ترمیم دندان شکسته کودکان چگونه است؟ شکستگی دندان کودکان چگونه ترمیم می‌شود؟هر آسیب و ضربه به دندان کودکان می‌تواند منجر به شکستگی آن ها شود. یکی دیگر از علل شکستگی‌ها تحلیل بافت دندان در اثر پوسیدگی است. البته دندان‌هایی که قبلا پرشده‌اند، بیشتر در معرض شکسته شدن قرار می‌گیرند. در صورتی که کودک شما دچار شکستگی دندان شده باشد بهتر است هرچه زودتر برای ترمیم آن به دندانپزشک کودکان مراجعه کنید.

ترمیم دندان شکسته در کودکان

علل شکستگی دندان در کودکان

شکستگی دندان کودکان ممکن است در اثر عوامل مختلفی از جمله موارد زیر رخ دهد:

  • ضربه خوردن
  • دندان قروچه در کودکان
  • تحلیل رفتن بافت دندان
  • جویدن مواد غذایی یا اجسام سخت
  • قرار گرفتن مینای دندان در معرض سرما یا گرمای شدید

علائم و نشانه‌های شکستگی دندان شیری کودکان

برخی از علائم و نشانه‌های شکستگی دندان شیری کودکان مواردی است که به راحتی توسط والدین تشخیص داده می‌شوند. این نشانه‌ها شامل موارد زیر است:

  • خونریزی لثه و دهان که در برخی مواقع پس از شکستگی دندان رخ می‌دهد.
  • حساسیت به غذاهای سرد و گرم که معمولا پس از شکستگی دندان رخ می‌دهد.
  • درد و تحریک ناحیه شکسته شده که از مهم‌ترین علائم شکستگی دندان شیری است.
  • تغییر رنگ دندان شکسته که ممکن است گاهی تیره‌تر و گاهی سفیدتر از رنگ معمولی باشد.
  • تغییر در ظاهر و شکل دندان، از جمله شکاف‌ها، خراش‌ها و قطعات کوچک، که علائم دیگری از شکستگی دندان کودکان هستند.

درمان ترمیم شکستگی دندان

درمان ترمیم و شکستگی دندان به نوع و شدت شکستگی دندان بستگی دارد و انتخاب هر کدام از روش های درمانی با تشخیص دندانپزشک اطفال صورت می گیرد.

فیشورسیلانت دندان کودکان

در صورت تشخیص به موقع و زودهنگام ترک و شکستگی دندان می توان از روش درمانی فیشورسیلانت کودکان جهت ترمیم شکستگی ها استفاده کرد.

عصب کشی دندان کودکان

در صورتی که دندانی دچار شکستگی شدید شود و این شکستگی به حدی باشد که منجر به آسیب ریشه دندان گردد، در این صورت ترمیم این نوع شکستگی از دندان با استفاده از عصب کشی دندان کودکان انجام می شود.

پر کردن دندان کودکان

در صورت اینکه شکستگی دندان در حد بسیار کوچک باشد ولی این نوع شکستگی در معرض دید قرار گیرد می‌توان با استفاده از پر کردن دندان در کودکان، ناحیه مورد نظر را به خوبی ترمیم کرد.

لمینت دندان کودکان

اگر شکستگی دندان کودک به درمان زیبایی و ظاهری نیاز داشته باشد، دندانپزشک می‌تواند با استفاده از روش لمینت دندان که عموما از جنس سرامیک یا رزین است، دندان را پوشش داده و آن را صاف‌تر و همچنین روشن‌تر کند. این فرآیند زیبایی دندان، باعث بهبود ظاهر دندان می‌شود.

کشیدن دندان کودکان

در مواقعی که شکستگی دندان بسیار شدید باشد با صلاح دید پزشک امکان کشیدن دندان وجود دارد. اما اگر دندان شیری شکسته باشد، نیازی به کشیدن دندان نیست چون پس از مدت زمانی، دندان لق شده و می افتد.

