رویش دندان ها یکی از مراحل رشد نوزاد به شمار می رود که یک روند سخت برای کودک و والدین است. طی این مرحله، کودک درد زیادی را احساس می کند و کلافگی، گریه و بدخلقی کودک ممکن است برای والدین و خود کودک آزار دهنده باشد.

روند دندان در آوردن معمولا علائم دردناکی را به همراه دارد که والدین ممکن است دلیل این درد و کلافگی را تشخیص ندهند. درواقع دندان نوزاد پس از چند هفته درد و ناراحتی، جوانه میزند و والدین تازه متوجه دلیل کلافگی کودک می شوند. برخی روش ها و راهکار های خانگی می تواند به کاهش درد دندان درآوردن کودک کمک کند. در این مطلب با ما همراه باشید تا این راهکار ها را بررسی و مرور کنیم.

 کاهش درد دندان درآوردن کودک

علائم دندان درآوردن کودک

علائم دندان درآوردن کودک معمولا از 4 تا 7 ماهگی آغاز می شود. این فرایند می تواند دردناک باشد و شناخت کافی والدین از علائم می تواند تاثیر بسیاری در روند بهبود درد ایجاد کند. برخی از مهم ترین علائم دندان در آوردن کودک:

  • کودک تمایل بیشتری به گاز گرفتن وسیله های اطراف خود دارد
  • کودک به دلیل دندان درد، از غذا خوردن امتناع می کند و اشتها کم تری دارد
  • افزایش بزاق و اب دهان از علائم رایج دندان در اوردن است
  • لثه کودک ممکن است متورم و ملتهب شده باشد
  • خواب کودک در این دوران معمولا به هم ریخته و نامنظم است
  • تب جزئی یکی از علائم احتمالی دندان در آوردن کودک است

روش های کاهش درد دندان درآوردن

روش های خانگی مختلفی وجود دارد ک والدین با انجام آنها می توانند به کودک خود کمک کنند تا درد کمتری را احساس کند:

کمپرس سرد

کمپرس سرد و سرد کردن لثه به سر شدن لثه و کاهش درد و التهاب کمک می کند. به این منظور می توانید وسایل بازی کودک یا خوراکی های مختلف را در یخچال سرد کنید و سپس آن را روی لثه کودک قرار دهید. می توانید یکی از راهکار های زیر را امتحان کنید:

  • چند تکه پارچه تمیز را در یخچال نگهداری کنید. هنگامی که احساس کردید کودک درد دارد، پارچه را روی لثه او قرار دهید تا بجود. سرمای پارچه به لثه کودک منتقل می شود و به مرور درد و تورم دندان را تا حدی کاهش می دهد.
  • برخی از اسباب بازی های کودکان بصورت پلاستیکی و نرم است. این اسباب بازی ها برای جویدن طراحی شده اند و درون آنها معمولا از آب پر شده است. شما می توانید این وسایل را در یخچال سرد کنید و به کودک بدهید تا آنها را بوجود. معمولا تمایل کودک به جویدن و گاز گرفتن این وسایل در این دوران بیشتر است. فراموش نکنید که این ابزار را قبل از قرار دادن در یخچال، کامل بشویید و تمیز کنید.
  • کودک در این دوران معمولا کم اشتها است و تغذیه کمتری دارد. می توانید تکه های میوه خنک یا ماست خنک را به کودک بدهید تا علاوه بر کاهش درد، به تغذیه او نیز کمک کنید.
  • برخی از میوه ها مانند خیار، سیب و هویج سرد شده می توانند گزینه مناسبی برای جویدن کودک باشند. در صورت استفاده از این میوه ها، حتما در کنار کودک بمانید و دقت کنید که کودک تکه بزرگی از این میوه ها را قورت ندهد.
  • یک کیسه تمیز و مناسب تهیه کنید، مقداری یخ در آن بریزید و اجازه دهید تا کودک آن را بوجود. دقت کنید که کودک به هیچ وجه قادر به باز کردن کیسه و قورت دادن یخ ها نباشد.

بیشتر بخوانید: خرابی دندان کودکان

وارد کردن فشار به لثه

کودک در هنگام دندان در اوردن همه چیز را می جود و گاز می گیرد و به نظر می رسد که با این کار سعی دارد به لثه های خود فشار وارد کند. یکی از راهکار های کاهش درد دندان درآوردن، فشار دادن لثه کودک است. بهترین روش برای این کار، استفاده از اسباب بازی های پلاستیکی یا سیلیکونی نرم است که کودک بدون اینکه آسیب ببیند می تواند آن ها را بجود و گاز بگیرد.

ماساژ دادن لثه کودک

ماساژ دادن لثه کودک و فشار ملایم ناشی از آن می تواند درد را تا حدی تسکین دهد. به این منظور می توانید انگشت خود را به آرامی روی لثه کودک بکشید یا حتی اجازه دهید تا کودک انگشت شما را بمکد یا با لثه های خود گاز بگیرد. قبل از این کار حتما دست های خود را به خوبی بشویید.

استفاده از دارو

برخی دارو های مسکن و ضد درد که بصورت ژل، مایع با قرص طراحی شده اند، می توانند موقتا درد لثه کودک را تسکین دهند. این دارو ها را می توانید در کنار سایر روش های ذکر شده استفاده کنید.

 کاهش درد دندان درآوردن کودک

بیشتر بخوانید: دندانپزشکی کودکان بدون درد

نکته های قابل توجه

هرگز از خوراکی های خنک اما شیرین استفاده نکنید: بستنی، آب میوه خنک و هر خوراکی که حاوی قند و شکر است را به کودک ندهید؛ زیرا قند موجود در این ترکیبات خوراکی ممکن است درد را افزایش دهد.

کمپرس را در فریزر قرار ندهید: اسباب بازی، پارچه یا خوراکی هایی که قصد دارید از آنها به عنوان کمپرس سرد استفاده کنید را در فریزر قرار ندهید؛ این کار باعث سرد شدن بیش از حد و سفت شدن آنها می شود و ممکن است به لثه کودک آسیب برساند. سرمای یخچال برای سرد کردن این ابزار کافی است.

مشورت با پزشک: اگر کودک شما با راهکار های خانگی بهبود پیدا نکرد بهتر است یک دندان پزشک اطفال خوب مراجعه کنید. پزشک با معاینه کودک و تجویز دارو می تواند به کاهش درد دندان در آوردن کمک کند. توجه کنید که هیچ وقت بدون تجویز پزشک به کودک خود دارو ندهید.

کلام آخر

درد لثه در هنگام در آمدن دندان های شیری کودک کاملا طبیعی است و تقریبا همه کودکان در این دوره، بی قرار و کلافه هستند. با رعایت برخی نکات و انجام مراقبت های روزانه، می توانید این دوران را با ناراحتی کمتری سپری کنید.

درباره دکتر لیلا آذرنوش

دکتر لیلا آذرنوش دندانپزشک اطفال در سال ٨٢ فارغ التحصيل شدم و دوران طرح را در بيمارستان مسيح دانشورى دار آباد تهران گذراندم دو سال در بيمارستان توحيد جم كار كردم سپس در سال ١٣٨٦ كلينيك شبانه روزى پگاه را به همراه همسرم دكتر على فرجى در خيابان خواجه عبدالله تاسيس كرديم و از آن سال در آنجا به عنوان دندانپزشك كودكان مشغول شدم.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • 10 + 20 =

تماس سریع