پر کردن دندان کودکان هنگامی انجام می‌شود که دندان های کودک دچار پوسیدگی شده باشد. عدم درمان پوسیدگی دندان، باعث عفونت بیشتر و تخریب سایر دندان‌ها خواهد شد. به همین دلیل، در صورتی که متوجه پوسیدگی و یا دندان درد کودک خود شدید، حتما به دندانپزشک مراجعه کرده و برای درمان و پر کردن دندان کودک خود اقدام کنید.

دلایل پر کردن دندان

چند دلیل مهم برای جلوگیری از پوسیدگی دندان‌های شیری کودکان وجود دارد که در ادامه به آن‌ها اشاره کرده‌ایم:

  • جلوگیری از گسترش خرابی و عفونت: پر کردن دندان کودکان باعث جلوگیری از گسترش عفونت و حفظ سلامت دندان‌های شیری می‌شود، بنابراین اهمیت ویژه‌ای دارد.
  • داشتن دندان‌های شیری سالم و زیبا، به اعتماد به نفس کودکان کمک می‌کند و آن‌ها را شاداب‌تر و خوشحال‌تر می‌سازد.
  • دندان‌های شیری نقش مهمی در رشد دندان‌های دائمی داشته و پوسیدگی دندان‌های شیری می‌تواند بر رشد صحیح دندان‌های دائمی تأثیرگذار باشد، بنابراین حفظ آن‌ها بسیار حیاتی بوده و کمک می‌کند تا دندان‌های دائمی نیز، به درستی رشد کنند.
  • دندان‌های شیری نقش اساسی در فرآیند جویدن مواد غذایی داشته و از این نظر نیز، در تغذیه مناسب کودکان تاثیرگذار هستند.
  • داشتن دندان‌های شیری سالم و مراقبت از آن‌ها همچنین به کودکان کمک می‌کند تا به شیوه بهتری صحبت کرده و کلمات را به راحتی بیان کنند.
  • پر کردن و درمان به موقع پوسیدگی دندان‌های شیری، از درد شدید دندان و احتمال آبسه نیز جلوگیری می‌کند.

مراحل پر کردن دندان کودکان

اگر فرزند شما پوسیدگی دندان در کودکان داشته باشد، به این معنی است که باکتری های دهان ساختار دندان را از بین می‌برند و باعث پوسیدگی آن خواهند شد. برای متوقف کردن روند پوسیدگی، یک دندانپزشک از یک مته کوچک برای جدا کردن محل آلوده و عفونی دندان استفاده می‌کند و سپس حفره دندان را با مواد پر کننده پر و ترمیم می‌کند. بسته به میزان پوسیدگی، چندین نوع پر کردن وجود دارد که یک دندانپزشک می‌تواند از آن استفاده کند. همچنین دندانپزشک در مورد این که کدام ماده برای وضعیت کودک شما بهتر است، به شما اطلاع خواهد داد. ماده پر کننده دندان، به بازسازی ساختار دندان كودك كمك می‌كند تا سلامت و عملکرد خود را حفظ کرده و از پوسیدگی بیشتر محفوظ بماند.

پر کردن دندان کودکان نیز شامل مراحل زیر است:

  • آماده‌سازی کودک

قبل از آغاز ترمیم دندان، باید کودک را برای حضور در دندانپزشکی آماده کرد تا احساس راحتی داشته باشد. معمولاً از گاز نیتروژن برای کمک به آرامش کودک استفاده می‌شود، اما این مورد به سن و میزان استرس کودک بستگی دارد. گاز نیتروژن برای کودکان کاملا ایمن و بی خطر است و به آن‌ها کمک می‌کند تا در طول درمان احساس راحتی داشته باشند. البته استفاده از این روش در کشور ما هنوز با محدودیت‌هایی همراه است.

  • معاینه دندانپزشکی

بهترین دندانپزشک اطفال در طول معاینه ممکن است پوسیدگی دندان‌های کودک را تشخیص دهد. عکس رادیوگرافی دندان نیز می‌تواند در تشخیص مناطق پوسیده به پزشک کمک کند.

  • بی‌حسی

پزشک ممکن است از بی‌حسی موضعی برای بی‌حس کردن دندانی که قرار است ترمیم شود، استفاده کند. ماده بی‌حسی از طریق یک آمپول به دندان تزریق می‌شود، بنابراین پزشک یک ژل بی‌حس کننده را روی لثه‌ها می‌زند تا هنگام وارد شدن آمپول، دردی کمتری احساس شود.

  • برداشت پوسیدگی دندان

با بی‌حس شدن دندان، دندانپزشک پوسیدگی دندان کودک را با استفاده از ابزارهای تراش (توربین و فرز) بر می‌دارد. دستیار دندانپزشک با استفاده از ابزار مکشی آب دهان و دیگر آلودگی‌ها را از محیط دهان خارج کرده تا محیط دهان در طول ترمیم، تمیز و خشک بوده و کودک از این نظر احساس راحتی داشته باشد.

  • پر کردن

هنگامی که پوسیدگی برداشته شد، دندانپزشک حفره باقی مانده را با یک ماده پرکننده‌ مثل آمالگام (به رنگ نقره‌ای) یا کامپوزیت (همرنگ دندان) پر می‌کند. بعد از قرارگیری ماده پرکننده، دندانپزشک از کودک می‌خواهد تا دندان‌ها را روی هم قرار دهد تا مطمئن شود که همه چیزی به خوبی انجام گرفته است و پس از یک شستشوی سریع نیز، مراحل ترمیم کامل می شود.

کلام آخر

هیچ کس دلش نمی خواهد درد کشیدن فرزندش را ببیند، بنابراین با آموزش روش‌های مرتبط با بهداشت دندان کودکان به فرزندتان کمک کنید که دندان های سالمی داشته باشند. همچنین می‌توانید برای جلوگیری از بروز پوسیدگی های زود هنگام در کودکان مراقبت های لازم را انجام دهید. انجمن دندانپزشکی آمریکا توصیه می‌کند مصرف نوشیدنی های شیرین را برای فرزندتان محدود کرده و از نخستین روز با استفاده از فنجان به آنها نوشیدنی یا آبمیوه بدهید تا از پوسیدگی دندان ناشی از استفاده از بطری در آنها جلوگیری شود.

توجه به سلامتی دندان کودک شما ضروری است بنابراین اگر پوسیدگی ایجاد شد، حتما آن را در اسرع وقت درمان کنید و اگر در مورد پر شدن دندان های کودک سؤالی دارید یا دچار نگرانی شده اید در مورد آن با دندانپزشک اطفال خود صحبت کنید. دوران کودکی باید سرشار از شادی و سرگرمی باشد و مراقبت از دندان کودکان باعث می شود فرزند شما دوران کودکی زیبایی داشته باشد.

سوالات متداول

درباره دکتر لیلا آذرنوش

دکتر لیلا آذرنوش دندانپزشک اطفال در سال ٨٢ فارغ التحصيل شدم و دوران طرح را در بيمارستان مسيح دانشورى دار آباد تهران گذراندم دو سال در بيمارستان توحيد جم كار كردم سپس در سال ١٣٨٦ كلينيك شبانه روزى پگاه را به همراه همسرم دكتر على فرجى در خيابان خواجه عبدالله تاسيس كرديم و از آن سال در آنجا به عنوان دندانپزشك كودكان مشغول شدم.

1 پاسخ به پر کردن دندان کودکان
  1. خانم دکتر بهترین زمان مراجعه به دندانپزشک برای پیشگیری از کجی دندان ها در کودکان کی هستش؟؟


[بالا]

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • نه + بیست =

تماس سریع