Search
Close this search box.
درد دندان کودکان بعد عصب کشی

درد دندان کودکان بعد از عصب کشی

درد دندان کودکان بعد از عصب کشی چگونه است؟ چه روش‌هایی برای کاهش درد دندان کودکان در اثر عصب کشی وجود دارد؟ عصب‌کشی دندان یک روش درمانی مهم و مؤثر برای حفظ دندان‌های آسیب‌دیده و جلوگیری از گسترش آسیب‌ها و عفونت‌های شدیدتر است. با این حال، این فرایند می‌تواند برای کودکان تجربه‌ای ناراحت‌کننده و پر از درد باشد. درد دندان کودک پس از عصب‌کشی می‌تواند در اثر عوامل مختلفی از جمله التهابات بعد از فرآیند درمان، واکنش به مواد مورد استفاده هنگام عصب کشی و یا حتی ترس و استرس کودک، ایجاد شود. انجام مراقبت‌های لازم و مصرف به موقع داروهای تجویز شده، می‌تواند در کاهش درد و ناراحتی کودک پس از عصب‌کشی موثر باشد. در این مقاله بیشتر به این مورد و روش‌های کاهش درد کودک پس از عصب کشی پرداخته‌ایم.

درد عصب کشی دندان کودک

تب بعد از عصب کشی دندان کودک

پایین و زیر ۳۸ درجه سانتی‌گراد در ۲۴ ساعت اول پس از عصب کشی دندان شیری کودک عموما طبیعی بوده که به عنوان واکنش بدن به فرآیند درمانی شناخته شده و یا در اثر التهاب در ناحیه دندان عصب‌کشی شده بروز پیدا می‌کند. در بعضی موارد نیز، این تب ممکن است به علت عوارض جانبی عصب‌کشی دندان کودک مانند عفونت، تورم و … ایجاد شود. تب پس از عصب کشی دندان کودکان در برخی موارد ممکن است ایجاد شود. اما اگر تب کودک شما بالای ۳۸ درجه سانتی‌گراد بوده و یا بیش از چند روز طول بکشد، لازم است حتما به دندانپزشک مراجعه کنید تا دلایل دقیق تب را تشخیص داده و درمان مناسب را برای کودک تجویز کند. روش‌های درمانی ممکن است شامل تجویز داروهای ضد التهاب و ضد حساسیت، آنتی‌بیوتیک‌ها یا سایر درمان‌های مناسب باشد.

التهاب بعد از عصب کشی دندان کودک

التهاب بعد از عصب‌کشی دندان کودک، معمولاً به عنوان یک واکنش طبیعی بدن به فرآیند درمانی انجام شده در نظر گرفته می‌شود، اما در برخی موارد ممکن است درد و ناراحتی بیشتری برای کودک ایجاد کند. این علائم می‌توانند شامل درد، تورم، حساسیت، و یا خونریزی باشند. در صورتی که کودک شما علائم التهاب پس از عصب‌کشی دندان را تجربه می‌کند، لازم است بدانید این درد و ناراحتی موقتی بوده و می‌توان ضمن مشورت با پزشک، از داروهای مسکن برای تسکین آن استفاده کرد. اما اگر شدت درد و التهاب کودک با گذشت زمان بهبود نیافته و ادامه‌دار شود، باید حتما نسبت به درمان آن اقدام کرده و به دندانپزشک متخصص مراجعه کنید.

بیشتر بخوانید: نحوه عصب کشی دندان شیری

روش های موثر در کاهش درد بعد از عصب‌ کشی دندان کودکان

میزان درد پس از عصب کشی دندان شیری در کودکان، در بیشتر موارد کم و قابل تحمل بوده اما در مواردی نیز ممکن است کودک، درد و ناراحتی بیشتری داشته و یا عوارضی شامل تب، عفونت، تورم، چرک در ناحیه عصب کشی شده و … را داشته باشد. افزون بر مصرف داروهای مسکن، روش‌های دیگری برای کاهش درد بعد از عصب‌کشی دندان در کودکان وجود دارد که از جمله آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • مصرف داروهای ضد التهاب و ضد درد

بهترین دندانپزشک اطفال عموما داروهایی مسکن مانند ایبوپروفن را به عنوان داروهای آرام‌بخش و ضد التهاب برای کنترل درد تجویز می‌کند. اما بهتر است این گونه داروها را حتما در صورت تجویز پزشک برای کودک مورد استفاده قرار داده و یا قبل از استفاده از هر نوع دارویی، با دندانپزشک مربوطه مشورت کنید.

  • استفاده از کمپرس یخ

قرار دادن کمپرس یخ بر روی ناحیه مورد نظر، می‌تواند در کاهش درد و التهاب دندان کودک بعد از عصب کشی موثر باشد. این کار را به مدت چند دقیقه انجام دهید و مواظب باشید که یخ برای مدت طولانی مستقیماً با پوست در تماس نباشد.

  • استراحت کافی

داشتن استراحت کافی و پرهیز از فعالیت‌ بدنی و تحرک بالا کمک می‌کند، درد و التهاب دندان کودک بعد از عصب کشی کاهش یافته و در زمان کوتاه‎‌تری بهبود پیدا کند.

  • مصرف غذای نرم و سرد

مصرف غذاهای نرم و سرد مانند ماست، سوپ، پوره سیب زمینی، شیر برنج، موز، کیک و مواد غذایی که نیاز به جویدن نداشته باشد، می‌تواند درد و التهابات ناشی از عصب کشی دندان را کاهش داده و آن را تسکین دهد. اما لازم است توجه داشته باشید تا زمانی که بی حسی به طور کامل از بین نرفته است، از خوردن غذا اجتناب کنید چرا که ممکن است به دندان فشار وارد کرده و موجب ایجاد ترک و یا شکستگی آن شود.

  • استفاده از دهانشویه‌های مناسب

استفاده از دهانشویه‌های مناسب می‌تواند به کاهش درد و التهاب دندان کودک پس از عصب کشی کمک کند. به عنوان مثال، دهانشویه‌هایی که حاوی آلوئه ورا هستند، می‌توانند در این زمینه موثر باشند.

  • مشاوره با دندانپزشک

بهتر است حتما با دندانپزشک معالج کودک خود در مورد هر گونه درد یا ناراحتی بعد از عصب‌کشی دندان مشورت کنید. چرا که پزشک با بررسی علائم و شرح حال کودک، روش درمانی و داروهای مناسب را برای کودک تجویز خواهد کرد.

مطالب مرتبط
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *