بیماری عفونت لثه کودکان، یک عفونت باکتریایی جدی است که می تواند لثه ها و ساختارهای نگهدارنده دندان را از بین ببرد. اگر التهاب درمان نشود، بیماری ادامه می یابد و استخوان زیرین اطراف دندان حل می شود و دیگر نمی تواند دندان ها را در جای خود نگه دارد. به طور کلی، بیماری پریودنتال دردناک نیست، بنابراین ممکن است به راحتی توسط کودک یا والدین اون قابل تشخیص نباشد.

عفونت لثه کودک

ایجاد پلاک روی دندان ها عامل اصلی بیماری عفونت لثه در کودکان است. پلاک حاوی باکتری هایی است که به دندان ها می چسبند. اگر پلاک برداشته نشود، سفت می شود و سپس بصورت جرم روی دندان کودک دیده می شود. عادات نامناسب بهداشت دهان باعث می شود تا پلاک در دهان رشد کند.

بیماری عفونت لثه کودکان چیست؟

بیماری لثه که به نام ژنژیویت یا بیماری پریودنتال نیز شناخته می‌شود، عفونتی است که در لثه‌ها، بافت‌های عمیق و استخوان‌هایی که از دندان‌ها حمایت می‌کنند رخ می‌دهد. اگر شیوه های بهداشت دهان و دندان مناسب رعایت نشود، می تواند بر سلامت کودکان تأثیر بگذارد. اگر این بیماری درمان نشود، بیماری لثه در نهایت می تواند منجر به از دست دادن دندان می شود.

عوامل موثر در ایجاد بیماری عفونت لثه کودکان

برخی موارد ممکن است خطر ابتلا به بیماری پریودنتال را در کودک شما افزایش دهد. این عوامل ممکن است شامل موارد زیر باشد:

• عوامل ژنتیکی
  • باقی ماندن غذا در لثه ها
  • تنفس دهانی که ممکن است منجر به خشکی شدید لثه ها و دندان های جلوی دهان شود
  • رژیم غذایی ضعیف
  • بیماری های خود ایمنی یا سیستمیک
  • تغییرات هورمونی در بدن، مانند دوران بلوغ
  • فشردن یا ساییدن مکرر دندان هایی که کودک نمی تواند آن را کنترل کند (براکسیسم)
  • داروهای خاصی که می توانند باعث رشد بیش از حد لثه شوند

علائم بیماری عفونت لثه کودکان

بیماری های عفونت لثه می توانند از خفیف تا شدید متغیر باشند. اکثر کودکان مبتلا به بیماری لثه دارای خفیف ترین شکل آن به نام ژنژیویت هستند. ژنژیویت باعث قرمزی، تورم و درد لثه ها می شود. موارد پیشرفته تر بیماری لثه در کودکان شایع نیست.

به طور کلی، بیماری لثه دردناک نیست. بنابراین کودک شما ممکن است توجه درد آن نشود. شایع ترین علائم عفونت لثه شامل موارد زیر است:

• لثه های قرمز، متورم، دردناک
  • خونریزی هنگام مسواک زدن یا نخ دندان کشیدن
  • لثه هایی که از دندان ها جدا می شوند (لثه های عقب نشینی)
  • دندان های لق که فاصله آنها بیشتر از حد طبیعی است
  • بوی بد دهان که از بین نمی رود
  • چرک بین دندان و لثه
  • تغییر در راستای نیش و فک

بیشتر بخوانید: خوراکی های مفید و مضر برای دندان کودک

این علائم ممکن است مانند سایر مشکلات سلامتی به نظر برسد و شما قادر به تشخیص آن نباشید. بهتر است برای تشخیص دقیق، به دندانپزشک مراجعه کنید.

چگونه بیماری لثه شروع می شود

دهان کودک شما به طور طبیعی ماده چسبنده ای به نام پلاک تولید می کند. بدون مسواک زدن و نخ دندان کشیدن کافی، این پلاک روی دندان ها ایجاد می شود. باکتری های موجود در پلاک سموم تولید می کنند که لثه ها را تحریک کرده و باعث عفونت می شود. با افزایش شدت عفونت، استخوان‌ها و بافت‌هایی که دندان‌های کودک را در جای خود نگه می‌دارند، تجزیه می‌شود.

تشخیص بیماری عفونت لثه کودکان

دندانپزشک شما اغلب می تواند بیماری عفونت لثه را با شرح حال کامل و معاینه دندان ها و لثه های کودک شما تشخیص دهد. ممکن است کودک شما به عکاسی با اشعه ایکس نیز نیاز داشته باشد.

دندانپزشک کودک شما ممکن است کودک را به متخصص جراحی لثه ارجاع دهد. این افراد در درمان بیماری های لثه تخصص دارند.

ژنژیویت و پریودنتیت

مرحله اولیه بیماری لثه که به نام ژنژیویت شناخته می شود، خفیف ترین شکل بیماری لثه است و در کودکان شایع است.

در این مرحله لثه ها متورم و قرمز می شوند و ممکن است پس از مسواک زدن یا نخ دندان کشیدن خونریزی کنند. ورم لثه اغلب بدون درد است، بنابراین کودک شما ممکن است به این موضوع اشاره نکند که او را آزار می دهد. با درمان حرفه ای و توجه روزانه به بهداشت دندان کودکان، لثه می تواند قبل از پیشرفت می توان از این عارضه جلوگیری کرد. ژنژیویت درمان نشده ممکن است به پریودنتیت، که شکل شدیدتر بیماری لثه است، تبدیل شود.

پریودنتیت تهاجمی می تواند کودک شما را تحت تاثیر قرار دهد حتی اگر او سالم باشد. پریودنتیت تهاجمی موضعی در نوجوانان و بزرگسالان جوان دیده می شود. این بیماری عمدتاً روی دندان های آسیاب اول و دندان های ثنایا تأثیر می گذارد و منجر به از دست دادن شدید استخوان فک می شود.

پریودنتیت تهاجمی عمومی ممکن است در حوالی بلوغ شروع شود و کل دهان را درگیر کند. با التهاب لثه ها و تجمع سنگین پلاک و تارتار مشخص می شود. در نهایت می تواند باعث لق شدن دندان ها شود.

تشخیص بیماری عفونت لثه کودکان

در مورد ارتودنسی دندان کودکان بیشتر بدانید.

مدیریت عفونت دندان کودک در خانه

•     با رعایت بهداشت و عادات غذایی مناسب باید از پوسیدگی دندان پیشگیری کرد.
  •     معاینات و تمیز کردن منظم دندان ها امکان تشخیص زودهنگام پوسیدگی دندان را فراهم می کند.
  •     حفره های دندانی کودک خود را در اسرع وقت درمان کنید تا از پیشرفت عفونت جلوگیری شود.
  •     درد دندان را می توان با مسکن های بدون نسخه کنترل کرد.
  •     در حالی که کودک شما برای عفونت دندان آنتی بیوتیک مصرف می کند و در انتظار درمان است. رعایت بهداشت مناسب در ناحیه، استفاده از مسکن برای درد، نظارت بر تشدید تورم الزامی است.

می تواند لثه ها را تحریک کند.

بیشتر بخوانید: روش های خانگی کاهش درد دندان در آوردن کودک

کلام آخر

در صورتی که هر یک از علائم گفته شده عفونت دندان را در کودک خود تجربه کردید، ضروری است که در اسرع وقت و پیش از حاد شدن عارضه به دندانپزشک اطفال مراجعه کنید. با مشاوره با یک دندانپزشک اطفال با تجربه نظیر خانم دکتر لیلا آذرنوش می توانید در زمان کوتاهی تمام مشلات دهان و دندان کودک را به بهترین نحو درمان کنید.