در بین کودکان مشکلات دندانی زیادی به وجود می‌آید که البته از بزرگترین دغدغه والدین می‌باشد. کودکان به دلیل شرایط سنی و بازیگوشی ممکن است بر حسب شرایطی دندان خود را از دست دهند. حال شما به عنوان والدین اطلاع دارید که چه را ه حلی برای این مشکل دارید؟ البته که جای نگرانی دارد و دلیلش این است که از دست دادن یک دندان ممکن است موجب جابجایی و حرکت دندان های دیگر شود به همین دلیل باید سریعا بهترین راه را برای رفع این مسئله در نظر بگیرید که اغلب از بریج دندان برای بهبود استفاده می‌کنند. تا انتهای مقاله با ما همراه باشید تا اطلاعات کاملی در این رابطه تقدیم حضورتان کنیم.

بریج دندان کودکان چیست؟

از بریج دندان به عنوان جایگزینی یک یا چند دندان از دست رفته، استفاده می شود . بریج ثابت بوده و به دندان های مجاور متصل می شود و یا در برخی موارد توسط ایمپلنت که در نزدیکی جای خالی دندان جایگذاری شده است، در جای خود نگه داشته می شود . ما دندان از دست رفته را جایگزین می کنیم تا غذا خوردن و صحبت کردنمان دوباره به حالت اول باز گردد و همچنین جای خالی دندان در هنگام لبخند زدن، ظاهرمان را نازیبا نکند، علاوه بر این هنگامی که دندانی می افتد یا کشیده می شود فضای خالی بین دندان ها ایجاد می شود و دندان های مجاور به سمت این فضای خالی حرکت می کنند . این حرکت دندان ها باعث بهم خوردن بایت و وضعیت فک و دندان ها می شود . این حرکت و کج شدن دندان ها باعث می شود تمیز کردن سطوح دندانی سخت تر شده و زمینه بیماری لثه، پوسیدگی دندان و حتی از دست دادن دندان های دیگر فراهم شود .

چرا کودکان به حفظ فضای دندان نیاز دارند؟

همانطور که می‌دانید، دندان های شیری از اهمیت زیادی برای کودکان برخوردار هستند به گونه ای که اگر یک یا تعدادی از آن ها به هر دلیلی چه مادرزادی و چه عوامل اکتسابی، از دست بروند، علاوه بر اینکه وضعیت ظاهری کودک را تحت تاثیر قرار می‌دهد بلکه بر غذا خوردن و صحبت کردن و بسیاری موارد دیگر نیز اثر می‌گذارد. بنابراین این دندان های شیری نقش موثری در رشد و رویش دندان های دائمی دارند. به این نکته توجه کنید که از دست رفتن دندان های شیری به دلیل ایجاد فضای خالی زیاد برای سایر دندان ها، امکان جابجایی را فراهم کرده و به این ترتیب فرم ظاهری دندان ها کاملا به هم می‌ریزد اما اگر والدین برای رفع این مسئله به موقع اقدام کنند، با استفاده از بریج دندان، مقدار فضای خالی نیز برای رویش دندان های دائمی نگه و حفظ می‌شود. فضانگهدار از روش های بسیار کاربردی و خوب برای اصلاح وضعیت ظاهری کودک هستند. امروزه از بریج ها برای بزرگسالان جهت حفظ فضای خالی و جلوگیری از حرکت دندان ها به سمت این ناحیه نیز بهره میبرند.

بریج دندان کودکان

تعداد جلسات درمان بریج دندان

معمولا دو تا چند جلسه مراجعه به دندانپزشک اطفال لازم است تا درمان بریج کامل شود . در جلسه اول بی حسی موضعی استفاده می شود تا درمان برای بیمار قابل تحمل باشد . در این جلسه، دندانی که قرار است تکیه گاه بریج باشد (معممولا دو دندان مجاور جای خالی انتخاب می شوند) آماده سازی می شوند .

کاربرد بریج دندان

بریج برای درمان بی دندان مناسب است . بریج جهت درمان بی دندانی ساخته می شود . به این صورت که با قرار دادن بر روی دندان های دو طرف ناحیه ی بی دندان به شکل یک پل قسمت بی دندانی را پر می کند . در اغلب بریج ها دو طرف محل اتصال دندان های پایه روکش می شوند . وقتی یک دندان کشیده می شود فضای بین دو دندان خالی می شود و بریج برای جایگزین کردن دندان از دست رفته به کار می رود .

مواد ساخت بریج دندان

اغلب برای ساخت بریج دندان از موادی به نام پرسلاین یا فلزاتی مخصوص و کاربردی در دندانپزشکی، استفاده می‌کنند. گاهی برای ساخت بریج ها از ترکیب این دو ماده استفاده کرده تا اتصال به درستی انجام شود.

انواع بریج دندان کودکان

بریج دندان از مواد مختلفی تشکیل می‌شود و در انواع مختلفی وجود دارد که می‌تواند بسته به شرایط دهان و دندانی کودک و تشخیص بهترین دندانپزشک اطفال مورد استفاده قرار گیرد.

