دندان شیری کودکان

دندان های کودک که تحت عنوان دندان های شیری شناخته می شوند برای نوزادان و کودکان نوپا همانند دندان های دائمی برای بزرگسالان دارای اهمیت بالایی هستند. علاوه بر اینکه این دندان ها در صحبت کردن، خوردن و ظاهر به کودک کمک می کنند، نقش بسیار مهمی در هدایت دندان های دائمی در موقعیت صحیح خود دارند.

دندان کودک در داخل دهان او باقی می ماند تا زمانی که دندان دائمی، در حال رشد زیر آن باشد و آماده باشد که از لثه ها خارج شود. با توجه به فشار دادن دندان های دائمی ، دندان شیری لق می شود و در نهایت می افتد که در این حالت زمان افتادن دندان های شیری اهمیت دارد. عادت های ساده و خوب دهانی، از جمله مسواک زدن منظم، تغذیه سالم و… می تواند مشکلات مربوط به دهان و دندان ها را از بین ببرد.

دندانپزشکی اطفال

دندانپزشکی اطفال

عملکرد دندان شیری

چرا باید از دندان های شیری مراقبت کنیم؟در اینجا تعدادی از دلایل را برای شما توضیح داده ایم.

  1. گاز زدن و جویدن

مهمترین عملکرد دندانهای شیری این است که به کودک در جویدن و خوردن غذاها کمک کند.

  1. تغذیه

کودکان برای رشد کامل نیاز به انواع مختلفی از مواد مغذی دارند که به این منظور آنها نیاز دارند غذاهای متنوعی را مصرف کنند. در صورتی که دندان های شیری نامناسب یا محدود باشند ممکن است کودک نتواند برخی از غذاها را مصرف کنید بنابراین می تواند به هضم و جذب مواد مغذی کمک کند.

  1. صحبت کردن

صحبت کردن برای شکل گیری شخصیت کودک بسیار اهمیت دارد. در صورتی که دندان های شیری مناسب و در موقعیت صحیح خود باشند باعث می شوند تا کلمات توسط کودک به طور صحیح و واضح تلفظ شوند.

دکتر لیلا آذرنوش دندانپزشک اطفال، با استفاده از روش های تشخیصی و درمانی مجهز به بررسی بیماری های دهان و دندان و ترمیم دندان شکسته کودکان می پردازد . می توانید برای دریافت اطلاعات در این خصوص از دندانپزشک اطفال با شماره های ۰۲۱۲۲۶۱۵۴۰۲۰۲۱۲۲۶۱۵۴۰۳ تماس حاصل نمایید. همچنین می توانید ما را در اینستاگرام دکتر لیلا آذرنوش دنبال کنید.

  1. رشد استخوان فک و عضلات صورت

دندان ها برای رشد عضلات صورت و استخوان های فک مهم هستند. از طریق جویدن، عضلات صورت ورزش می کنند و این مساله به نوبه خود به رشد استخوان های فک کمک می کند.

  1. سلامت خوب دهان ودندان

پوسیدگی دندان شیری کودکان می توانند باعث شروع بیماری پریودنتال شود که به دلیل آن می تواند سبب تحلیل لثه ها و در نهایت استخوان شود. از بین رفتن زودهنگام دندان های شیر باعث ایجاد مشکلات فضایی و سلامتی برای دندان دائمی می شود. کودک خود را در مورد مراقبت های روزانه دهان خود آموزش دهید. پس از وعده های غذایی به وسیله پارچه های نرم، مرطوب و تمیز به آرامی لثه هاای نوزاد خود را بشویید.

دندانپزشک اطفال

دندانپزشکی اطفال

حقایقی درباره دندان های شیری 

به طور معمول، یک کودک 20 دندان شیری دارد که در هر زمانی بین 6 ماهگی تا 1 سالگی ظاهر می شود. دندان شیری کودکان تا 3 یا 4 سالگی رشد می کند. هنگامی که دندان های دائمی آماده بیرون آمدن هستند، دندان های شیر می افتند تا فضای کافی برای دندان های دائمی ایجاد شود. افتادن دندان شیری کودکان از سن 6 سالگی با افتادن 2 دندان جلویی پایین آغاز می شود و در سن 10 تا 13 سالگی، یک کودک تمام دندان های شیری خود را از دست داده است.

اولین مراجعه کودک به دندانپزشکی اطفال باید بلافاصله پس افتادن اولين دندان شیر يا قبل از درآمدن اولین دندان باشد. همچنین این مساله اهمیت دارد که کودک درباره بهداشت دهان و دندان خود هر چه زودتر آموزش ببیند. هنگامی که دندان های شیری می افتند، کودک دچار مشکلاتی مانند افزایش خارش، درد لثه، از دست دادن اشتها و اختلال در خواب می شود. برای تسکین، کودک سعی می کند تا انگشتان یا اسباب بازی های خود را بجود.به همین دلیل باید مراقب باشید تا کودک اشیای کثیف را نجود زیرا ممکن است باعث بیماری هایی مانند اسهال و تب شود. در اسرع وقت باید لثه کودک خود را تمیز کنید. تا یک سالگی، از یک پارچه نرم و تمیز برای تمیز کردن لثه ها به آرامی استفاده کنید. پس از آن، استفاده از یک مسواک کودک نرم، ایده خوبی است.

درباره دکتر لیلا آذرنوش

دکتر لیلا آذرنوش دندانپزشک اطفال در سال ٨٢ فارغ التحصيل شدم و دوران طرح را در بيمارستان مسيح دانشورى دار آباد تهران گذراندم دو سال در بيمارستان توحيد جم كار كردم سپس در سال ١٣٨٦ كلينيك شبانه روزى پگاه را به همراه همسرم دكتر على فرجى در خيابان خواجه عبدالله تاسيس كرديم و از آن سال در آنجا به عنوان دندانپزشك كودكان مشغول شدم.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • 19 − شانزده =

تماس سریع