درمان کجی دندان ها در کودکان یکی از درمان های بسیار پر طرفدار در ایران می باشد. دلایل زیادی برای اصلاح دندان های کج وجود دارد و همه آنها زیبایی شناختی نیستند. در حالی که داشتن دندان های کج یا شلوغ ممکن است اعتماد به نفس کودک را کاهش دهد، همچنین می تواند باعث ایجاد طیفی از مشکلات دندانی شود که می تواند به مشکلات جدی تبدیل شود.

این می تواند از مسائل کوچکتر مانند ناتوانی در جویدن صحیح تا مشکلات تراز فک، دندان های ترک خورده یا شکسته، حفره ها، بیماری لثه و موارد دیگر متغیر باشد. در این مقاله به نحوه درمان کجی دندان در کودکان پرداخته شده است.

اقدامات ابتدایی درمان کجی دندان کودکان

در ابتدا قبل از اقدام برای هر روش درمانی، دندانپزشک اطفال به این مورد رسیدگی می‌کند که کجی دندان ها به چه علت به وجود آمده اند؟ آیا این کجی دندان ها به علت ناهنجاری های فک است؟ امکان این مسئله وجود دارد که استخوان فک بالا و پایین، در جای مناسبی نسبت به یکدیگر قرار نداشته باشند.

این موضوع سبب شده تا دندان های دو فک در جای نامناسبی قرار گیرند و رشد کنند. برخی از کودکان فقط در یک فک دچار اختلال هستند. تا زمانی که قدرت رشد استخوان ها وجود دارد، می‌توان تغییراتی در آن ها به وجود آورد و از همان ابتدا رویش دندان ها را اصلاح کرد.

در صورت مشاهده هر گونه علائم کج شدن دندان کودکان سعی نمایید از اتلاف وقت پیشگیری نمایید و با درمان به موقع خود از پیشرفت بروز مشکلات متعدد بکاهید . در صورتی که زیر ده سال به درمان بپردازید درمان آسان تر خواهد بود و دیگر نیازی به استفاده از بریس نخواهد بود.

درمان دندان کج کودک

در مورد ارتودنسی دندان کودکان بیشتر بدانید.

مکیدن شست را متوقف کنید

مکیدن انگشت سبب فشار آوردن بر روی لثه در حال رشد می شود. به منظور پیشگیری از کج شدن دندان ها بهترین روش اجتناب از مکیدن انگشت می باشد .

انجام دادن هر فعالیتی که سبب فشار آوردن به لثه در حال رشد شود می تواند منجر به بروز مشکلات دهان و دندان شود . سعی کنید کودک را از وارد کردن اشیاء مختلف داخل دهان و مکیدن آن ها باز دارید. زیرا مکیدن انگشت ها احتمال کج شدن دندان ها و تغییر شکل فک را افزایش می دهد.

نهادینه کردن عادت‌های مراقبت از دندان

به منظور پیشگیری از کج شدن دندان ها سعی نمایید کودک خود را به رعایت بهداشت دهان و دندان عادت دهید. لذا سعی نمایید کودک خود را به مسواک زدن عادت دهید و حتی می توانید برای مسواک زدن صحیح از دندانپزشک اطفال کمک بگیرید .

افتادن زودهنگام یا دیر هنگام دندان شیری

افتادن زودهنگام دندان ها یکی از عواملی است که می تواند سبب کج شدن دندان ها شود. لذا در صورتی که دندان شیری کودک شما زود تر از موعد می افتد بهتر است به دندانپزشک مراجعه نمایید تا از کج شدن دندان ها پیشگیری نمایید.

گاهی ممکن است دندانی در دهان کودک شما رشد کند که متوجه شوید این دندان به استخوان فک متصل است و در زمان مناسب لق نشده است. در صورت این وضعیت دندان های شیری در جای خود باقی مانده و دندان های دائمی در رویش با مشکل مواجه می‌شوند و سپس موجب کجی دندان ها می‌شود.

بنابراین اگر کودک شما دارای دندانی است که زودتر یا دیرتر از موعد افتاده است، ضروری است که به متخصص اطفال مراجعه شود.

در مورد آبسه لثه در کودکان بیشتر بدانید.

ارثی بودن کجی دندان‌

گاهی اوقات کج شدن دندان ارثی است در صورتی که فردی با چنین مشکلی روبرو باشد احتمال دارد فرزندش هم چنین مشکلی را داشته باشد . لذا سعی نمایید رعایت بهداشتی و سلامت دهان و دندان را در کودکان خود نهادینه کنید تا از بروز کج شدن دندان پیشگیری نمایید و پیش از کج در آمدن دندان ها با دندانپزشک اطفال در خصوص آن مشورت کنید.

