جرم گیری دندان یکی از اساسی ترین درمان های دندانپزشکی است. با وجود مسواک زدن و نخ دندان کشیدن بعد از هر وعده غذایی، پلاک و جرم دندان پس از خوردن غذا همچنان ممکن است روی دندان‌های کودک جمع ‌شود که در دراز مدت منجر به بیماری‌های جدی لثه یا پوسیدگی دندان می‌شود. بنابراین لازم است برای معاینات و تمیز کردن روتین دندان کودک به دندانپزشک کودک مراجعه کنید. در جرم گیری، پلاک های سخت شده و جرم های چسبیده به دندان ها با استفاده از دستگاه جرمگیر از بین برده می شود. این ابزار آلودگی های ناخواسته را پاک می کند. تا پایان مقاله با ما همراه باشید تا بیشتر در مورد جرمگیری دندان کودک بدانید.

جرمگیری چیست؟

آیا متوجه شده اید که ماده ای زرد یا قهوه ای در امتداد خط لثه فرزندتان تشکیل شده است که با مسواک زدن از بین نمیرود؟ اگر چنین است کودک شما ممکن است به جرمگیری دندان نیاز داشته باشد.

زمانی که پلاک دندانی به طور منظم از روی دندان پاک نشود به مرور زمان مواد معدنی بزاق شما با پلاک ترکیب می شود و ماده ای سخت و تقریباً سیمان مانند که به آن جرم گفته می شود را تشکیل می دهد. جرم به رنگ زرد یا قهوه‌ای است، بافت آن خشن و پوسته‌دار است و می‌تواند هم در بالای خط لثه و هم در زیر آن تشکیل شود. جرم محکم به دندان های کودکان می چسبد و با مسواک نمی توان آن را جدا کرد.

جرمگیری دندان کودک

تارتار چیست؟

در صورت عدم مسواک زدن و نخ دندان کشیدن مناسب دندان، پلاک هایی روی دندان ها ایجاد و سفت می شود و تارتار ایجاد می کند.

پلاک به خودی خود مخلوطی از باکتری ها، مواد معدنی و مواد غذایی باقیمانده است که می تواند باعث تحریک و (به مرور زمان) التهاب لثه ها شود. پلاک ها به سرعت سفت می شوند و رسوبات تارتار را تشکیل می دهند که دیگر با مسواک زدن یا نخ دندان کشیدن قابل برداشتن نیستند. این می تواند منجر به التهاب (لثه) و در غیاب مراقبت پزشکی، بیماری پریودنتال شود.

تارتار چگونه برداشته می شود؟

پاک کردن آن با مسواک غیرممکن است (بله، حتی اگر خیلی سخت مسواک بزنیم!). تنها راه برای خلاص شدن از شر آن این است که دندانپزشک کودک تمیز کردن دندان کودک را انجام دهد.

در مطب دکتر آذرنوش، از آخرین تکنیک های روز دنیا برای جرمگیری و تمیز کردن ها استفاده می شود. بنابراین تمیز کردن دندان ها بدون درد است و شما می توانید با اعتماد زیادی دندان های کودکتان را جرمگیری کنید.

