نحوه انجام فیشور سیلانت

فیشور سیلانت یک نوع درمان پیشگیرانه محسوب می شود، این عمل سبب می شود تا از پوسیدگی دندان ها جلوگیری شود. درمان فیشور سیلانت برای کودکان همانند فلورایدتراپی جز درمان های پیشگیرانه از پوسیدگی دندان مطرح می شود. در این مقاله قصد داریم تا در مورد موضوعاتی نظیر ذیل بپردازیم.

فیشور سیلانت به معنای شیار پوشی هست. در حقیقت در روش فیشور سیلانت سعی می شود شیارهای سطوح جونده دندانی را با ماده ای همرنگ دندان پر کنند تا ترکیبات غذایی پوسیدگی زا که در این شیار ها باقی می ماند و حتی با مسواک زدن تمیز نمی شود در آنجا قرار نگیرد.

نحوه انجام فیشور سیلانت

نحوه انجام فیشور سیلانت

فرآیند فیشور سیلانت برای کودکان

در ابتدا سطح دندان های که کامل روییده شده است شستشو داده می شود سپس با قرار دادن ماده ای بر روی دندان های کودک سطح دندان ها با آن ترکیب آغشته می شود بعد از حدود پانزده تا بیست ثانیه دندان ها دوباره شستشو داده می شوند. بعد از این مرحله روی دندان ها را خشک می کنند و سپس از مایعی دیگری جهت مایع زمینه استفاده می شود. در این مرحله با استفاده از اشعه مخصوص این مایع بر روی دندان سفت می شود و بعد از آن است که ماده فیشور سیلانت را با استفاده سرنگ بر روی سطوح دندانی قرار می دهند و در نهایت مجددا از اشعه استفاده می شود. فرآیند فیشور سیلانت به صورت دوره های شش ماه یا یک ساله چک می شود و چنانچه نیاز به ترمیم مجدد داشته باشد این ترمیم صورت می گیرد.

فیشور سیلانت برای کودک

حتی در صورت رعایت بهداشت دهان و دندان و مسواک زدن و نخ دندان کشیدن صحیح، کودک شما ممکن است در معرض پوسیدگی باشد. فیشور سیلانت می تواند از بروز پوسیدگی دندان جلوگیری کند.

قرار دادن فیشور سیلانت کار ساده ای است و زمان کمی نیاز دارد و در یک جلسه می توان این کار را انجام داد. فیشور سیلانت همچون سدی عمل کرده و مانع پوسیدگی دندان می شود. آن ها شیارها و گودی های سطح دندان که به سختی تمیز می شوند می پوشانند که به طور شایع در این نواحی حفره های پوسیدگی شکل می گیرد. مطمئن باشید که چکاپ های دوره ای داندانپزشکی را انجام می دهید و از دندانپزشک کودک خود بپرسید که آیا فیشور سیلانت برای کودک شما مفید است.

فیشور سیلانت چیست؟

برای پوشاندن شیار ها و عمق دندان ها در کودکان راه حل و درمان بسیار ساده وجود دارد. فیشور سیلانت راهی است که پیشنهاد می شود. از فیشور سیلانت برای حفظ ساختمان دندان، جلوگیری از خرابی ها و آسیب دیدگی های بعدی دندان و تخریب دندان های شیری و دندان های دائمی که به تازگی درآمده اند، مورد استفاده قرار می گیرد.

آیا فقط دندان های شیری نیاز به فیشور سیلانت دارند؟

اکثر دندان ها عقبی افراد که در جویندن نقش دارند دارای شیارهای هستند که مستعد پوسیدگی اند. همانطور که چهره افراد متفاوت هست نوع فرم دندان ها در افراد متفاوت است و دندانپزشک اطفال معاینه می کند و بیان خواهد که این شیار ها مستعد پوسیدگی هست یا نیست. از بین دندان های هر فرد دندان شماره شش بیشترین شیار ها و عمیق ترین شیار ها را دارد که موجب پوسیدگی دندان در کودکان می شود. دندان شماره شش همان دندانی است که بدون آنکه دندان شیری از بین برود، در سن شش سالگی رشد می کند. چون دندان شیری وجود ندارد به همین دلیل کمتر متوجه پوسیدگی می شویم و ممکن است یکی از دلیل پوسیدگی بیشتر این دندان علاوه بر شیارهای عمیق، بی دقت بودن در رعایت بهداشت دهان و دندان و تغذیه مناسب است.

فیشور سیلانت به معنای شیار پوشی هست. حقیقتا در نحوه انجام فیشور سیلانت سعی می شود شیارهای سطوح جونده دندانی را با ماده ای همرنگ دندان پر کنند. دکتر لیلا آذرنوش دندانپزشکی کودکان، با استفاده از روش های تشخیصی و درمانی مجهز به بررسی بیماری های دهان و دندان می پردازد. می توانید برای دریافت اطلاعات در این خصوص از دندانپزشک اطفال با شماره های ۰۲۱۲۲۶۱۵۴۰۲ – ۰۲۱۲۲۶۱۵۴۰۳ تماس حاصل نمایید. همچنین می توانید ما را در اینستاگرام دنبال کنید.

بهترین زمان انجام فیشور سیلانت در کودکان

بهترین زمان برای انجام فیشور سیلانت در کودکان همان شش سالگی است این به دلیل سن رویش دندان های دائمی است و بعد از این زمان برای هر فرد (فیشورسیلانت بزرگسالان) به صورت اختصاصی تصمیم گیری می شود ولی برای کودکان بهتر است از شش سالگی شروع شود.

دکتر لیلا آذرنوش داندانپزشک کودکان توصیه می نمایند تا با توجه به بررسی هایی که از دندان های کودکان در معاینات دوره ای 6 ماهه که از دندان کودکان می شود، کودکانی که دارای بالاترین میزان پوسیدگی در دندان ها را دارند، باید تحت درمان با فیشورسیلانت کودکان قرار گیرند. با انجام این کار عمر دندان در کودکان نیز افزایش می یابد.

برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص دندانپزشکی اطفال خوب در تهران به ادامه مطلب مراجعه نمایید.

مطالب مرتبط با این مقاله:

بهداشت دندان کودکان

تغذیه سالم برای دندان ها

فیشورسیلانت کودکان

عصب کشی دندان کودکان

 

درباره دکتر لیلا آذرنوش

دکتر لیلا آذرنوش دندانپزشک اطفال در سال ٨٢ فارغ التحصيل شدم و دوران طرح را در بيمارستان مسيح دانشورى دار آباد تهران گذراندم دو سال در بيمارستان توحيد جم كار كردم سپس در سال ١٣٨٦ كلينيك شبانه روزى پگاه را به همراه همسرم دكتر على فرجى در خيابان خواجه عبدالله تاسيس كرديم و از آن سال در آنجا به عنوان دندانپزشك كودكان مشغول شدم.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • نوزده + 9 =

تماس سریع