بریج های معمولی

بریج های دندان از نوع معمولی، از یک دندان در وسط که از جنس مصنوعی می‌باشد و دو روکش در دو طرف که به عنوان نگه دارنده هستند، تشکیل شده است. نام دیگری که برای بریج های معمولی دندان در نظر گرفته شده است، دندان پایه دار می‌باشد.

بریج رزین

این نوع بریج با عنوان بریج مریلند نیز شناخته می‌شود. بریج های رزین درواقع همان دندان مصنوعی هستند با این تفاوت که به جای روکش، در دو طرف خود دارای باله هایی کوچک برای اتصال محکم دارند. این نوع بریج با استفاده از چسب قوی از ناحیه پشت دندان وصل می‌شود. مزیتی که این نوع بریج نسبت به نوع معمولی دارد این است که هیچگونه آسیبی به دندان های کناری ایجاد نمی‌کند و روش جای گذاری و اتصال آن بسیار آسان است. از بریج رزین دندان کودکان اغلب برای دندان های جلویی استفاده می‌کنند.

نحوه انجام بریج دندان

برای این کار مقداری از سطح دندان تراشیده و شکل داده می شود، تا فضا برای تاج روکش که قرار است روی آن ها متصل شود ایجاد گردد . این تاج مصنوعی به عنوان نگهدارنده و تکیه گاه دندان مصنوعی عمل می کند . سپس قالبی از اباتمنت یا دندان تکیه گاه ساخته می شود پس از آن، آزمایشگاه بریج را آماده می کند . در آخر بریج موقتی جایگذاری می شود تا از اباتمنت و فاصله بین آن ها محافظت کند . در اکثر موارد در جلسه دوم بریج دائمی کار گذاشته و تنظیم می شود تا از تطابق و عملکرد آن اطمینان حاصل شود . اگر بریج رضایت بخش بود، دندانپزشک بریج را به صورت دائمی به جای خود می‌چسباند . توجه داشته باشید در برخی موارد ممکن است رضایت بخش نباشد و به آزمایشگاه بازگردانده شود . در این موارد ممکن است دندانپزشک دوباره قالب بگیرد یا دندان های تکیه گاه را دوباره تنظیم کند تا بریج کاملا مناسب باشد .

مراقبت های بعد از بریج دندان

پس از اتمام کار، احتمال این وجود دارد که کودکتان تا 24 الی 48 ساعت احساس ناراحتی کند. درد ملایمی داشته باشید و یا نسبت به تغییرات دمایی حساس شوند . می توانید در این مدت طبق دستور دندانپزشک اطفال خود مسکن مصرف کنید تا درد آرام شود. اگر این علائم تا چند روز ادامه پیدا کرد حتما کودک خود را به دندانپزشک اطفال ببرید.

چگونه می‌توان از بریج دندان کودکان مراقبت کرد؟

والدین باید حتما توجه داشته باشند که اگر از بریج دندان کودکان خود مراقبت نکنند، احتمال پوسیدگی دندان و بیماری های مرتبط با لثه را افزایش می‌دهند. در این شرایط اگر بیکماری های لثه پیشروی کنند، ممکن است سبب از دست رفتن سایر دندان ها شود. برای مراقبت از بریج دندان اطفال، حتما از کشیدن نخ دندان و مسواک استفاده نمایید.

میزان دوام بریج دندان

به خاطر داشته باشید طول عمر بریج بستگی زیادی به بهداشت دهان، رژیم غذایی و سلامت لثه و دندان های تکیه گاه دارد . همچنین کیفیت مواد بریج نیز مهم است . در مورد روش صحیح مسواک زدن و نخ دندان کشیدن، از پزشک خود سوال کنید .

بریج دندان

هزینه درمان بریج دندان کودکان چقدر است؟

میزان هزینه بریج دندان برای اطفال به عوامل متعددی بستگی دارد. مواد مورد استفاده برای ساخت بریج قطعا در میزان هزینه های این تکنیک تاثیر خواهد داشت زیرا کیفیت مواد، مستقیما بر میزان ماندگاری بریج تاثیرگذار است. همچنین میزان موادی که برای بریج دندان مورد استفاده قرار گیرد نیز بی تاثیر در این مقدار نیست. اما یکی از مهمترین مسائل در مقدار هزینه بریج، تکنیک و مهارت بهترین دندانپزشک اطفال نیز می‌باشد. به همین دلیل نمی‌توان هزینه ای قطعی برای بریج دندان اطفال در نظر داشت و باید برای اطلاع از قیمت حتما مراجعه حضوری و معاینه صورت گیرد.

درباره دکتر لیلا آذرنوش

دکتر لیلا آذرنوش دندانپزشک اطفال در سال ٨٢ فارغ التحصيل شدم و دوران طرح را در بيمارستان مسيح دانشورى دار آباد تهران گذراندم دو سال در بيمارستان توحيد جم كار كردم سپس در سال ١٣٨٦ كلينيك شبانه روزى پگاه را به همراه همسرم دكتر على فرجى در خيابان خواجه عبدالله تاسيس كرديم و از آن سال در آنجا به عنوان دندانپزشك كودكان مشغول شدم.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • بیست − 9 =

تماس سریع