مزایای جرمگیری دندان کودک

  • زیبا شدن دندان ها: بعد از جرمگیری دندان کودک  از داشتن دندان های درخشان تر لذت ببرید. به مرور زمان جرم ها روی دندان های شما جمع می شوند و این ماده سخت می تواند زرد به نظر برسد. جرم گیری و تمیز کردن حرفه ای دندان کودک شما تمام جرم های سخت شده را قبل از صیقل دادن دقیق دندان های  کودک شما را از بین می برد و برخی از لکه های سطحی را نابود می کند.
  • سلامت بهتر لثه و دندان کودک: کالکولوس حاوی باکتری های عامل عفونت است و حذف منظم آن خطر ابتلا به بیماری لثه را کاهش می دهد
  • داشتن نفس تازه پس از تمیز شدن حرفه ای دندان ها: احتمالا متوجه خواهید شد که دهان ها به شدت تمیز است و این تاثیر زیادی بر خوشبو شدن نفس شما دارد.
  • از سلامت عمومی محافظت می کند: بیماری لثه با بسیاری از بیماری های جدی از جمله دیابت، بیماری قلبی و حتی زوال عقل و برخی سرطان ها مرتبط است. جرم گیری و تمیز کردن حرفه ای روشی بدون دردسر برای کاهش خطر است.
  • مراقبت های پیشگیرانه ارزان تر است: با گذشت زمان، پیشگیری از بیماری های دندانی بسیار ارزان تر از درمان آن است و شرکت در قرار ملاقات های منظم بهداشتی به کاهش صورت حساب های دندانی شما کمک می کند.
  • چرا باید دندان هایم را جرم گیری و پولیش کنم؟
  • ایجاد پلاک و جرم دندان:  که معمولاً به عنوان تارتار شناخته می شود و از باکتری هایی تشکیل شده است که می توانند به دندان ها و لثه های شما آسیب برسانند.
  • پیشگیری از ژنژیویت : مرحله اولیه بیماری لثه ژنژیویت نامیده می شود. این مرحله ابتدایی است که التهاب لثه رخ می دهد و باعث می شود لثه ها قرمز به نظر برسند و به راحتی خونریزی کنند. درمان نکردن، ژنژیویت می تواند منجر به بیماری لثه شدیدتری به نام پریودنتیت شود.

بیشتر بخوانید: ارتودنسی پیشگیری

چگونگی جرمگیری دندان کودکان

دندانپزشک اطفال می تواند جرم های جمع شده روی دندان کودک را با استفاده از روشی به نام جرمگیری پاک کند. در طول جرمگیری، دندانپزشک از ابزاری نوک تیز (به نام جرمگیر) استفاده می کند تا جرم و پلاک را با دقت از روی دندان ها بتراشد. در طی این روش جرم هایی که در زیر خط لثه جمع شده اند نیز تراشیده می شوند. اگر جرم های جمع شده گسترده باشند، ممکن است از یک جرمگیر الکترونیکی مخصوص استفاده شود.

طی جرمگیری دندان کودک، دندان پزشک اطفال لثه‌های کودک شما را بی‌حس می‌کند تا کودک در طی روند جرمگیری احساس ناراحتی نکند. بعد از بی حس شدن لثه، متخصص بهداشت شما به آرامی جرم و باکتری را با ابزار مخصوص می تراشد و همچنین نا همواری های دندان را صاف می کند. لکه‌های ناهموار روی ریشه‌ها می‌توانند محل نگهداری باکتری‌ها باشند و احتمال تشدید بیماری لثه را افزایش دهند. این بدان معنی است که جرم گیری نه تنها می تواند علائم فعلی را از بین ببرد، بلکه از سلامت دندان در آینده کودک شما نیز محافظت می کند.

جرمگیری دندان کودکان

پس از برداشتن جرم دندان، دندانپزشک اطفال دندان های کودک شما را صیقل می دهد تا از ایجاد مجدد پلاک دندانی جلوگیری کند. این فرایند همچنین می تواند لک های روی دندان کودک را نیز از بین ببرد.

اهمیت جرمگیری دندان کودک

با تجمع پلاک و تکثیر باکتری های دهان، این آسیب به لثه ها سرایت می کند و ابتدا روی خط لثه جمع می شود. بدون تمیز کردن منظم و حرفه ای جرم دندان، باکتری ها به سرعت به عمق لثه ها حرکت می کنند و در اطراف ریشه دندان را فرا می گیرند و باعث ایجاد بیماری عفونت لثه کودکان و التهاب می شوند. با گسترش این التهاب، بافت لثه از ریشه‌های دندانی جدا می‌شود. علائم بیماری لثه عبارتند از:

  • التهاب
  • سرخی
  • بوی بد دهان
  • تحلیل رفتن قابل مشاهده
  • خونریزی هنگام مسواک زدن یا نخ دندان کشیدن

آیا جرمگیری دندان کودک دردناک است؟

به طور کلی، خیر. بسیاری از کودکان فقط مقدار کمی رسوب جرم روی دندان خود دارند که باعث می‌شود درمان جرم‌گیری فرآیند نسبتاً سریعی باشد که توسط اکثر کودکان به خوبی تحمل می‌شود.