پل دندان در کودکان

اگر دندان کودک شما کاملاً شکسته یا از دست رفته باشد، دندانپزشک می‌تواند با استفاده از روش پل دندان، یک ساختار مصنوعی شامل یک یا چند دندان مصنوعی را که به دندان‌های همسایه متصل می‌شوند، آن را به خوبی ترمیم کند. پل دندان، علاوه بر بازسازی زیبایی دندان، در عملکرد دندان نیز موثر بوده و سبب حفظ کارایی دندان می‌شود.

ایمپلنت دندان کودکان

اگر دندان کودک شما به کلی از بین رفته باشد، اما دندان‌های همسایه آن سالم باقی مانده باشند، دندانپزشک می‌تواند با استفاده از ایمپلنت دندان در کودکان، جایگزینی دائمی برای آن به کار گیرد. ایمپلنت دندان یک پیچ فلزی است که در استخوان فک قرار می‌گیرد و به عنوان ریشه دندان عمل می‌کند. سپس یک تاج دندان بر روی ایمپلنت قرار می‌گیرد که دندان را شبیه‌سازی کرده و می‌تواند عملکردی مانند دندان طبیعی داشته باشد. برای کسب اطلاعات بیشتر به بهترین دندانپزشکی اطفال مراجعه نمایید.

درباره دکتر لیلا آذرنوش

دکتر لیلا آذرنوش دندانپزشک اطفال در سال ٨٢ فارغ التحصيل شدم و دوران طرح را در بيمارستان مسيح دانشورى دار آباد تهران گذراندم دو سال در بيمارستان توحيد جم كار كردم سپس در سال ١٣٨٦ كلينيك شبانه روزى پگاه را به همراه همسرم دكتر على فرجى در خيابان خواجه عبدالله تاسيس كرديم و از آن سال در آنجا به عنوان دندانپزشك كودكان مشغول شدم.

14بهمن 1396

دندانپزشکی کودکان مخصوص  برای کودکان از زمان تولد  تا نوجوانی است . مراجعه به دندانپزشکی کودکان می تواند  سلامت دندان های کودک را تضمین کند  . والدین باید از همان ابتدای رویش دندان ها ،دندان های کودک خود را برای بررسی وضعیت سلامت و جلوگیری از پوسیدگی  دندان ها  نزد دندانپزشکی  کودکان ببرند . دندانپزشکی […]

17اسفند 1396
بهترین دندانپزشک اطفال

بهترین دندانپزشک اطفال امروزه بخش مهمی از جامعه را اطفال تشکیل می دهند. در این بین محافظت از بهداشت دهان و دندان در کودکان از دشوارترین وظایف والدین به شمار می رود. زیرا با حفظ و اصلاح فرم دندان ها می توان عمر دندان ها را افزایش داد و ظاهر آن ها را زیبا نگه […]

09خرداد 1397
تغذیه سالم برای دندان ها

تغذیه سالم برای دندان ها تغذیه مناسب برای سالم داشتن دندان های کودکان چیست؟ افرادی که دارای دندان ها سالمی هستند، یعنی از سلامتی و رفاه کودکانه برخور دار هستند. زیرا کودکان از نظر تغذیه دارای نیاز های متفاوتی نسبت به بزرگسالان برخوردارند. همچنین کودکان با داشتن تغذیه مناسب روند رشد مختلف خود را با […]

09خرداد 1397
فلوراید تراپی

فلورایدتراپی امروزه افراد زیادی برای جلوگیری از پوسیدگی دندان های خود، اقدامات زیادی را انجام می دهند. این اقدامات از مسواک زدن های مداوم و مرتب تا معاینه های دوره ای و درمان های گوناگون برای جلوگیری از پوسیدگی دندان را شامل می شود. این اقدامات در بزرگسالان و کودکان وجود دارد و در هر […]

تماس سریع