. همچنین گاز زدن آبنبات های سفت ممکن است باعث شکستگی دندان های کودک شود. مصرف شکلات برای کودک ممانعتی ندارد، اما استفاده دائم و روزانه آن آسیب زننده است.

خوراکی های مضر برای دندان کودک

بیشتر بخوانید: جلوگیری از پوسیدگی دندان کودک

  • مواد غذایی سفت و چسبناک

مواد غذایی سفت و چسبنده می توانند به دندان آسیب بزنند. خوراکی های سفت مانند یخ می تواند شکستی و ترک خوردگی دندان را به همراه داشته باشد.

موارد گفته شده در صورتی به دندان آسیب می زنند که بیش از اندازه معمول مصرف شوند. مسواک کردن دندان کودک یکی از بهترین راهکار ها برای حفظ سلامت دندان است. معمولا توصیه می شود تا دندان های کودکان را (حتی دندان های شیری) روزی دو بار با مقدار کمی خمیر دندان مسواک کنید.

لاکتوز موجود در شیر نیز ممکن است باعث پوسیدگی دندان کودک شود. بسیاری از کودکان عادت دارند تا قبل از خواب شیر بنوشند. بنابراین بسیار مهم است که پس از مصرف شیر، دندان کودک مسواک شود.

مضرات مصرف کیک و شیرینی برای دندان کودکان

کیک و شیرینی از خوراکی های محبوب کوکان هستند. بسیاری از کودکان ترجیح می دهند تا به عنوان صبحانه کیک و شیرینی بخورند. این خوراکی ها علاوه بر اینکه قند اضافه شده زیادی دارند، حاوی مقدار زیادی کربوهیدرات تصفیه شده هستند و می توانند به دندان کودک آسیب بزنند.

مضرات مواد غذایی نشاسته دار برای دندان کودکان

مواد غذایی نشاسته دار مانند نان سفید و چیپس سیب زمینی اگر بصورت بی رویه مصرف شوند احتمال پوسیدگی دندان را افزایش می دهند. باکتری های دهان می توانند قند موجود در این منابع را به سرعت تجزیه کنند. نشاسته همچنین چسبناک است و با باقی ماندن روی دندان ها می تواند به بافت دندان آسیب بزند.

مضرات لواشک برای دندان کودک

لواشک و آلوچه‌های ترش از جمله خوراکی‌ها و تنقلاتی هستند که مورد علاقه بیشتر کودکان و حتی بزرگسالان بوده و افزون بر خواص و فوایدی که دارد، مضراتی نیز ممکن است به دنبال داشته باشد. چرا که این خوارکی‌های ترش و خوشمزه، شامل مقادیر بالایی از اسید سیتریک بوده و مصرف زیاد آن‌ها می‌تواند منجر به دندان درد شده و عوارض جبران‌ناپذیری را برای دندان کودکان شما به دنبال داشته باشد. این خوراکی های ترش، با دارا بودن خاصیت اسیدی و همچنین چسبندگی که در سطح دندان‌ها به وجود می‌آورند، ممکن است سبب تخریب بافت دندان‌ها و از بین رفتن تدریجی مینای دندان کودکان شود. به همین دلیل بهتر است طبق گفته بهترین دندانپزشک کودکان، پس از مصرف این قبیل خوراکی‌ها حتما مسواک زده و با کمک نخ دندان، بین دندان‌های خود را تمیز کنید و همچنین مقدار کمی آب بنوشید.

اکثر کودکان در معرض پوسیدگی دندان قرار دارند زیرا مینای دندان های شیری بسیار ضعیف تر از دندان افراد بزرگسال است. پوسیدگی دندان کودکان زمانی اتفاق می افتد که در اثر فعالیت میکروب ها، دندان ها دچار آسیب می شوند. پوسیدگی دندان های شیری ممکن است مشکلات زیادی را برای کودک به همراه داشته باشد.

خوراکی های مفید برای دندان کودک

تغذیه سالم برای سلامت دندان کودک از اهمیت بسیاری برخوردار است. مصرف برخی از خوراکی ها برای رشد و تقویت دندان ها مفید است. در ادامه به برخی خوراکی های مفید برای رشد و سلامت دندان کودک اشاره خواهیم کرد:

  • شیر: شیر حاوی کلسیم، فسفر، ویتامین D و ترکیبات مفیدی است که می تواند سلامت دندان را افزایش دهد.
  • تخم مرغ: تخم مرغ منبعی از ویتامین ها و مواد معدنی مفید برای دندان است.
  • ماست: ماست حاوی پروتئین های مفید و فسفر است و می تواند به رشد و تقویت دندان کودک کمک کند.
  • ویتامین D: خوراکی های حاوی ویتامین D برای رشد و سلامت دندان کودک و بزرگسال مفید هستند.
  • ویتامین A: این ویتامین با افزایش ساخت کلاژن، در سلامت دندان ها موثر است و نبود آن به دندان آسیب می زند.
خوراکی های مفید برای دندان کودک

مراجعه به پزشک برای پوسیدگی دندان کودک

توصیه می شود از همان ابتدای رویش دندان های شیری، برای اطمینان خاطر از رشد دندان ها به دندان پزشک مراجعه شود. طبق گفته دندان پزشکان، معاینه دندان کودکان هر 6 ماه یکبار، در حفظ سلامت دندان آنها تاثیر بسیاری دارد. در صورت مشاهده پوسیدگی در دندان کودک خود، می توانید با مطب دکتر لیلا آذرنوش، متخصص دندان پزشکی اطفال تماس بگیرید.

درباره دکتر لیلا آذرنوش

دکتر لیلا آذرنوش دندانپزشک اطفال در سال ٨٢ فارغ التحصيل شدم و دوران طرح را در بيمارستان مسيح دانشورى دار آباد تهران گذراندم دو سال در بيمارستان توحيد جم كار كردم سپس در سال ١٣٨٦ كلينيك شبانه روزى پگاه را به همراه همسرم دكتر على فرجى در خيابان خواجه عبدالله تاسيس كرديم و از آن سال در آنجا به عنوان دندانپزشك كودكان مشغول شدم.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • نه − یک =

تماس سریع