جرمگیری دندان کودک در خانه

جرمگیری دندان کودک در خانه باید بدون تراشیده شدن و آسیب دیدن دندان انجام شود. در واقع ابزار جرمگیری و تراشیده شدن دندان ممکن است برای استفاده در خانه در دسترس باشد اما استفاده از این ابزار ممکن است به دندان های کودک آسیب جدی وارد کند. جرمگیری دندان کودک با چند راهکار خانگی و ساده امکان پذیر است اما راهکار های خانگی نمی توانند جرم جمع شده روی دندان را بطور کامل برطرف کنند.

یکی از راهکار های خانگی رایج برای بهبود جرم دندان، مالیدن سرکه رقیق شده دور دندان کودک است. سرکه به دلیل خاصیت کلسیم زدایی، می تواند جرم دندان را تجزیه کند. البته استفاده از سرکه برای سلامت کلی دندان های کودک مضر است. وقتی دندان ها کلسیم و سایر مواد معدنی را از دست می دهند، ممکن است شروع به پوسیدگی کنند. اگر دندان های کودک خود را با غلظت کافی و برای مدت طولانی در معرض سرکه قرار دهید، ممکن است به دندان های کودک آسیب وارد شود.

بیشتر بخوانید: درمان پوسیدگی دندان کودک

مراقبت های بعد از جرمگیری دندان

جرمگیری دندان معمولا عوارض خاصی ندارد و کودک بعد از آن دردی را احساس نخواهد کرد. بعد از جرمگیری دندان، مهم ترین کار جلوگیری از ایجاد مجدد جرم و پلاک روی دندان است؛ بنابراین لازم است دندان های کودک را دو بار در روز مسواک کنید. پرهیز از خوراکی های شیرین و مصرف بیشتر سبزیجات به حفظ سلامت دندان و لثه کودک شما کمک می کند.

پیشگیری از ایجاد جرم

بهترین راه برای جلوگیری از ایجاد جرم این است که به طور مرتب پلاک را از روی دندان های کودک خود تمیز کنید تا پلاک هرگز فرصتی برای سفت شدنو تبدیل به جرم نداشته باشد. مسواک زدن دندان های کودک خود را دو بار در روز به محض رویش اولین دندان شروع کنید و به محض اینکه کودک شما بصورت ردیفی دندان در آورد، روزانه دندان های کودک خود را نخ دندان بکشید.

زمان مناسب برای جرمگیری دندان کودک

کودکان به ندرت به جرمگیری نیاز پیدا می کنند و معمولا مقدار جرم جمع شده روی دندان های آنها زیاد نیست؛ مگر اینکه کودک به مدت طولانی نکات بهداشتی را رعایت نکرده باشد. متخصص اطفال معمولا با معاینه کودک به شما اطلاع خواهد داد که آیا کودک شما در حال حاضر به جرمگیری نیاز دارد یا خیر.

پولیش دندان چیست؟

با جرمگیری می توانید تمام جرم های روی دندان را از بین ببرید و با کمک پولیش دندان می توانید از ایجاد جرم های جدید جلوگیری کنید. این روش به طور موثر تجمع پلاک باکتریایی و لکه های بیرونی را از بین می برد و سطحی صاف و صیقلی را در دندان ها ایجاد می کند.

کلام آخر

اگر دندان های کودکتان دچار جرم شده و نگران سلامتی و ایجاد خرابی دندان کودکان خود هستید، اصلا نگران نباشید. با مراجعه به دندانپزشک اطفال می توانید با بهترین روش و کمترین آسیب دندان های کودکتان را درمان کنید. کافی است که به مطب دکتر لیلا آذرنوش مراجعه کنید.

درباره دکتر لیلا آذرنوش

دکتر لیلا آذرنوش دندانپزشک اطفال در سال ٨٢ فارغ التحصيل شدم و دوران طرح را در بيمارستان مسيح دانشورى دار آباد تهران گذراندم دو سال در بيمارستان توحيد جم كار كردم سپس در سال ١٣٨٦ كلينيك شبانه روزى پگاه را به همراه همسرم دكتر على فرجى در خيابان خواجه عبدالله تاسيس كرديم و از آن سال در آنجا به عنوان دندانپزشك كودكان مشغول شدم.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • شانزده − پانزده =

تماس سریع