دندان لق در کودکان

وجود هر گونه مشکل در کودکان می تواند سلامتی آن ها را به خطر اندازد و مانعی برای رشد آن ها به شمار آید . دندان ها نقش بسزایی در سلامت جسمی کودک دارند و همین امر سبب می شود تا بررسی و معاینه دندان ها اهمیت زیادی داشته باشد .

عوارض ددان لق در کودکان

عوارض ددان لق در کودکان

علل لق شدن دندان کودکان

لق شدن دندان های شیری یک امر طبیعی است و معمولا باید دندان های شیری لق شوند تا دندان های دائمی بتوانند رشد کنند . زمانی که دندان های دائمی شروع به رویش و جوانه زدن می کنند ریشه دندان های شیری به آرامی تحلیل می روند و همین امر سبب لق شدن دندان شیری در کودکان می شود .

اکثر افراد تصور می کنند که دندان های شیری فاقد عصب و ریشه می باشند در صورتی که چنین نیست تمامی دندان ها چه از نوع شیری و چه دائمی دارای ریشه و عصب نیز می باشند و تنها آنچه قابل مشاهده در دهان است تاج دندان نیز می باشد .

برخی از اوقات ممکن است دندان شیری بدون اینکه لق شود، دندان دائمی رویش یابد . که بهتر است در این زمان حتما وضعیت دهان و دندان کودک زیر نظر دندانپزشک کودکان مورد ارزیابی قرار گیرد تا در صورت لزوم و تشخیص دندانپزشک کودکان دندان شیری کشیده شود تا فضای کافی برای رویش دندان های دائمی ایجاد گردد .

عوارض دندان لق در کودکان

لق شدن دندان شیری به مدت طولانی و باقی ماندن آن در دهان می تواند عوارض و مشکلات دهان و دندانی را برای کودک به همراه داشته باشد که عبارت است از:

رویش دیر هنگام دندان دائمی

زمانی که دندان شیری به مدت طولانی در دهان باقی بماند امکان رویش و رشد دندان دائمی نخواهد بود و در این زمان احتمال اینکه رویش دندان دائمی در مسیر نادرست انجام شود بسیار خواهد بود .

افتادن زود هنگام دندان شیری لق

از طرفی دیگر زمانی که دندان شیری زودتر از موعد خود لق شده و بیافتد این روند می تواند خود عوارضی را در پی داشته باشد . لذا بهتر است از دندان شیری کودک خود مراقبت نمایید و در صورت هر گونه مشکل به دندانپزشک کودکان مراجعه نمایید تا از بروز عوارض بیشتر پیشگیری نمایید .

بلعیدن دندان لق شده

در صورتی که به مدت طولانی دندان لق شده ای در دهان کودک باقی بماند احتمال بلعیدن دندان همراه با غذا و متوجه نشدن کودک از آن وجود دارد .

دکتر لیلا آذرنوش دندانپزشک اطفال، با استفاده از روش های تشخیصی و درمانی مجهز به بررسی بیماری های دهان و دندان می پردازد . می توانید برای دریافت اطلاعات در این خصوص از دندانپزشک اطفال با شماره های ۰۲۱۲۲۶۱۵۴۰۲۰۲۱۲۲۶۱۵۴۰۳ تماس حاصل نمایید. همچنین می توانید ما را در اینستاگرام دکتر لیلا آذرنوش دنبال کنید.

وجود جسم خارجی در مجاری هوایی

باقی ماندن دندان لق شده به مدت طولانی در دهان کودک عوارضی را به دنبال دارد . عوارضی همچون بلعیدن دندان در هنگام بازی یا خواب نیز می باشد که گاهی این دندان می تواند در مجاری هوایی یا ریه ها قرار گیرد که این مورد بسیار خطرناک است .

نتیجه گیری

وجود دندان شیری بسیار حائز اهمیت می باشد . لذا بهتر است تنها به مدت زمان کوتاه آن دقت نکنیم بلکه به  اهمیت و نقش آن در سلامت دهان و دندان کودک بپردازیم . در صورتی که دندان شیری کودک لق شود بهتر است از کندن آن اجتناب ورزید و بدون اتلاف وقت به دندانپزشک کودکان مراجعه نمایید تا از بروز عوارض زیاد ناشی از زود افتادن یا دیر افتادن دندان های شیری لق و همچنین عوارض دیگر بکاهید .

شایان ذکر است، چکاپ دوره ای توسط دندانپزشک کودکان می تواند از بروز مشکلات جدی دهان و دندان برای کودک و هزینه های بیشتر پیشگیری شود، لذا چکاپ دوره ای و مراجعه به دندانپزشک کودکان ضروری است و آن را فراموش نکنید .

برای کسب اطلاعات بیشتر به بهترین دندانپزشک اطفال مراجعه نمایید.

برخی از خدمات دکتر لیلا آذرنوش:

کشیدن دندان کودکان

درمان ریشه دندان در کودکان

درمان دندان درد شدید کودکان

عفونت ریشه دندان کودکان

درباره دکتر لیلا آذرنوش

دکتر لیلا آذرنوش دندانپزشک اطفال در سال ٨٢ فارغ التحصيل شدم و دوران طرح را در بيمارستان مسيح دانشورى دار آباد تهران گذراندم دو سال در بيمارستان توحيد جم كار كردم سپس در سال ١٣٨٦ كلينيك شبانه روزى پگاه را به همراه همسرم دكتر على فرجى در خيابان خواجه عبدالله تاسيس كرديم و از آن سال در آنجا به عنوان دندانپزشك كودكان مشغول شدم.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • 10 − شش =

تماس سریع