درمان کجی دندان ها در کودکان

درمان کجی دندان زودهنگام می تواند از بروز مشکلات پیچیده و متعدد پیشگیری نماید لذا با مشاهده هر گونه نشانه از کجی دندان ها به دندانپزشک اطفال مراجعه نماید . کشیدن دندان دائمی و وسعت قوس دندانی می تواند منجر به درمان کجی دندان ها شود.

برای اطمینان از روش های درمان ضروری است که به بهترین دندانپزشک اطفال مراجعه نمایید. انجام یک معاینه دندانپزشکی مناسب برای تعیین علل و شدت وضعیت شما ضروری است تا بتوان درمان مجدد مناسب را توصیه کرد و از سلامت دهان و دندان کودک  شما محافظت کرد. چه دندان های جلویی یا پایینی کج داشته باشید، دکتر لیلا آذرنوش می تواند دندان های کج کودک شما را درمان کند.

پیشرفت علم در رشته دندانپزشکی سبب شده تا برای درمان این مشکلات در رده سنی کودکان از راه های ملایم تر نیز بهره ببرند. کجی دندان در سنین پایین ممکن است با تحت نظر بودن دندانپزشک خوب و انجام صحیح روش ها در جهت برقراری سلامت کودکان بهبود یابد و یا در مسیر درست هدایت شود.

اما بسیاری از والدین از روش ارتودنسی دندان کودکان هراس دارند و به همین دلیل پیگیری های لازم را انجام نمی‌دهند و با توجه به گذشت زمان کودک ناچار است در سنین بالاتر و جوانی به این امر بپردازد و مسلما این سنین مستلزم زمان بیشتری برای تکمیل دوره درمان کجی دندان ها است.

برای انتخاب روش درست جهت درمان باید ابتدا نوع و دلیل پیدایش دندان کج را تشخیص داد. ابتدا بعد از مراجعه به دندانپزشکی کودکان تصاویری از کل دهان و دندان ها و فک تهیه می‌کنند تا موقعیت های دندان و ریشه ها را شناسایی و بررسی کنند.

درمان قطعی کجی دندان در کودک

در مورد التهاب لثه در کودکان بیشتر بدانید.

استفاده از ارتودنسی برای درمان کجی دندان کودکان

در صورتی که درمان های ابتدای کجی دندان کودک مفید واقع نشد، ضروری است که به یک دندانپزشک اطفال مراجعه کرده و به جهت ارتودنسی اقدام کنید.

همانطور که می‌دانید، ارتودنسی از روش های گران قیمتی است که پایان کار به چندین سال استفاده از این براکت ها ختم می‌شود. اگر والدین بتوانند در زمان مناسب، از کج شدن دندان ها جلوگیری کنند، دیگر نیازی به استفاده ارتودنسی نمی‌باشد. بسیاری از والدین تصور دارند زمانی که دندان های کودکشان بسیار نامرتب و در هم ریخته بود، باید از ارتودنسی استفاده نمایند و حتی برخی از پدر و مادرها با وجود دندان خرگوشی فرزند خود ذوق می‌کنند و هیچچ اقدام درمانی در این راستا انجام نمی‌دهند اما از این مورد غافل هستند که کودک با وجود این نوع دندان ها احتمالا دچار کمبود اعتماد به نفس می‌شود. بنابراین استفاده از ارتودنسی یکی از بهترین روش های درمان کجی دندان در کودکان است.

در مورد شکستگی های دندان بیشتر بدانید.

کلام آخر

چکاپ به موقع و دوره ای برای بررسی وضعیت حفره دهانی و دندانی در کودکان از اهمیت بالایی برخوردار است زیرا در این حالت با بروز هرگونه اختلال و مشکل، سریعا بدون پیشرفت نیز رفع می‌گردد. در صورتی که احساس کردید، دندان های کودک شما کج است، ضروری است که به یک دندانپزشک اطفال مراجعه کرده و به جهت درمان کجی دندان در کودکان اقدام نمایید.

درباره دکتر لیلا آذرنوش

دکتر لیلا آذرنوش دندانپزشک اطفال در سال ٨٢ فارغ التحصيل شدم و دوران طرح را در بيمارستان مسيح دانشورى دار آباد تهران گذراندم دو سال در بيمارستان توحيد جم كار كردم سپس در سال ١٣٨٦ كلينيك شبانه روزى پگاه را به همراه همسرم دكتر على فرجى در خيابان خواجه عبدالله تاسيس كرديم و از آن سال در آنجا به عنوان دندانپزشك كودكان مشغول شدم.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • 4 × چهار =

تماس سریع