شیارهای موجود در دندان ها آنها را در معرض خطر پوسیدگی قرار می دهند. این شیارها مواد غذایی و پلاک را جمع می کنند اما با استفاده از برس مسواک به سختی قابل دسترسی هستند. سیلانت به مواد پلاستیکی بی رنگ و یا سفید رنگی گفته می شود که برای محافظت از سطح دندان های دارای شیار های عمیق مورد استفاده قرار می گیرد. از سیلانت ها برای دندان های آسیاب که بیشترین میزان سطح جونده ای را دارد و همچنین برای جلوگیری از  پوسیدگی دندان ها استفاده می شود. در این مطلب قصد داریم تا فیشور سیلانت دندان شیری را مورد بررسی قرار دهیم.

فیشورسیلانت ها پوشش های محافظ سختی هستند که این شیارها را پوشانده و از آنها محافظت می کنند. در حالت کلی فواید فیشر سیلانت دندان شامل موارد زیر است:

  • به طور قابل توجهی خطر پوسیدگی دندان ها و نیاز به پر کردن دندان در کودکان را در آینده کاهش می دهند.
  • از وارد شدن مواد غذایی و پلاک به دندان ها جلوگیری می کنند.
  • سطح صافی ایجاد می کنند که راحت تر تمیز می شود.

آیا استفاده از فیشورسیلانت در دندانپزشکی کودکان رایج است؟

بله، این روش در دندانپزشکی کودکان و بزرگسالان متداول است. استفاده از این روش درمانی پیشگیرانه از دهه 1970 میلادی آغاز شده است.

درصورتی که کودک در معرض خطر ابتلا به پوسیدگی در شکاف های دندان های خود قرار گرفته باشد، در دندانپزشکی کودکان توصیه می شود با فیشور سیلانت ها شستشو شوند. کودکان غالباً به والدین یا دندانپزشکان اجازه نمی دهند که به داخل دهان آنها به خوبی نگاه کنند، بنابراین این موضوع حائز اهمیت است که ما باید از پوسیدگی دندان ها با فیشورسیلانت جلوگیری کنیم.

دندان های شیری کودکان مستعد پوسیدگی هستند. پس باید برای دندان هایی که بیشترین ریسک پوسیدگی را دارند، از سیلانت استفاده شود. بنابراین در کودکان دندان های آسیابی که در سن 6  و 12 سالگی رشد می کند، باید سیلانت زده شود. همچنین در دندان هایی که دارای شیار نیز می باشد، از سیلانت استفاده می شود.

نحوه گذاشتن فیشور سیلانت روی دندان

با اینکه کودک شما، حتی به درستی مسواک بزند و از دندان ها خود به درستی مراقبت کند، باز امکان باقی ماندن خوراکی های خورده شده در شیار دندان ها و تکثیر میکروب و خرابی دندان ها وجود دارد. سیلانت ها، شیار دندان، منافذ سطوح دندان و هر قسمت از دندان ها که باعث بروز پوسیدگی شود را پوشش داده و از بروز پوسیدگی در دندان کودک جلوگیری می کند.

قرار دادن سیلانت ها بر روی دندان ها بسیار سریع و راحت انجام داده و در یک جلسه دندانپزشک کودک می تواند انجام دهد. لازم به ذکر است که در ابتدا دندان ها باید کاملا توسط دندانپزشک کودکان شستشو داده شود، سپس خشک شود. در نهایت با قرار دادن سیلانت در جای خود، روکش دندان تمام می شود.

مدت زمان ماندگاری فیشورسیلانت چقدر است؟

فیشورسیلانت ها حداقل باید چند سال دوام داشته باشند، اما بستگی به کیفیت و چگونگی قرار گرفتن آنها نیز دارد. بعضی آنها تا حدود 15 سال هم ماندگاری دارند. سیلانت ها به دلیل ساختار خاصی که دارند می تواند سالیان زیادی در داخل دهان بماند و از پوسیدگی دندان کودکان جلوگیری می کند. لازم به ذکر است که در صورتی که کودک، بهداشت دهان خود را حفظ کند و در جویدن با این روکش مشکلی نداشته باشد، سیلانت ها دوام زیادی دارد. برای حفظ سیلانت ها باید به طور مرتب تحت معاینه منظم دندانپزشک کودکان قرار گیرد. در صورت آسیب دیدن این روکش ها امکان تعویض و ترمیم آن وجود دارد. اگر فیشورسیلانت به طور صحیح انجام نگیرد باید برداشته شود.

دکتر لیلا آذرنوش دندانپزشک اطفال، با استفاده از روش های تشخیصی و درمانی مجهز به بررسی بیماری های دهان و دندان و درمان خرابی دندان کودکان می پردازد . می توانید برای دریافت اطلاعات در این خصوص از دندانپزشک اطفال با شماره های ۰۲۱۲۲۶۱۵۴۰۲۰۲۱۲۲۶۱۵۴۰۳ تماس حاصل نمایید. همچنین می توانید ما را در اینستاگرام دکتر لیلا آذرنوش دنبال کنید.

آیا فیشورسیلانت به دندان آسیب می رساند؟

قرار گرفتن فیشورسیلانت بدون درد و غیر تهاجمی است. ابتدا سطح دندان ها کاملا تمیز می شوند سپس ماده ای روی سطح دندان های کودک قرار داده شده و پس از حدود 20 ثانیه دوباره دندان ها شستشو داده و خشک می کنند سپس مایعی روی سطح دندان ها قرار داده و با استفاده از اشعه مخصوص آن را سفت می کنند و در نهایت ماده فیشورسیلانت روی سطح دندان ها قرار داده شده و مجددا اشعه روی آن تابانده می شود. همچنین لازم است فیشورسیلانت به صورت دوره ای هر 6 ماه یا 1 سال چک شود تا در صورت نیاز به ترمیم، این کار انجام شود.

 هزینه فیشور سیلانت دندان

در رابطه با هزینه فیشورسیلانت دندان شیری نیاز است ابتدا دندان های کودک توسط دندانپزشک به صورت دقیق معاینه شوند سپس هزینه به صورت دقیق مشخص می شود. علاوه بر آن کیفیت کار و مهارت دندانپزشک اطفال هم در تعیین میزان هزینه موثر است. در صورتی که نیاز به کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه دارید می توانید با شماره های مندرج در سایت دکتر لیلا آذرنوش تماس حاصل فرمایید.

 

درباره دکتر لیلا آذرنوش

دکتر لیلا آذرنوش دندانپزشک اطفال در سال ٨٢ فارغ التحصيل شدم و دوران طرح را در بيمارستان مسيح دانشورى دار آباد تهران گذراندم دو سال در بيمارستان توحيد جم كار كردم سپس در سال ١٣٨٦ كلينيك شبانه روزى پگاه را به همراه همسرم دكتر على فرجى در خيابان خواجه عبدالله تاسيس كرديم و از آن سال در آنجا به عنوان دندانپزشك كودكان مشغول شدم.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • 13 + 18 =

تماس سریع